Holdet tm24hh3xsa1 Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Susanne Burkhardt
Hold tm24hh3xsa1 Sa (tmhh3xsa1 Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Demokrati og medier
Titel 3 Økonomi/Ulighed/Velfærdsstat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet


På basis af temabogen "Fra drengestreger til bandekrig" beskæftiger eleverne sig med de forskellige aspekter af krimininalitet, dvs. fx spørgsmålet om, hvad kriminalitet er og hvorfor man bliver kriminel, hvor der blandt andet indgår flere teorier fra kriminologien (Merton, Sutherland, Hirschi). Men også, hvordan den politiske og økonomiske aspekt af kriminalitet ser ud. Der bliver zoomet ind på bandekriminalitet. Her indgår sociologiske teorier. I denne sammenhæng bliver også sociologer som Bourdieu, Honneth og Goffman repeteret og begreber som socialisering, anerkendelse, mønsterbrydning, social arv osv. Et andet underemne er fx også retssystemet,  straf og overvejleserne bag straf.
I sammenhæng med den politiske aspekt kommer også emner som partier og ideologier, fordelings- og værdipolitik, Strøms og Molinsmodel op igen. Desuden bliver emner som magtens tredeling, grundloven, retter og pligter, retssystemet og lovgivningsprocessen repeteret.
Forskellige dokumentarudsendelser skal give eleverne fx. indblik i, hvordan man bliver kriminel og hvordan en retssag kan ses fra de forskellige aktørperspektiver.
En del af forløbet er også "kultur og kulturmøder", hvor det handler om grundlæggende begreber og modeller som fx "kultur", "etnocentrisme", "nationalisme", "isbjergmodellen", "integration" (pluralistisk, assimilation, segregation) og mere. Eleverne præsenterer de forskellige underkapitler i plenum. Ved hjælp af avisartikler osv. bliver der arbejdet med sammenhængen mellem kriminalitet og kultur/integration osv.

I dette og de andre forløb bliver der inddraget dokumentarudsendelser, debattprogrammer, avisartikler, nyhedsindslag og øvelsesopgaver. Det betyder, at der indgår materiale som dækker den kvantitative, kvalitative og komparative metode. Eleverne bruger forskellige arbejdsformer, som individuelt arbejde, partner- og gruppearbejde. Der bliver holdt præsentationer og en opgave består af et rollespil.

Ligeledes gælder for alle forløb:
Der er  regelmæssigt plenumsundervisning for at introducere eller samle op på stoffet og der bliver diskuteret/debatteret i klasen. Eleverne arbejder individuelt, i partner- og gruppearbejde. Eleverne holder regelmæssigt oplag om aktuelle nyheder (enten generelt eller i sammenhæng med forløbet).
I alle forløb bliver inddraget metoder i samfundsfag (inkl. kildekritik) og de forskellige taksonomiske niveauer..


Eleverne er med til et foredrag på skolen af Torben Hein, som tidligere har været kriminel og havde fået flere fængselsstraf.




Kernestof
- Bog: "Fra drengestreger til bandekrig" , kapitel 1- 8 (Systime)
- kapitel 5.1 "Grundloven", Systime "Samfundsfag C"
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1336
- kapitel 2 "Kultur og kulturmøder", Systime "SamfNU C"
https://samfnuc.systime.dk/?id=130
- kapitel 3 (intro). Hvad består en ideologi af?, Systime SamfN, C
https://samfnuc.systime.dk/?id=131
- kapitel 3.1 ideologier generel (syn på staten, samfund og mennesket), Systime SamfNu C
https://samfnuc.systime.dk/?id=165
- kapitel 1.2 De grundlæggende ideologier (liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme), Samfundsfag C
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1228
- kapitel 2 Partier, Samfundsfag C

Gældende for alle forløb:

- Hvordan læser du en samfundsfaglig tekst? SamfNu, kapitel 8.4
- Hvordan læser du en tabel? SamfNu, kapitel 8.5
- Kildekritik, kvalitativ, kvantitativ, komparativ metode, Systime, MetodeNu, kapitel 2


Supplerende stof:

Dokumentarudsendelser/videoer:
- Dokumentar " Farvel til bandelivet" , DR 2020 (CFU)
- Dokumentar:  "Når forbrydelse ryster os: Bandernes magt", DR, 10/2019
https://www.dr.dk/drtv/episode/naar-forbrydelse-ryster-os_-bandernes-magt_142481
- Video "Forskellen på rockere og bander, Kim Østerbye"
https://www.youtube.com/watch?v=trX6xEYcHbE
- Video, P3 Essensen "Er det slut med bander i Danmark?"
https://www.dr.dk/drtv/episode/p3-essensen_-er-det-slut-med-bander-i-danmark_455442
- Dokumentar: "Med døden til følge", DR, 2011 (på mitCFU)
- Dokumentar: "Min far er rocker: Thorbjørn", DR, sept. 2019
https://www.dr.dk/drtv/se/min-far-er-rocker_-thorbjoern_137699
- Video "Alt det vi deler", TV 2
https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
- Debatten: Partilederdebat fra Folkemødet, DR, 13. juni 2024
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-partilederdebat-fra-folkemoedet_459033


Statistik
- "Rocker-  og bandesituationen i Danmark", NSK, marts 2024
https://politi.dk/-/media/mediefiler/landsdaekkende-dokumenter/statistikker/rocker-og-bandesituationen/rocker-og-bandesituationen-i-danmark-q1-2024.pdf



Artikler
- "27-årige Ali har været en del af bandemiljøets hårde kerne. Nu er han ude på den anden side", DR.Dk, 11.3.2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/27-aarige-ali-har-vaeret-en-del-af-bandemiljoeets-haarde-kerne-nu-er-han-ude-paa-den
- "Pludselig tjekker Venstres formand ind som retspolitiker: Markante meldinger om straf og økonomisk kriminalitet"
15. august 2024 Berlingske.dk Søren Bidstrup, Kasper Løvkvist.Id: ea5a251e
https://apps.infomedia.dk/Mediearkiv/
- "Som tidligere medlem af Brothas...", Berlinske, 24. august 24, Infomedia
https://apps.infomedia.dk/MedieArkiv/link?articles=ea5ca141
- "Vold koster milliarder", TV nyheder, 2.12.2019
https://dkr.dk/nyheder/2019/dec/vold-koster-milliarder
- "Forebyggelse af kriminalitet blandt indsatte betaler sig", Justitsministeriet, 3.9.21
https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/forebyggelse-af-kriminalitet-blandt-indsatte-betaler-sig/
- "Den Sociale Retshjælps Fond: Gæld fra sagsomkostninger fastholder kriminelle i den kriminelle løbebane", Altinget, 24.9.21
https://www.altinget.dk/social/artikel/den-sociale-retshjaelps-fond-gaeld-fra-sagsomkostninger-fastholder-kriminelle-i-den-kriminelle-loebebane
- " Venstres nye udlændingeordfører: Jeg er ligeglad med, om du spiser frikadeller eller falafel", Berlinske, 6. maj 2024, infomedia
https://apps.infomedia.dk/Mediearkiv/link?articles=ea36aca5
- "Det mener partierne om hårdere straffe til kriminelle", Kristeligt Dagblad, 1.10.22
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle

Andet
- Domsmandsspil
https://domsmandsspillet.dk/
- Kriminalforsorgens hjemmeside
https://kriminalforsorgen.dk/
- Det Kriminalpræventive Råd hjemmeside
https://dkr.dk/
- Podcast: "Magtens tredeling: Hvordan straffer vi? Og virker straf overhovedet?", www.k-news.dk., 14.2.2019
https://www.k-news.dk/artikler/magtens-tredeling-ep.-4.2-hvordan-straffer-vi-og-virker-straf-overhovedet
- meningsmålinger
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- Torben Hein, hjemmeside: min historie
http://www.torbenhein.dk/min-historie


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og medier

I dette forløb er fokus på styreformen demokrati og de udfordringer demokratiet står over for. På basis af bogen "Demokrati i Krise"  ser eleverne på demokratiets udvikling, også i en international perspektiv. (USA, Kina, Rusland), hvor der også aktuelt kan inddrages nogle aspekter af valget i USA. Vi ser dokumentaren om Ungarn  og  beskæftiger os med EU. vigtige navne i sammenhængen med demokrati er Hal Koch, Alf Ross, Rober A. Dahl.
Eleverne kigger kort på magtstrukturer i Danmark (magteliten.dk).
Der bliver også kigget på mediernes rolle, hvor eleverne fx præsenterer de forskellige danske aviser. Der inddrages regelmæssigt opgaver fra bogen. Forløbet bliver afsluttet med produktionen af en podcast med emnet "Er vores demokrati i fare?". Her inddrages også udvalgte (nationale) aspekter fra bogen "Demokratiets udfordringer"
Ligeledes inddrages besøget hos Europa-Huset i København, hvor der bliver holdt et foredrag for klassen om EU´s demokratiske udfordringer. Besøget gennemføres på blokdagen i januar.

I starten af det næste forløb ser holdet filmklassikeren ”Kongekabale”. I dette sammenhæng diskuterer eleverne journalisternes rolle i demokratiet.



Kernestof

- "Demokrati i Krise?", Systime:
Del 1: Det internationale perspektiv (kapitel 1-5)
Del 2: Det nationale perspektiv (kapitel 6-11)
Del 4: kapitel 19 (Sociale medier og boble-tilværelsen).

- "Demokratiets udfordringer", Systime
eleverne vælger selv bestemte aspekter i sammenhængen med podcasten.


Samfundsfag C, Systime
- Kapitel 1.3 "De andre ideologier": Nationalisme/Populisme
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1227
- Kapitel 4: "Styreformer og demokrati"
https://samfundsfag-c.systime.dk/
- Kapitel 5: "Grundloven og magtens tredeling"
https://www.information.dk/debat/2017/05/kundby-sagen-laerebogseksempel-paa-fejlslagen-digital-opdragelse
- Kapitel 6: Medier
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1243
- Kapitel 20 "Den Europæiske Union (EU)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1111
-"Hånndbog til dansk", Systime
Kaptiel 5.1 "Avisjorunalistik" (avistyper, stofområder, nyhedskriterier, kilder, vinkling, avisens genrer, journalistiske autenticitetsmarkører, tjekliste til fake news"
- "Medier og meningsdannelse", Systime
vigtige begreber (som fx. spindoktor, pseudopolitik, ekkokammer, public service, konstruktiv journalistik og mere).
https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=32
- "Jürgen Habermas og den demokratiske samtale", Samfundsfag C, Systime
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1258#c7966

Supplerende Stof
Dokumentar
- "I Orbáns skygge", DR,
https://www.dr.dk/drtv/se/i-orbans-skygge_455299
- Video "Dit demokrati: EU´s historie". folketinget.dk
https://www.youtube.com/watch?v=KbhpxVBTZ34
- Video "Dit demokrati: Hvad bestemmer EU?", folketinget.dk
https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
- video: "Dit demokrati: "Hvem må være med i EU?", folketinget. dk
- "Dan Jørgensen from Denmark will help to reduce energy prizes...", eudebates.tv
https://www.youtube.com/watch?v=ED7rPDtZkPM


Artikler
- "Hvorfor bliver Ungarn ikke smidt ud af EU?", DR nyheder, 1.2.24
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-02-01-hvorfor-bliver-ungarn-ikke-smidt-ud-af-eu
- "EU-Valg 24. Det er begyndelsen på enden, siger Orban-modstander efter forrygende valg", DR nyheder, 10.6.24
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/det-er-begyndelsen-paa-enden-siger-orban-modstander-efter-forrygende-valg#!/
- "Demokratier kæmper for miljøet, autoritære regimer er fjenden, troede vi"
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/demokratier-kaemper-miljoeet-autoritaere-regimer-er-fjenden-troede-vi, Kristeligt Dagblad, 31.8.21
- "Nogle gange er demokrati ikke den bedste løsning", Information, 24.10.2009
https://www.information.dk/udland/anmeldelse/2009/10/gange-demokrati-bedste-loesning
- "Overblik: Her er "Kundby-sagen", TV 2 nyheder, 28. nov. 2017
https://nyheder.tv2.dk/2017-11-28-overblik-her-er-kundby-sagen
- "Kommentar: Kundby-sagen er et lærebogseksempel på fejlslagen digital opdragelse", Information, 5. maj 2017
https://www.information.dk/debat/2017/05/kundby-sagen-laerebogseksempel-paa-fejlslagen-digital-opdragelse

Andet:
- hjemmeside magtelite.dk
https://magtelite.dk/
- hjemmeside Freedom House
https://freedomhouse.org/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi/Ulighed/Velfærdsstat


I centrum af dette forløb står emnerne økonomi, velfærdsstaten og ulighed og deres gensidige påvirkning. Eleverne repeterer de vigtige økonomiske begreber og teorier, som det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, konjunkturer, finanspolitik, strukturpolitik, flexicurity-modellen, den offentlige sektor og mere. Holdet bruger ”vismandsspillet” til at forstå konsekvenser af økonomiske politikker. Derefter følger beskæftigelsen med velfærdsstaten i form af de forskellige modeller, ideologierne bag modellerne osv.   På basis af nogle udvalgte kapitler i bogen "Ulighedens mange ansigter" arbejder eleverne blandt andet med forskellige definitioner af ulighed (økon., social ulighed, chanceulighed, relativ/absolut fattigdom, den nye ulighed - ressourcebeholdere, gini-koefficienten) og årsager til ulighed. I denne sammenhæng arbejder eleverne også med Bourdieus kapitaler (konfliktteori) og med Durkheim, som funktionalistisk teori. Vi taler om de sociale klasser (klassesamfundet) i Dk. Eleverne beskæftiger sig også med de forskellige ideologier/holdninger af de politiske partier med fokus på ulighed.  Holdet har også fokus på uligheden indenfor sundheden, hvor eleverne ser dokumentaren ”En syg forskel”. Forløbet afsluttes med individuelle power-point præsentationer med selvvalgt empirisk materiale, som står i sammenhæng med et af vores forløb af hele skoleåret og som analyseres/diskuteres ved hjælp af en problemformulering og faglige begreber/modeller/teorier.


I forløbet inddrages et besøg hos CEPOS, som handler om emnet ulighed og et besøg hos EU-huset. Besøgene gennemføres på blokdagen i januar. Ligeledes får B-holdene besøg  af socialdemokratiets misbrugsordfører Maria Durhuus. som diskuterer med eleverne de unges brug af opioider og det nye lovforslag.  


Kernestof:
Bog Samf på B, systime
- Kapitel 7 ("Økonomi - din guide til BNP, vækst og lykke")
- Kapitel 5.2, 5.3, 5.4 (velfærdsmodeller/-staten)
- Kapitel 3 ("Social ulighed og det multikulturelle samfund - myten om det lige Danmark")

Bog Samfundsfag C, systime
- Kapitel 6 Velfærdsstaten
- Kapitel 19.1, 19.2, 19.3 (økonomisk, kulturel, politisk globalisering)
- kapitel 11.1 Socialklasser

Bog Ulighedens mange ansigter, systime
- Kapitel 1, 2, 5, 7

supplerende stof

- artikel "Sådan bliver økonomien i 2025", Steen Bocian, Børsen 7. januar 2025, infomedia
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=ea89e7ec
- artikel: "Det er kun blevet værre siden 80'erne: Fattige dansker dør flere år før deres rige naboer", dr.dk. nyheder, 17. marts 2024
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-er-kun-blevet-vaerre-siden-80erne-fattige-danskere-doer-flere-aar-foer-deres
- artikel - "Enlig mor på integrationsydelse..." Information, 16. februar 2019, Wang
https://www.information.dk/indland/2019/02/enlig-mor-paa-integrationsydelse-oensker-koeleskab-virker-senge-boern?lst_tag
- artikel "Piketty er inspireret af Skandinavien...", Information, 6. maj 2020, Debat, Birthe Larsen
https://www.information.dk/debat/2020/05/piketty-inspireret-skandinavien-forslag-virker-ekstreme-danmark
- artikel "Elever fra ikke-boglige hjem forbliver oftere i den fagligt svageste ende", Politiken, 26. august 2019
https://politiken.dk/danmark/art7348898/Elever-fra-ikke-boglige-hjem-forbliver-oftere-i-den-fagligt-svageste-ende



- Film "Kongekabale" (DR.dk)
- Dokumentar: Deadline 1.11.23 Velfærdsstaten (med Kaare Dybved Bek og Dennis Nørmark)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=9&pageSize=6&search=titel:%20Deadline&orderby=title&SearchID=e13dd6da-62aa-4fe5-ad04-59316964b390&index=6-
- Dokumentar "En syg forskel", afsnit 1, DR 2016 (på mitCFU)
- dokumentar: "Ultra Ægte: Ik´så mange penge" DR: Isaak + Lotus
https://www.dr.dk/drtv/episode/ultra-aegte_-ik-saa-mange-penge-_-filmen_386404

- opgaver
- opgave 19.10 Global ulighed og omfordeling.
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1491#c10727
- opgave 1, Kapitel 2 (world poverty clock)
https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215#c679

Andet:
- Vismandsspillet
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
- The word poverty clock
https://worldpoverty.io/
- Kapitel 1: Synopsis: Din guide til den mundtlige eksamen". systime Samf på B



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer