Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/km - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Ellen Fredslund Møller
Hold
2022 MU/km (
1km MU
,
2km MU
,
3km MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Praktisk musik i 1km
Titel 2
Musikalsk analyse efterår 1km
Titel 3
Diverse specialaktiviteter i 1km
Titel 4
Skriftlig musik i 1km
Titel 5
Grundlæggende musikteori 1km
Titel 6
Praktisk musik efterår 2km
Titel 7
Musikhistorisk overblik efterår 2km
Titel 8
Musikteori og skriftlig musik efterår 2km
Titel 9
Teori, analyse og skr. musik forår 2km
Titel 10
Praktisk musik forår 2km
Titel 11
SRO Soul forår 2km
Titel 12
Særlige aktiviteter 3g
Titel 13
Praktisk musik 3g
Titel 14
The Beatles og Liverpool
Titel 15
Carl Nielsen og Edvard Grieg
Titel 16
Eksamenssammenspil
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Praktisk musik i 1km
Fælles med C-musikholdet: Jingle Bells i 2-stemmig sambaversion med percussion, guitar og bas. Fremføres til juleafslutning.
Pierre Dørge: Tilo Akandita Brikama, 3-st. Fremføres til forældreaften.
Musik til forårskoncerten 27.4.,
I'm Your Boogieman (KC and the Sunshine Band), flerstemmigt, klaver, keys, guitar, tr., bas, percussion
Forskellige 1-stemmige sange, fx My Mother Kept a Boardinghouse, Imellem Esbjerg og Fanø, The First Day of Christmas m.fl.
Sidst i skoleåret indstuderes Solhverv (Lord Siva) for vokal, tr., bas, guitar x 2 , keys. Sangen fremføres på 1. skoledag i 2g for de nye 1.-årgangselever.
I forbindelse med det praktiske har vi i begrænset omfang arbejdet med stemmeteori og sangøvelser.
Indhold
Kernestof:
Læs de første to sider om Formled i det udleverede kompendium (findes også under Filer). Notér stikord/vigtige sætninger til hvert formled, der hjælper til at huske leddenes forskellige karakteristiske træk.
Formanalyse af populærmusik gr. arb.22.docx
Se de to små videoer om Bandlab (vedhæftet, samlet spilletid ca. 13 minutter), så du er klar til at bruge programmet. Opret dig som bruger og prøv at lege med de forskellige muligheder. Det er vigtigt, for at du bedst muligt kan indgå i gruppearbejde
REPETÉR fortegn her: Fortegn | Musikipedia. Står også s. 11 nederst i den blå bog Nøgle til musikken, som I skal medbringe.NYT STOF: Læs om intervaller s. 13-14 midt i samme bog. OBS: der kan være forskellige udgaver af bogen, så find Intervaller i
Lav skr. opgave 1 s.88 bag i den blågrønne bog om tonenavne. Spring over de to nederste linjer (C-nøglen). Det kan være, I lige skal repetere dobbeltfortegn s. 12 i bogen.Lav også opgave 2 s.89, skriv intervallets navn. Lav kun de første to linjer, d
Installér nodeskrivningsprogrammet Primus. Installationsvejledning vedhæftet. Brug lidt tid på at arbejde med programmet og se, hvad du selv kan finde ud af ved at lege lidt med det.Primus installation 2023.docx
1. Skriv den melodi færdig i Primus, som vi begyndte på tirsdag. Hvis du ikke nåede det tirsdag, skal du tilføje bastoner i F-nøglen, én helnode pr. takt. Tonerne er i rækkefølge: C C G C C E D C A E F C C A G C. Husk at gemme. 2. Medbring bogen Nøgl
1. Læs og bestem de første fire intervaller i hver linje i opgave 8 s. 19. Obs: den nederste er i F-nøglen2. Medbring noden til Over The Rainbow
Love Me Do enkel version.pdf
1. Upload din/jeres melodi , komponeret 24.1, som en aflevering i lectio (er oprettet). Skriv, hvis I arbejdede sammen med nogen. Husk at tjekke, at I overholder benspændene: Otte takter; start og slut på C; højeste tilladte spring = kvint; tilladte
Lær din stemme til Tilo Akandita. Du skal øve den igennem mange gange, så du kan den. Stemmerne er vedhæftet som lydfiler, som du kan afspille. Start uden tekst (på du-du el. lign). Prøv derefter med teksten fra dit nodeark.
