Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren William Johannesen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kærlighed (værk 1) og studielæsning
Titel 2 Fake news
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Middelalder og folkeviser (optakt til DHO)
Titel 5 Druk
Titel 6 Kanonforfattere
Titel 7 Lyrik (værk)
Titel 8 Lyrik og Tobias (Praktikant)
Titel 9 Seksualundervisning
Titel 10 Nyheder
Titel 11 Metode og videnskabsteori
Titel 12 Krig (værk)
Titel 13 Sociale medier - sprog, selvfremstilling og debat
Titel 14 Fascisme
Titel 15 Det moderne gennembrud (Værk)
Titel 16 Lykke i litteratur
Titel 17 Sorg i litteratur
Titel 18 Podcast værklæsning
Titel 19 Kanonforfattere og natursyn
Titel 20 Forløb#21
Titel 21 Forløb#23

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kærlighed (værk 1) og studielæsning

Kort beskrivelse:

Tematisk forløb om kærlighed med udgangspunkt i værklæsning. Værklæsningen har værdi i sig selv, men tilgodeser desuden studielæsningstræning, litteraturlæsning, refleksionsøvelser (som også bruges til den reflekterende artikel) og begrebstræning i samme fælles værk kombineret med andre tekster (som ikke nødvendigvis er fælles)

Tekster:
Høeg: ”Tour de chambre” (2020) (værk)
Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad”
L.O.C: ”Ode til en kvinde”
Aarestrup: ”Angst”
Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land”
Folkevise: ”Germand Gladenssvend”
Øyehaug: ”Lille Knude”

Elevers egne bud på kærlighedstekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fake news

Hvad er nyheder? (genrer, fakta/fiktion, vinkling, falskhedstyper, falske nyheder)
Humanioravinkel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

Kort beskrivelse:

Forløbet bygger ovenpå arbejdet fra grundforløbet. Formålet er genopfriskning af centrale begreber inden for retorik og argumentation. Forløbet tager udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation og til selv at kunne argumentere for en holdning både mundtligt og på skrift. Begge dele trænes i forløbet.

Særlige fokuspunkter: Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper samt at kunne anvende viden om retorik og argumentation til selv at argumentere for et synspunkt både mundtligt og skriftligt.

Tekster:
"Håndbog til dansk" kap. 4.9 og 4.10 (Retorik og argumentation))
Dronningens nytårstale 2022
H.K.H. Kronprinsessen: Tale til kronprinsen ved Gallamiddag på Christiansborg Slot (2018)

Arbejde:
Paneldebat: Karakterer, alkohol og fraværsregistrering
Analyserende artikel (tilpasset) (Kommunikation og retorik i lejlighedstaler (analyse af Kronprinsessens tale fra 2018 (pensum))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Middelalder og folkeviser (optakt til DHO)

Som optakt til DHO læses dele af det teoretiske ressourcerum og alle folkeviserne, som eleverne kan vælge i mellem i DHO-opgaverne.

Med udgangspunkt i arbejdet fra Fake News (fakultetsforskelle) arbejdes der med danskfaglige metoder. Materialet er metodeafsnittet fra Litteraturens Veje + metodetrekanten fra (blandt andet) bekendtgørelsen i dansk

Viser:
Torbens datter
Ebbe Skammelsen
Harpens Kraft
Germand Gladenssvend
Hr. Bøsmer i Elverhjem
Ebbes døtre

Ressourcerum:
Egelund, Bilbo: Folkevisen, 2015, Gyldendal. Hele bogen
Fibiger, Johannes: Litteraturens Veje, 1996, Systime, s. 46-64
Kjær-Hansen, Barbara: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. 2012. Systime, s. 9-25
Larsen, Ole Schultz Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Systime 2022 (Slægtens magt)
Rangvid, Madsen: Brug Litteraturhistorien, 2014, Dansklærerforeningen. s. 11-33
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Druk

Kort beskrivelse:
Forløb om fremstillinger af druk og alkohol i litteratur og medier. Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om alkohol og druk, samt reflektere over alkohols indflydelse/betydning for egen tilværelse.

Materiale:
Bo Green Jensen: Fra dybet til stjernerne og tilbage Weekendavisen den 29/4-2021
Krasnik: Den grønne skåltale om 'Druk' | Weekendavisen (webside) den 28/4-2021
Baudelaire: BERUS JER! (Fra ”Parisisk Spleen” 1869)
Rifbjerg: Tømmermænd fra Under vejr med mig selv (1956)
Jensen: Ved frokosten (1906)
Vinterberg: Druk
Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Sonnergaard: Polterabend
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kanonforfattere

Hvorfor kanonforfattere?

Alle får en forfatter, som I skal finde oplysninger på.
Produktkrav: Min/max 6 PP-slides
- Biografi/blå bog
- Hvilken periode (fra LV)
- Lidt om væsentlige karakteristika fra perioden
- Væsentlige værker!
- Overvejelser om hvorfor denne forfatter er kanonforfatter
- Andet…

Forestil jer at I skal lave en pixi-udgave af LV
- I skal være "eksperter" på jeres forfatter!
- I formidler til en 3g-klasse (det vil sige minimum på jeres niveau)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lyrik (værk)

Kort beskrivelse:

Det primære fokus er læsningen af digtsamlingen "Det værste og det bedste" (2002) af Søren Ulrik Thomsen, men i forløbet læses også andre digtere.
Som optakt til værklæsningen ser vi filmen "Jeg er levende". En film om SUT af Jørgen Leth. Der arbejdes med:

- Poetikrefleksioner
- Lyrik - Lyrics
- Sang - tekst
- Sprogets musik - musik musik

Digtlæsning:
- Oplevelse
- Klang og sprog
- Erindringer - hukommelse
- Lyrisk jeg - digter
- Egne digte
- Komposition

Materiale:

Det værste og det bedste (2002) af Søren Ulrik Thomsen (digtsamling)
”Ukendt under den samme måne” af Søren Ulrik Thomsen (digt fra digtsamlingen af samme navn)
Jeg er levende (1999), dokumentarfilm af Jørgen Leth
Salmemoduler med Grundtvig-tema (jul):
"Søren Kanne - En vise om en sømand og en landmand" (1883) af St. St. Blicher
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lyrik og Tobias (Praktikant)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyheder

Kort beskrivelse:

Udgangspunktet for forløbet er elevernes aktuelle nyhedsforbrug og brug af nyhedsplatforme:

Hurtige vs. langsomme medier
Sociale vs. journalistiske medier
Sandheden i journalistik i det moderne mediebillede
Forfladigelse vs. fordybelse
Kommunikationsanalyse (afsender/modtager-forhold er blevet mere komplekst)

Vigtige begreber/områder: Avistyper, vinkling, journalistisk sprog, nyhedskriterier, avisgenrer, traditionel journalistik, fortællende journalistik, nyhedstrekanten, appelformer, retoriske pentagram.

Materiale:
"Håndbog til Dansk" (kap. Avisjournalistik) + klip fra "Krydsfelt" (kapitlerne Mediegenrer og Medieanalyse)
Elevernes egne aktuelle nyhedsfund (analysearbejde med disse)

Uddrag fra "Krigen indeni" af Matilde Kimer
"Forestillede middagsselskaber" af Linea Maja Ernst (3. februar 2023, Weekendavisen.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Metode og videnskabsteori

6 modulers forløb om basal videnskabsteori, humaniora og metoder i dansk

Materiale:
Klip fra Systime-Ibøgerne:
- “Metoder i dansk”
- “Basal videnskabsteori
- “Vidensmønstre”

+ metodeafsnittet fra Litteraturens Veje
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krig (værk)

Kort beskrivelse:

I forløbet møder eleverne forskellige tekster/genrer hvor skildringen af soldaten (og forskelle/ændringer i skildringer af denne) undersøges, analyseres og diskuteres. Særligt fokus på fremstillingsligheder og -forskelle af soldaten i skønlitteratur, sagprosa og dokumentarfilm. Herunder arbejde med fakta- og fiktionsvirkemidler.


Tekster:
"Definitioner" af Halfdan Rasmussen
"Tine" af Herman Bang (uddrag)
"Til mine forældre" af Gustaf Munch-Petersen
"Brodermorderen" af Martin Andersen Nexø
"Jeg er en hær" af Lars Husum (uddrag)
"Hvordan ser ondskaben ud" af Carsten Jensen
Zelenskys tale ved arrangementet "Et lys i mørket" 2022

"Armadillo" Janus Metz (værk)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sociale medier - sprog, selvfremstilling og debat

Elverne skal opnå viden om hvad sociale medier er, en forståelse af placeringen af sociale medier i forhold til andre medier i forhold til begreberne flervejskommunikation, interpersonel kommunikation, fatisk kommunikation.

Fokus er på  de sociale medier, hvor relationskommunikation og indholdskommunikation  sættes i spil.  Det særlige sprog som benyttes på sociale medier (netikette, høftlighedsprincipper,, den særlige såkaldte medialekt:  Hvad sker der med sproget, når det skal gå hurtigt.  

Kerne stof:
"Sociale Medier" i Håndbog til dansk, Systime, 4., s.272-292
Tina Thode Hougaard, Trine Durup og Lasse Balleby: Sprog i sociale medier, Dansklærerforenings forlag, 2018,

Anne Bøndergaard: "Sprog, tone og etik på de sociale medier",
Kapitlerne:
Talesprog, skriftsprog og sprog på de sociale medier
Sprog, diskurs og appel i statusopdateringen
Sprog, diskurs og appel i bloggen
Tonen på de sociale medier
Tavshedsspiralen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fascisme

Læst i forbindelse med studietur til Rom.

Formål: Analysere kunstnerisk bearbejdelse og formgivning inden for og af fascisme med danskfaglige begreber indenfor film-, billed,  og retorisk analyse.

Materiale:

Baggrundsviden om fascismen i Italien fra forløb i samfundsfag, baseret på Fascismens ansigter af Peter Frederiksen, Columbus, 2024.

Propagandaplakater med temaet: Acquistate Italiano (Køb italiensk)
Hentet fra: https://weirditaly.com/2021/06/06/30-italian-fascist-propaganda-posters/

Håndbog til dansk, Kapitel 4.9, Retorik
Benito Mussolini: Tale til det italienske parlament, 3.1 1925, I: 12 taler, der forandrede Europa, Aschehoug 2001, pp. 25-33.

Film: Ettore Scola: En ganske særlig dag (Una Giornata Particulare), 1977.

Alberto Moravia: Medløberen (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det moderne gennembrud (Værk)

Litteratur- og samfundshistorisk overblik over perioden. Analyse og fortolkning af tekster fra centrale forfatterskaber (særligt fokus på Henrik Pontoppidan og Herman Bang) med fokus på de litterære strømninger naturalisme, realisme og impressionisme.


Tekster:

Grundbog: Brug litteraturhistorien/
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til Dansk – Litteraturhistorie”, Systime, 2022
"Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Herman Bang: "En historie fra skumringen", 1879/1880
"Impressionisme - en lille replik" af Herman Bang
af "Constance Ring", Amalie Skram, I: Brug litteraturhistorien, Systime.dk
J.P. Jacobsen: Fra Husets tag (en arabesk), 1870 (Digt): I: Maja Bødtcher-Hansen, Susan Mose: Det moderne Gennembrud # Me Too, Gyldendal 2019.
Björnstjerne Björnsson: En handske
August Strindberg: Frøken Julie
”Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (VÆRK)

Baggrund:
Det naturalistiske drama, I: Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo, Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Lykke i litteratur

1. Introduktion til affektteori:
”Følelser og fornuft”. i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022) og

”Følelser i sociale sammenhænge” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022)

2. Lykkerus:
Baggrundstekst: ”Edith Södergran” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022)

Edith Södergran: “Triumf att finnas till …” fra Septemberlyren (1918)

3. Erotisk lykke:
Jens August Schade: "En ung kvinde åbner sig", fra Schades Højsang (1958)
Jens August Schade: "En ung kvinde taler om sig selv", fra Schades Højsang (1958)

4, Den absurde lykke
Baggrundstekst: ”Peter Seeberg” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)

Peter Seeberg: ”Hjulet” (1961)

5. Litterære forestillinger om lykke/analyserende artikel
Om Lone Hørslev: i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
Opsamling: Forestillinger om lykke, I: Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
Lone Hørslev: ”Paradis” (2017)  i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
”Lone Hørslev” og ”Opsamling: Forestillinger om lykke”
Læseformål: At få baggrundsviden til den analyserende artikel.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sorg i litteratur

Fra Føl dig frem, Affektteori og undersøgende litteraturlæsning, Systime, 2022:

Baggrundstekst: Sorg,
Johannes Ewald: Arendse (1774-1778, uddrag)
Marie Bregendahl: En dødsnat (1912, uddrag)
Per Lange: Afsked (1926) - digt
Tove Ditlevsen: Tårer (1942) -novelle
Henrik Nordbrandt: Æbleskrog (2001) - digt
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog (2017), uddrag.

Ridderlykke - novellefilm, instruktør: Lasse Lyskjær Noer, 2023
Ubegribeligt, DR P1, 23. maj 2024, 57 min (https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-sorg-11162405217)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Kanonforfattere og natursyn

"Kanonforfatterne inddrages her i et forløb om litteratur og forholdet til natur og klima. Forløbet rummer alle 14 kanonforfattere.

Forløbet arbejder bl.a. med følgende danskfaglige mål og kernestof: Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier. Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund, kanonforfattere, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
Ved at kombinere kanonforfattere og natursyn får man muligheden for at kombinere det kernefaglige med den almene, den klassiske og den globale dannelse, og dermed sætte forfatterne ind i en anden kontekst.
I forløbet er der fokus på, at eleverne ud fra deres analyser og fortolkninger forholder sig reflekteret til problemstillingerne og diskuterer dem. På den måde trænes eleverne også i delelementer af hhv. den debatterende og den reflekterende artikel."
(Kreditering: Tony Andersen, Odense Katedralskole i samarbejde med:
Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.


Indhold:
N.F.S. Grundtvig: ”Nu falmer skoven”, 1844
Klaus Rifbjerg: ”Jern”, 1960
H. C. Andersen “Nattergalen”, 1843
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring”, 1805
Steen Steensen Blicher: ”Det er hvidt herude”, 1838
Henrik Pontoppidans  Lykke-Per (Uddrag), 1898-1904
Karen Blixen: ”Stormfloden over Norderney”, fra Syv Fantastiske Fortællinger, 1935
Peter Seeberg: “Braget”,  I Eftersøgningen og andre noveller, 1962
Johannes V. Jensen: Jorden og lyset (1937)
Tom Kristensens ”Græs” (1922)  trykt i Verdslige Sange (1927).
Martin A. Hansens ”Høstgildet”, fra Agerhønen, 1947

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#21

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Forløb#23

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer