Holdet tm24hh1d sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution UNORD
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Charlott Birkholm
Hold tm24hh1d sa ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Socialisering og identitet i det senmoderne samf.
Titel 2 Magt og politik
Titel 3 Ulighed i uddannelse
Titel 4 Samfundsøkonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Socialisering og identitet i det senmoderne samf.

Særlige fokuspunkter:
Forløbet handlede om forskellige familieformer og opdragelsesidealer samt individets udvikling fra lille barn og over ungdommen, og hvilken indflydelse senmoderniteten har på dennes identitetsdannelse, herunder stress, mistrivsel og drukfællesskaber.

Kernebegreber:
Det senmoderne samfund,
Primær socialisering, sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, sommerfuglemodellen.
Lars Denciks familietyper (team-familien, den patriarkalske familie, svingdørsfamilien og Socialt akvarium)
Social kontrol, normer, sociale arenaer, subkulturer, anerkendelse
Goffman: frontstage og backstage
Anthony Giddens: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af de sociale relationer.
Hartmut Rosa: højhastighedssamfundet, teknologisk acceleration, acceleration af sociale forandringsprocesser og acceleration af livstempoet samt fremmedgørelse.


Kernestof:  
Samfundsfag C af Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime, I-bog
Kapitlerne:
8. Socialisering og identitetsdannelse
9. Kulturelle fællesskaber
10. Livsformer og familie

Supplerende stof:
- Dokumentar: Børn på druk. Dokumentarserie Tv2 episode 1 (31 minutter) og 3 (32 minutter), 2024
- Dokumentar: Den perfekte opdragelse? Dokumentarserie Tv2 episode 1 (28 minutter) 2017
- Artikel: Jeg bremser min nysgerrighed og tøver med at stille min lærer spørgsmål, Politiken 7. maj 2024
-Artikel: For alt for mange unge er stress blevet en kedelig undskyldning for ikke at tage ansvar, Politiken 10.jan.2024
-Statistik: Andel, der har en lav score på den mentale helbredsskala, blandt mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper. Den Nationale Sundhedsprofi, Sundhedsstyrelsen 2024
-Artikel: De fire erfarne lærere har lagt mærke til en ændring hos især pigerne i skolen
Politiken 16. August. 2023
-Artikel: Gymnasieelev: Min generation er historiens midterbarn uden tilhørsfølelse
Dagmar Tjalve, Gymnasieelev, information 31. januar 2023
-Statistik:  Antal Sociale Medier i brug fordelt på alder
It-anvendelse i befolkningen 2023 brug af sociale medier Kultur og fritid, Nyt fra Danmarks Statistik nr. 284

Væsentligste arbejdsformer :
Læreroplæg, summeopgaver, analyse af statistik, artikler, debatprogram og dokumentar
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt og politik

Forløbsbeskrivelse og fokuspunkter:
I dette forløb arbejdede vi med ideologier og politiske partier i Danmark. Vi beskæftigede os med de klassiske ideologier, liberalisme, konservatisme og socialisme, hvordan de har udviklet sig, og hvordan ideologierne afspejler sig i de nuværende partiers politik. Vi arbejdede aktivt med det seneste folketingsvalg, aktuelle politiske partier i folketinget, forholdt os til disses mærkesager som et produkt af partiets ideologiske standpunkt, og trænede placering på den fordelingspolitiske og den værdipolitiske skala. Der blev arbejdet med medierne rolle et velfungerende demokrati, og hvordan det russiske regime udnytter medierne til at bevare Magten.
I forløbet indgår løbende små opgaver fra grundbogen. Power-point præsentationer i grupper om de forskellige partier.

Kernebegreber:
De klassiske ideologier
Inddeling af partierne efter ideologipolitik, fordelings- og værdipolitik samt magtpolitik
Molins model
Forskellige magt og styreformer
Magtens tredeling og medierne rolle som den fjerde statsmagt
Nyhedskriterier, medialisering og medieteorier


Kernestof:
Samfundsfag C af Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime, I-bog
Kapitlerne:
1. Ideologi
2. De politiske partier
3. Politisk deltagelse og vælgeradfærd
4. Styreformer og demokrati
5. Grundloven og magtens tredeling
6. Medier
7. Magt

Supplerende stof:
- Artikel: Søren D. Sørensen, Venstre betaler prisen for samarbejdet med Mette Frederiksen, Jyllands-Posten 02/11/2023
- Artikel: Venstre gør en forskel, Venstres hjemmeside lokaliseret 31-05-2024
- statistik: Politisk Index, Politiken
- dokumentar: Løgnefabrikken - Falske nyheder fra Rusland, journalist Jakob Gottschau, DR2. 2018

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg, faglig læsning, quiz, diskussionsgrupper, gruppearbejde, analyse af artikler og statistisk materiale.
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ulighed i uddannelse

Forløbsbeskrivelse og fokuspunkter:
I forløbet beskæftigede vi os med ”det gode liv”, set gennem forskellige samfundsvidenskabelige briller og fra forskellige menneskelige vilkår ift. opvækst, uddannelse og muligheder i livet. Forløbets formål var at undersøge forskellige former for ulighed og ulighedsskabende. Det primære fokus har været ulighed i uddannelsessystemet. social mobilitet og Pierre Bourdieus kapitaler; symbolsk, økonomisk, social og kulturel kapital.
Centralt i forløbet indgik en løbende diskussion om ulighedens årsager, konsekvenser og ansvar ift. både individ og samfund. Vi diskuterede også, hvordan synet på ulighed kan ændre sig i et ideologisk perspektiv.

Kernebegreber:
Primær, sekundær og dobbeltsocialisering
Social arv Socialklasser
Ulighed i uddannelse
Normer
Chanceulighed (Morten Ejrnæs)
Social mobilitet
Social arv – negativ og positiv
Pierre Bourdieus kapitaler
Mønsterbryder
Velfærdsmodeller

Kernestof:
Samfundsfag C af Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime, I-bog
Kap. 11. Sociale mønstre og levevilkår

Supplerende stof:
- Artikel:  "Morten Ejrnæs om social arv", Socialpædagogen.dk, 8.4.2005
- Statistik: Danmarks Statistik, social arv i uddannelse og indkomstulighed,
- Rapport: ”Børns tidlige udvikling udarbejdet af Rambøll Management Consulting, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet på vegne af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
- Uddrag fra bog: Rige børn leger bedst, Lars Olsen, Sune Caspersen, Jørgen Goul Andersen, Lars Andersen, Niels Ploug, 2021 Gyldendal.
- hjemmeside: www.klassesamfund.dk
- Debat: DR-Debatten ”Forbandede ungdom’ 23.11.2022

Oplæg:
Foredrag af med tidligere indsat Torben Hein, som fortæller om sin barndom og fortid som kriminel.

Væsentligste arbejdsformer :
Foredrag, læreroplæg, debatprogram, gruppeprojekt, informationssøgning, analyse af artikler og statistisk materiale
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Samfundsøkonomi og velfærd

Forløbsbeskrivelse og fokuspunkter:
Forløbet omhandlede den danske velfærdsstat og velfærdsstatens økonomi. Gennem arbejde med centrale problemstillinger i velfærdsstaten, behandlede vi de vigtigste områder og prioriteringsproblemer.

I forløbet arbejde vi med samfundsøkonomi og økonomisk politik. I dette indgik kernestof om det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Eleverne arbejdede med metode i samfundsfag, kvalitativ og kvantitativ, ligesom eleverne på et fagligt grundlag diskuterede velfærdsstatens udfordringer, herunder forsørgerbyrden. Blandt andre faglige mål var formidling af indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer, samt kombinere viden om sociologi, (global) økonomi, og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.

Kernebegreber:
- det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål og målkonflikter samt økonomiske styringsinstrumenter
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Velfærdsmodeller (den universelle, residuale og korporative velfærdsstat)
- Økonomisk politik med fokus på finanspolitik, pengepolitik samt miljø-, og klimapolitik
- Betalingsbalance og konkurrenceevne samt introduktion til EU
-Kvalitativ og kvantitativ metode
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg, summeøvelser, gruppearbejde, analyse af statistikker og artikler
Kernestof:
Samfundsfag C af Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime, I-bog
Kapitlerne:
12. Samfundsøkonomiske mål
13. Økonomiens grundbegreber
15. Den offentlige sektor
16. Velfærdsmodeller
17. Betalingsbalance og konkurrenceevne
18. Økonomisk politik
20. Den Europæiske Union (EU)

Supplerende stof:
-Artikel: Inflationen tager mindre dyk og er »vanvittigt lav«
10. maj 2024 Berlingske.dk Frederik M. Juel
-Artikel: Danske forbrugspriser stiger næsten ikke (uddrag)
Macrobond, Berlinske 10. maj 2024
-Statistik: Danmarks Bruttonationalprodukt (BNP)
Kilde: Statistikbanken
-Artikel: Amerikanske topforskere: Den amerikanske drøm lever bedst i Danmark. Mandag Morgen, 1. februar 2016 (uddrag)
-Artikel: Cepos: For meget velfærd svækker danskernes arbejdsmoral, Politiken, 9. juni 2013 (uddrag)
-Artikel: Grønt BNP giver naturen og klimaet plads i dansk økonomi, Dansk Magisterforening DMBio 30. april 2024
-Artikel: Økonomi trumfer miljø: År efter år giver Danmark dispensation til forbudte pesticider, fordi alternativerne er for dyre 30. april 2024 Politiken
-Statistik: BNP, nationalindkomsten og den grønne nationalindkomst (mia. kr., 2023-priser) af Peter Birch Sørensen, Ole Gravgaard Pedersen & Jette Bredahl Jacobsen Økonomi og Politik, Årg. 97 Nr. 1 (2024): DJØF Forlag
-Artikel: I aner slet ikke, hvor unik jeres velfærdsstat er. Politiken 25. september 2016 (uddrag)

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg, summeøvelser, gruppearbejde, analyse af statistikker og artikler

Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer