Holdet tm24hh1h if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Peter Spengler
Hold tm24hh1h if (tmhh1h if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Databaser
Titel 2 Interaktionsdesign
Titel 3 Programmering
Titel 4 Repititon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Databaser

LINK: https://informatikc.com/databaser/


Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data

Kernestof:

Repræsentation og manipulation af data
- Hvad er en database
- Hvad er data

Logisk database design:
- E/R model
- Normalisering (kun 1,2 og 3)
- Relationer mellem tabeller


fysiskdatabase design:
- Kodning af databaser
- Anvendelse og simple databaseforespørgsler (SQL)
          - Create
          - Select
                  - from, where, group by, distinct
          - Update
          - Delete
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Interaktionsdesign

LINK: informatikc.com


Principper for interaktionsdesign (del 1)
- Interaktion
- brugervenlighed (Herunder de 5 e'er)
- Brugergrænseflader
- Niveauer af brugergrænseflader
- Brugsmønstre
- Don Normas designprincipper

Principper for interaktionsdesign ( del 2)
- Typgrafi
- Kontraster
- Gestaltlovene
- 5 Skridt til et godt interaktionsdesign

Analyse af interaktionsdesign

Design af interaktion
- Den iterative designproces
- Minervamodellen
- Persona og scenarium
- Evaluer design

Evaluering af brugervenlighed
- Test og evaluering.

Blokdagger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Programmering

LINK: https://sites.google.com/knorddoc.dk/informatik-c-2324/startside

Introduktion til programmering
- Baggrund
- Scratch
Rutediagrammer / Flowcharts
Programmerings syntaks
- Sætninger, sekvenser
- variabler , lister
- kontrolstrukturer.
- funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Repititon

Repetition af forløb i studieplanen afsluttet med en blokdag hvor der er arbejdet praktisk med emnerne:

Interaktionsdesign
Programming
Databaser

Samt givet en introduktion til kryptering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer