Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informationsteknologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
tm2408st3Y-inf.tek (3Y-inf.tek)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 It som værdiskaber og innovation.
Studieplan – Introduktion til IT som værdiskaber
Baseret på Systime Informationsteknologi B på EUX
Kerneområder: Kapitel 1 – IT som værdiskaber
1.1 IT i samfundet
IT's betydning for hverdagsliv, kommunikation, arbejde og samfundsudvikling
Aktuelle tendenser: digitalisering, automatisering, overvågning
1.2 IT i virksomheden
Hvordan IT understøtter forretningsgange og værdiskabelse
Eksempler på ERP-systemer, e-handel og automatisering af arbejdsprocesser
Supplerende emner og opsamling:
Internettet og dets infrastruktur
IP-adresser, domænenavne, DNS, servere og klienter
Overblik over hvordan information transporteres via nettet
Cookies og sporingsteknologier
Hvad er cookies, og hvordan bruges de?
Første- og tredjepartscookies, tracking, adfærdsanalyse
GDPR og databeskyttelse
Centrale begreber: persondata, samtykke, formålsbegrænsning
Rettigheder og pligter i forhold til databehandling
Case og perspektivering:
Dokumentar: "Privatliv til salg" (DR, 2015)
Analyseres som case i forhold til cookies, datahandel og etik
Diskussion: Hvad er prisen for "gratis" tjenester online?
Faglige mål i fokus:
Identificere og forklare centrale begreber og teknologier inden for IT
Vurdere IT-løsningers betydning i samfundsmæssige og erhvervsmæssige kontekster
Reflektere over konsekvenser af digitalisering ift. privatliv og dataetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Databaser
Data og modellering
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling med særligt fokus på Repræsentation og manipulation af data
Kernestof:
Repræsentation og manipulation af data
- Hvad er en database
- Hvad er data
Logisk database design:
- E/R model
- Normalisering (kun 1,2 og 3)
- Relationer mellem tabeller
fysiskdatabase design:
- Kodning af databaser
- Anvendelse og simple databaseforespørgsler (SQL)
- Create
- Select
- from, where, group by, distinct
- Update
- Delete
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Interaktionsdesign og test
Principper for interaktionsdesign (del 1)
- Interaktion
- brugervenlighed (Herunder de 5 e'er)
- Brugergrænseflader
- Niveauer af brugergrænseflader
- Brugsmønstre
- Don Normas designprincipper
Principper for interaktionsdesign ( del 2)
- Typgrafi
- Kontraster
- Gestaltlovene
- 5 Skridt til et godt interaktionsdesign
Analyse af interaktionsdesign
Design af interaktion
- Den iterative designproces
- Minervamodellen
- Persona og scenarium
- Evaluer design
Evaluering af brugervenlighed
- Test og evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb # Programmering
Studieplan: Programmering med Python
Platform:
Undervisningen foregår primært i Python via hjemmesiden Trinket.io, hvor eleverne kan programmere direkte i browseren.
Formål:
Eleverne skal opnå grundlæggende færdigheder i programmering med Python og kunne anvende disse til at løse praktiske opgaver.
Faglige mål:
Eleverne skal opnå kendskab til:
Grundlæggende syntaks i Python
Variabler: oprettelse og brug
Lister: opbygning, adgang til elementer og ændringer
Løkker: for- og while-løkker
Forgreninger: if, elif, else
Funktioner: brug af indbyggede funktioner samt definition og anvendelse af egne funktioner
Undervisningsform:
Undervisningen er opgavebaseret. Eleverne arbejder med praktiske problemstillinger, der skal løses med Python-kode. Fokus er på aktiv læring og selvstændig problemløsning med vejledning fra underviser.
Materialer:
Python Programmeringsslides
101: Introduktion og variabler
102: Lister, løkker og forgreninger
103: Funktioner og problemløsning
Evaluering:
Elevernes forståelse evalueres løbende gennem aflevering af kodeopgaver og mundtlige forklaringer af deres løsninger. Eventuelt afsluttende mini-projekt, hvor eleverne selvstændigt skal løse en opgave med brug af de gennemgåede emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
- Grupperne arbejder med deres eksamensprojekt:
En selvvalgt/egen ide til dansk virksomhed henvender sig med følgende problemstilling:
Virksomheden ønsker at tage del i den ekspanderende deleøkonomi og har brug for jeres hjælp.
Stil forslag til et konkret produkt/service inden for deleøkonomi.
Giv forslag til, hvordan det kan løses ved hjælp af et IT-system.
Udarbejd en prototype over jeres IT-system. Systemet skal udarbejdes som en hjemmeside med tilhørende database og pythonkode (f.eks. som en chat-bot der kan hjælpe brugeren med svar på simple forespørgsler). Det er okay at systemet er modelleret sammenhængende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415976208",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415976208",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66415976208"
}