Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/stx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Anne Ebbesen Laugesen, Louise Honoré
Hold
2022 FR/stx (
1stx FR
,
2stx FR
,
3stx FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Franskbogen (begyndersystem)
Titel 2
Fransk begyndersystem (afslutning)
Titel 3
La jeunesse
Titel 4
Paris et la grande ville
Titel 5
La Normalité (EKSAMEN)
Titel 6
Entre deux cultures (EKSAMEN)
Titel 7
Les contes de fées (EKSAMEN)
Titel 8
La francophonie (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Franskbogen (begyndersystem)
Eleverne har siden fagets begyndelse beskæftiget sig med "Franskbogen" (til og med kap 14) og tilhørende øvebog af Vibeke Gade. Dette er kraftigt suppleret af
Frankportal.dk
til yderligere forståelse og gennemgang. Dette med henblik på at give eleverne et indblik i samt forståelse for fransk sprog og kultur og den franske grammatik.
Eleverne har skullet lære at kommunikere, læse og forstå samt kunne gøre sig forståelige på fransk. Forståelsen og interessen for det franske sprog og kultur er blevet yderligere styrket gennem forskellige medier såsom klip fra Youtube, musik mv. Eleverne har desuden arbejdet med filmen 'Intouchable' i et miniforløb. Eleverne har desuden prøvet kræfter med fransk madlavning og instruktionsvideoer hertil. Ydermere har eleverne selv budt ind undervejs med lignende fransk-relaterede og relevante input, og dermed selv fået smag for fransk kultur og sprog.
Materiale:
"Franskbogen" og tilhørende øvehæfte af Vibeke Gade (ny udgave), Systime, 2011.
'Franskportal' af Karen Schumacher som supplement til tekster, øvelser, gennemgang, grammatik, mundtlighed, repetition samt viden om samfundsforhold
Uddrag fra Carte Blanche samt fra 'Bonjour Lyon' (Maria Hassing, Systime - kap 5 især)
Udvalgte franske sange
Film:
"Intouchable" samt miniforløb herom
Serie:
Første afsnit af serien 'Lupin', 2021 samt arbejde hermed.
Indhold
Kernestof:
I skal desværre arbejde selv :-( Se venligst vedhæftede program for dagens modul:1stx FR 30-11-2022.docx
Afsnit
Øv jer på tallene 1-10 så I kan dem til i dag hvor I skal arbejde med dem :-) Oversæt desuden oversættelse 6 s 11 i øvebogen (blå bil)
I skal desuden arbejde med en lille opgave i timen, som går ud for jeres første aflevering
Lektie til i dag: lav jeres første opgave. I kan spørge og få hjælp i timen
1stx FR januar 2020 (2).docx
Vi fortsætter med at arbejde med jeres power point præsentation af Paris. Medbring derfor hvad I skal bruge hertil samt jeres bøger.
Lektie til i dag: læs og oversæt kap 7 i jeres læsebog (rød bil). Øv jer i at læse højt og udtale. Lav dernæst opgave 4 side 23 i jeres øvebog (blå bil) som er repetition af verbet 'être' (at være). Husk at I også skal oversætte sætningerne.
Lektien til i dag er at få skrevet en sætning til hvert af jeres billeder I tog i fredags. Prøv at bruge adjektiver til at sætte lidt mere ord på. I må meget gerne lave det som en powerpoint eller tilsvarende så I kan vise det til de andre
Vi fortsætter med filmen i dag
Medbring jeres papirer I fik til 'Les intouchables' (De urørlige)
I dag arbejder vi med det sidste til kap 9 + kap 10 og starter på jeres næste aflevering
Lektie til i dag: arbejd videre med jeres opgave 3 :-)
Husk at medbringe jeres kopier om mad da vi arbejder videre med det i dag.
Medbring jeres papirer om mad i Frankrig og jeres præsentationer, som I arbejdede på sidste gang. I får det første modul til at gøre det færdigt og skal så præsentere det.
Lektie til i dag: Få købt ind inden dagen så du kan gå i gang. Oversæt verber og køkkenredskaber (se vedhæftede fil) så du har et vist ordforråd inden du går i gang.
Devoir 4 1stx FR.docx
Arbejde med redigering af video fra tirsdag og vise den for klassen
Til i dag skal I have lavet jeres video færdig så I kan vise den (dem vi ikke har set endnu). Husk at uploade videoen under næste opgave. I skal desuden læse kapitel 11A og B s. 53-53 i franskbogen så I kan arbejde med det på timen.
Lektie til i dag: I jeres øvebog skal I lave øvelser til kap 11. I skal lave øvelse A1 (s 33), B3 (s 35) samt oversættelsen s 36
Lektie til i dag: prøv at øve jer i at beskrive forskellige menneskers udseende (deres hårfarve, øjenfarve, briller eller ej osv). Vi arbejder videre med personbeskrivelse og Qui est-ce spillet. Medbring jeres ark, som I fik udleveret før ferien hvor
jeux et activites part 1 (7).pdf
Franskbogen kap 12.pdf
Jeres lektie til i dag er at lave en præsentation af jeres hus med nogle få billeder eller en video. I skal skrive en sætning eller to til hvert billede. Til inspiration kan I bruge kap 20 på Franskportal.dk der hedder 'ma maison'.
Læs højt og oversæt kap 13 'Dans la chambre de Dominique' og øv 'mots clés' på s 65 så I kan dem udenad. Tag et par billeder af jeres værelse (I skal bruge dem i timen)
Lektie til i dag: Læs og forstå kap 14A (husk at I kan høre det oplæst på teams under '1stx FR 22/23'). Lav øvelserne til kap 21 på franskportal (pånær sangen, som vi tager sammen). Medbring jeres billeder af jeres værelse så I kan fortælle lidt om j
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fransk begyndersystem (afslutning)
Første del af 2g fokuserer på en afslutning af begyndersystemet ("Franskbogen" og tilhørende øvebog af Vibeke Gade). Dette med henblik på at give eleverne et indblik i samt forståelse for fransk sprog og kultur og den franske grammatik. Det betyder en del mundtlige såvel som skriftlige øvelser.
Eleverne skal lære at kommunikere, læse og forstå samt kunne gøre sig forståelige på fransk. Forståelsen og interessen for det franske sprog og kultur styrkes yderligere gennem forskellige medier såsom klip fra Youtube, musik mv. Ydermere lægges der op til at eleverne selv kan byde ind undervejs med fransk-relaterede og relevante input, for dermed selv at få smag for fransk kultur og sprog.
Der arbejdes også med elevernes første delprøve 1 samt sideløbende med 'Franskportal.dk' og Minlæring.
Formålet med denne afslutning af begyndersystemet er at ruste eleverne grammatisk. skriftligt og mundtligt til de videre forløb.
Materiale:
"Franskbogen" og tilhørende øvehæfte af Vibeke Gade (ny udgave), Systime, 2011.
Uddrag fra Carte Blanche
'Franskportal.dk'
Film/serier:
'Plan Coeur' (første afsnit)
Indhold
Kernestof:
Glæder mig til at se jer igen :-) Husk jeres franskbøger.
Lektie til i dag: Udvælg de punkter fra 'le livre d'été' som passer bedst til jeres ferie og skriv en enkelt glose/sætning til hvert punkt.
I dag arbejder vi med postkort så I er klar til jeres aflevering.
Til i dag vil jeg gerne at I laver mindmappet over hvad I har lavet i jeres ferie (til de af jer som ikke var her skal I skrive sætninger/stikord til hvordan vejret var, hvorhenne du var på ferie, hvornår kom du tilbage fra ferie, aktiviteter du har
Lektie til i dag: Skim teksten I fik udleveret sidste gang 'Les vacances - Revision avec Eileen' (se vedhæftede fil). I skal ikke kunne forstå alt men bare have en fornemmelse af hvad der bliver sagt i teksten. Vi ser videoen sammen og arbejder med d
Transcript - mes dernieres vacances.pdf
Kære alle. Jeg er desværre nødt til at være hjemme med min søn i dag, så I skal arbejde selv i disse 2 moduler. I skal derfor læse kap 15 i Læsebogen (rød bil) og besvare spørgsmålene hertil på side 74 i samme bog. Gå dernæst til jeres øvehæfte (blå
Lektie til i dag: gå ind på franskportal.dk og vælg kapitel 37 (C'est le jour de marché). Læs og oversæt teksten så I kan arbejde med den på timen. HUSK at I kan høre teksten oplæst ved at trykke på videoen i højre hjørne øverst!) Husk jeres billedbe
Kære alle. Da jeg skal have sprogdag med alle 1g'erne i dag, skal I desværre arbejde selv. I bedes derfor læse kap 18A+B i franskbogen og besvare spørgsmål til kap 18A samt lave så mange opgaver i øvehæftet som muligt. Jeg vil gerne bede jer sende mi
Læs kap 19 og besvar spørgsmål 1-4 s 92.
Til de af jer der var her sidste gang - husk jeres resume. Til alle: Husk jeres lektie fra sidste gang.
Lektie til i dag: Øv jer på små sætninger og udtryk I kan bruge til billedbeskrivelse (udenad). Medbring blyant og viskelæder :-)
Vi arbejder færdig med jeres første delprøve 1 (så husk igen at medbringe blyant og viskelæder) men husk også jeres franskbøger ;-)
Lektier til i dag: lav lektien i minlæring om passé composé
Dialogue 2stx FR.docx
Se vedhæftede dokument for dagens program. HUSK at sende jeres arbejde til mig her i lectio som besked efter endt modul!
Lektie til i dag: øvebogen (den blå) s 70 opgave 3, s 71 opgave 2 og s 72 opgave 4.
Lektie til i dag: Læs dét afsnit i kapitel 24, som I får af mig og besvar de første 3 spørgsmål hertil. I skal kunne genfortælle hvad det er I har læst (på dansk). I skal desuden kunne fortælle hvad I bruger fritiden til/hvilke interesser I har på fr
Se vedhæftede dokument for dagens arbejde. Hvis dette er jeres sidste modul for i dag må I gerne lave det derhjemme.2stx FR arbejd-selv.docx
I får dagens moduler til at arbejde på jeres næste aflevering (devoir 3). Se opgavebeskrivelsen under 'opgaver' og husk at sende mig hvad I har nået på dagens moduler som besked her i lectio for at undgå fravær. Hvis I har spørgsmål kan vi stadig nå
Se venligst vedhæftede program for dagens modul. Rigtig god fornøjelse :-) HUSK at sende mig hvad I har nået i slutningen af modulet så i undgår fravær.
2stx FR 13 november Programme.docx
Vi samler op på jeres arbejde, som I har lavet mens jeg har været sygemeldt. Glæder mig til at se jer igen :-)
Medbring franskbøgerne :-)
Lektie: lav opgave 2, 3 s. 87 og opgave 5 s 89 i jeres øvebog. Læs og oversæt kap 27.
Lektie: lav opgave 1+2 + 3 s 90-91 i jeres øvebog.
Lektie: læs 28B og besvar spørgsmål hertil. Lav opg 1 +2 s 92 i øvebogen. Husk jeres juleark :-)
Se vedhæftede fil for dagens program:2stx FR arbejd-selv kap 31.docx
Husk en lille pakke til pakkeleg :-)
Kære alle. Se vedhæftede dokument for flere detaljer om hvad I skal hygge jer med derhjemme :-) Vi ses2stx FR 1. modul januar 2023.docx
Opsamling på sidste uges arbejd-selv. I skal dele jeres nytårsforsæt med hinanden. Husk jeres franskbøger! Vi skal desuden se på en anden fransk tradition
Les résolutions du nouvel an | Easy French 19 (youtube.com)
Lektie til i dag: Lav jeres postkort fra sidste gang færdigt så I kan præsentere det for de andre. Læs og oversæt desuden kapitel 34 i læsebogen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Devoir 1
03-09-2023
Devoir 2
15-10-2023
Devoir 3
26-11-2023
Devoir
17-12-2023
Devoir 4
21-01-2024
Omfang
Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 74
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
La jeunesse
Som første forløb efter begyndersystemet Franskbogen, skal eleverne beskæftige sig med emnet 'La jeunesse'. Hertil er det primære værk 'Rendez-vous à Nice' (manuskript og film). Det drejer sig her om en gruppe gymnasieelever i 3g og deres liv som ung, som indebærer venskaber, romantiske forviklinger, misforståelser, familieforhold og identitet. Eleverne kan derfor relatere til serien.
Samtidig inddrages henvisninger til det frankofone Canada (Montréal), hvor Patricks halvsøster bor, og til Guadeloupe, hvor Charlottes kusine er på ferie. Dette leder til videre information og viden om områderne for at skabe en mere bred forståelse for de frankofone kulturer. Vigtigst er dog henvisningen til Marokko, hvor Chadias familie kommer fra. Hendes forældre har stærke bånd dertil, men Chadia oplever en identitetskrise, da hun føler sig mere fransk end marokkansk til hendes forældres fortrydelse. Igennem Chadia får eleverne kendskab til den fransk-marokkanske kultur.
