Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Søren William Johannesen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed (værk 1) og studielæsning
Kort beskrivelse:
Tematisk forløb om kærlighed med udgangspunkt i værklæsning. Værklæsningen har værdi i sig selv, men tilgodeser desuden studielæsningstræning, litteraturlæsning, refleksionsøvelser (som også bruges til den reflekterende artikel) og begrebstræning i samme fælles værk kombineret med andre tekster (som ikke nødvendigvis er fælles)
Tekster:
Høeg: ”Tour de chambre” (2020) (værk)
Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad”
L.O.C: ”Ode til en kvinde”
Aarestrup: ”Angst”
Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land”
Folkevise: ”Germand Gladenssvend”
Øyehaug: ”Lille Knude”
Elevers egne bud på kærlighedstekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fake news
Hvad er nyheder? (genrer, fakta/fiktion, vinkling, falskhedstyper, falske nyheder)
Humanioravinkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og argumentation
Kort beskrivelse:
Forløbet bygger ovenpå arbejdet fra grundforløbet. Formålet er genopfriskning af centrale begreber inden for retorik og argumentation. Forløbet tager udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation og til selv at kunne argumentere for en holdning både mundtligt og på skrift. Begge dele trænes i forløbet.
Særlige fokuspunkter: Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper samt at kunne anvende viden om retorik og argumentation til selv at argumentere for et synspunkt både mundtligt og skriftligt.
Tekster:
"Håndbog til dansk" kap. 4.9 og 4.10 (Retorik og argumentation))
Dronningens nytårstale 2022
H.K.H. Kronprinsessen: Tale til kronprinsen ved Gallamiddag på Christiansborg Slot (2018)
Arbejde:
Paneldebat: Karakterer, alkohol og fraværsregistrering
Analyserende artikel (tilpasset) (Kommunikation og retorik i lejlighedstaler (analyse af Kronprinsessens tale fra 2018 (pensum))
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalder og folkeviser (optakt til DHO)
Som optakt til DHO læses dele af det teoretiske ressourcerum og alle folkeviserne, som eleverne kan vælge i mellem i DHO-opgaverne.
Med udgangspunkt i arbejdet fra Fake News (fakultetsforskelle) arbejdes der med danskfaglige metoder. Materialet er metodeafsnittet fra Litteraturens Veje + metodetrekanten fra (blandt andet) bekendtgørelsen i dansk
Viser:
Torbens datter
Ebbe Skammelsen
Harpens Kraft
Germand Gladenssvend
Hr. Bøsmer i Elverhjem
Ebbes døtre
Ressourcerum:
Egelund, Bilbo: Folkevisen, 2015, Gyldendal. Hele bogen
Fibiger, Johannes: Litteraturens Veje, 1996, Systime, s. 46-64
Kjær-Hansen, Barbara: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. 2012. Systime, s. 9-25
Larsen, Ole Schultz Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Systime 2022 (Slægtens magt)
Rangvid, Madsen: Brug Litteraturhistorien, 2014, Dansklærerforeningen. s. 11-33
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Druk
Kort beskrivelse:
Forløb om fremstillinger af druk og alkohol i litteratur og medier. Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om alkohol og druk, samt reflektere over alkohols indflydelse/betydning for egen tilværelse.
Materiale:
Bo Green Jensen: Fra dybet til stjernerne og tilbage Weekendavisen den 29/4-2021
Krasnik: Den grønne skåltale om 'Druk' | Weekendavisen (webside) den 28/4-2021
Baudelaire: BERUS JER! (Fra ”Parisisk Spleen” 1869)
Rifbjerg: Tømmermænd fra Under vejr med mig selv (1956)
Jensen: Ved frokosten (1906)
Vinterberg: Druk
Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Sonnergaard: Polterabend
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kanonforfattere
Hvorfor kanonforfattere?
Alle får en forfatter, som I skal finde oplysninger på.
Produktkrav: Min/max 6 PP-slides
- Biografi/blå bog
- Hvilken periode (fra LV)
- Lidt om væsentlige karakteristika fra perioden
- Væsentlige værker!
- Overvejelser om hvorfor denne forfatter er kanonforfatter
- Andet…
Forestil jer at I skal lave en pixi-udgave af LV
- I skal være "eksperter" på jeres forfatter!
- I formidler til en 3g-klasse (det vil sige minimum på jeres niveau)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik (værk)
Kort beskrivelse:
Det primære fokus er læsningen af digtsamlingen "Det værste og det bedste" (2002) af Søren Ulrik Thomsen, men i forløbet læses også andre digtere.
Som optakt til værklæsningen ser vi filmen "Jeg er levende". En film om SUT af Jørgen Leth. Der arbejdes med:
- Poetikrefleksioner
- Lyrik - Lyrics
- Sang - tekst
- Sprogets musik - musik musik
Digtlæsning:
- Oplevelse
- Klang og sprog
- Erindringer - hukommelse
- Lyrisk jeg - digter
- Egne digte
- Komposition
Materiale:
Det værste og det bedste (2002) af Søren Ulrik Thomsen (digtsamling)
”Ukendt under den samme måne” af Søren Ulrik Thomsen (digt fra digtsamlingen af samme navn)
Jeg er levende (1999), dokumentarfilm af Jørgen Leth
Salmemoduler med Grundtvig-tema (jul):
"Søren Kanne - En vise om en sømand og en landmand" (1883) af St. St. Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrik og Tobias (Praktikant)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Seksualundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyheder
Kort beskrivelse:
Udgangspunktet for forløbet er elevernes aktuelle nyhedsforbrug og brug af nyhedsplatforme:
Hurtige vs. langsomme medier
Sociale vs. journalistiske medier
Sandheden i journalistik i det moderne mediebillede
Forfladigelse vs. fordybelse
Kommunikationsanalyse (afsender/modtager-forhold er blevet mere komplekst)
Vigtige begreber/områder: Avistyper, vinkling, journalistisk sprog, nyhedskriterier, avisgenrer, traditionel journalistik, fortællende journalistik, nyhedstrekanten, appelformer, retoriske pentagram.
Materiale:
"Håndbog til Dansk" (kap. Avisjournalistik) + klip fra "Krydsfelt" (kapitlerne Mediegenrer og Medieanalyse)
Elevernes egne aktuelle nyhedsfund (analysearbejde med disse)
Uddrag fra "Krigen indeni" af Matilde Kimer
"Forestillede middagsselskaber" af Linea Maja Ernst (3. februar 2023, Weekendavisen.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Metode og videnskabsteori
6 modulers forløb om basal videnskabsteori, humaniora og metoder i dansk
Materiale:
Klip fra Systime-Ibøgerne:
- “Metoder i dansk”
- “Basal videnskabsteori
- “Vidensmønstre”
+ metodeafsnittet fra Litteraturens Veje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Krig (værk)
Kort beskrivelse:
I forløbet møder eleverne forskellige tekster/genrer hvor skildringen af soldaten (og forskelle/ændringer i skildringer af denne) undersøges, analyseres og diskuteres. Særligt fokus på fremstillingsligheder og -forskelle af soldaten i skønlitteratur, sagprosa og dokumentarfilm. Herunder arbejde med fakta- og fiktionsvirkemidler.
Tekster:
"Definitioner" af Halfdan Rasmussen
"Tine" af Herman Bang (uddrag)
"Til mine forældre" af Gustaf Munch-Petersen
"Brodermorderen" af Martin Andersen Nexø
"Jeg er en hær" af Lars Husum (uddrag)
"Hvordan ser ondskaben ud" af Carsten Jensen
Zelenskys tale ved arrangementet "Et lys i mørket" 2022
"Armadillo" Janus Metz (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sociale medier - sprog, selvfremstilling og debat
Elverne skal opnå viden om hvad sociale medier er, en forståelse af placeringen af sociale medier i forhold til andre medier i forhold til begreberne flervejskommunikation, interpersonel kommunikation, fatisk kommunikation.
Fokus er på de sociale medier, hvor relationskommunikation og indholdskommunikation sættes i spil. Det særlige sprog som benyttes på sociale medier (netikette, høftlighedsprincipper,, den særlige såkaldte medialekt: Hvad sker der med sproget, når det skal gå hurtigt.
Kerne stof:
"Sociale Medier" i Håndbog til dansk, Systime, 4., s.272-292
Tina Thode Hougaard, Trine Durup og Lasse Balleby: Sprog i sociale medier, Dansklærerforenings forlag, 2018,
Anne Bøndergaard: "Sprog, tone og etik på de sociale medier",
Kapitlerne:
Talesprog, skriftsprog og sprog på de sociale medier
Sprog, diskurs og appel i statusopdateringen
Sprog, diskurs og appel i bloggen
Tonen på de sociale medier
Tavshedsspiralen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fascisme
Læst i forbindelse med studietur til Rom.
Formål: Analysere kunstnerisk bearbejdelse og formgivning inden for og af fascisme med danskfaglige begreber indenfor film-, billed, og retorisk analyse.
Materiale:
Baggrundsviden om fascismen i Italien fra forløb i samfundsfag, baseret på Fascismens ansigter af Peter Frederiksen, Columbus, 2024.
Propagandaplakater med temaet: Acquistate Italiano (Køb italiensk)
Hentet fra: https://weirditaly.com/2021/06/06/30-italian-fascist-propaganda-posters/
Håndbog til dansk, Kapitel 4.9, Retorik
Benito Mussolini: Tale til det italienske parlament, 3.1 1925, I: 12 taler, der forandrede Europa, Aschehoug 2001, pp. 25-33.
Film: Ettore Scola: En ganske særlig dag (Una Giornata Particulare), 1977.
Alberto Moravia: Medløberen (Uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Det moderne gennembrud (Værk)
Litteratur- og samfundshistorisk overblik over perioden. Analyse og fortolkning af tekster fra centrale forfatterskaber (særligt fokus på Henrik Pontoppidan og Herman Bang) med fokus på de litterære strømninger naturalisme, realisme og impressionisme.
Tekster:
Grundbog: Brug litteraturhistorien/
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til Dansk – Litteraturhistorie”, Systime, 2022
"Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Herman Bang: "En historie fra skumringen", 1879/1880
"Impressionisme - en lille replik" af Herman Bang
af "Constance Ring", Amalie Skram, I: Brug litteraturhistorien, Systime.dk
J.P. Jacobsen: Fra Husets tag (en arabesk), 1870 (Digt): I: Maja Bødtcher-Hansen, Susan Mose: Det moderne Gennembrud # Me Too, Gyldendal 2019.
Björnstjerne Björnsson: En handske
August Strindberg: Frøken Julie
”Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (VÆRK)
Baggrund:
Det naturalistiske drama, I: Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo, Systime.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Lykke i litteratur
1. Introduktion til affektteori:
”Følelser og fornuft”. i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022) og
”Følelser i sociale sammenhænge” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022)
2. Lykkerus:
Baggrundstekst: ”Edith Södergran” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturløsning (Systime 2022)
Edith Södergran: “Triumf att finnas till …” fra Septemberlyren (1918)
3. Erotisk lykke:
Jens August Schade: "En ung kvinde åbner sig", fra Schades Højsang (1958)
Jens August Schade: "En ung kvinde taler om sig selv", fra Schades Højsang (1958)
4, Den absurde lykke
Baggrundstekst: ”Peter Seeberg” i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
Peter Seeberg: ”Hjulet” (1961)
5. Litterære forestillinger om lykke/analyserende artikel
Om Lone Hørslev: i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
Opsamling: Forestillinger om lykke, I: Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
Lone Hørslev: ”Paradis” (2017) i Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (Systime 2022)
”Lone Hørslev” og ”Opsamling: Forestillinger om lykke”
Læseformål: At få baggrundsviden til den analyserende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Sorg i litteratur
Fra Føl dig frem, Affektteori og undersøgende litteraturlæsning, Systime, 2022:
Baggrundstekst: Sorg,
Johannes Ewald: Arendse (1774-1778, uddrag)
Marie Bregendahl: En dødsnat (1912, uddrag)
Per Lange: Afsked (1926) - digt
Tove Ditlevsen: Tårer (1942) -novelle
Henrik Nordbrandt: Æbleskrog (2001) - digt
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog (2017), uddrag.
Ridderlykke - novellefilm, instruktør: Lasse Lyskjær Noer, 2023
Ubegribeligt, DR P1, 23. maj 2024, 57 min (https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-sorg-11162405217)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sorg i litteraturen - nyt forløb -Intro-førlæsning
-
Sorg - intro.docx
-
Sorg introtekst.docx
-
Læs uddraget af Johannes Ewald: Arendse
-
Johannes Ewald Arendse (1774-1778, uddrag).docx
-
Johannes Ewald Baggrundstekst.docx
-
Arbejdspapir til Arendse.docx
-
Vi arbejder med Marie Bregendahl: En dødsnat (1912)
-
Om Marie Bregendahl.docx
-
Marie Bregendahl En Dødsnat 1912 uddrag.pdf
-
Oplevelse.docx
-
Fortælleteknik og fortolkning Bregendahl.docx
-
Fortællertyper
-
Hjemme skal I læse om forfatteren Per Lange i vedhæftede dokument. Læsemål: Få styr på det der kendetegner Langes digtning: orden vs. kaos, det apollinske over for det dionysiske, samt det der kendetegner form og udtryk i digtene.
-
Per Lange.docx
-
Jensen, Johannes V.Oktobernat 1897 98.docx
-
Tove Ditlevsen Liljekonval, fra Pigesind, I Samlede digte, pp. 44-45, Gyldendals Bogklubber, 1996.pdf
-
Per lange Afsked (1926).docx
-
Arbejdspapir til Afsked.docx
-
Opsamling på Per Lange Digtet - perspektivering
-
Lektie; Læs novellen – helst i fredelige og rolige omgivelser derhjemme – og notér, hvilken følelse du efterlades med, når du har læst novellen. Hvorfor virker novellen sådan på dig? Prøv at begrunde din følelse med noget konkret i novellen.
-
Tove Ditlevsen.docx
-
Kreativ opgave.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Podcast værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Kanonforfattere og natursyn
"Kanonforfatterne inddrages her i et forløb om litteratur og forholdet til natur og klima. Forløbet rummer alle 14 kanonforfattere.
Forløbet arbejder bl.a. med følgende danskfaglige mål og kernestof: Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier. Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund, kanonforfattere, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
Ved at kombinere kanonforfattere og natursyn får man muligheden for at kombinere det kernefaglige med den almene, den klassiske og den globale dannelse, og dermed sætte forfatterne ind i en anden kontekst.
I forløbet er der fokus på, at eleverne ud fra deres analyser og fortolkninger forholder sig reflekteret til problemstillingerne og diskuterer dem. På den måde trænes eleverne også i delelementer af hhv. den debatterende og den reflekterende artikel."
(Kreditering: Tony Andersen, Odense Katedralskole i samarbejde med:
Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.
Indhold:
N.F.S. Grundtvig: ”Nu falmer skoven”, 1844
Klaus Rifbjerg: ”Jern”, 1960
H. C. Andersen “Nattergalen”, 1843
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring”, 1805
Steen Steensen Blicher: ”Det er hvidt herude”, 1838
Henrik Pontoppidans Lykke-Per (Uddrag), 1898-1904
Karen Blixen: ”Stormfloden over Norderney”, fra Syv Fantastiske Fortællinger, 1935
Peter Seeberg: “Braget”, I Eftersøgningen og andre noveller, 1962
Johannes V. Jensen: Jorden og lyset (1937)
Tom Kristensens ”Græs” (1922) trykt i Verdslige Sange (1927).
Martin A. Hansens ”Høstgildet”, fra Agerhønen, 1947
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#21
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb#23
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292071185",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292071185",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292071185"
}