Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/xw - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anne Ebbesen Laugesen
Hold
2022 DA/xw (
1xw DA
,
2xw DA
,
3xw DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Læsekursus
Titel 2
Fake News dag
Titel 3
Kunsten at græde i kor (roman - værk 1)
Titel 4
Sport og sprog (metaforer)
Titel 5
Mundtlighed
Titel 6
Dansk-historie-forløb (DHO-opgave)
Titel 7
Storbyen og København
Titel 8
Introduktion til den analyserende artikel
Titel 9
Kandis for livet (dokumentar værk 2)
Titel 10
Mytemotiver i litteraturen
Titel 11
Introduktion til den debatterende artikel
Titel 12
MAD (drama - værk 3)
Titel 13
Retorik
Titel 14
Nyhedsformidling
Titel 15
Grønland i litteraturen
Titel 16
Selvlæst (værk 4) - litteratur fra de sidste 5 år
Titel 17
Grønland - fortsat
Titel 18
Romantikken og romantismen
Titel 19
Det moderne gennembrud
Titel 20
Modernisme og realisme - værk 5 Broby-Johansen
Titel 21
Moderne litteratur: Socialrealisme værk 6
Titel 22
Kommunikationsanalyse
Titel 23
Repetition retorik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Læsekursus
Eleverne har arbejdet med forskellige læseteknikker ud fra bogen "Læs bedre" (ABC, 5-5-5, fartkort og langkøring).
Eleverne har i læsekurset læst i bogen "Kunsten at græde i kor" - nogle nåede flere bøger i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du medbringe en bog, du er ved at læse, som du har læst og kunne lide eller som du gerne vil læse. Vi starter i dag på læsekursus - og I får jeres første værk med hjem.
Klassetrivsel II - fællesskabende aktiviteter uden for skoletid + valg af elevteam. Læs s.28-35 i "Læs bedre" (den grønne bog). Medbring spørgeskema om læsevaner + Kunsten af græde i kor. Husk at læse 15-30 minutter hver dag og føre læsedagbog.
Fællesskabende aktiviteter UDENFOR skoletiden
Læs derhjemme 15-30 minutter hver dag og noteret på læsetræningsarket. Prøv at bruge fartkortet ind i mellem, som vi gjorde i sidste modul. I dag vil I blive introduceret til 1-2 nye teknikker. Sørg for at være kommet godt i gang med "Kunsten at græd
I dag skal vi arbejde med fake news! Som dagens lektie skal du medbringe en artikel som er fake news. Indsæt link til artiklen i teams i den rette kanal inden fredagens modul.
www.dr.dk
Til i dag skal I have læst de 4 første kapitler af "Kunsten at græde i kor" som minimum. Modulet er afsat til 'langkøring' - sidste teknik i læsekurset. Medbring bogen - det er vigtigt.
Vi afslutter læsekurset i dag og laver sidste tekst og skriftligt arbejde til kurset. Hvis der er tid, læser vi videre i "Kunsten at græde.." som skal være færdig til næste danskmodul.
"Kunsten at græde i kor" skal være læst færdig til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fake News dag
Tværfaglig temadag om Fake news i fagene dansk, fysik og samfundsfag.
Materialet er diverse slides med eksempler på forskellige fake news. Eleverne har efterfølgende selv arbejdet kreativt med at lave fake news.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kunsten at græde i kor (roman - værk 1)
Jepsen: Kunsten at græde i kor
Filmen "Kunsten at græde i kor"
Selvfortalt, s.15-22 (om selvbiografi, dobbeltkontrakt)
Håndbog til dansk - om personkarakteristik
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen "Kunsten at græde i kor": Vi arbejder videre med denne.
I skal i dag være klar med jeres fremlæggelse af kapitlet, gruppen har valgt. Se nedenfor.
Introduktion til skriftlig aflevering. Vi arbejder videre på arbejdsarket fra sidst. Ingen lektier hjemme.
I arbejder på jeres aflevering i dette modul. Medbring computer, lader, "Kunsten at græde i kor" og andet I evt. kan få brug for.
Sportsmetaforer modul 1
Medbring en bog, som du er i gang med at læse :) Vi arbejder videre med "Sport og sprog"
Til i dag skal du have færdiggjort øvelsen om politiske metaforer (den om Løkke) s.3 i dit materiale til sprog-forløbet. I startede på den i timen i onsdags.
