Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Leyla Atici
|
Hold
|
tm24hh2d er (tmhh2d er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion/erstatningsret
Kernestof-områder:
- Digital dannelse
- Retskilder
- Juridisk metode
- Det danske retssystem
- Erstatningsret
Metode:
- Besvarelse af tjekspørgsmål
- Klasseundervisning
- Gruppefremlæggelser
- Case-arbejde
- Law-school
Supplerende materialer:
https://www.dr.dk/drtv/episode/retten-indefra_-giver-skyld-straf_51040
BEMÆRK:
Underviseren har alene gennemgået de nævnte kerneområder. Underviseren har ikke efterfølgende undervist holdet.
Undervisningsbeskrivelsen er forsøgt at blive udfyldt efter de angivne beskrivelser som fremgår i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forsikringsret/Aftalers indgåelse
Kerneområde:
- Forsikringsret
- Aftalers indgåelse
Metode:
- Klasseundervisning
- Besvarelse af tjekpørgsmål og interaktive opgaver
- Case-arbejde
- Gruppe-fremlæggelser af cases
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=437
BEMÆRK:
Underviseren som har haft holdet i de angivne perioder, har ikke efterfølgende undervist holdet.
Undervisningsbeskrivelsen er forsøgt at blive udfyldt efter de beskrivelser som er angivet i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fuldmagt
Kerneområde:
- Fuldmagt
Sekvenser:
- Fuldmagtsformer
- Fuldmagt med særlige kendetegn og fuldmagt uden særlige kendetegn
- Andre mellemmænd
- Retspraksis
Metode:
- Klasseundervisning
- Besvarelse af tjekspørgsmål
- Interaktive opgaver
- Case-arbejde
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=437
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aftalers ugyldighed
Kerneområde:
- Aftalers ugyldighed
Sekvenser:
- Tilblivelsesmangler
- Svage ugyldighedsgrunde
- Stærke ugyldighedsgrunde
- Indholdsmangler
- Svigtende forudsætninger
Metode:
- Klasseundervisning
- Case-arbejde
- Besvarelse af tjekspørgsmål
- Interaktive opgaver
- Kahoot
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=414
Supplerende materialer:
- https://www.tiktok.com/@susanoestdahl/video/7238170956454186267
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret
Kernestof:
- Forbrugeraftaler
- Forbrugerkøb
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
Derudover:
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases
- Gennemgang af tjekspørgsmål
- Interaktive opgaver
- Kahoot
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
Supplerende materialer:
https://www.youtube.com/watch?v=dIlgFxIy7Ck
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Derudover læs kap. 13, 14, 14.1. 14.2, 14.3.
-
Læs kap. 14.4, 14.5, 14.6, 14.7, 14.7.1 og 14.8
-
Læs kap. 14.8.1, 14.9 og 14.10
-
Læs kap. 15, 15.1, 15.2, 15.3, 15.4
-
Skimme kap. 15.4.1 igennem og noget af kap. 15.4.2 - indtil eksemplet med Individuel forudsætning, da vi har gennemgået dette i klassen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Markedsføringsret
Kernestof:
- Markedsføringsret
Emner:
- Markedsføringsloven
- Forbrugerombudsmandens virksomhed
Sekvenser:
1. God markedsføringsskik (MFL § 3 og § 4)
2. Særreglerne i MFL
• Vildledende markedsføring samt salgsfremmende foranstaltninger, herunder anprisninger, tilgift, rabatter (MFL § 5)
• Reklameidentifikation / Skjult reklame (MFL § 6, stk. 4)
• Sammenlignende reklame (MFL § 21)
• Uanmodet henvendelse (MFL §10)
• Markedsføring rettet mod børn og unge (MFL §§ 3, stk. 2 og 11)
• Salgsfremmende foranstaltninger og garanti (MFL § 17)
METODE
- Løsning af case.
- Klasseundervisning
- Retspraksis
MATERIALE
- Gleerup A. L. m.fl. (2020): Erhvervsret C&B – juraens grundregler iBog, kap. 19. Forlag: Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Handelskøb
Kerneområde:
- Handelskøb
Sekvenser:
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed.
Eleverne skal anvende den relevante lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheder.
Metode:
- Klasseundervisning
- Individuel case-løsning, hvorefter vi har gennemgået det i klassen
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=779
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kreditret/Inkasso og fogedret
Kerneområde:
- Kreditret
- Kreditaftaler
- Kredit med ejendomsforbehold
- Pant i forbrugerforhold
- Tinglysning
- Fysiske personers hæftelse
- Foged og inkassoret
Sekvenser:
• Redegøre for de væsentligste begreber og aspekter, når der indgås kreditaftaler mellem en erhvervsdrivende og en forbruger.
• Redegøre for betingelserne for og virkningen af et ejendomsforbehold.
• Redegøre for de forskellige panteformer og de tilhørende sikringsakter.
• Anvende den juridisk metode til analyse og vurdering af forbrugerretslige problemstillinger, i forholdet mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende.
• Redegøre for individuelforfølgningen grundlæggende begreber og forklare inkassoprocessen i et fagligt sprog.
• Analysere hvilke aktiver der kan gøres til genstand for udlæg samt den nødvendige sikringsakt.
Eleverne kan redegøre for hæftelsesformerne for fysiske personer. Eleverne kan via juridiske metode analysere og vurdere juridiske problemstillinger i relation til ægtefællers formueforhold.
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold i form af fælleseje, særeje, sårråden, særhæften m.m. samt ved ægteskabets ophør
• Vurdere retsvirkningen af udlæg og den privatøkonomiske konsekvens af en tvangsrealisering.
• Vurdere hvornår en umiddelbar fogedforretning vil finde anvendelse.
Metode:
- Klasseundervisning
- Case-besvarelse i grupper, hvor grupper har fremlagt case-besvarelse
- Gennemgang af tjekspørgsmål
Litteratur:
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2020
Supplerende materiale:
- DR-dokumentar: Fogeden kommer, sæson 2016
- https://www.bt.dk/kendte/bt-afsloerer-efter-chok-brylluppet-det-staar-der-i-karsten-og-jannis-aegtepagt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skimme kap. 17.3, 17.3.1, 17.3.2, 17.3.3, 17.4, 17.4.1, 17.4.2,
-
Løs Case 19A og 19B, som findes under kap. 19.6.2
-
Skimme kap. 21, 21.1
-
Løs caseopgave 22A under kap. 22.6.2
-
Læs kap. 23.3.4, 23.3.5, 23.4
-
Læs 24.5, 24.6, 24.7, 24.7, 24.8, 24.9
-
Ingen lektier. Vi løser cases i undervisningen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Kerneområde:
Alle kapitlerne i bogen er gennemgået (Introduktion, erstatnings -og forsikringsret, aftaleret, forbrugerret og kreditret.
Metode:
- Klassen er inddelt i grupper, hvorefter de har fremlagt nogle af kapitlerne i bogen og lavet PowerPoints.
- Klassen er inddelt i grupper, hvorefter de har lavet noter til nogle af kapitlerne
- PowerPoints og noter som er lavet i grupperne deles med hele klassen
- Løsning af eksamenslignende case
- Jeopardy
- Kahoot
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734469371",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734469371",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734469371"
}