Holdet 2022 MU/km - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Ellen Fredslund Møller
Hold 2022 MU/km (1km MU, 2km MU, 3km MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musik i 1km
Titel 2 Musikalsk analyse efterår 1km
Titel 3 Diverse specialaktiviteter i 1km
Titel 4 Skriftlig musik i 1km
Titel 5 Grundlæggende musikteori 1km
Titel 6 Praktisk musik efterår 2km
Titel 7 Musikhistorisk overblik efterår 2km
Titel 8 Musikteori og skriftlig musik efterår 2km
Titel 9 Teori, analyse og skr. musik forår 2km
Titel 10 Praktisk musik forår 2km
Titel 11 SRO Soul forår 2km
Titel 12 Særlige aktiviteter 3g
Titel 13 Praktisk musik 3g
Titel 14 The Beatles og Liverpool
Titel 15 Carl Nielsen og Edvard Grieg
Titel 16 Eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Praktisk musik i 1km

Fælles med C-musikholdet: Jingle Bells i 2-stemmig sambaversion med percussion, guitar og bas. Fremføres til juleafslutning.
Pierre Dørge: Tilo Akandita Brikama, 3-st. Fremføres til forældreaften.
Musik til forårskoncerten 27.4.,
I'm Your Boogieman (KC and the Sunshine Band), flerstemmigt, klaver, keys, guitar, tr., bas, percussion
Forskellige 1-stemmige sange, fx My Mother Kept a Boardinghouse, Imellem Esbjerg og Fanø, The First Day of Christmas m.fl.

Sidst i skoleåret indstuderes Solhverv (Lord Siva) for vokal, tr., bas, guitar x 2 , keys. Sangen fremføres på 1. skoledag i 2g for de nye 1.-årgangselever.

I forbindelse med det praktiske har vi  i begrænset omfang arbejdet med stemmeteori og sangøvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Diverse specialaktiviteter i 1km

24.11. Fællestime med 2.km og 3.km.Besøg af elever fra MGK, Århus. Koncert samt spørgerunde om uddannelsen

7.12. Studieretningsdag sammen med 3km, emne: Filmmusik. Lav selv i grupper på tværs af klasser et lydspor til en gyserfilm.

Forår 1g: udvalgte elever deltager i Camp 7, et forløb, hvor de i små grupper tager ud og underviser 7.klasser på områdets folkeskoler i et lille forløb om sammenhængen mellem musik og fysik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlig musik i 1km

Arbejde med afleveringer i primus/musescore (som vi på et tidspunkt skifter til).
Vi bruger Thomas Hammers "Bastarden" samt tartelet.dk.

Treklangsflydekor; først i grundstilling, derefter med korrekt stemmeføring.
Simpel grundtonebas, derefter med gennemgangstoner.

Vi arbejder med akkordlæsning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Praktisk musik efterår 2km

Deltagelse i Grenaa Gademusikerfestival 2023
Holdet fordeles i 5 grupper sammen med elever fra 3km. Sammen indstuderer hver gruppe to numre, der fremføres i flere omgange til Grenaa Gademusikerfestival 25.8.2023.

I forbindelse med forløbet "musikhistorisk overblik" synges forskellige stykker musik, fx parallelt organum, Freude schöner Götterfunken mm.
Desuden indstuderes hovedtemadelen af Mozarts "Eine kleine Nachtmusik" for 2 x guitar, 2 x elbas samt en del keyboards.

Holdet indstuderer og fremfører Joe Zavinul "Mercy" (3-st., guitar, bas trommer, keys, percussion) til skolens musikcafe.

Til juleafslutningen fremfører holdet "Souljul" (Troels Lyby) 2-st., guitar, bas, trommer, keys

Desuden synges regelmæssigt 1-stemmige sange af forskellig art.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikhistorisk overblik efterår 2km

Indledende tekstlæsning om kunstmusik generelt; herunder definition af kunstmusik, dirigentens rolle, koncertsalens traditioner for musikere og publikum.
Set filmen "Eventyret om den vidunderlige musik".
Jakob Jensens overbliksartikel om musikhistoriens perioder.
Desuden forskellige videoklip.

Herefter gruppearbejde, hvor hver gruppe sætter sig grundigere ind i en musikalsk periode og finde et stykke repræsentativ musik.

Spørgsmål:
Hvordan var samfundet indrettet?
Hvem spillede musik (kirken, hoffet, folket, i hjemmene?)
Var der særlige musikalske centrer i Europa?
Hvilke forhold var der for komponister og musikere? Var de ansat (hvor) eller selvstændige?
Hvem var publikum?
Hvilke typer musik var der i perioden?
Hvilke slags værker?
Hvilke besætninger / orkestre?
Hvilke instrumenter?
Hvilke komponister?
Hvordan var musikken sat sammen?   
Hvad var det nye i forhold til den tidligere musik?

