Holdet tm2408st3Y-inf.tek - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Informationsteknologi B
Lærer(e)
Hold tm2408st3Y-inf.tek (3Y-inf.tek)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 It som værdiskaber og innovation.
Titel 2 Forløb#2 Databaser
Titel 3 Forløb#3 Interaktionsdesign og test
Titel 4 Forløb # Programmering
Titel 5 Innovation
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 It som værdiskaber og innovation.

Studieplan – Introduktion til IT som værdiskaber
Baseret på Systime Informationsteknologi B på EUX

Kerneområder: Kapitel 1 – IT som værdiskaber
1.1 IT i samfundet

IT's betydning for hverdagsliv, kommunikation, arbejde og samfundsudvikling

Aktuelle tendenser: digitalisering, automatisering, overvågning

1.2 IT i virksomheden

Hvordan IT understøtter forretningsgange og værdiskabelse

Eksempler på ERP-systemer, e-handel og automatisering af arbejdsprocesser



Supplerende emner og opsamling:
Internettet og dets infrastruktur

IP-adresser, domænenavne, DNS, servere og klienter

Overblik over hvordan information transporteres via nettet

Cookies og sporingsteknologier

Hvad er cookies, og hvordan bruges de?

Første- og tredjepartscookies, tracking, adfærdsanalyse

GDPR og databeskyttelse

Centrale begreber: persondata, samtykke, formålsbegrænsning

Rettigheder og pligter i forhold til databehandling



Case og perspektivering:
Dokumentar: "Privatliv til salg" (DR, 2015)

Analyseres som case i forhold til cookies, datahandel og etik

Diskussion: Hvad er prisen for "gratis" tjenester online?

Faglige mål i fokus:
Identificere og forklare centrale begreber og teknologier inden for IT

Vurdere IT-løsningers betydning i samfundsmæssige og erhvervsmæssige kontekster

Reflektere over konsekvenser af digitalisering ift. privatliv og dataetik



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Databaser

Data og modellering

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data

Kernestof:

Repræsentation og manipulation af data
- Hvad er en database
- Hvad er data

Logisk database design:
- E/R model
- Normalisering (kun 1,2 og 3)
- Relationer mellem tabeller


fysiskdatabase design:
- Kodning af databaser
- Anvendelse og simple databaseforespørgsler (SQL)
          - Create
          - Select
                  - from, where, group by, distinct
          - Update
          - Delete

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Interaktionsdesign og test

Principper for interaktionsdesign (del 1)
- Interaktion
- brugervenlighed (Herunder de 5 e'er)
- Brugergrænseflader
- Niveauer af brugergrænseflader
- Brugsmønstre
- Don Normas designprincipper

Principper for interaktionsdesign ( del 2)
- Typgrafi
- Kontraster
- Gestaltlovene
- 5 Skridt til et godt interaktionsdesign

Analyse af interaktionsdesign

Design af interaktion
- Den iterative designproces
- Minervamodellen
- Persona og scenarium
- Evaluer design

Evaluering af brugervenlighed
- Test og evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb # Programmering

Studieplan: Programmering med Python
Platform:
Undervisningen foregår primært i Python via hjemmesiden Trinket.io, hvor eleverne kan programmere direkte i browseren.

Formål:
Eleverne skal opnå grundlæggende færdigheder i programmering med Python og kunne anvende disse til at løse praktiske opgaver.

Faglige mål:
Eleverne skal opnå kendskab til:

Grundlæggende syntaks i Python

Variabler: oprettelse og brug

Lister: opbygning, adgang til elementer og ændringer

Løkker: for- og while-løkker

Forgreninger: if, elif, else

Funktioner: brug af indbyggede funktioner samt definition og anvendelse af egne funktioner

Undervisningsform:
Undervisningen er opgavebaseret. Eleverne arbejder med praktiske problemstillinger, der skal løses med Python-kode. Fokus er på aktiv læring og selvstændig problemløsning med vejledning fra underviser.

Materialer:
Python Programmeringsslides

101: Introduktion og variabler

102: Lister, løkker og forgreninger

103: Funktioner og problemløsning

Evaluering:
Elevernes forståelse evalueres løbende gennem aflevering af kodeopgaver og mundtlige forklaringer af deres løsninger. Eventuelt afsluttende mini-projekt, hvor eleverne selvstændigt skal løse en opgave med brug af de gennemgåede emner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

- Grupperne arbejder med deres eksamensprojekt:

En selvvalgt/egen ide til dansk virksomhed henvender sig med følgende problemstilling:
Virksomheden ønsker at tage del i den ekspanderende deleøkonomi og har brug for jeres hjælp.
Stil forslag til et konkret produkt/service inden for deleøkonomi.
Giv forslag til, hvordan det kan løses ved hjælp af et IT-system.
Udarbejd en prototype over jeres IT-system. Systemet skal udarbejdes som en hjemmeside med tilhørende database og pythonkode (f.eks. som en chat-bot der kan hjælpe brugeren med svar på simple forespørgsler). Det er okay at systemet er modelleret sammenhængende.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer