Holdet 2022 FR/stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anne Ebbesen Laugesen, Louise Honoré
Hold 2022 FR/stx (1stx FR, 2stx FR, 3stx FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Franskbogen (begyndersystem)
Titel 2 Fransk begyndersystem (afslutning)
Titel 3 La jeunesse
Titel 4 Paris et la grande ville
Titel 5 La Normalité (EKSAMEN)
Titel 6 Entre deux cultures (EKSAMEN)
Titel 7 Les contes de fées (EKSAMEN)
Titel 8 La francophonie (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Franskbogen (begyndersystem)

Eleverne har siden fagets begyndelse beskæftiget sig med "Franskbogen" (til og med kap 14) og tilhørende øvebog af Vibeke Gade. Dette er kraftigt suppleret af Frankportal.dk til yderligere forståelse og gennemgang. Dette med henblik på at give eleverne et indblik i samt forståelse for fransk sprog og kultur og den franske grammatik.

Eleverne har skullet lære at kommunikere, læse og forstå samt kunne gøre sig forståelige på fransk. Forståelsen og interessen for det franske sprog og kultur er blevet yderligere styrket gennem forskellige medier såsom klip fra Youtube, musik mv. Eleverne har desuden arbejdet med filmen 'Intouchable' i et miniforløb. Eleverne har desuden prøvet kræfter med fransk madlavning og instruktionsvideoer hertil. Ydermere har eleverne selv budt ind undervejs med lignende fransk-relaterede og relevante input, og dermed selv fået smag for fransk kultur og sprog.


Materiale:
"Franskbogen" og tilhørende øvehæfte af Vibeke Gade (ny udgave), Systime, 2011.
'Franskportal' af Karen Schumacher som supplement til tekster, øvelser, gennemgang, grammatik, mundtlighed, repetition samt viden om samfundsforhold
Uddrag fra Carte Blanche samt fra 'Bonjour Lyon' (Maria Hassing, Systime - kap 5 især)
Udvalgte franske sange

Film:
"Intouchable" samt miniforløb herom

Serie:
Første afsnit af serien 'Lupin', 2021 samt arbejde hermed.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fransk begyndersystem (afslutning)

Første del af 2g fokuserer på en afslutning af begyndersystemet ("Franskbogen" og tilhørende øvebog af Vibeke Gade). Dette med henblik på at give eleverne et indblik i samt forståelse for fransk sprog og kultur og den franske grammatik. Det betyder en del mundtlige såvel som skriftlige øvelser.

Eleverne skal lære at kommunikere, læse og forstå samt kunne gøre sig forståelige på fransk. Forståelsen og interessen for det franske sprog og kultur styrkes yderligere gennem forskellige medier såsom klip fra Youtube, musik mv. Ydermere lægges der op til at eleverne selv kan byde ind undervejs med fransk-relaterede og relevante input, for dermed selv at få smag for fransk kultur og sprog.

Der arbejdes også med elevernes første delprøve 1 samt sideløbende med 'Franskportal.dk' og Minlæring.

Formålet med denne afslutning af begyndersystemet er at ruste eleverne grammatisk. skriftligt og mundtligt til de videre forløb.

Materiale:
"Franskbogen" og tilhørende øvehæfte af Vibeke Gade (ny udgave), Systime, 2011.
Uddrag fra Carte Blanche
'Franskportal.dk'

Film/serier:
'Plan Coeur' (første afsnit)



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 1 03-09-2023
Devoir 2 15-10-2023
Devoir 3 26-11-2023
Devoir 17-12-2023
Devoir 4 21-01-2024
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 74 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 La jeunesse

Som første forløb efter begyndersystemet Franskbogen, skal eleverne beskæftige sig med emnet 'La jeunesse'. Hertil er det primære værk 'Rendez-vous à Nice' (manuskript og film). Det drejer sig her om en gruppe gymnasieelever i 3g og deres liv som ung, som indebærer venskaber, romantiske forviklinger, misforståelser, familieforhold og identitet. Eleverne kan derfor relatere til serien.

Samtidig inddrages henvisninger til det frankofone Canada (Montréal), hvor Patricks halvsøster bor, og til Guadeloupe, hvor Charlottes kusine er på ferie. Dette leder til videre information og viden om områderne for at skabe en mere bred forståelse for de frankofone kulturer. Vigtigst er dog henvisningen til Marokko, hvor Chadias familie kommer fra. Hendes forældre har stærke bånd dertil, men Chadia oplever en identitetskrise, da hun føler sig mere fransk end marokkansk til hendes forældres fortrydelse. Igennem Chadia får eleverne kendskab til den fransk-marokkanske kultur.

Fokus er elevernes mundtlige og skriftlige færdighed samt forståelse, billedbeskrivelse m.m. for yderligere at træne franskfagets discipliner.

I forløbet får eleverne også et miniforløb med filmen 'L'auberge espagnole' som handler om en ung fransk studerende, der tager på et Erasmus-ophold i Spanien og møder forskellige kulturer qua hans bofæller som kommer fra Spanien, England, Italien, Danmark og Belgien. De oplever venskaber blomstre på tværs af kulturer og sprog.

I anledning af dokumentarfilmfestivalen Aarhus:DOX (undervisningsinitiativet UNG:DOX) var eleverne (undtaget en enkelt elev) til et arrangement om den tiltagende racisme mod den muslimske befolkning i Frankrig efter angrebet på Charlie Hebdo i 2015 med visning af dokumentaren ‘Le Repli’. Der var hertil introduktion og efterfølgende ekspertoplæg ved ph.d. på Aalborg Universitet og ekspert i fransk kultur, Marianne Høi Liisberg. I det uddybende oplæg var der fokus på, hvordan diskursen om den muslimske befolkning har ændret sig de seneste år. Der blev bl.a. kastet lys på, hvordan det franske koncept laïcité er gået fra at være et ideal om religionsfrihed, til de seneste par år at være et middel til at begrænse visse gruppers religiøse udtryk.

Uddrag fra blandt andet begyndersystemet Carte Blanche benyttes som supplerende stof af flere omgange.

Desuden benyttes 'Franskportal.dk' også sideløbende i undervisningen.

Materiale:
'Rendez-vous à Nice' af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2014.

Film:
'L'auberge espagnole'

Dokumentar:
'Le Repli'

Andet materiale:
Uddrag fra Carte Blanche
'Franskportal.dk'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 5 03-03-2024
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Paris et la grande ville

Forløbet ’Paris et la grande ville’:

Som optakt til elevernes sprogtur til Paris, har eleverne haft ophold i deres forløb om ’La jeunesse’ for at køre forløbet ’Paris et la grande ville’. Dette har været med fokus på at give eleverne en kort indføring i Paris som storby, både historisk, nutidigt og via personlige fortællinger, hvor eleverne har haft mulighed for at tilføje deres egne i bearbejdningen af sprogturens opgaver efterfølgende. Eleverne har også holdt oplæg om deres oplevelse af Paris samt arbejdet med skriftlighed, mundtlighed og billedbeskrivelser.  



Materialer:

Uddrag fra bogen 'Paris la grande ville', Maria Hassing, Systime.
https://paris.systime.dk/index.php?id=130#c427. :

Kap 1 : Introduction (Inkl. billedbeskrivelse, les arrondissements de Paris, Toujours à la mode, Branding af Paris)

Kap 1.1 : Bjørn Bredal : Mit indre Paris samt arbejdsopgaver hertil og skriftlige øvelser

Bjørn Bredal: Mit indre Paris. I: Bjørn Bredal: Undskyld mit franske. Gyldendal, 2011. s. 96-105.

Kap 1.2 : Haussmann et l’urbanisme (inkl. Les boulevards haussmanniens, documentaire sur la Ville Lumière samt kort intro til ‘Rose’ af Tatiana de Rosnay m.m.)

Kap 2 : Paris historique (inkl. Introduction af Paris historique, Paris sera toujours Paris, billedbeskrivelse m.m.)

Kap 5 : Paris souterrain (inkl. Billedbeskrivelse, Janol Apins fotos af metrostationer : http://www.janol-apin.com/photos/metropolisson m.m.)



Youtube-videoer/dokumentarer/klip m.m. :

Paris la grande ville, Kap 1 : ‘Les arrondissements de Paris’, Karambolage – ARTEy, Séverine Bavon & Elsa Perry : https://youtu.be/DZEv01cJuLI.  

Paris la grande ville, Kap 1.2 : ‘C’est pas sorcier – Paris lumière’, https://youtu.be/H6AhK_GcNn4.  

'Easy French 1 - à Paris':
https://www.youtube.com/watch?v=bb4zvZdrMz4

Alexander Payne: '14e arrondissement' (klip fra filmen 'Paris je t'aime' (2006)):
https://www.youtube.com/watch?v=mJG0lqukJTQ


Sange:

Zaz – ‘Paris sera toujours Paris’-(skrevet af Maurice Chevalier, 1939): https://www.youtube.com/watch?v=tmiI98EG1Fo&list=RDyApHDB34jVA&index=18

Zaz - ’Dans ma rue’ (skrevet af Jacques Datin, 1946, oprindeligt sunget af Edith Piaf 1946):
https://www.youtube.com/watch?v=8PrweuVTc0g – kort gennemgået.


Film:
'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain', Jean-Pierre Jeunet, 2002.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg på klassen om Paris 17-04-2024
Devoir 6 19-05-2024
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La Normalité (EKSAMEN)

Forløbet ‘La normalité’ :

Hvad er 'normalt'? I dette forløb inddrages tekster og medier som opfordrer til en diskussion af netop dette spørgsmål.



Materiale:

Der tages udgangspunkt i bogen ’Entrées’ af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2010. Følgende tekster er bearbejdet:

'La sexualité et les rôles des deux sexes' s. 49 i Entrées

‘Ziggy’ (1991) af Céline Dion med arbejdsspørgsmål s 49 i Entrées

'Tant que j'existerai' (2006) af Natasha St Pier, samt arbejdsspørgsmål s. 50-51 i Entrées

Kapitlet ‘Le divorce?' s 52-53 med inddragelse af teksten : ‘C’est la règle’ af Gisèle Pineau, 2002.

'Qui est normal? - Le Huitième jour' s 54-56 i Entrées

'Les préjugés?' s 57 i Entrées

Kapitlet ‘Les relations familiales ?’ s 60-62 med inddragelse af teksten ’Kennedy et moi’ af Jean-Paul Dubois (1996)



Desuden fokus på reklameanalyse med inddragelse af kommunikationsmodeller, farvernes symbolværdi m.m.

Film:

'Le Huitième jour' (1995), Jaco van Dormael



Sange/videoer:

Sangen 'Ziggy' af Celine Dion

Sangen 'Tant que j'existerai' af Natasha St Pier

Reklame for 'LEGO Friends' - analyse og diskussion heraf: https://www.lego.com/fr-fr/themes/friends?icmp=SHHomeM1_FriendsTheme + https://www.youtube.com/watch?v=ZEbJQmiZlEk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Entre deux cultures (EKSAMEN)

Régine Detambel: La boîte aux lettres
Samba (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les contes de fées (EKSAMEN)

La princesse au petit pois (uddrag)
Kronborg-Leth: Les contes de fées à nouveaux
Le petit Chaperon rouge
Le petit Chapeau rond rouge (fra Entrées)
Le gentil petit diable (uddrag)

Diverse youtubeklip
Aktant modellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La francophonie (EKSAMEN)

Entrées, s.106-107
Individuelle oplæg om frankofone lande

Forløbet hænger sammen med "Entre deux cultures"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer