Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
René Just
|
Hold
|
tm24hh2c Iø ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Produktion og Indkomst, prisdannelse mv
Kapitel 1-5 i Henrik Kureer IØ bog
Gennemgang af kapitel 1 (Meget fokus på årsag virkning)
- Globale økonomi
- Finanskrise (fokus og forklaring omkring Subprime, Lehmann brothers konkurs og betydning for internationale marked, Hvad skete der med din egen investering/MPP program)
- Euro krise (fokus på forståelse for hvad der gik galt, fælles rente ikke koordineret finanspolitik...Grækenland, Spanien mv. Hvilke konsekvenser ?)
- Corona, fokus på efterspørgsels og udbudssiden
Opgaverne 1.1 - 1.6 laves i grupper
Gennemgang Kapitel 2 (Danmarks økonomi)
- De samfundsøkonomiske mål
- De forskellige partier holdninger (Rolle spil)
- Begrebet målkonflikt
- Doughnut Model (Kate Raworth),
- Danmark, lille åben økonomi
Opgaverne 2.1-2.9 laves i Lectio grupper og præsenteres
Gennemgang af Kapitel 3
- det økonomiske kredsløb
- hvordan måles produktion og indkomst (BNP, BNP per indbygger.....incl Burundi mv)
- Årets priser, faste priser (indeks beregning)
- Økonomisk vækst (lavkonjuktur mv)
- Forsyningsbalance ((BNP + M = C + I + X)....Gennemgå detaljeret for et par lande
- Multiplikator effekten (se video også med Huksi)
Opgaverne 3.1-3.11 laves, 3 grupper præsenterer
Gennemgang Kapitel 4, Prisdannelsen
- Udbud og efterspørgsel
- Prisfølsomhed (efterspørgselskurver)
- Priselasticitet (forskellige eksempler standardvarer/luksusvarer , kort om giffon goder)
- Indgreb i prisdannelsen (minimal og maksimal, afgifter, told)
- Konkurrence former
- begrænsninger
Opgaver 4.4, 4.8, 4.9 i grupper som præsenteres næste time
Gennemgang Kapitel 5, Husholdninger og Forbrug
- Gennemgang af indkomstformer
- Forbrugerprisindeks
- Forbrug og opsparing
- Indkomstfordeling (Lorenz kurver og Gini koefficient)
Opgaverne 5.4, 5.6, 5.9 og 5.10, præsentation i grupper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Finanspolitik
Gennemgang af kapitlet arbejdsmarked
- diverse definitioner herunder arbejdsløshed i Europa
- arbejdskraften flytter sig (eks Spanien til Tyskland mv)
- den danske arbejdsmarkedsmodel (September forlig mv)
- Flexicurity (hvad siger internationale medier om den danske model)
Opgaverne 6.1, 6.5 og 6.8 (fokus på og diskussion af udenlandsk arbejdskraft betydning)
Gennemgang af den offentlige sekter (Kapitel 7)
- Opgaver og størrelse (diskussion af udgifter til forskellige områder)
- Andel af BNP, sammenlign med feks Tyskland og Frankrig
- Det offentlige budget/Udgifter
- De offentlige indtægter (gennemgå detaljeret)
- Personskatter
- Skattetryk
- Den danske velfærdsmodel (Høj grad af omfordeling)
- Globalisering ???
- Konkurrencestaten ?
- Statsfinanserne
- Den offentlige sektor og EU (Finanspolitik, Pengepolitik, Stabilitetspagt mv)
Fokus på opgaverne 7.6, 7.12 og 7.13
Gennemgang af kapitlet finanspolitik (Kapitel 8)
- Lempelig og stram finanspolitk (fokus på årsag og virkning)
- Forklare sammenhæng over til fælles valuta (herunder de mange gange DK har sagt nej tak....og hvad sket der lige i Grækenland...!!)
- Finanspolitiske tiltag som vil øge indtægter/udgifter, herunder også multiplikatorer
- Keynes og finanspolitik
- Se video "Fight of the century" mellem Keynes og Hayek, economic rap
- Stabilitetspagt, Sixpack aftalen og finanspagten...(fungerer det?)
Opgaverne 8.4, 8.6, 8.10, 8.11 og 8.13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Betalingsbalance og Valuta
Gennemgang af kapitlet Betalingsbalance og kapitalbalance
- Forklar udbud og efterspørgsel (Import/eksport og valutaregnskab)
- Betalingsbalancens løbende poster (herunder handelsbalancen mv)
- Historiske udvikling
- Udlandsformue og gæld
Fokus på øvelsesopgaverne 9.4, 9.5 og 9.6
Gennemgang af kapitlet Valuta
- International handel og valuta, dollarens betydning
- Prisdannelse og lave regneopgaver
- udbud og efterspørgsel
- Devaluering, revaluering
- Valutakurssystemer (flydende, fast)
- Euro og diverse afstemninger
- konvergenskrav
- ERM2 samarbejdet
- Propmodel plus opgaver
- effektive kronekurs
Præsentation af opgaverne 10.4 - 10.9 ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Finansielle sektor og pengepolitik
Gennemgang af kapitlet 11
- Nationalbanken rolle (herunder referencer til Tyrkiet)
- Forklar bankernes rolle, interbankmarkedet mv
- Obligation (Nominel, direkte og effektiv rente)
- Renten, hvad påvirker renten...diskussion feks boligfinansiering, subprime mv
Opgaver omkring rentebregning
Se video med Nationalbankdirektøren og Danmarks tilstand
Gennemgang af kapitlet Pengepolitik
- Pengepolitiske instrumenter
- Stram og lempelig
- Hvorfor fastsætter nationalbankerne renten som de gør
- Hvad skete i Tyrkiet ?
- Pengepolitik og EU
- ECB funktion og opbygning herunder Danmarks rolle
Lave opgaven "Det begynder at gøre ondt i Tyrkiet. Vil Erdogan holde kursen?" baseret på artikel fra Berlingske
- Læs den udleverede artikel
- Forklar situation i Tyrkiet, med fokus på økonomi, valutapolitik og rentepolitik
- Lav pæsentation med Lectio grupperne
Opgaverne 11.2, 11.6 og 11.7 præsenteres ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 SO3
Ulighed Spanien og Tyskland
Se separat oplæg fra Kristian
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Konkurrenceforbedrende politik
Gennemgang af Kapitel 13
- diskussion af de forskellige politisk tiltag som kan forbedre konkurrencen
- Valuta (lidt historisk omkring devaluering mv)
- Hvilken politik har vi så ført
- Indkomstpolitik (og fokus på løn, lønstigninger)
Fokus på opgaverne 13.4 - 13.7 specielt "billage svenskar"....Diskussion...
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Det amerikanske valg
Beskriv de 2 kandidaters økonomiske politik, dvs den økonomiske politik, som de siger/har sagt i valgkampen, at de vil føre.
Herunder kan du overveje at beskrive deres;
- Arbejdsmarkedspolitik
- Økonomiske politik
- Politik for den offentlige sektor i USA
- Finans- og skattepolitik, herunder statsunderskud på de offentlige finanser
- International handel
Men du er også velkommen til at inddrage andre emner eller kun dele af ovenstående
Opgave 2
Beskriv hvilken indflydelse de 2 kandidaters økonomiske politik kan forventes at have på Danmark
Hvilken indflydelse kan deres politik have på Danmark/dansk økonomi og kan der være forskel på, hvilken indflydelse det kan have for Danmark/dansk økonomi, afhængigt af hvilken kandidat, der vinder valget ?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 Struktur politik
Gennemgang af kapitlet
- Arbejdsmarkedet
- Mismatch, flaskehalser, hvordan ser det ud idag (se artikler)
- Instrumenter
- Flexicurity
- Maastricht traktat
- Erhvervspolitik (gennemgå artikel Lolland)
- Defensiv, Innovationsstrategi, 'Picking the winners'-strategi, Strategisk erhvervspolitik, Porter'sk erhvervspolitik, Liberalistisk erhvervspolitik
Opgaverne præsenteres ved tavlen (14.2, 14.7-14.10)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9 Miljøpolitik og diverse institutioner
gennemgang af kapitlet
- Hvornår skal vi være klimaneutrale (Forskel DK og EU)
- COP møder
- Se video med "The ice is melting at the poles"
- COP 15
- Parisaftale (USA ind, ud, ind og ud igen)
Vi gennemgår opgaver ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10 Inflation
Gennemgang af kapitlet
- prisindeks
-forbrugerprisindeks
- inflation, fordele og ulemper
- Konkurrenceevne
- Velstand/fordeling af velstand
- Årsager (udbud og efterspørgsel)
- Hvad skete der i Tyrkiet og hvad vil der ske i USA, hvis...)
Opgave 16.6 - 16.10 skal præsenteres ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11 Makroøkonomisk landeanalyse
Gennemgang af kapitel
- Makroøøknomiske nøgletal
- Hvad sagde nationalbankdirektøren
Opgaverne 17.2 - 17.4 præsenteres af lectio grupper ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 12 Danmarks handel og konkurrence evne
Gennemgang af kapitel 18
- Danske eksport og import
- Dansk afhængighed
- Hvorfor har vi hele tiden opjusteringer af vores økonomi
- Danmarks ry i udlandet
- Danmark store virksomheder
- Tjenesteydelser
Præsentation ved tavlen 18.4 (Gruppe 1), 18.5 (Gr 2), 18.6 (gr 3), 18.7 (gr 4), 18.8 (gr 5), 18.9 (gr 6)
- Gennemgang af IMD
- Definition af konkurrenceevne
- Priskonkurrence
- Strukturel konkurrenceevne
- Valuta
- Porter
Opgaverne 19.5-19.11 præsenteres ved tavlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 13 Handelsteorier, Frihandel og protekt
Gennemgang af kapitel 20, 21 og ikke mindst kapitel 22 (meget vigtig)
- Fokus på hvad der sker ved denne globalisering (hvad sker der med 3 verdens landenes økonomier)
- Globale forsyningskæder (snak Apple, VW, Novo herunder opkøb af Catalent mv)
- Fokus på konsekvenserne....
- Teori, Trump trade deficit...Læs artikel (Rangvid), forklar handelsunderskud på varehandel men ikke...
- Adam Smith og Ricardo
- Vindmøller og biler (absolutte og relative fordele)
- Faktorudrustningsteorien (Eli Heckscher og Bertil Ohlin)
- Lindner og Krugman
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 14 Eksamensprojekt
Konkurrenceevne
Udgangspunktet for jeres emnevalg kan være:
Den Danske konkurrenceevne
Den Europæiske konkurrenceevne
En komparativ analyse af to landes konkurrenceevne eks. Den amerikanske vs den europæiske konkurrenceevne
Priskonkurrenceevnen
Den strukturelle konkurrenceevne
Porters Diamant
Eller måske hvad I synes
Rapporten skal indeholde:
• Problemformuleringen skal indeholde de 3 taxonomiske niveauer. Redegørelse, analyse, vurdering (Skal godkendes!)
• Rapporten skal overholde de almindelige krav hertil
• Et afsnit om gruppens dataindsamling og behandling
Der udarbejdes med udgangspunkt i ovenstående en rapport på 10 sider. Hertil kommer bilagsmateriale. Der skal indgå beregninger i rapporten fx procent- eller indeksberegninger, måske regressionsanalyse. Husk at angive antal normalsider.
Med udgangspunkt i rapporten udarbejdes individuelt en synopsis på 2-3 A4-sider (inkl. Bilag max 10 sider). Synopsis sendes til censor i tilfælde af at faget udtrækkes til eksamen. Hvis ikke synopsis afleveres kan man ikke komme til eksamen i faget. (se Synopsis guide på Lectio)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604241107",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604241107",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66604241107"
}