Holdet 2022 DA/skm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pia Toftgård
Hold 2022 DA/skm (1skm DA, 2skm DA, 3skm DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Humor- VÆRK 1- EKSAMEN
Titel 2 Nytårstaler og retorik- EKSAMEN
Titel 3 Ondskab
Titel 4 DHO- Middelalderen- EKSAMEN
Titel 5 Fagdag: Mundtlighed i dansk
Titel 6 Romantik og Romantisme- EKSAMEN
Titel 7 Det moderne gennembrud- EKSAMEN
Titel 8 Druk i litteratur og på film- EKSAMEN
Titel 9 Nyheder og fortællende journalistik- EKSAMEN
Titel 10 Kærlighed - (Medieværk)- EKSAMEN
Titel 11 Prepping før og nu
Titel 12 Provokunst - Værk- EKSAMEN
Titel 13 Under-Danmark-Nyeste tid - VÆRK- EKSAMEN
Titel 14 kreativ skrivning
Titel 15 Essay- EKSAMEN
Titel 16 Dansk filmkomedie- EKSAMEN
Titel 17 Sproglig analyse + Eksamen -Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Humor- VÆRK 1- EKSAMEN

I forløbet skal vi se på nogle af de virkemidler som bruges for at skabe latter- i littreratur, på film og i standup.

Vi læser lidt teori om humor:
Steffen Auring og Erik Svendsen:  "Så gælder det rumba" (Dansklærerforeningen, 2002)- side. 7-10 + Dan Turells tekst: "Om at gøre nar"

Værklæsning: Erlend Loes roman: "Doppler".

Artikel/interview med Carsten Jensen: "Min Gymnasietid (Gymnasieskolen, ++++)
Dan Türell:
"Help a Dane". Kræftens Bekæmpelse kampagnevideo



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nytårstaler og retorik- EKSAMEN

Dronningens Nytårstale (lejlighedstale)
Statsministerens Nytårstale (lejlighedstale)
Analyse og sammenligning af de to nytårstaler.

Christian 10. nytårstale 31-12- 1941- den første nytårstale i Danmark (lejlighedstale- under besættelsen)

Lars Løkkes tale 15 juni da Dannebrog fyldte 800 år (lejlighedstale)

Hvordan får man bedst sit budskab ud ? Hvad er et argument? Belæg? Rygdækning?

Vi ser på sproglige stilfigurer og eleverne skal selv prøve at skrive en lille tale og bruge nogle af de virkemidler de har lært.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab

ONDSKAB
Hvordan er ondskab fremstillet i litteraturen gennem tiden.
Kan børn være onde? Kan en mor med et lille barn?

Artikel om ondskab: "Hvad er ondskab"

Grimm: Det onde barn- ondskab i eventyr
Naja Marie Aidt: Torben og Maria- en ond mor i en novelle
Film: "Det forsømte forår". baseret på Hans Scherfigs roman.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO- Middelalderen- EKSAMEN

VI læser diverse tekster om middelalderen- sammen med historie.
De to fag samarbejder om DHO (Dansk-Historieopgaven som skrives i 1g)

Kompendium om Folkeviser/trylleviser + baggrundslitteratur om perioden.

Læste ridderviser:
- Torbens datter
- Ebbe Skammelsen

Læste Trylleviser:
- Harpens kraft
- Hr. Bøsmer i elverhjem


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fagdag: Mundtlighed i dansk

Vi har brugt KAPITEL1 fra bogen "Mundtlighed i dansk" af Marie Zeuten Helstrup og Tina Slot Simonsen (Systime, 2022):

Følgende begreber skal eleverne kunne: det verbale, non verbale og og paraverbale sprog.
Pause, artikulation, intonation, artikulation og taletempo +
Mimik, gestik og kropspositur

De har lavet små øvelser med oplæsning af drama, billedkort-øvelse og lavet en lille film hvor de skulle bruge begreberne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik og Romantisme- EKSAMEN

Hvad er romantikken? Kan den spores i nutiden Danmark?

Teori om perioden fra "Brug Litteraturhistorien", Systime.

Nøglebegreber:
Universalromantik og Nationalromantik-
Harmonisk romantik- Splittet romantik.

Kanonforfattere: H.C. Andersen, Adam Oehlenschläger og Blicher.

Tekster læst:
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" og "Morgenvandring" (nationalromantik og universalromantik)

H.C. Andersen:: "Danmark, mit fædreland" (nationalromantik)
H. C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (romantisme)

St. ST. Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (romantisme)

Emil Aarestrup: "Angst" (romantisme).