Vi arbejder på en skriftlig opgave som skal afleveres.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sport og sprog (metaforer)
Kompendium (eget) med forskellige eksempler
DR1: Vers og Hausgaard
Håndbog til dansk - om metaforer
Eleverne har lavet egne produktioner.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med argumentation og med jeres påstande, som I afleverede sidste modul. Vi afrunder mini-forløbet.
Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark
Vi gennemgår sidste del af opgaven fra sidst (artiklen fra opgave 2 - se teams for opgavearket) - færdiggør det hjemme. Vi tager hul på DHO-forløbet (læs s.1-5).
Læs s.5-9 i kompendiet (til "Ridderviser"). Understreg løbende begreber og andet, du vil kunne bruge til en analyse af tekster. Hvad kendetegner en tryllevise fx?
Beskrivelse af dagens arbejde ligger på teams (Kanal: DHO middelalder) inden modulets start. I skal blive på skolen og arbejde, så I kan hjælpe hinanden.
Vi gennemgår mandagens virtuelle arbejde. Medbring. Hvis du var fraværende i mandags, bedes du lave det hjemme - og du bedes ligeledes sørge for at have eventuelle gruppearbejdsnoter, så du ikke mangler dem, hvis gruppen er syg eller andet. Hvis du i
Til i dag skal arbejdsspørgsmålene til "Torbens datter" være besvaret. Læs instruktionen til skriveøvelsen hjemmefra, så du ved, hvad I skal arbejde med i timen. Hvis du var fraværende sidst: læs s.9-11 i kompendium om ridderviser, læs Torbens datter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mundtlighed
Et miniforløb om mundtlighed og retorik med udgangspunkt i egne slides med inspiration fra bogen "Dansk på Ny" (Frandsen mfl).
Fokus på appelformer, Ciceros pentagram og Toulmins argumentationsmodel.
Video: Børnefonden skaber uddannelse
Uddrag af Dronningens nytårstale 2011
Diverse reklamer med sportsstjerner (valgt af eleverne)
Klip fra Godmorgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller fra "Sexarbejdernes landsorganisation".
Holm: Jeg anklager feminismen, kronik 26.9.2010, Politiken
Reklame: Tulip reklame Bjørn
Indhold
Kernestof:
Beskrivelse af dagens arbejde ligger på teams (Kanal: DHO middelalder) inden modulets start. I skal blive på skolen og arbejde, så I kan hjælpe hinanden.
Vi gennemgår mandagens virtuelle arbejde. Medbring. Hvis du var fraværende i mandags, bedes du lave det hjemme - og du bedes ligeledes sørge for at have eventuelle gruppearbejdsnoter, så du ikke mangler dem, hvis gruppen er syg eller andet. Hvis du i
Til i dag skal arbejdsspørgsmålene til "Torbens datter" være besvaret. Læs instruktionen til skriveøvelsen hjemmefra, så du ved, hvad I skal arbejde med i timen. Hvis du var fraværende sidst: læs s.9-11 i kompendium om ridderviser, læs Torbens datter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dansk-historie-forløb (DHO-opgave)
Fibiger: Litteraturens veje (om folkevisegenren)
Schultz: Håndbog til dansk litteraturhistorie (forskellige læsninger - metode)
Germand Gladensvend
Ebbe Skammelsøn
Torbens datter
Harpens kraft
Hr Bøsmer i Elverhjem
Sys Bjerre: Dronning Dagmar udi Ribe (historisk vise):
https://www.youtube.com/watch?v=fpbbN2a-R9c
Youtube: Ebbe Skammelsøn - hva' fa'en ska' det nu betyde??:
https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0&t=1s
Indhold
Kernestof:
Medbring alt dit materiale fra middelalderforløb i dansk og historie.
Opgaveformuleringer 2023 ST EB.docx
Intro til DHO mandag d.17.4.pptx
samlet tidsplan.docx
Vi arbejder med "Hr Bøsmer i elverhjem" og "Harpens kraft" (de to sidste viser). Læs/genlæs dem hjemmefra
I modulet må I skrive på jeres aflevering (fristen er rykket til i aften) - eller på jeres DHO.
Vi taler lidt om metoder i danskfaget (jf tekst om forskellige læsninger fra tidligere), både generelt og ifht DHO. Medbring materiale til DHO, da I vil få tid til at arbejde på denne.
Metoder i dansk.pptx
DHO-skrivning, spørgsmål til analysen, korrektur og finpudsning :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Storbyen og København
Teori om storbyen, fra: Dansk og historie - provins og storby og derimellem, Systime 2021
Håndbog til dansk: om tid og miljø, s.42-43
Morten Pape: Planen (uddrag)
Bang: Stuk (uddrag)
Thomsen: City Slang (digtene By, Passager rus og fald. Syn, Hamburg & Köln, Levende).
Jensen, J.V: Kongens fald (uddrag - "København ved nat").
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage - og velkommen til nye elever. Vi starter ud med at læse om København i litteraturen, som forberedelse til vores københavnertur.
Skriveøvelse: steder
Hvad er et sted
Læs vedhæftede uddrag en romanen "Stuk". Find i teksten eksempler på, hvordan storbyen er beskrevet.
Til i dag skal du have færdiggjort din tekst til padletten (link på teams og på første danskmodul i år). Der skal altså ved modulets start ligge hele 21 små beskrivelser :)
Til de fraværende fredag: Hent i bogkælderen "Litteraturens Veje". Vi arbejder med Johannes V Jensen-teksten. Den skal være læst færdig til i dag. I får tid i timen til at arbejde med spørgsmålene og til at diskutere disse med jeres gruppe. Medbring
Læs uddrag af "Planen", s.3-5 og 11-14 til i dag. Kopierne ligger i mit dueslag og på teams.
PLANEN af Morten Pape
Husk at medbringe ordensreglerne til Kbh-turen underskrevet i dag...!
Medbring computer og strømforsyning (!)
Til i dag skal du have læst/genlæst novellen, som I skal skrive om - og have styr på, hvad du skal i gang med næst. Du skal også have skrevet din indledning til opgaven (se inspirations i slides evt). Indledningen skal fylde 4-10 linjer cirka. Du kan
Til i dag skal du have skrevet en halv side på din opgave udover indledningen. Medbring alle papirer mm. Derudover SKAL du have været forbi teams og orienteret dig grundig i slides og ark i kanalen "de skriftlige genrer", hvis du har været fraværende
SE BESKEDER!
Dokumentarfilm og mockumentary.docx
Vi ser Kandis for livet færdig - og arbejder med værket.
Medbring alle dokumenter og noter fra sidste modul. I skal arbejde videre med dokumentaranalysen i dette modul.
I har 15 minutter i dag til at færdiggøre jeres karakteristikker af de forskellige personer. I kan vælge at lave en powerpoint, hvis I vil og ellers besvare spørgsmålene med stikord i arket, som I kan vise på tavlen.
Hvis du var fraværende i sidste modul, bedes du se de første 7minutter og 10 sekunder af dokumentaren "Greta". Du finder den på vedhæftede link.
Læs vedhæftede introduktion til nyt forløb
Vi arbejder videre med remedieringsopgaven om Kong Ødipus.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Introduktion til den analyserende artikel
Egne slides
Diverse sider fra bogen: Skriftlig eksamen i dansk (tjek)
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med remedieringsopgaven om Kong Ødipus.
Læs - eller genlæs novellen "Såret", som I fik uddelt sidst. Novellen ligger også på teams. Husk at der i slidesne fra dagen ligger nogle fokusspørgsmål til læsningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kandis for livet (dokumentar værk 2)
Om dokumentaranalyse og mockumentary, fra: Håndbog til dansk (ibogen)
Analysemodel til dokumentarfilm, Håndbog til dansk.
Film: Kandis for livet
FILM-X - håndbog i filmiske virkemidler, fra Dansk FIlminstitut 2003
Eleverne har i forbindelse med arbejdet lavet præsentationer af analyser af filmens personer.
Derudover har fokus været på at tilegne sig et fagsprog til analyse af dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres arbejde fra sidst om Rifbjergs "Såret". Vi gennemgår jeres svar.
Færdiggør arbejdsspørgsmålene til novellen "Latter", som vi arbejdede på sidste gang. Vi starter timen ud med at gennemgå disse. Alle skal kunne byde ind. Novellen ligger på teams sammen med arbejdsspørgsmål, så hvis du var fraværende sidst, finder d
De sidste grupper skal vise deres krea-øvelse fra sidst. Læs vedhæftede novelle. Vi skal arbejde med den i dagens modul.
Vi arbejder videre med "Fjern hende" og ligeledes med forløbets sidste 'tekst'.
Vi arbejder med kortfilmen "Dennis".
Rækkefølgen er vedhæftet. Der ligger et evalueringsskema på teams, som du bedes udfylde inden samtalen og sende til Anne på lectio .
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mytemotiver i litteraturen
Mikkelsen, Helga mfl: Film i dansk, Systime 2004, s.14-17
Mytemotiver i dansk, s.7-9 (indledningen)
Håndbog til dansk, om komposition
Sofokles: Kong Ødipus (uddrag)
Rifbjerg: Såret
Aidt: Latter
youtube: fadermordet i Game of Thrones
Kortfilm: Dennis (youtube)
Marina Roné: Fjern hende
Særligt Ødipus-myten brugt i moderne fortællinger, fadermordet og forholdet mellem mor og søn.
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres gruppearbejde og sekvensanalyser fra arbejdet med "Dennis". Det skal vi have samlet op på i dag. Se evt filmen igennem igen hjemmefra. Derudover skal vi have de sidste formative samtaler. Husk at udfylde evalueringsskema forud for samt
Læs til i dag teksterne til opgaven, som er klar på lectio (uddelt i sidste modul). Vi skal arbejde med debatterende artikel - så medbring computer, strøm, penalhus mm. Læs også rettelserne til Leth-opgaven.
Opgaveskrivning. Sørg for at have skrevet indledningen til i dag (eller et stykke af redegørelsen, hvis I er startet der). Medbring computer, tekster mm.
Vi starter nyt forløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Introduktion til den debatterende artikel
Egne slides + kopier fra bogen "Skriftlig eksamen i dansk"
Indhold
Kernestof:
På teams (i kanalen "mad") finder du en beskrivelse af, hvad I skal lave ind til jeg kommer. I skal helst sidde i klassen - og ellers SKRIVE på tavlen hvor I er (ikke langt fra lokale 28).
Overvej til i dag, hvad I kunne tænke jer vi gjorde i modulet onsdag inden juleafslutningen. Vi arbejder videre med Babettes gæstebud, så hvis du var fraværende onsdag, se på teams hvad der skal laves til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
MAD (drama - værk 3)
Holberg: Jeppe på Bjerget (værk 3)
Filmatisering af Jeppe på Bjerget.
Fibiger: Litteraturens Veje, om drama
Kingo: Den høyværdige Alterens sacremente uddelis
Blixen: Babettes gæstebud (uddrag)
Knausgaard: Æbler
Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant.
Rifbjerg: Udenfor har vinden lagt sig.
Madens betydning i litteraturen gennem forskellige former for tekster. Dramaanalyse.
Indhold
Kernestof:
Overvej til i dag, hvad I kunne tænke jer vi gjorde i modulet onsdag inden juleafslutningen. Vi arbejder videre med Babettes gæstebud, så hvis du var fraværende onsdag, se på teams hvad der skal laves til i dag.
Vi ser "Babettes gæstebud" (uddrag) og arbejder videre med forløbet.
Se besked på lectio. Lektien er rykket til tirsdag. Hvis du har besvaret opgaven til elevfeedback, behøver du ikke gøre det igen.
Bemærk: Dette er oprindeligt lektien fra i torsdags. Hvis du har skrevet i elevfeedback i torsdags, skal du ikke gøre det igen. Læs i Litteraturens Veje om barokken, s.91-96 (bemærk at kursiveret tekst er billedtekst - det kan du springe over) + 481-
I skal arbejde med den kreative opgave, som I blev introduceret til sidst.
Debatterende artikel - del 2
Videre arbejde med den debatterende artikel.
Vi springer tilbage til mad-forløbet. Se modulet 9.1. for lektien. Hvis du ikke har lavet denne lektie, bedes du gøre det til i dag.
Færdiggør arbejdsspørgsmålene til Kingos salme hjemme. Husk at finde eksempler på forskellige sproglige virkemidler (se slides). Hvis du var fraværende, kan du følge op via teams hvor materialet ligger - og dermed komme forberedt til timen.
Medbring en frilæsningsbog. Hvis du ikke er i gang med en, skal du medbringe en du vil i gang med. Lån evt en på biblioteket.
Til i dag skal du genlæse Kingo-digtet som I arbejde med under 'barok' og Rifbjerg-digtet som vi arbejdede med forrige gang. Det hele ligger på teams. Find ligeledes hæftet "Jeppe på Bjerget" og medbring det til timen (I fik det udleveret før jul).
SE TEAMS FOR INFORMATION OM DAGENS ARBEJD-SELV
Læs opgaven som ligger klar til jer. I skal lave en debatterende artikel som næste aflevering. Vi laver en fælles intro. Genlæs til i dag novellen "Reprise på Krogs fisserestaurant" og find jeres tekster fra sidste (arbejd-selv) modul frem.
Medbring dit Holberghæfte til i dag
Vi færdiggør Jeppe på Bjerget og arbejder med teksten og spørgsmålene. Medbring kompendium, spørgsmål og noter, som I har taget ind til nu om filmen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Retorik
Dronningens nytårstale 2023
Analysemodel til taler
Figurer og troper, fra: Sproget i litteraturen, s.223-228
Indhold
Kernestof:
Se besked på lectio. Lektien er rykket til tirsdag. Hvis du har besvaret opgaven til elevfeedback, behøver du ikke gøre det igen.
Bemærk: Dette er oprindeligt lektien fra i torsdags. Hvis du har skrevet i elevfeedback i torsdags, skal du ikke gøre det igen. Læs i Litteraturens Veje om barokken, s.91-96 (bemærk at kursiveret tekst er billedtekst - det kan du springe over) + 481-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Nyhedsformidling
Kompendium - uddrag fra medieafsnittet i "Håndbog til dansk"
Eksempler på forskellige forsider af ældre dato og i forskellige medier ("Hvorfor skulle Eylyl dø?", EkstraBladet 19.5.09, "Spritkørsel endte med lille piges død", Politiken 19.5.09)
Lille introduktion til fortællende journalistik og kendetegnene herved.
Bang: Branden
Elevarbejde omkring branden i Børsen, april 2024 og skriveøvelse i forbindelse hermed.
Eleverne har arbejdet med præsentationer af analyser af forskellige selvvalgte artikler, herunder også at layout, journalistisk sprog, kilder, vinkling og fortællende journalistik mm.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med "Jeppe på Bjerget". Medbring kompendium og noter fra sidst.
Minlæring
Vi starter på nyhedsformidling. Læs i kompendiet s.203-204 (de 5 nyhedskriterier) og s.208 (vinkling). Vi bruger lidt af timen på minlaering, men arbejd videre på lektien hjemme. Husk at overveje selvvalgt værk, hvis ikke du har valgt eller er helt s
Medbring dit kompendium. Lektien til i dag er at læse 2-3 forskellige nyheder på et valgfrit medium. Datoer for selvlæst værk er offentliggjort i jeres danskteam...
Medbring kompendium til nyhedsformidling.
Videre arbejde med fortællende journalistik om brand. Medbring alt og sørg for at dele med jeres gruppe, hvis I arbejdede med andre. Vi gennemgår arbejdsarket til "Branden", så dette skal også med.
Vi færdiggør skriveøvelsen fra sidste uge og går videre i nyhedsformidlingsforløbet. Medbring kompendium. Læs 2-3 nyheder - og gør dig klar til at fortælle kort om det du har læst.
Læs i kompendium om interviews og kilder (s.207 + s.209-211)
Vi samler op på modulet fredag, hvor I arbejdede selv - og afrunder nyhedsformidlingsforløbet. Medbring kompendium
Medbring jeres selvlæste værk. Vi slutter nyhedsformidling så medbring kompendiet her. Sara og Julie: Medbring forfatternavn og titel på jeres selvlæste værk. Medbring værket (haster!)
Medbring selvlæst værk.I dag får I 20 minutter til at færdiggøre jeres ppp og øve mm. I skal altså hjemmefra arbejde på den afsluttende opgave, så I er langt nok til at kunne gøre jer færdig på 20 min. Husk at arbejdet skal være ordentligt og grundig
LÆSEMODUL: Medbring selvlæst værk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Grønland i litteraturen
Finderup, Anne Mette mfl: Danske kolonihistorier, s.128-131 (historisk baggrund) + s.138-147 + s.150-155 (litteraturhistorisk baggrund)
Rasmussen, Knud: Nordpolen og polareskimoerne, fra tidsskriftet Atlanten (1910)
Pontoppidan, Henrik: Isbjørnen (1887)
Aqqaluk Lynge: Ode til danaiderne (1970)
Jessie Kleemann: Qivittoq (2012)
Om kortfilm fra bogen ”Shorts” (til arbejdet med ’Ivalu’, CFU) + diverse links
Film: Ivalu (2023), fra CFU
(forløbet startes op i slutningen af 2.g og fortsætter ind i 3.g)
I forløbet har fokus været historisk introduktion til Grønlands historie, litterær analyse og fortolkning af både digte og prosa med fokus på postkolonialisme og naturbeskrivelserne. Derudover har klassen arbejdet med kortfilmsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Læs s.143-155 i kompendium og svar løbende på spørgsmålene til afsnittet på teams. Bemærk ikke alle siderne skal læses lige grundigt.
Besvar spørgsmål 1-3 om Knud Rasmussens tekst. Læs så langt som muligt, men bemærk at du ikke behøver at læse hele teksten for at besvare de første 3 spørgsmål. Til i dag skal du også have læst dit selvlæste værk færdig og medbringe det samt noter. D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Selvlæst (værk 4) - litteratur fra de sidste 5 år
Julius Du er ikke f**cked, du er bare ung' - Julius Mygind
Kristine Lærke Kløvedal: Sømærke (2023)
Thallia Rahim: digte (2022)
Laura Ramskov: Stjernes skæbne (2019)
Emil Brinkmann: Hvad er et menneske? (20
Emma Pilgaard: Meter i sekundet (2020)
Darya Khiljee: Kære søster (2020)
Arvin Khiljee: Kære søster (2020)
Leonora Birkshøj: At lytte til mørket (2023)
Julie Aakeson: Au pair (2022)
Frida B Elsebeth Egholm: Røde linjer
Marica Olsen: Natrium chlorid (2021)
Njdthasna Uthaug: 11%
Sara Fine Gråbøl: Ungeenheden (2021)
Alan Pilgaard: Meter i sekundet
Frida C Korsgaard: Man skulle nok have været der (2021)
Astrid Malmström: Hjernevasket (2022)
Mads Helle: BOB (2021)
Indhold
Kernestof:
Besvar spørgsmål 1-3 om Knud Rasmussens tekst. Læs så langt som muligt, men bemærk at du ikke behøver at læse hele teksten for at besvare de første 3 spørgsmål. Til i dag skal du også have læst dit selvlæste værk færdig og medbringe det samt noter. D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Grønland - fortsat
Se sidste forløb ("Grønland i litteraturen")
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! Vi arbejder videre med Grønlandsforløbet, så medbring kompendiet.
Genlæs Pontoppidan-teksten i Grønlandskompendiet. Vi arbejder videre med spørgsmålene til - sørg for at være halvvejs minimum.
Vi fortsætter med den kreative opgave til Isbjørnen. Medbring kompendium. Læs Aqqaluk Lynges digt, som kommer næst i kompendiet. Intro til skriftlig opgave.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Romantikken og romantismen
Schack Staffelt: Indvielsen
Adam Öehlenschlager: Morgenvandring
Vi elsker vort landet (Norges nationalsang)
Du gamla du fria (Sveriges nationalsang)
Adam Öehlenschlager: Der er et yndigt land
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst
Nick Cave: Where the wild roses grow
Medina: For altid
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
Billeder:
Lundbye (1847), Rørbye (1829)
Andersen: Skyggen
Blicher: Præludium
Emil Aarestrup: En middag
Emil Aarestrup: Paa sneen
Diverse kopier fra "Håndbog til dansk"
Nationalromantik, universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og andre for perioden relevante begreber.
Lyrikanalyse herunder sproglige og stilistiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du læse novellen til jeres kommende opgave. Understreg, noter mm. Vi laver en fælles opstart og kigger på, hvad man kan tage fat i i en analyse/fortolkning. I får tid til at skrive på skolen og til at få startet op på jeres opgave. Me
Løs til i dag arbejdsspørgsmålene til Aqqaluk Lynges digt (s.131 i kompendium). Spørgsmålene findes på teams og i mit dueslag. Der var en del fraværende mandag d.26.8. - I forventes selvfølgelig også at møde ind forberedte i dag.
Færdiggør svar til spørgsmålene til Jessie Kleemanns digt. Medbring kompendiet.
Alle skal til i dag have set eller genset kortfilmen "Ivalu", som er udlånt til jer på CFU. Den SKAL ses inden timen, så I er klar til at gå i gang med at arbejde med den. Log på CFU med jeres uni-login. Spørg en kammerat hvis du ikke kan finde ud af
Læs i Litteraturens Veje (den tykke sølvbog), s.138-140 + 142-150. Du skal have styr på begreber som 'universalromantik', 'nyplatonisme', 'nationalromantik'.
Læs i de udleverede ark om semantiske felter, s.106-108 + skimmelæs, s.112-121 (fokuser på afsnittet om personifikation/besjæling - metaforer ved du en del om fra sidste års forløb). Dokumenterne ligger i mit dueslag og på teams i den rette kanal.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Det moderne gennembrud
Jacobsen mfl: De moderne gennembrud
Nexø: Lønningsdag (1900)
Pontoppidan: Naadsensbrød
Bang: Ved vejen, kap 1 (impressionisme) + kopier om Bang og impressionismen
Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang.
Diverse malerier til at illustrere periodens stiltræk og forskelle.
Det moderne gennembrud, Impressionisme (og de forskellige stiltræk inden for litteraturen og samfundet, som hører dertil).
Indhold
Kernestof:
Læs i de udleverede ark om semantiske felter, s.106-108 + skimmelæs, s.112-121 (fokuser på afsnittet om personifikation/besjæling - metaforer ved du en del om fra sidste års forløb). Dokumenterne ligger i mit dueslag og på teams i den rette kanal.
Intro til den reflekterende artikel. Du skal til i dag have læst materialet til den reflekterende artikel, som I skal starte på. Materialet er vedhæftet her.
Skrivemodul: I arbejder på jeres reflekterende artikel, som I blev introduceret til i mandags. Du skal have læst materialet grundigt hjemmefra, så du er helt med på, hvad genren skal. Skimmelæs eventuelt eksempel-stilene, som ligger på teams. NB: Ann
Medbring dit romantik-kompendium til timen. Læs din feedback for "Kødet"-analysen.
Thallia, Mads, Alan + Marica, Frida B, Lucas -> fremlæggelser om nationalsange. Medbring romantik-kompendiet. Vi arbejder videre med emnet.
Til de fraværende i sidste uge: Husk at få samlet op på Grundtvig (se teams).
Medbring kompendium. Vi kigger blandt andet på moderne romantisk symbolik. 3x forventes at samle op på timen via teams/klassekammerater.
Læs s.9-13 i "Skyggen". Det er de første 5 sider ca. Resten får I tid til at læse i timen. Mens du læser, skal du tage noter til følgende spørgsmål (eller understreg/skriv margennoter i din tekst):
Vedhæftet finder I dagens arbejde. Læs HELE dokumentet - ikke kun starten. Der er vigtig info/hjælp. Dokumentet er også uploaded til teams.
Vi bruger lidt tid på mandagens arbejde (reflekterende artikel). Derudover skal du have læst "Skyggen" færdig. Besvar de redegørende spørgsmål til (ligger også på teams "Læsespørgsmål til...").
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Modernisme og realisme - værk 5 Broby-Johansen
Seeberg: Patienten
Rifbjerg-digte: Værthus, Frihavnen, Solsort, Engang
Håndbog til dansk litteraturhistorie, s.256-271 (om modernisme)
Broby-Johansen: Blod (værket)
Diverse kopiark om ekspressionisme fra Systime
Litteraturens huse: Modernismer og virkelighed i punktform
Ekspressionisme, modernisme, realisme, eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal I i hver gruppe have besvaret de 2-3 analyserende/diskuterende spørgsmål til "Skyggen". Derudover skal I være klar til at gå rigtigt i gang med remedieringsopgaven (skal der fx medbringes rekvisitter?). Spørgsmålene er uploadet på team
Vi taler om fællestimen og laver et par øvelser i forlængelse hermed. I skal medbringe og fremvise jeres remediering fra sidste modul.
Medbring jeres arbejde med digtene fra i mandags (MEDBRING NOTER OG KOMPENDIUM). Vi færdiggør matrixgruppearbejder og samler op fælles. Herefter frilæsning. Husk at medbringe bog til frilæsning.
Optakt til Det moderne gennembrud: læs teksten på linket under. Mens du læser skal du fokusere på følgende spørgsmål:
Naadsensbrød
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene fra i mandags til teksten "Naadsensbrød". Færdiggør besvarelserne hjemme - hvis du er færdig skal du lige kigge dine svar igennem. I får i dag også uddelt kompendium til Det moderne Gennembrud. Karaktersamtaler til de
De resterende karaktersamtaler til dem som har ønsket det i spørgeskemaet - og som vi ikke nåede i går. Læs til i dag teksten "Lønningsdag", som er i jeres kompendium. Medbring kompendium.
Medbring kompendium og arbejdsspørgsmålene til "Lønningsdag". I får lidt tid i timen til at færdiggøre jeres besvarelser (10-15 minutter), så I skal være nået så langt hjemme.
SE BESKED PÅ LECTIO. Vi læser uddraget af "Ved vejen" og taler om impressionistiske træk.
Godt nytår!
Læs i Litteraturens veje om modernitet/modernisme, s.508-509 og om ekspressionisme, s.487. Du skal ikke medbringe Litteraturens veje. Medbring dog dit BLOD-kompendium - vi arbejder videre hermed.
Vi arbejder videre med analyserne af de valgte digte og herefter fremlægger I. Derudover skal vi tale om SRP og muligheder med danskfaget. Terminsprøvesamtaler og feedback.
Terminsprøvesamtaler. Vi mødes i lokale 31. De sidste grupper fremlægger digtanalyserne. De fraværende i sidste modul (og der var mange) bedes forberede en digtanalyse, som i kan præsentere for en mindre gruppe lyttere.
I dag kører vi de 5 manglende fremlæggelser. De skal være klar til i dag - og mød talstærkt op, så jeres kammerater ikke hænger på opgaven alene. Derudover bedes I besvare spørgsmålene til Broby-Johansen-digtene, som I arbejdede med i modulet sidst (
Vi afrunder kort værket og går videre til modernismen i 50'erne og 60'erne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Moderne litteratur: Socialrealisme værk 6
Sonnergaard: Radiator (værk)
Louis: Færdig med Eddy Belleguele, kapitel 1-2
Korsgaard: En rigtig hue
Artikel: Radiator med succes (Jyllandsposten 1997)
Definition af socialrealisme, generelle danskfaglige analyseværktøj i forbindelse med nyere litteratur og verdenslitteratur.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre mes Rifbjerg og jeres udvalgte begrebskort. Herefter læser vi en tekst af Seeberg (lidt en anden slags modernist end Rifbjerg).
SE INFO under BESKEDER.Velkommen tilbage efter ferien :) Sørg for at have læst novellen "Patienten", som ligger i mit dueslag og på teams til i dag. Overvej hvordan de forskellige nøgleord til 60'er-modernismen passer på teksten: Absurditet, fremmedg
Vi samler op fra mandagens modul. Medbring besvarelserne til arbejdsspørgsmålene.
Læs til i dag teksten om socialrealisme og Sonnergaard. Teksten er i mit dueslag og på teams. Besvar spørgsmålene på bagsiden.
Færdiggør til i dag arbejdet med novellen "Sex". Arbejdsspørgsmål ligger på teams. Vi ser et lille interview med Sonnergaard og starter op på matrixarbejdet med værket. Medbring værket "Radiator".
Videre arbejde med novellesamlingen "Radiator". Sørg for at genlæse din novelle til i dag - også selvom du har læst den. I arbejder med opgaven hele modulet.
I får 15-20 minutter i dag til at færdiggøre jeres matrixgruppearbejde. Sørg for at være så langt I kan nå det. Vi starter i lokale 31
Vi arbejder lidt videre med 'socialrealisme' og skal læse et uddrag af en roman.
Besvar de sidste spørgsmål til "Færdig med Eddy Bellegueule", hvis du ikke nåede det i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Kommunikationsanalyse
Mundtlighedskompendium: inspiration fra blandt andet Simonsen: "Mundtlighed i dansk" mfl.
Håndbog til dansk - om transaktionsanalyse
Ibsen: Uddrag af "Et dukkehjem"
SKAM: 1-2 scener til samtaleanalyse
Udklip fra twitter
Begreber: Goffmanns facework (ansigtstruende handlinger), sproghandlinger, transaktionsanalyse (barnejeg, forældrejeg og voksenjeg mfl).
Indhold
Kernestof:
Du skal hjemmefra arbejde videre på din retoriske analyse (eksamensspørgsmålet) af Tessas tale. Medbring dit arbejde, så du er klar til at præsentere dit arbejde for en større gruppe. Det forventes at ALLE kan sige noget.
Medbring MF-talen, som I startede på at læse sidst. Vi fortsætter øvelsen med begrebskortene og laver derudover noget kommunikationsanalyse.
Lav øvelsen med de 5 situationer hjemme. Arbejdsarket er uddelt, ligger i dueslaget og er på teams (ligger i kanalen "Kommunikationsanalyse"). Skriv en samtale hjemmefra også.
Vi kigger studieplanen igennem sammen og I får tid til at se, om I i mangler noget mm. Vi ser "Ved det grønne bord" og hygger (Anne har boller og smør med). Læs evt artiklen til "Ved det grønne bord" igennem - udleveret sidste gang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Repetition retorik
Tessas nytårstale (2021)
Mette Frederiksens 1.maj-tale (2024)
Forløbet har til formål at repetere begreb til retorisk analyse (Ciceros pentagram, Toulmin, sproglige figurer, retoriske virkemidler, at strukturere en analysepræsentation mm).
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292085562", "T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292085562", "H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52292085562" }