Fokus er elevernes mundtlige og skriftlige færdighed samt forståelse, billedbeskrivelse m.m. for yderligere at træne franskfagets discipliner.
I forløbet får eleverne også et miniforløb med filmen 'L'auberge espagnole' som handler om en ung fransk studerende, der tager på et Erasmus-ophold i Spanien og møder forskellige kulturer qua hans bofæller som kommer fra Spanien, England, Italien, Danmark og Belgien. De oplever venskaber blomstre på tværs af kulturer og sprog.
I anledning af dokumentarfilmfestivalen Aarhus:DOX (undervisningsinitiativet UNG:DOX) var eleverne (undtaget en enkelt elev) til et arrangement om den tiltagende racisme mod den muslimske befolkning i Frankrig efter angrebet på Charlie Hebdo i 2015 med visning af dokumentaren ‘Le Repli’. Der var hertil introduktion og efterfølgende ekspertoplæg ved ph.d. på Aalborg Universitet og ekspert i fransk kultur, Marianne Høi Liisberg. I det uddybende oplæg var der fokus på, hvordan diskursen om den muslimske befolkning har ændret sig de seneste år. Der blev bl.a. kastet lys på, hvordan det franske koncept laïcité er gået fra at være et ideal om religionsfrihed, til de seneste par år at være et middel til at begrænse visse gruppers religiøse udtryk.
Uddrag fra blandt andet begyndersystemet Carte Blanche benyttes som supplerende stof af flere omgange.
Desuden benyttes 'Franskportal.dk' også sideløbende i undervisningen.
Materiale:
'Rendez-vous à Nice' af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2014.
Film:
'L'auberge espagnole'
Dokumentar:
'Le Repli'
Andet materiale:
Uddrag fra Carte Blanche
'Franskportal.dk'
Indhold
Kernestof:
Lektie til i dag: Prøv at lave 'si-sætningerne' på s 110 (opg 4) i øvebogen.
I dag arbejder vi videre med Rendez-vous à Nice episode 1, som vi så sidste gang.
Lektie til i dag: I skal medbringe jeres arbejde fra timen før ferien omkring en selvvalgt maler (Gauguin, Degas, Renoir eller Monet). Hvis ikke I var til timen er det opgaven 'Coin culturel' s 19 i Rendez-vous à Nice.
Lektie til i dag: Lav oversættelsen s 26 i bogen. Tid til at stille spørgsmål og arbejde med aflevering i dag, men medbring stadig bogen
Vi ser Épisode 4 og arbejder hermed.
https://padlet.com/lh2/portraits-des-caract-res-de-rendez-vous-nice-p2xdahlbgngjkgpb
Fransk ekskursion til Aarhus 28 februar 2024.docx
Vi samler kort op på filmen fra i onsdags men medbring jeres bog også.
Lektie til i dag: Medbring jeres færdiglavede power point om Nice så I kan vise det til de andre
Paris et la grande ville - Introduction.docx
Lektie til i dag: Læs Bjørn Bredals 'Mit indre Paris'. I kan med fordel lige læse spørgsmålene under teksten inden I læser, så I ved hvad vi skal snakke om i timen ud fra teksten. Husk at læse den korte introduktion på fransk også.
Introduction à Bjørn Bredal.docx
I dag: Bjørn Bredal, Les arrondissements + Haussmann.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Devoir 5
03-03-2024
Omfang
Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Paris et la grande ville
Forløbet ’Paris et la grande ville’:
Som optakt til elevernes sprogtur til Paris, har eleverne haft ophold i deres forløb om ’La jeunesse’ for at køre forløbet ’Paris et la grande ville’. Dette har været med fokus på at give eleverne en kort indføring i Paris som storby, både historisk, nutidigt og via personlige fortællinger, hvor eleverne har haft mulighed for at tilføje deres egne i bearbejdningen af sprogturens opgaver efterfølgende. Eleverne har også holdt oplæg om deres oplevelse af Paris samt arbejdet med skriftlighed, mundtlighed og billedbeskrivelser.
Materialer:
Uddrag fra bogen 'Paris la grande ville', Maria Hassing, Systime.
https://paris.systime.dk/index.php?id=130#c427.
:
Kap 1 : Introduction (Inkl. billedbeskrivelse, les arrondissements de Paris, Toujours à la mode, Branding af Paris)
Kap 1.1 : Bjørn Bredal : Mit indre Paris samt arbejdsopgaver hertil og skriftlige øvelser
Bjørn Bredal: Mit indre Paris. I: Bjørn Bredal: Undskyld mit franske. Gyldendal, 2011. s. 96-105.
Kap 1.2 : Haussmann et l’urbanisme (inkl. Les boulevards haussmanniens, documentaire sur la Ville Lumière samt kort intro til ‘Rose’ af Tatiana de Rosnay m.m.)
Kap 2 : Paris historique (inkl. Introduction af Paris historique, Paris sera toujours Paris, billedbeskrivelse m.m.)
Kap 5 : Paris souterrain (inkl. Billedbeskrivelse, Janol Apins fotos af metrostationer :
http://www.janol-apin.com/photos/metropolisson
m.m.)
Youtube-videoer/dokumentarer/klip m.m. :
Paris la grande ville, Kap 1 : ‘Les arrondissements de Paris’, Karambolage – ARTEy, Séverine Bavon & Elsa Perry : https://youtu.be/DZEv01cJuLI.
Paris la grande ville, Kap 1.2 : ‘C’est pas sorcier – Paris lumière’, https://youtu.be/H6AhK_GcNn4.
'Easy French 1 - à Paris':
https://www.youtube.com/watch?v=bb4zvZdrMz4
Alexander Payne: '14e arrondissement' (klip fra filmen 'Paris je t'aime' (2006)):
https://www.youtube.com/watch?v=mJG0lqukJTQ
Sange:
Zaz – ‘Paris sera toujours Paris’-(skrevet af Maurice Chevalier, 1939):
https://www.youtube.com/watch?v=tmiI98EG1Fo&list=RDyApHDB34jVA&index=18
Zaz - ’Dans ma rue’ (skrevet af Jacques Datin, 1946, oprindeligt sunget af Edith Piaf 1946):
https://www.youtube.com/watch?v=8PrweuVTc0g
– kort gennemgået.
Film:
'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain', Jean-Pierre Jeunet, 2002.
Indhold
Kernestof:
Lektie til i dag: Undersøg hvad 'Haussmann stil' er set i forhold til de typiske franske bygninger i Paris. Find også billeder hertil. Lyt dernæst til sangen 'Paris sera toujours Paris' af Zaz i vedhæftede link og lav et kort resumé på dansk: Zaz – ‘
Lektie til i dag: I skal læse teksten 'Paris historique' som I fik i timen sidst (vedhæftes her). Desuden skal I åbne dokumentet 'Une promenade à Montmartre'. Her er en video I skal se til inspiration til hvordan jeres egen rute på Montmartre skal v
Une promenade à Montmartre.docx Paris historique.docx
Til Emma og Frederik: se venligst vedhæftede program for dagene. Bedste hilsner Louise 2stx FR rendez-vous a Nice chap 6+7 arbejd-selv.docx
Medbring jeres arbejde og billeder fra Paris. I vil få tid i timen til at lave oplæg og arbejde færdigt. Emma og Frederik - I kan også medbringe jeres opgaver så I kan stykke det sammen til et oplæg. Glæder mig til at se jer alle :-)
Til i dag skal I have aftalt med jeres grupper hvem der står for hvad (og lavet jeres del færdig) så I er klar til at sætte det sammen i powerpoint og præsentere i dag. Husk at I skal uploade jeres arbejde under 'opgaver'. Medbring i øvrigt jeres bog
I skal vise jeres oplæg i dag, så husk at få det øvet hjemmefra så I er klar. Vi arbejder med Rendez-vous à Nice ud fra Emma og Frederiks oplæg
Medbring jeres Rendez-vous à Nice
Medbring Rendez-vous à Nice
2stx FR. rendez-vous a nice episode 9docx.docx
I dag skal I arbejde lidt med noget skriftligt. I får tid til at lave første del i jeres sidste opgave men vi kigger også lidt på en delprøve 2, så I får fornemmelsen af hvad det går ud på.
Lektie til i dag: Skriv et kort blog indlæg om jeres egen hverdag og rutiner (se vedhæftede opgave som vi arbejdede med på timen). Husk at det bare skal være kort! I dag ser vi episode 9+10 i rendez-vous og arbejder færdigt med bogen.
Delprøve 2-Blog (3) (8).pdf
Lektie til i dag: se episode 9+10 på youtube og besvar dernæst 'Le bac au Danemark' (se s 63) og 'Discutez de vos projets pour l'avenir' (s 66)
Vi ser filmen færdig. I må gerne tage noget spiseligt med :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplæg på klassen om Paris
17-04-2024
Devoir 6
19-05-2024
Omfang
Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La Normalité (EKSAMEN)
Forløbet ‘La normalité’ :
Hvad er 'normalt'? I dette forløb inddrages tekster og medier som opfordrer til en diskussion af netop dette spørgsmål.
Materiale:
Der tages udgangspunkt i bogen ’Entrées’ af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2010. Følgende tekster er bearbejdet:
'La sexualité et les rôles des deux sexes' s. 49 i Entrées
‘Ziggy’ (1991) af Céline Dion med arbejdsspørgsmål s 49 i Entrées
'Tant que j'existerai' (2006) af Natasha St Pier, samt arbejdsspørgsmål s. 50-51 i Entrées
Kapitlet ‘Le divorce?' s 52-53 med inddragelse af teksten : ‘C’est la règle’ af Gisèle Pineau, 2002.
'Qui est normal? - Le Huitième jour' s 54-56 i Entrées
'Les préjugés?' s 57 i Entrées
Kapitlet ‘Les relations familiales ?’ s 60-62 med inddragelse af teksten ’Kennedy et moi’ af Jean-Paul Dubois (1996)
Desuden fokus på reklameanalyse med inddragelse af kommunikationsmodeller, farvernes symbolværdi m.m.
Film:
'Le Huitième jour' (1995), Jaco van Dormael
Sange/videoer:
Sangen 'Ziggy' af Celine Dion
Sangen 'Tant que j'existerai' af Natasha St Pier
Reklame for 'LEGO Friends' - analyse og diskussion heraf:
https://www.lego.com/fr-fr/themes/friends?icmp=SHHomeM1_FriendsTheme
+
https://www.youtube.com/watch?v=ZEbJQmiZlEk
Indhold
Kernestof:
Bienvenus! Je me réjouis à vous revoir après les grandes vacances.
Apres les grandes vacances module 1.docx
Lektie: Besvar de sidste spørgsmål af de 8, som I begyndte på i timen sidst. Husk at medbringe papirerne :-) Til i dag skal I have overvejet 2 grammatiske emner, som I synes er svære og gerne vil have repeteret. I kan se under 'dokumenter' for fransk
Lektie til i dag: Find 2 grammatiske emner, som I gerne vil have repeteret. Oversæt den lille tekst i arkene I fik forrige gang ved hjælp af nøgleordene og udtrykkene. Læs/lyt og oversæt dernæst kapitel 34 (En vacances - den første del) på Franskport
Lektie til i dag: I skal beskrive billedet på sidste side i arkene I fik i timen. Sofie og Ofelia: hvisI går ind på franskportalen under kap 34 og finder ‘skriftlig øvelse’ hertil, kan I se en delprøve 1 lignende opgave hvor sidste side er med et bil
3stx FR La normalité 1. module.pptx
Husk at medbringe jeres oversættelse fra sidste gang da vi retter det sidste af den.
Medbring desuden jeres opgave, da I vil få lidt tid til at arbejde videre på den/stille spørgsmål.
Lektie til i dag: lav flere af jeres imparfait-øvelser i kompendiet (minimum 2 øvelser). Imparfait øvelser og regler ny.pdf I modulet i dag arbejder vi videre med jeres første delprøve 2
Lektie til i dag: find stikord omkring hvad I lavede i weekenden så I kan bruge dem aktivt i timen.
Medbring i øvrigt jeres papirer fra sidste gang med Natasha St Pier da vi laver dem færdig i dag sammen med grammatik.
Jeg er desværre syg i dag. Se derfor vedhæftede program for jeres arbejd-selv modul:3stx FR les préjugés .docx La normalité - La sexualité et les rôles des deux sexes.pdf La normalité - Les préjugés.pdf
Lektier: hvis I ikke nåede at blive færdige med arbejdet i onsdags, er dette lektie til i dag. Medbring jeres arbejde fra i onsdags.
Husk jeres papirer fra sidste gang, som vi kort kigger på igen.
I dag arbejder vi både med grammatik, mundtlighed og analyse af reklamer indenfor emnet. Til i dag skal I have skimmet siderne I fik sidste gang med reklameanalyse så I er i stand til at udvælge hvad I skal bruge til selve analysen. Mere info på klas
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Entre deux cultures (EKSAMEN)
Régine Detambel: La boîte aux lettres
Samba (film)
Indhold
Kernestof:
info om aflevering 3
Ofelia tager kage med :-) Vi starter nyt emne
Lektie til i dag: gå i bogkælderen og hent mappen med bogen 'La boite aux lettres'. Oversæt følgende mots clés til de to første sider i bogen (se vedhæftede fil). Læs dernæst de 2 første sider i kap 1.La boite aux Lettres Mots clés chapitre 1 p 5+6.d
Lektie til i dag: læs til s. 12 i bogen til og med sætningen 'Quant à Malik, il n'a pas même un Solex'. Øv jer på mots clés til chapitre 2 så I kan dem udenad. Se vedhæftede powerpoint med mots clés:3stx FR La boite aux lettres chapitre 1.1.pptx
I skal desværre arbejde selv hjemme i dagens modul. Se vedhæftede fil for dagens program.La boite aux lettres - Chapitre 3.docx
Sara tager kage med :-)
Opsamling på delprøve 1 og øve endnu en delprøve 1.
Som forberedelse til i dag: Tænk over hvad I kan skrive til billederne i delprøve 1, som I vil få lidt tid til at skrive videre på i dag. I skal ikke skrive en stil men kun huske små ord, sætninger, vendinger, som kunne være brugbare og hjælpe jer. N
Medbring "La boîte aux lettres". Tænk over hvad I kan skrive til billederne i delprøve 1, som I vil få lidt tid til at skrive videre på i dag. I skal ikke skrive en stil men kun huske små ord, sætninger, vendinger, som kunne være brugbare og hjælpe j
Læs og forstå spørgsmålene til kapitel 4, som vi læste sidst. Læs en halv side mere hjemme (derfra hvor du er kommet). Derudover arbejder vi med grammatik i dag (relative pronominer) og delprøve 1-opgave i Louane-opgaven.
Sidste spørgsmål til terminsprøven og forberedelse hertil. Vi laver nogle hjælpelister baseret på jeres behov mm. Derudover laver vi en delprøve 2-tekst, som afleveres på lectio. Øv relativ-pronominer og reglerne herfra. Skriv 3 sætninger som indehol
Afsnit
Individuelle samtaler om terminsprøver. Medbring La boîte aux lettres.
I skal sørge for til i dag at have besvaret spørgsmålene i del 1 (hvor I skal lytte til spørgsmål/læse dem, hvis I er i gul eller grøn gruppe). Medbring til timen dine stikord til at svare på spørgsmålene (og hvis du har skrevet spørgsmålet ned, skal
La boîte aux lettres: Brug 15-20 minutter på at læse én side fra kapitel 5 (se nedenfor hvilke side). Slå ord op, så du har nogenlunde sammenhæng i teksten. Medbring kompendiet til timen.
Besked og materiale til dagens arbejde til jer på teams. MEDBRING LA BOÎTE AUX LETTRES
Læs rettelserne i opgave 4.1 til i dag. Forstår du dem? Vi bruger 10-15 minutter i timen på at rette fejl/spørge/forklare. Lav svar til spørgsmålene i opgave 3 fra i onsdags (hvis I ikke blev færdige i timen). Svarene gennemgås mundtligt, så du kan n
Til i dag bedes I læse kapitel 6 hjemmefra. I skal samle resuméet, som I startede på sidst, men forbered dig på opgaven ved at bruge 15-20 minutter på at læse kapitlet og slå et par gloser op. Husk at du ikke behøver forstå hvert eneste ord for at få
Læs om Le Gérondif, s.199 i jeres nye grammatikbog (Vera - du bedes smutte i bogkælderen og hente dit eksemplar - det ligger ved bordene udenfor). Lav 5 sætninger i le gérondif og oversæt dem til dansk. Noter derudover 5-10 ord, som I tænker vil kunn
Vera har kage med. Øv dig på diktaten nederst på vedhæftede ark "Chez Malik et Jasmine...". Vi laver også en lytteøvelse fra tv5monde.fr.
Læs de første 2 sider af kapitel 8 i La boîte aux lettres hjemmefra og forstå i store træk. Der ligger instruktion og opgaver til dagens modul på teams. Læs informationen grundigt (fx om fravær og lektier) og sørg for også at medbringe La boîte aux l
Færdiggør øvelserne til La boîte aux lettres. Vi gennemgår spørgsmålene til kapitel 8. Medbring også La boîte aux lettres. Vi skal derudover starte på en film under emnet "Entre 2 cultures".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Les contes de fées (EKSAMEN)
La princesse au petit pois (uddrag)
Kronborg-Leth: Les contes de fées à nouveaux
Le petit Chaperon rouge
Le petit Chapeau rond rouge (fra Entrées)
Le gentil petit diable (uddrag)
Diverse youtubeklip
Aktant modellen
Indhold
Kernestof:
Færdiggør det 6-sætningers-resumé, som I startede på fredag (husk benspændene: gérondif mm). Arbejdsarket ligger på teams til dem, som ikke var til timen i fredags. Vi ser film og arbejder hermed. Medbring også La boîte aux lettres. Vi kigger på den
I skal i dag skrive en aflevering. Som forberedelse til modulet skal du sætte dig ind i afleveringen, så du er klar til at gå i gang og kan bruge modulet konstruktivt. Under 'opgaver' finder du opgaven og teksten ligger i mit dueslag. I skal skrive d
Vi ser filmen Samba færdig (hvis du var fraværende før ferien, bedes du se de første 50 minutter på filmstriben - brug bibliotekslogin). Vi arbejder efterfølgende med filmen.
Vi afrunder "Entre deux cultures" (Samba blandt andet) og starter nyt emne.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=314204 (bruges i timen i morgen)
Færdiggør arbejdsarket til Samba. Det ligger på teams, hvis du har mistet papiret. Vi gennemgår det i timen og arbejder med grammatik.
Vi laver en delprøve 1
Vi starter nyt emne: Les contes de fées. Derudover laver vi den sidste øvelse i onsdagens delprøve 1
Læs og forstå uddraget af "La princesse au petit pois", som du finder i arkene på teams/uddelt. Besvar spørgsmålene til teksten. Vera og Sofie - I bedes ligeledes læse og forstå s.1 (définition d'un conte).
Læs det første stykke af "Le petit chaperon rouge" og forstå i store træk.
Læs le petit chaperon rouge færdig i dag (s.27,l.8-s.29,l.11). Vi genbesøger konjunktiv og hvornår denne skal bruges. Derudover laver vi et lille vue over verberne og de tider, som I har I spil ind til videre. Vi kommer også til at snakke futur simpl
Lav 3 valgfrie øvelser på franskportal.dk under "øvelser, spil, tests". Der er kort tid til eksamen, så øv øv øv. Vi arbejder videre med "Les contes" og læser et nyt eventyr i dag. Hvis du har været fraværende til sidste del af "Le petit chaperon rou
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La francophonie (EKSAMEN)
Entrées, s.106-107
Individuelle oplæg om frankofone lande
Forløbet hænger sammen med "Entre deux cultures"
Indhold
Kernestof:
Lav 3 valgfrie øvelser på franskportal.dk under "øvelser, spil, tests". Der er kort tid til eksamen, så øv øv øv. Vi arbejder videre med "Les contes" og læser et nyt eventyr i dag. Hvis du har været fraværende til sidste del af "Le petit chaperon rou
Læs videre på "Le petit chapeau rond rouge". Læs s.12, l.4-l.20. Understreg alle verberne i teksten. Husk hjælpeverber i sammensatte tider. Teksten er vedhæftet her og på teams. Hvis du var fraværende bedes du læse starten også.
Test på klassen. Vigtigt at alle kommer - og at få læst op forud. Vi taler derudover kort om afleveringen (afleveres i påsken...)
Se dagens arbejde på teams. Husk at læse dokumentet helt igennem inden du starter.
Der ligger arbejde til jer på teams. Læs venligst hele dokumentet igennem, så I ikke misser noget info (fx at man skal skrive mm).
Til i dag skal du færdiggøre og medbringe arbejdet fra onsdagens arbejd-selvmodul. Vi øver mundtlighed blandt andet.
Lav 10 flashcards til verber (uregelmæssige og endelserne på de regelmæssige fx). Medbring. Vi taler om eksamensemner og I får tid til at få styr på disse/jeres materiale - mens I på skift fremlægger billedbeskrivelser.
Se vedhæftede dokument
Se vedhæftede dokument for dagens arbejde.
Vi kigger på eksamensspørgsmål - og lidt afslutningshygge :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52243540021", "T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52243540021", "H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52243540021" }