Analyserende artikel om romantiske træk i eventyr og digt- analyse af H.C. Andersen: "Et blad fra himlen" + Oehlenschläger: "Morgenvandring"







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud- EKSAMEN

Hvilke samfundsforhold ville Brandes at forfatterne skulle skrive om? (Køn, klasse, kirke)

Vi læser fra "Brug Litteraturhistorien" om perioden Det moderne gennembrud- teorien
og følgende tekster:

Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (KANON-forfatter)
Amalie Skram: "Constance Ring"
Henrik Ibsen: "Gengangere"
Herman Bang: "På Thingvalla"- (KANON-forfatter)


Billedanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Druk i litteratur og på film- EKSAMEN

Hvordan er DRUK og alkohol blevet beskrevet i  dansk litteratur og på film gennem de seneste århundreder?

Vi læser forskellige genrer om emnet: artikler, digt, novelle, romanuddrag og film om emnet.

Skål og skide være mæ´et! 🥂🥃🍾

TEORI om "Semantik og billedsprog"- Begreber: Metafor: målområde/kildeområde + sammenligning
Om 1980' ernes litteratur.

Tekster/film vi har læst:


De Nattergale: "Folmers polterabend" (sangtekst)

Charles Baudelaire: "Berus jer" (digt fra 1869)- positivt syn på druk

- Adam Oehlenschlager: "Drikkevise" (fra 1860)- positivt syn (KANON)

- Kræftens bekæmpelse- kampagnevideo: "Man kan da aldrig få for meget pølse" - kritisk syn på alkoholtvang/pres

- Michael Strunge: "Drøn"- delvist positivt syn

- Tom Kristensen: uddrag fra "Hærværk" - kapitel 7: den fulde kunstner

- Dokumentar fra DR.TV: "Druktur- retur" om Jonas som drikker 40 genstande på byture- men ikke er alkoholiker.

Podcast Genstart: Anna von Sperling om "Fulde kvinder" (alkoholskam når kvinder drikker)


Per Fly "Bænken" (instruktør Per Fly, 2000)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyheder og fortællende journalistik- EKSAMEN

Hvad er en nyhed? Hvad er nyhedstrekanten? Hvilke nyhedskriterier anvender journalisten, når hun skriver? Hvad er "vinkling" af en artikel?
Hvad er en reportage og hvornår opstod reportagegenren? Hvad er forskellen på en almindelig nyhed og en reportage?
Hvad dækker genren" fortællende journalistik" over? Hvornår og hvorfor opstod genren?


Vi dykker ned i  forskellige typer tekster fra de forskellige journalistiske genrer -  vi analyserer teksterne og eleverne skal selv prøve at skrive en journalistisk tekst.

Bog vi har brugt:
Lisbeth Borker et.al: "Reportagen i ord og billede" (dansklærerforeningen 2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kærlighed - (Medieværk)- EKSAMEN

Hvordan er kærlighed blevet fremstillet i litteraturen og på film gennem de sidste 300 år?
Vi læser diverse tekster om emnet:

Kærlighed i Middelalderen: Kong Lindorm...eller andet (Husk også DHOén hvor I har læst om kærlighed i Middelalderen)

Kærlighed i 1700-tallet: Holberg: klip fra "Jeppe på Bjerget" (kanonforfatter)

Sømandskærlighed:
Blixen: "De blå øjne" (kanonforfatter)
Johannes V. "En sømand har sin enegang" (kanonforfatter)
Otto Brandenburg: "Alle sømænd er glade for piger" - sang

Naturvidenskabeligt syn på kærligheden:
Podcast: "Ingen elsker Lone Frank"- af og med Lone Frank

Eleverne har i grupper selv fremstillet en podcast - de fleste med temaet kærlighed.

Kærlighed i vores tid:

Thomas Korsgaard: "Lasagne"- fra novellesamlingen "Tyverier", 2019
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997, fra novellesamlingen radiator)
Gunnhild Øyehaug: Lille knude (norsk novelle, fra 2012)
Klaus Rifbjerg: Uddrag fra romanen "Joker". (KANON) (Brugt til repetition i slutningen af 3g)

"Kandis for livet"- dokumentarfilm  fra 2021- MEDIEVÆRK.
Eleverne ser hele filmen, laver næranalyse af en scene fra filmen - er på dokumentarfilmtypen og de filmiske virkemidler.
De laver desuden en DEBATTERENDE artikel hvor Kandis-filmen indgår.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Prepping før og nu

Et lille opstartsforløb om hvad prepping er, hvordan det har ændret sig fra tiden efter 2. Verdenskrig, 80'erne og til i dag.
Vi læser forskellige tekster og træner analyse af artikler, dokumentaranalyse + kreativitet og fremstilling af et selvvalgt produkt.

TEKSTER LÆST:
- baggrundsinformation om prepping- forskellige typer prepping og prepping historisk
- Folder fra Beredskabsstyrelsen- Agust 2024
- romanuddrag- Stine Askov "Katalog over katastrofer" kapitel 1 og 2
- artikler- fra Information og Jyllands Posten,  to forskellige holdninger til prepping (artikelanalyse)
- DR dokumentar: "Når katastrofen rammer"(fra 09- 2020)- dokumentaranalyse

Produkt: lav ET SKRIFTLIGT PRODUKT om prepping efter eget valg.
Produktet skal udtrykke jeres holdning til emnet.
I vælger selv GENREN:

- en lille folder om prepping for en teenager
- en lille kort artikel i Faktisk-bladet
- en kampagnevideo
- en debatterende tekst som argumenterer FOR eller IMOD prepping.


Jeres produkt skal være noget , som  på en eller anden måde viser,  hvad I mener om  prepping.
Pia laver små grupper via lectio


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Provokunst - Værk- EKSAMEN

Pernille Jensen- Politiken, 6/9, 2014): "Det er derfor der bliver bollet"- artikel med Suspekt og Henrik Marstal.

Jørgen Leth: fra "Det uperfekte menneske- scener fra mit liv" (2005)

Maria Cuculitza: "Du er en gammel gris, Jørgen" (Ekstra Bladet, 2005)

DR.TV- dokumentar: "Pik lort og hundehvalpe" (DR.TV, 2014)- afsnit 1.

Rudolf Broby-Johansen: "BLOD"- digtsamling fra 1922. VÆRK
Gruppearbejde med digtsamlingen. Grupperne vælger selv ET digt og laver næranalyse + remediering af deres digt.
(ekspressionisme)


Træning i : Reflekterende artikel om kunst der udfordrer grænser (STX, Dansk A, vejledende opgavesæt, 1, 2018)

Opgaveformulering:
Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger kunst og litteratur, der udfordrer grænser.
I din artikel skal du inddrage Frihed er det bedste guld (tekst 5a) samt enten maleriet Thérèse Dreaming (tekst 5b) eller BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (tekst 5c).
Arbejde i par/grupper på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Under-Danmark-Nyeste tid - VÆRK- EKSAMEN

Hvem er UNDER-DANMARK og hvordan bliver Under-Danmark fremstillet i i nyere litteratur og dokumentarer..
FOKUS i dokumentaranalyse: virkemidler og hvordan virkemidlerne fremstiller de mennesker, som programmet/filmen handler om.

DR dokumentar- "Ludere, lommetyve og lirekassemænd," (DR.TV)

Jeppe Aakjær: "Jens vejmand" (sang)

"GADEJØRGEN"- portrætdokumentar- https://portal.supportcenter.dk/Eksamen/DanskA2021-08-11/index.html#

Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. - MANIFEST (2022)- kapitel 1: "Mig og min Mutti."

Glenn Bechs nytårstale fra 3 januar 2023

Teis Gørtz: "Vejen hjem."  Artikel fra Samvirke, februar 2024 (en roadtrip-hvor Thomas Korsgaards tager hjem til sin fødeegn ved Skive).

Thomas Korsgaard: "Tyverier" (novellesamling." 2019)
Eleverne har selv valgt at næranalysere EN novelle og lavet en mundtlig fremlæggelse i grupper af deres novelle - VÆRK

Morgen Pape: uddrag fra romanen "Planen"






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Essay- EKSAMEN

Et lille forløb med essaylæsning.
Hvad kam man skrive et essay om? Hvorfor?
Hvad kendetegner sprog og stil i et essay.

Holger Bech: "Jan og atomet"
Klaus Lynggaard: "Ondskaben personificeret" (Om Charles Manson)
Amalie Langballe: "Erindringen næres af ting"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dansk filmkomedie- EKSAMEN

Vi ser 2 forskellige danske komediefilm og finder frem til om der findes en særlig form for dansk humor.
Repetition af forløbet om HUMOR  fra 1g.

Eksempler på film kunne være film alle af Anders Thomas Jensen
:
"Blinkende lygter" (Anders Thomas Jensen)- set FÆLLES på klassen-

Gruppearbejde med følgende film:
"Adams Æbler" (Anders Thomas Jensen)- elevoplæg for klassen
"I kina spiser de hunde" (Anders Thomas Jensen)- elevoplæg for klassen

(Alle er på Netflix)

Analyse af filmscener, filmiske virkemidler, bidskab og filmens HUMOR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sproglig analyse + Eksamen -Repetition

Hvordan laver man en analyse på det sproglige i dansk?
Vi frisker nogle begreber op til hvordan man laver en sproglig analyse.
Stilens nulpunkt: to tekstuddrag . en af Helle Helle og en af Peter Seeberg (Kanon).
Forfatternes forskellige skrivestil,  brug af skemaet "Stilens nulpunkt".

Taler: Tale til Dronning Margrethe. (forløb 2 om Nytårstaler og  retorik

Kærlighed- repetition- Klaus Rifbjerg, uddrag fra romanen "Joker" /´(roman fra 1979)



Eksamensvideo "Ved det grønne bord"

Et eksempel på en mulig eksamenstekst.
Opsamling på de forskellige forløb.
Tips og tricks til mundtlig eksamen- og lidt om den skriftlige.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer