Titel
4
|
Den realistiske novelle - skriftlighedsforløb
Formål:
- At eleven efter endt forløb kan arbejde danskfagligt, bevidst, selvstændigt og selvsikkert med novellen som genre.
- At eleven får indblik i den realistiske novelle på tværs af tid (social realistisme, kritisk realisme og minimalistisk psykologisk realisme).
- At opøve elementære kompetencer indenfor litteraturanalyse, herunder sikkerhed i anvendelse af metoder og fagtermer (fortælleforhold, person- og miljøkarakteristik, sprog, symbolik, tomme pladser, ).
- At træne eleverne læsning af litterære tekster, som munder ud i en samlet analyse og fortolkning.
- At åbne elevernes øjne for at oplevelsen af litteratur er forudsætningen for forståelse igennem oplevelseslæsning.
- At give indblik i litteraturen som et middel til terapi, refleksion og erkendelse af andre og sin egen væren i verden.
- At eleven kan redegøre for forskelle mellem den klassiske og moderne novelle.
- At eleven kan redegøre for den minimalistiske og psykologiske realisme med afsæt i Helle Helle og Naja Marie Aidts forfatterskaber.
- At eleven træner sine skriftlige færdigheder i skrivehandlingerne: Indledning, resume, analyse, fortolkning, perspektivering.
- At eleven får kendskab til udvalgte kanonforfattere fra Det Moderne Gennembruds forfatterskaber : M.A. Nexø (socialrealisme), Henrik Pontoppidan (Kritisk realisme), Herman Bang (beskrivende kritisk realisme (impressionisme)).
- At eleverne kort kan redegøre for de centrale linjer i Det Moderne Gennembrud
Indhold:
Centrale begreber:
Novelleanalyse, den moderne og klassiske novelle, in medias res, den uhørte begivenhed (stokken i myretuen), isbjergsteknikken, åben slutning, underbestemthed, tomme pladser, åben slutning, showing/telling, fortæller(1./3. person, tid, rum, synsvinkel), miljøkarakteristik (tid, fysisk og socialt miljø), personkarakteristik (ydre/indre/sociale kendetegn, flad/rund person, statisk/dynamisk, kontrast/parallelpersoner). Sproghandlinger (informerende, handlingsregulerende, følelses-og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende). Socialrealisme, kritisk realisme, beskrivende realisme (impressionisme), psykologisk realisme, minimalistisk realisme.
Materiale:
- Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
- Henrik Pontoppidan:“Naadsensbrød”, 1887.
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - En idyl" fra Muldskud, 1900.
- Naja Marie Aidt: "En kærlighedshistorie" fra Vandmærket, 1993.
- Naja Marie Aidt: “Ond i sulet" fra Vandmærket, 1993.
- Værk: Helle Helle: "Rester", 1996.
- Naja Marie Aidt: "Sår" fra Bavian, 2006. (Skriftlig aflevering: At tage livet af et menneske)
Begreber, redskaber og metoder fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier:
- 3. Litteratur https://hbdansk.systime.dk/?id=124
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.2 Komposition
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
- 3.6 Litterære genrer (undersiden "Novellen").
Fagbogen: Dansk På Ny, Systime
- Om Skrivehandlinger: https://danskpaany.systime.dk/?id=213 (Indledning, resumé, analyse, karakteristik, fortolkning, indledning, perspektivering, afrunding).
Metode:
- Bevidsthed om novellens form, indhold og fagtermer vha. kreative skriveøvelser som fx: skriv en indledning til en moderne novelle med titlen "Bryllup", lav en datingprofil til Frøkenen.
- Fælles oplæsning af Pontoppidan "Nådsensbrød".
- Oplæg om fortælleforhold. Øvelse find belæg for den eksemplariske analyse af fortælleforhold i Radiserne.
Evaluering:
- Mundtligt oplæg om fortælleforhold i Radiserne
- Skriftlig aflevering: Novelleanalyse Naja Marie Aidt "Sår" (At tage livet af et menneske).
- Skriftlig aflevering: Værkanalyse af udvalgte noveller fra "Rester" i form af opgavebesvarelser og pptx. Fremlægges i matrixgrupper.
|