Gruppen skulle selv finde gode kilder til yderligere rinformation om perioden; dette som en forøvelse til selvstændig materialesøgning i SRO/SRP.
Resultaterne blev fremlagt for holdet.


Holdet har efterfølgende i fællesskab analyseret Beethoven 5.symfoni, 1.sats.
      

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikteori og skriftlig musik efterår 2km

Grundlæggende funktionsharmonisk analyse, herunder bidominanter
4-klange

Nyt stof til M2:
melodirytmefordobling, flydekor med lift, korsvar, trommer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Teori, analyse og skr. musik forår 2km

Modalharmonik, funktionsharmonik, bluesharmonik
Trinanalyse
Kirketonearter
Pentaton skala og bluesskala

Generel rytmisk musikanalyse
baseret på Musikipedia, tartelet.dk samt Jakob Jensens hjemmeside.
I grupper er analyseret og fremlagt I Love Rock', Roll, I'm So Excited, My Generation samt Rosanna.
Arbejdet er en opsamling og forberedelse til SRO

Holdet har arbejdet med en kompositionsopgave:
Lav en komposition bestående af en melodi med akkorder.
Bestem harmonikken: blues- modal eller funktionsharmonik
Melodi og akkorder skal forholde sig til hinanden.
Strofisk eller vers-omkvæd
Vi diskuterer resultaterne

Skriftlig musik:
M1: vi installerer Funktionsfonten; harmonik i modulerende sange
M2: treklangsmedstemmer; overblik over, hvordan man disponerer kor til et helt nummer;
hvordan udarbejdes og disponeres groove til et helt nummer.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Praktisk musik forår 2km

Til studieretningsdag arbejder 1km, 2km og 3km sammen om at indstudere to numre fra musicalen Hair: Aquarius samt The Flesh Failures. Numrene er 4-stemmige, og de fremføres med band til skolens musikcafe.

Holdet deles på et tidspunkt i tre grupper, der hver vælger et nummer, der skal omtolkes til en anden stil/genre.

De fleste fra holdet deltager i forskellige funktioner (band, kor, solist, dans, andet) i skolens teaterkoncert "A Symphony of Sights - let the music take you places", der opføres i februar.

Holdet deltager igen i Gademusikerfestival, denne gang i maj. Tre grupper indstuderer hver et nummer, der fremføres flere gange til festivalen.

Holdet indstuderer Virtual Insanity (Jamiroquai) og fremfører til forårskoncerten i april. Nummeret fremføres endvidere til skolens dimission 28.6.

Holdet synger sammen med 1km og en flok lærere Jens Johansens "Begyndelse" (4-st.) til skolens dimission.

Som altid synges også her i ny og næ 1-stemmige sange.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 SRO Soul forår 2km

Emnet er SOUL i samarbejde med faget engelsk.

I fællesskab læses udvalgte afsnit af bogen "Soul"  som efterfølgende ligger til grund for elevernes selvstændige videre arbejde.

I dette forløb arbejdes der også med musikfagets metoder.


Elevernes ressource-rum ser sådan ud:
Bøger
• Jensen, Jakob & Hammer, Thomas: Soul – sort musik i 1960´erne, Systime, 1998
• Aare, Anders et al.: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2000
Internetsider
https://tartelet.dk/music_analysis_soul.html
      Her finder du dels en oversigt over analysepunkter, dels færdige analyser af soul-
      numre, til inspiration
https://www.musikipedia.dk/musikfaget

Tekst, noder og lyd (findes i SRO-teamet)
• Aretha Franklin – “Think", node og lyd
• Wilson Pickett - “In The Midnight Hour”, node og lyd                              
• The Supremes - “You Can’t Hurry Love”, node og lyd



Eksempel på en opgaveformulering:
Redegør kort for den sorte musik i 1960'ernes USA.

Analyser Martin Luther Kings tale “I Have a Dream” med fokus på kommunikationssituationen og forholdet mellem sorte og hvide.

Der ønskes en musikfaglig analyse af Aretha Franklin - Think.
Inddrag begreber som form, melodik og harmonik. Analysen skal føre til en placering af Aretha Franklin og pladeselskabet FAME i forhold til den sorte musik i 1960'ernes USA.

Diskuter sammenhængen mellem opgavens musik og Kings tale med fokus på forholdet mellem sorte og hvide. Inddrag evt. selvfundet materiale.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Særlige aktiviteter 3g

29.9 - 4.10. studietur til Liverpool.

Generelle kulturhistoriske vinkler på byen:
Slavery Museum, Maritime Museum, Museum of Liverpool, byvandring, Dialog med og spørgeskema til "folk på gaden"

Særligt musikalske punkter:
Se under Beatles-emne
Desuden overværelse af Evensong i Cathedral of Liverpool
Optræden på gaden med to sange indstuderet hjemmefra med guitar-akk.:
Breakaway (Gallagher& Lyle) samt For the Longest Time (Billy Joel)


6.11. Studieretningsdag
sammen med 1km og 2km. En slags bazar, hvor eleverne i grupper på tværs af årgange skulle rundt til 5 forskellige teoretiske og praktiske musik-poster. Til sidst skulle udvalgte resultater fremvises for andre grupper.


21.11. Besøg af MGK
Elever fra MGK Århus spillede musik fra de forskellige linjer, de arbejder med. Info om uddannelsen. Derefter mulighed for vores elever for at stille spørgsmål.

6.12. Koncert i Musikhuset, Århus
Nogle elever fra holdet overværede en symfonikoncert  med hovedvægt på musik af Carl Nielsen og Edvard Grieg, som er holdets næste emne. Ikke alle kunne deltage.

7.3. Synge med Århus Symfoniorkester
i Musikhuset, Århus, sammen med musikelever fra flere andre gymnasier.
Hjemmefra var indstuderet "Dies Irae" fra Mozarts Requiem samt "O Fortuna" fra Carl Orffs "Carmina Burana". Desuden spillede orkestret flere helt nye værker for eleverne.

12.5. Spille på klokkespillet i Grenå Kirke ¨
Eleverne har forinden skullet lære et stykke for klaver, som de derefter skal afspille på klokkespillets særlige stok-klaviatur til glæde for byens borgere.
Herefter præsentation af orglet ved organist og klokkenist Per Møller.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 145 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Praktisk musik 3g

Sunget en del enstemmige sange, bl.a. knyttet til forløbene The Beatles og Nielsen/Grieg.
Sammenspil efterår: tre grupper, hvor eleverne øver det instrument, de er mindst sikre i. Her fokus på processen, ikke resultatet.
Sammenspil til musikcafe januar; pigerne: Billie Eilish "Wildflower" (guitar + 3-st.vokal); drengene Arctic Monkeys "Flourescent Adolescent" (vokal, guitarer, bas, trommer, 2 x keys)
Indstudering af to sange til fremførelse på gaden i Liverpool (se under særlige begivenheder)

Halvdelen af holdet har indstuderet et stykke musik til fremførelse på klokkespillet i Grenå Kirke 12.5.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 145 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 The Beatles og Liverpool

Introduktion via læst stof (Rebel og Remix s. 54-66, materiale fra læreren) og video.

Fælles analyse af tre numre:
She Loves You
Ticket to Ride
Strawberry Fields

Gruppevis analyse af et nummer fra 5 forskellige albums og fremlæggelse for holdet:
Blackbirds
Drive My Car
Here Comes the Sun
Sgt. Pepper's Lonely Hearts' Club Band
Taxman

Generelt fokus på gruppens musikalske udvikling gennem deres karriere, de særlige musikalske kendetegn ved deres musik samt deres måde at være nyskabende inden for populærmusikken på.

På klassens studietur til Liverpool var der særligt Beatles-fokus med følgende programpunkter:

Magical Mystery Tour (to timers busrundtur til Beatles-relaterede steder i Liverpool med masser af information)
Besøg på Beatles Story Museum
Besøg i Cavern Club


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Carl Nielsen og Edvard Grieg

CARL NIELSEN
Vi har anvendt Ole Strårups bog om Carl Nielsen "Sang og symfoni"
Desuden materiale om Carl Nielsen på hjemmesiden Musikipedia

Analyse af sange:
Jens Vejmand
Du danske mand
Irmelin Rose

Sangene er sunget som fællessang på holdet.

Fokus på karakteristika ved og forskelle på folkelige sange og kunstsange.

Analyse af orkestermusik:
Introduktion til partiturlæsning og symfonier. Nedslag i Symfoni nr. 2,  "De fire temperamenter", som nogle af eleverne oplevede i Musikhuset, Århus, 6.12.
Lille suite for strygere, 3.sats.

Fokus på satsens form og udvikling, motiver og temaer, stemmers forhold til hinanden, dynamik, harmonik (udvalgte nedslag).

EDVARD GRIEG
Generel læsning om Griegs liv og værk. Madraslytning til "Morgenstemning".
Udvalgte begreber: Nationalromantik, symfonisk digt, lyrisk stykke, programmusik/absolut musik.

Analyse:
læsning af introduktion til "Peer Gynt-suiten"
Åses Død
Trolltog Opus 54 No.3
Folk Song Opus 12 No.5
Folkevise Opus 38, Lyriske stykker bind 2, No. 2


SAMMENLIGNING AF NIELSEN/GRIEG
fokus på den folkelige og nationale forankring i musikken
forskel på de to komponister, fx mht. begrebet nationalromantik


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Eksamenssammenspil

Tre grupper
1. "Layla" (Eric Clapton). Vokal, keys, guitar, bas, cajon
2. "L'amour de Ma Vie" (Billie Eilish). 4xvokal, guitarer, keys, bas
3. "Dark Necessities" (Red Hot Chili Peppers). Vokal, guitarer, bas, keys, trommer

Numrene fremføres (som en slags generalprøve på eksamen) ved skolens forårskoncert 1. maj.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer