Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Markedskommunikation C
|
Lærer(e)
|
Camilla Dahl Ærenlund
|
Hold
|
tm24hh3ymak mk ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Introprojekt: OL 2024
OPGAVE:
1) Hvordan har man promoveret OL 2024?
2) Hvordan ville I promovere én selvvalgt olympisk sportsgren?
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Få skabt interesse og forståelse for faget.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Virksomhedens markedskommunikation
KERNESTOF:
Kapitel 1 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Kommunikationens opbygning
- Kommunikationsplatformen
- Integreret markedskommunikation
- Virksomhedens kontaktpunkter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 AI i kommunikationen
KERNESTOF:
Kapitel 2 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- AI i kampagner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 Etik og jura i kommunikation
KERNESTOF:
Kapitel 3 og 4 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
SUPPLERENDE STOF:
Afsnit 9.4 i "Udgået materiale" i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Markedsføringsloven (MFL)
- Permission marketing
- Ophavsretsloven
- Samspil mellem etik og jura
- ICC kodeks for reklamepraksis
- Hvad forstås ved etik i markedsføring
- Etiske dilemmaer
- MeToo bølgen i virksomheders kommunikation
- Etik og jura
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Modtagergrupper
KERNESTOF:
Kapitel 7 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Identitet
- Adfærd
- Livsfase
- Persona
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#6 Kommunikationsmål
KERNESTOF:
Kapitel 8 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Identifikation af forretningsudfordring
- Analyse af forretningsudfordring
- Fastlæggelse af kommunikationsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7 Budskab
KERNESTOF:
Kapitel 9 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Hvad er et budskab?
- Behovsopfyldelse og værdiskabelse
- Selling propositions
- Slogans
- Tone of Voice
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#8 Positionering
KERNESTOF:
Kapitel 14 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Positionering
- Produktpositioneringsstrategier
- Positioneringskort
- Repositionering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#9 Reklameanalyse
KERNESTOF:
Kapitel 16 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Analyse af reklamer
- Analyse af reklamefilm
- Grafisk tekstdesign (komposition, farveteori, semiotik)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
#10 Analyse af kommunikationspsykologi
KERNESTOF:
Afsnit 18.1, 18.2 og 18.4 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
SUPPLERENDE STOF:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://nucleus.dk/files/docs/Bind-2/Kapitel8/Kap8_B2_%C3%B8velse_hjernehalvdele_v1.pdf
NØGLEORD:
- Perceptionspsykologi
- Gestaltpsykologi
- Freuds personlighedsteori
- Teorien om højre og venstre hjernehalvdel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#11 Influencer marketing
KERNESTOF:
Kapitel 11 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Indtægtskilder
- Influencers forretningsmodel
- Kategorier af influencers
- Samarbejdet mellem influencer og virksomhed
- Influencers troværdighed og uafhængighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
#12 Kommunikationsparametrene
KERNESTOF:
Kapitel 4 i "Udgået materiale" i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Sponsering og Product Placement
- Public Relations (PR)
- Events
- Sales promotion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
#13 Branding
KERNESTOF:
Kapitel 5 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- 7 vigtige forhold ved branding
- Brand essence modellen
- Funktionelle og emotionelle værdier i branding
- Corporate branding
- Product branding
- Paraply brands / Branded House
- Afsenderfokuseret og modtagerstyret branding
- The Golden Circle
- Brandmosaik
- Content marketing
- Sensory branding
- Celebrity branding
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
#14 Kulturanalyse
KERNESTOF:
Kapitel 5 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Halls kulturteori
- Andre kulturteoretikere (Roland Barthes, Michel Foucalt, Pierre Bourdieu, John Fiske, Kaja Silverman)
- Humor og ironi
- Religionens indflydelse på markedsføring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
#15 Virkemidler i kommunikation
KERNESTOF:
Kapitel 20 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Manipulativ og informativ reklame
- USP, ESP, ISP, Mee-too
- Testimonials i kommunikation
- Tematiske virkemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
#16 Medieplanlægning
KERNESTOF:
Kapitel 12 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Strategisk planlægning
- Online strategi
- Paid, earned, shared og owned medier
- Sociale medier
- Den digitale søgeproces
- E-mail markedsføring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
#17 Effektmåling
KERNESTOF:
Kapitel 13 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Key Performance Indicators (KPI'er)
- Måling af effekten af et website
- AIDAE
- Præ-testmetoder
- Post-testmetoder
- Markedskort
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
#18 Strategiplan
KERNESTOF:
Kapitel 15 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
NØGLEORD:
- Strategibegrebet
- Kommunikationsstrategien
- Informationskampagners strategiarbejde
- Strategiplan og kampagnestyring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
#19 Kommunikationsplanlægning
KERNESTOF:
Kapitel 21 i bogen ”Markedskommunikation” af Morten Haase og Marie Houmann Kjærsgaard, Systime 2018.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
#20 Det eksamensrettede forløb
KERNESTOF:
Alt teori vi har gennemgået i løbet af året.
EMNE:
Super Bowl 2024.
FORMÅL:
- Fokus på kreativitet og teori med udgangspunkt i en problemstilling / case
- Analyse / udarbejdelse af en kommunikationsplan / kampagne
- At kunne perspektivere til kommunikationsplanen / kampagnen til den mundtlige eksamen i markedskommunikation (eksamensgrundlag)
OPGAVEN:
At analysere den kommunikationsplatform som Super Bowl er bygget op om. Gøres med udgangspunkt i kommunikationsplatformen.
Udgangspunktet er ikke en enkelt virksomhed, men hele det kommunikationsmæssige set-up der er omkring Super Bowl, fx: sponsorer (herunder de meget hypede reklamefilm), ”Half Time Show”, hvem der synger nationalmelodien etc.
En eller flere aktiviteter udvælges og skal analyseres i dybden.
Strategisk del:
- En kort beskrivelse af eventet Super Bowl (situationsanalyse)
- Målsætning og budget for eventet
- Præcisering af eventets målgruppe
Handlingsplan:
- Analyse af budskabsindhold og budskabsudformning i selvvalgte aktiviteter
- Analyse af mediestrategi
- Planlægning af øvrige kampagneaktiviteter
I ”Analyse af budskabsindhold og budskabsudformning i selvvalgte aktiviteter” skal der som minimum være to analyser af to forskellige reklamefilm fra officielle sponsorer. Man skal derudover også ind på budskabsindhold og -udformning i en anden aktivitet som fx kunne være ”Half Time Show” men der må også vælges andre relevante aktiviteter.
Under ”Planlægning af øvrige kampagneaktiviteter” skal der udarbejdes en trykt reklame for en af de officielle sponsorer, som skal støtte op om en af de reklamefilm der tidligere err analyseret. Man bestemmer selv hvilket reklamemedie produktet skal laves til. Produkt må gerne være i skitseform. Det vigtigste er idéen og at der kan redegøres for valg af udformning og virkemidler – ikke at produktet er færdigudformet. Man skal altså bruge den teori man har lært om i markedskommunikation til at opbygge den trykte reklame.
AFLEVERINGSFORM:
En "online opslagstavle" som fx Padlet.
FREMLÆGGELSER:
Alle grupper skal fremlægge for klassen i 20-30 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
#21 Eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64267205229",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64267205229",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64267205229"
}