Holdet tm2408st-psy-blok 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold tm2408st-psy-blok 1 (Psy-blok1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Den mangfoldige psykologi
Titel 2 Kognitionspsykologi og tænkningens udvikling
Titel 3 Omsorgssvigt og mønsterbryder (udviklingspsykologi
Titel 4 Ondskab (Socialpsykologi)
Titel 5 Stress og coping (personlighedspsykologi)
Titel 6 Ungdom og senmodernitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Den mangfoldige psykologi

Eleverne introduceres for forskellige retninger indenfor psykologien og præsenteres for selve fagets faglige indhold.

Eleverne skal kunne skelne mellem forskelle på syv retninger:
Psykoanalysen, Behaviorisme, Evolutionspsykologi, Eksistentiel- og Humanistisk psykologi, Kognitiv psykologi, Neuropsykologi og Socialpsykologi.

Disse skal placeres indenfor de tre videnskabelige traditioner: Naturvidenskab, Humanvidenskab og Samfundsvidenskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kognitionspsykologi og tænkningens udvikling

I kognitionspsykologi skal eleverne præsenteres for forskellige teorier, vedrørende hukommelse, perception, bearbejdning af input (informationsprocesser), gestalt love, opmærksomhed og kognitivt skema.

Der vil være eksperimenter forbundet med undervisningen.

I forløbet præsenteres forskellige videnskabsteoretiske positioner (hum, nat og samf). Piaget (høj intern validitet) og Vygotsky (høj økologisk validitet) præsenteres som to forskellige videnskabsteoretiske tilgange til tænkningens udvikling. Og der knyttes an til udviklingspsykologien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Omsorgssvigt og mønsterbryder (udviklingspsykologi

Hvilken betydning har barndommen for resten af livet? Hvad betyder tilknytning og omsorg i de første leveår for udviklingen - og hvad hvis barnet oplever omsorgssvigt? Hvordan kan man blive mønsterbryder trods en belastet barndom?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab (Socialpsykologi)

Med udgangspunkt i kendte socialpsykologiske eksperimenter som Sherif, Asch, Milgram og Zimbardo arbejder eleverne med socialpsykologi og ondskab, og de forholder sig til spørgsmålene:
Hvordan kan ondskab opfattes psykologisk? Er ondskab noget medfødt eller tillært? Eller kan ethvert menneske begå ondskabsfulde handlinger, hvis blot det sættes i en bestemt social situation, hvor det føler sig presset? Hvordan kan eksperimenter danne grundlag for psykologisk viden?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stress og coping (personlighedspsykologi)

Der undersøges stressfænomenet som et samspil mellem ydre og indre faktorer, hvor trækteorier i personlighedspsykologien inddrages i forbindelse med de indre faktorer. Der arbejdes med cases og knyttes an til ungdom i det senmoderne og den stress, der er udbredt i de unges livsvilkår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ungdom og senmodernitet

Forløbet omhandler moderne opfattelser af personligheds- og identitetsdannelsen i ungdomsårene samt forskellige betragtninger af, hvad der karakteriserer det senmoderne samfund og de senmoderne unge: Giddens, Bourdieu, Gergen, Ziehe og Erikson. Sartres eksistentialisme benyttes desuden til at beskrive de unges vilkår i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer