Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Peter Spengler
|
Hold
|
tm24hh1h if (tmhh1h if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Databaser
LINK: https://informatikc.com/databaser/
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data
Kernestof:
Repræsentation og manipulation af data
- Hvad er en database
- Hvad er data
Logisk database design:
- E/R model
- Normalisering (kun 1,2 og 3)
- Relationer mellem tabeller
fysiskdatabase design:
- Kodning af databaser
- Anvendelse og simple databaseforespørgsler (SQL)
- Create
- Select
- from, where, group by, distinct
- Update
- Delete
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interaktionsdesign
LINK: informatikc.com
Principper for interaktionsdesign (del 1)
- Interaktion
- brugervenlighed (Herunder de 5 e'er)
- Brugergrænseflader
- Niveauer af brugergrænseflader
- Brugsmønstre
- Don Normas designprincipper
Principper for interaktionsdesign ( del 2)
- Typgrafi
- Kontraster
- Gestaltlovene
- 5 Skridt til et godt interaktionsdesign
Analyse af interaktionsdesign
Design af interaktion
- Den iterative designproces
- Minervamodellen
- Persona og scenarium
- Evaluer design
Evaluering af brugervenlighed
- Test og evaluering.
Blokdagger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmering
LINK: https://sites.google.com/knorddoc.dk/informatik-c-2324/startside
Introduktion til programmering
- Baggrund
- Scratch
Rutediagrammer / Flowcharts
Programmerings syntaks
- Sætninger, sekvenser
- variabler , lister
- kontrolstrukturer.
- funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repititon
Repetition af forløb i studieplanen afsluttet med en blokdag hvor der er arbejdet praktisk med emnerne:
Interaktionsdesign
Programming
Databaser
Samt givet en introduktion til kryptering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65317427388",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65317427388",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65317427388"
}