5. februar 2023
Test i musikteori. Se vedhæftede oversigt over emner til testen. Forbered dig godt via bogen, udleverede ark, filer i Teams mm. Hvis du mangler noget, kan du helt sikkert finde noget om emnet på Musikipedia.dk. Bemærk. at testen er UDEN hjælpemidler.
Læs om molskalaer og faste fortegn s. 25-26 i bogen. Lav også øvelse 14 s. 25 om e-mol og d-mol-skalaer.
1.Læs om akkorder s. 33-34 midt. Se også vejledning i Teams i lektionsplanen. Prøv på dit eget klaver at spille de forskellige typer akkorder. 2. Tænk over forslag til sammenspilsnummer for jeres gruppe, så vi kan få det på plads og komme videre med
1. Læs s.34-35 i bogen: Læs en akkord.2. Se min lille forklaringsvideo, der ligger i Teams, Filer, mappen med Musikteori 1km(jeg skal nok blive bedre til kameraføring:-) 3. Lav derefter opgave 32 s.35.4. Lyt også på sammenspilsnummeret I'm Your Boogi
Der vil komme noder mm i mappen i Teams
Du skal indsætte akkorderne i øvelse 1 i grundstilling, dvs ligesom vi har gjort hidtil. Det med at flytte rundt gør vi sammen. Flydekor øvelse 1.mscz
Se video om stemmeføring. Tjek mine kommentarer til sidste aflevering fra 31.3. Medbring bogen Nøgle til musikken.
Det vil være fantastisk, hvis I har mulighed for at øve på jeres del hjemmefra inden mandag. Jeg har nu lagt korstemmer ind her lørdag formiddag, som pige-sangere med fordel kan lytte til og øve på, så det hurtigt kommer på plads mandag. De ligger i
Medbring Nøglen
1. Øv dig, så du er helt skarp på, hvor tonerne ligger i F-nøglen. 2. Se video om basgennemgang (ligger i mappen Musikteori 1km i Teams). 3. Lav lille opgave: Indskriv efter samme opskrift som i videoen basgennemgangstoner i vedhæftede øvelse takt 1-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 64
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Musikalsk analyse efterår 1km
Formanalyse af rytmisk musik; formled, formtyper
Melodisk analyse, herunder gentagelsesmønstre samt cyklisk og lineær melodik.
Som afslutning arbejdes der med selv at komponere en melodi i Primus ud fra fastlagte regler mht. ambitus, nodeværdier samt melodiens bevægelse
Indhold
Kernestof:
Læs de første to sider om Formled i det udleverede kompendium (findes også under Filer). Notér stikord/vigtige sætninger til hvert formled, der hjælper til at huske leddenes forskellige karakteristiske træk.
Formanalyse af populærmusik gr. arb.22.docx
Se de to små videoer om Bandlab (vedhæftet, samlet spilletid ca. 13 minutter), så du er klar til at bruge programmet. Opret dig som bruger og prøv at lege med de forskellige muligheder. Det er vigtigt, for at du bedst muligt kan indgå i gruppearbejde
REPETÉR fortegn her: Fortegn | Musikipedia. Står også s. 11 nederst i den blå bog Nøgle til musikken, som I skal medbringe.NYT STOF: Læs om intervaller s. 13-14 midt i samme bog. OBS: der kan være forskellige udgaver af bogen, så find Intervaller i
Lav skr. opgave 1 s.88 bag i den blågrønne bog om tonenavne. Spring over de to nederste linjer (C-nøglen). Det kan være, I lige skal repetere dobbeltfortegn s. 12 i bogen.Lav også opgave 2 s.89, skriv intervallets navn. Lav kun de første to linjer, d
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Diverse specialaktiviteter i 1km
24.11. Fællestime med 2.km og 3.km.Besøg af elever fra MGK, Århus. Koncert samt spørgerunde om uddannelsen
7.12. Studieretningsdag sammen med 3km, emne: Filmmusik. Lav selv i grupper på tværs af klasser et lydspor til en gyserfilm.
Forår 1g: udvalgte elever deltager i Camp 7, et forløb, hvor de i små grupper tager ud og underviser 7.klasser på områdets folkeskoler i et lille forløb om sammenhængen mellem musik og fysik
Indhold
Kernestof:
Se de to små videoer om Bandlab (vedhæftet, samlet spilletid ca. 13 minutter), så du er klar til at bruge programmet. Opret dig som bruger og prøv at lege med de forskellige muligheder. Det er vigtigt, for at du bedst muligt kan indgå i gruppearbejde
REPETÉR fortegn her: Fortegn | Musikipedia. Står også s. 11 nederst i den blå bog Nøgle til musikken, som I skal medbringe.NYT STOF: Læs om intervaller s. 13-14 midt i samme bog. OBS: der kan være forskellige udgaver af bogen, så find Intervaller i
Lav skr. opgave 1 s.88 bag i den blågrønne bog om tonenavne. Spring over de to nederste linjer (C-nøglen). Det kan være, I lige skal repetere dobbeltfortegn s. 12 i bogen.Lav også opgave 2 s.89, skriv intervallets navn. Lav kun de første to linjer, d
Installér nodeskrivningsprogrammet Primus. Installationsvejledning vedhæftet. Brug lidt tid på at arbejde med programmet og se, hvad du selv kan finde ud af ved at lege lidt med det.Primus installation 2023.docx
1. Skriv den melodi færdig i Primus, som vi begyndte på tirsdag. Hvis du ikke nåede det tirsdag, skal du tilføje bastoner i F-nøglen, én helnode pr. takt. Tonerne er i rækkefølge: C C G C C E D C A E F C C A G C. Husk at gemme. 2. Medbring bogen Nøgl
1. Læs og bestem de første fire intervaller i hver linje i opgave 8 s. 19. Obs: den nederste er i F-nøglen2. Medbring noden til Over The Rainbow
Love Me Do enkel version.pdf
1. Upload din/jeres melodi , komponeret 24.1, som en aflevering i lectio (er oprettet). Skriv, hvis I arbejdede sammen med nogen. Husk at tjekke, at I overholder benspændene: Otte takter; start og slut på C; højeste tilladte spring = kvint; tilladte
Lær din stemme til Tilo Akandita. Du skal øve den igennem mange gange, så du kan den. Stemmerne er vedhæftet som lydfiler, som du kan afspille. Start uden tekst (på du-du el. lign). Prøv derefter med teksten fra dit nodeark.
5. februar 2023
Test i musikteori. Se vedhæftede oversigt over emner til testen. Forbered dig godt via bogen, udleverede ark, filer i Teams mm. Hvis du mangler noget, kan du helt sikkert finde noget om emnet på Musikipedia.dk. Bemærk. at testen er UDEN hjælpemidler.
Læs om molskalaer og faste fortegn s. 25-26 i bogen. Lav også øvelse 14 s. 25 om e-mol og d-mol-skalaer.
1.Læs om akkorder s. 33-34 midt. Se også vejledning i Teams i lektionsplanen. Prøv på dit eget klaver at spille de forskellige typer akkorder. 2. Tænk over forslag til sammenspilsnummer for jeres gruppe, så vi kan få det på plads og komme videre med
1. Læs s.34-35 i bogen: Læs en akkord.2. Se min lille forklaringsvideo, der ligger i Teams, Filer, mappen med Musikteori 1km(jeg skal nok blive bedre til kameraføring:-) 3. Lav derefter opgave 32 s.35.4. Lyt også på sammenspilsnummeret I'm Your Boogi
Der vil komme noder mm i mappen i Teams
Du skal indsætte akkorderne i øvelse 1 i grundstilling, dvs ligesom vi har gjort hidtil. Det med at flytte rundt gør vi sammen. Flydekor øvelse 1.mscz
Se video om stemmeføring. Tjek mine kommentarer til sidste aflevering fra 31.3. Medbring bogen Nøgle til musikken.
Det vil være fantastisk, hvis I har mulighed for at øve på jeres del hjemmefra inden mandag. Jeg har nu lagt korstemmer ind her lørdag formiddag, som pige-sangere med fordel kan lytte til og øve på, så det hurtigt kommer på plads mandag. De ligger i
Medbring Nøglen
1. Øv dig, så du er helt skarp på, hvor tonerne ligger i F-nøglen. 2. Se video om basgennemgang (ligger i mappen Musikteori 1km i Teams). 3. Lav lille opgave: Indskriv efter samme opskrift som i videoen basgennemgangstoner i vedhæftede øvelse takt 1-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Skriftlig musik i 1km
Arbejde med afleveringer i primus/musescore (som vi på et tidspunkt skifter til).
Vi bruger Thomas Hammers "Bastarden" samt
tartelet.dk
.
Treklangsflydekor; først i grundstilling, derefter med korrekt stemmeføring.
Simpel grundtonebas, derefter med gennemgangstoner.
Vi arbejder med akkordlæsning.
Indhold
Kernestof:
1.Læs om akkorder s. 33-34 midt. Se også vejledning i Teams i lektionsplanen. Prøv på dit eget klaver at spille de forskellige typer akkorder. 2. Tænk over forslag til sammenspilsnummer for jeres gruppe, så vi kan få det på plads og komme videre med
1. Læs s.34-35 i bogen: Læs en akkord.2. Se min lille forklaringsvideo, der ligger i Teams, Filer, mappen med Musikteori 1km(jeg skal nok blive bedre til kameraføring:-) 3. Lav derefter opgave 32 s.35.4. Lyt også på sammenspilsnummeret I'm Your Boogi
Der vil komme noder mm i mappen i Teams
Du skal indsætte akkorderne i øvelse 1 i grundstilling, dvs ligesom vi har gjort hidtil. Det med at flytte rundt gør vi sammen. Flydekor øvelse 1.mscz
Se video om stemmeføring. Tjek mine kommentarer til sidste aflevering fra 31.3. Medbring bogen Nøgle til musikken.
Det vil være fantastisk, hvis I har mulighed for at øve på jeres del hjemmefra inden mandag. Jeg har nu lagt korstemmer ind her lørdag formiddag, som pige-sangere med fordel kan lytte til og øve på, så det hurtigt kommer på plads mandag. De ligger i
Medbring Nøglen
1. Øv dig, så du er helt skarp på, hvor tonerne ligger i F-nøglen. 2. Se video om basgennemgang (ligger i mappen Musikteori 1km i Teams). 3. Lav lille opgave: Indskriv efter samme opskrift som i videoen basgennemgangstoner i vedhæftede øvelse takt 1-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Grundlæggende musikteori 1km
Fortegn, G- og F-nøglen, intervaller, dur- og molskalaer, treklange.
Hertil bruges Nøgle til musikken samt Musikipedia.
Øvelser med nodeskrivningsprogrammet Primus.
Indhold
Kernestof:
1. Læs s.34-35 i bogen: Læs en akkord.2. Se min lille forklaringsvideo, der ligger i Teams, Filer, mappen med Musikteori 1km(jeg skal nok blive bedre til kameraføring:-) 3. Lav derefter opgave 32 s.35.4. Lyt også på sammenspilsnummeret I'm Your Boogi
Der vil komme noder mm i mappen i Teams
Du skal indsætte akkorderne i øvelse 1 i grundstilling, dvs ligesom vi har gjort hidtil. Det med at flytte rundt gør vi sammen. Flydekor øvelse 1.mscz
Se video om stemmeføring. Tjek mine kommentarer til sidste aflevering fra 31.3. Medbring bogen Nøgle til musikken.
Det vil være fantastisk, hvis I har mulighed for at øve på jeres del hjemmefra inden mandag. Jeg har nu lagt korstemmer ind her lørdag formiddag, som pige-sangere med fordel kan lytte til og øve på, så det hurtigt kommer på plads mandag. De ligger i
Medbring Nøglen
1. Øv dig, så du er helt skarp på, hvor tonerne ligger i F-nøglen. 2. Se video om basgennemgang (ligger i mappen Musikteori 1km i Teams). 3. Lav lille opgave: Indskriv efter samme opskrift som i videoen basgennemgangstoner i vedhæftede øvelse takt 1-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Praktisk musik efterår 2km
Deltagelse i Grenaa Gademusikerfestival 2023
Holdet fordeles i 5 grupper sammen med elever fra 3km. Sammen indstuderer hver gruppe to numre, der fremføres i flere omgange til Grenaa Gademusikerfestival 25.8.2023.
I forbindelse med forløbet "musikhistorisk overblik" synges forskellige stykker musik, fx parallelt organum, Freude schöner Götterfunken mm.
Desuden indstuderes hovedtemadelen af Mozarts "Eine kleine Nachtmusik" for 2 x guitar, 2 x elbas samt en del keyboards.
Holdet indstuderer og fremfører Joe Zavinul "Mercy" (3-st., guitar, bas trommer, keys, percussion) til skolens musikcafe.
Til juleafslutningen fremfører holdet "Souljul" (Troels Lyby) 2-st., guitar, bas, trommer, keys
Desuden synges regelmæssigt 1-stemmige sange af forskellig art.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen Nøgle til musikken
1. Se video i Teams (under filer, i mappen Musikteori 1) om "Bas gennemgangstoner".2. Lav gennemgangstoner mellem følgende grundtoner (i F-nøglen): F til C, Cm til F, D til A.3. Se video samme sted om "Stemmeføring 1 nærmeste vej"4. Lav følgende akk
Medbring Nøglen og Bastarden. Vi repeterer kort firklange.
Lav linje 2 af opgave 6 (læs en firklang) og linje 2 af opgave 7 (skriv en firklang) på det udleverede ark. De af jer, der ikke var der i torsdags, finder opgaverne s. 91 i den grønne Nøgle til musikken. De er nu også vedhæftet.Opgaver med firklange.
1. lektion: Lektiecafe om næste opgave for dem, der har brug for det. Se/gense de relevante videoer (treklange, nærmeste vej, bas med gennemgang)
Vi laver gruppearbejde.Læs om jeres periode i Jacob Jensens Musikhistorieoverblik (er i en tilsvarende mappe under filer i Teams). Lyt også til det eller de musikeksempler, der i denne tekst hører til jeres periode.-
Lektier er det, I hver især har aftalt med jeres makker(-e). Dette er sidste lektion til at gøre jeres oplæg om perioden færdigt, så forbered jer helst godt hjemmefra.
Alle læser om de to perioder i Jakob Jensen-teksten i Teams.De to grupper holder deres oplæg.
Hver gruppe bedes inden i dag have aftalt nummer, ny genre samt besætning, så I er klar til at gå i gang med at spille
Vi mødes i 54. Vi har kun ét musiklokale, så de to grupper spiller ca. 40 minutter hver på skift i 54. Når man ikke spiller, laver man aflevering i lokale 22. LEKTIER: Medbring Bastarden. Læs om melodirytmefordobling. Forbered jeres sammenspil (øv je
Sammenspil
Alle læser light-versionen om de to perioder (find i Teams)
1. Øv jer så meget som muligt på Mozart-stykket. Vi gør det færdigt i dag.
Oplæg on Modernisme. Alle læser Jakob Jensens version i Teams
Test dig selv: sæt et stopur og se, hvor mange akkorder, du kan nå at læse på 20 minutter. Du må gerne bruge arket med klaver/noder (stavepladen). Akkorderne er i opgave 10 s. 93 i den grønne nøgle (måske er det en anden side i andre udgaver af boge
.Opgave 3.1 (Tears In Heaven).mscz,
Læs siderne i Bastarden om Flydekor med lift samt Melodirytmefordobling
Læs meget grundigt indledningen på vedhæftede øvelsesark. Det er det stof, vi talte om tirsdag. Se også grundigt på det gennemgåede eksempel. Lav derefter Opgave 1, både 1) og 2)
Lav opgaverne på arket med harmonisk analyse færdigt (vedhæftet sidste modul i lectio, også udleveret i sidste modul)Vi øver videre på Mercy, Mercy, Mercy og snakker om, hvordan den bedst kan fremføres (m/u flere instrumenter end klaver)
6-1.mp3 6-2.mp3 6-3.mp3 6-4.mp3 6-5.mp3 6-6.mp3 Læs s. 16-17 i Bastarden om korsvar. Vigtigt: lyt også til de tilhørende lydeksempler (vedhæftet her)
Another Brick.pdf
Lav kor med korsvar til 2. linje af Another Brick in the Wall på samme måde, som vi gjorde i dag. Men prøv at lave en anden variation, rytmisk og måske også tekstmæssigt. Du kan få inspiration af de forskellige variationer, der er i Bastarden s. 16-1
1. Læs i følgende link afsnit 3 Akkordmateriale om akkordegne og akkordfremmede toner . Forsøg at se forskel på 1-3. Punkt 4-6 er umiddelbart lettere at forstå. Melodisk analyse | Musikipedia 2. Sæt bogstaver under så mange toner som muligt i v
Melodik tonemateriale øvelse.docx
Læs grundigt s. 8-9 i Bastarden om melodirytmefordobling og dissonans. Måske skal du læse det flere gange for at forstå det. Lyt også til lydeksemplerne (vedhæftet)
3-2-1.mp3
3-2-2.mp3
3-2-3.mp3
3-2-4.mp3
3-2-5.mp3
hov, jeg glemte at skrive trommelektier ind. Det var godt nok ærgerligt! Så bare tag Bastarden med, så tager vi det på stedet.
Første øvelse med trommer, til Celia.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 87
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Musikhistorisk overblik efterår 2km
Indledende tekstlæsning om kunstmusik generelt; herunder definition af kunstmusik, dirigentens rolle, koncertsalens traditioner for musikere og publikum.
Set filmen "Eventyret om den vidunderlige musik".
Jakob Jensens overbliksartikel om musikhistoriens perioder.
Desuden forskellige videoklip.
Herefter gruppearbejde, hvor hver gruppe sætter sig grundigere ind i en musikalsk periode og finde et stykke repræsentativ musik.
Spørgsmål:
Hvordan var samfundet indrettet?
Hvem spillede musik (kirken, hoffet, folket, i hjemmene?)
Var der særlige musikalske centrer i Europa?
Hvilke forhold var der for komponister og musikere? Var de ansat (hvor) eller selvstændige?
Hvem var publikum?
Hvilke typer musik var der i perioden?
Hvilke slags værker?
Hvilke besætninger / orkestre?
Hvilke instrumenter?
Hvilke komponister?
Hvordan var musikken sat sammen?
Hvad var det nye i forhold til den tidligere musik?
Gruppen skulle selv finde gode kilder til yderligere rinformation om perioden; dette som en forøvelse til selvstændig materialesøgning i SRO/SRP.
Resultaterne blev fremlagt for holdet.
Holdet har efterfølgende i fællesskab analyseret Beethoven 5.symfoni, 1.sats.
Indhold
Kernestof:
Lav linje 2 af opgave 6 (læs en firklang) og linje 2 af opgave 7 (skriv en firklang) på det udleverede ark. De af jer, der ikke var der i torsdags, finder opgaverne s. 91 i den grønne Nøgle til musikken. De er nu også vedhæftet.Opgaver med firklange.
1. lektion: Lektiecafe om næste opgave for dem, der har brug for det. Se/gense de relevante videoer (treklange, nærmeste vej, bas med gennemgang)
Vi laver gruppearbejde.Læs om jeres periode i Jacob Jensens Musikhistorieoverblik (er i en tilsvarende mappe under filer i Teams). Lyt også til det eller de musikeksempler, der i denne tekst hører til jeres periode.-
Lektier er det, I hver især har aftalt med jeres makker(-e). Dette er sidste lektion til at gøre jeres oplæg om perioden færdigt, så forbered jer helst godt hjemmefra.
Alle læser om de to perioder i Jakob Jensen-teksten i Teams.De to grupper holder deres oplæg.
Hver gruppe bedes inden i dag have aftalt nummer, ny genre samt besætning, så I er klar til at gå i gang med at spille
Vi mødes i 54. Vi har kun ét musiklokale, så de to grupper spiller ca. 40 minutter hver på skift i 54. Når man ikke spiller, laver man aflevering i lokale 22. LEKTIER: Medbring Bastarden. Læs om melodirytmefordobling. Forbered jeres sammenspil (øv je
Sammenspil
Alle læser light-versionen om de to perioder (find i Teams)
1. Øv jer så meget som muligt på Mozart-stykket. Vi gør det færdigt i dag.
Oplæg on Modernisme. Alle læser Jakob Jensens version i Teams
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Musikteori og skriftlig musik efterår 2km
Grundlæggende funktionsharmonisk analyse, herunder bidominanter
4-klange
Nyt stof til M2:
melodirytmefordobling, flydekor med lift, korsvar, trommer
Indhold
Kernestof:
Lektier er det, I hver især har aftalt med jeres makker(-e). Dette er sidste lektion til at gøre jeres oplæg om perioden færdigt, så forbered jer helst godt hjemmefra.
Alle læser om de to perioder i Jakob Jensen-teksten i Teams.De to grupper holder deres oplæg.
Hver gruppe bedes inden i dag have aftalt nummer, ny genre samt besætning, så I er klar til at gå i gang med at spille
Vi mødes i 54. Vi har kun ét musiklokale, så de to grupper spiller ca. 40 minutter hver på skift i 54. Når man ikke spiller, laver man aflevering i lokale 22. LEKTIER: Medbring Bastarden. Læs om melodirytmefordobling. Forbered jeres sammenspil (øv je
Sammenspil
Alle læser light-versionen om de to perioder (find i Teams)
1. Øv jer så meget som muligt på Mozart-stykket. Vi gør det færdigt i dag.
Oplæg on Modernisme. Alle læser Jakob Jensens version i Teams
Test dig selv: sæt et stopur og se, hvor mange akkorder, du kan nå at læse på 20 minutter. Du må gerne bruge arket med klaver/noder (stavepladen). Akkorderne er i opgave 10 s. 93 i den grønne nøgle (måske er det en anden side i andre udgaver af boge
.Opgave 3.1 (Tears In Heaven).mscz,
Læs siderne i Bastarden om Flydekor med lift samt Melodirytmefordobling
Læs meget grundigt indledningen på vedhæftede øvelsesark. Det er det stof, vi talte om tirsdag. Se også grundigt på det gennemgåede eksempel. Lav derefter Opgave 1, både 1) og 2)
Lav opgaverne på arket med harmonisk analyse færdigt (vedhæftet sidste modul i lectio, også udleveret i sidste modul)Vi øver videre på Mercy, Mercy, Mercy og snakker om, hvordan den bedst kan fremføres (m/u flere instrumenter end klaver)
6-1.mp3 6-2.mp3 6-3.mp3 6-4.mp3 6-5.mp3 6-6.mp3 Læs s. 16-17 i Bastarden om korsvar. Vigtigt: lyt også til de tilhørende lydeksempler (vedhæftet her)
Another Brick.pdf
Lav kor med korsvar til 2. linje af Another Brick in the Wall på samme måde, som vi gjorde i dag. Men prøv at lave en anden variation, rytmisk og måske også tekstmæssigt. Du kan få inspiration af de forskellige variationer, der er i Bastarden s. 16-1
1. Læs i følgende link afsnit 3 Akkordmateriale om akkordegne og akkordfremmede toner . Forsøg at se forskel på 1-3. Punkt 4-6 er umiddelbart lettere at forstå. Melodisk analyse | Musikipedia 2. Sæt bogstaver under så mange toner som muligt i v
Melodik tonemateriale øvelse.docx
Læs grundigt s. 8-9 i Bastarden om melodirytmefordobling og dissonans. Måske skal du læse det flere gange for at forstå det. Lyt også til lydeksemplerne (vedhæftet)
3-2-1.mp3
3-2-2.mp3
3-2-3.mp3
3-2-4.mp3
3-2-5.mp3
hov, jeg glemte at skrive trommelektier ind. Det var godt nok ærgerligt! Så bare tag Bastarden med, så tager vi det på stedet.
Første øvelse med trommer, til Celia.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 69
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Teori, analyse og skr. musik forår 2km
Modalharmonik, funktionsharmonik, bluesharmonik
Trinanalyse
Kirketonearter
Pentaton skala og bluesskala
Generel rytmisk musikanalyse
baseret på Musikipedia,
tartelet.dk
samt Jakob Jensens hjemmeside.
I grupper er analyseret og fremlagt I Love Rock', Roll, I'm So Excited, My Generation samt Rosanna.
Arbejdet er en opsamling og forberedelse til SRO
Holdet har arbejdet med en kompositionsopgave:
Lav en komposition bestående af en melodi med akkorder.
Bestem harmonikken: blues- modal eller funktionsharmonik
Melodi og akkorder skal forholde sig til hinanden.
Strofisk eller vers-omkvæd
Vi diskuterer resultaterne
Skriftlig musik:
M1: vi installerer Funktionsfonten; harmonik i modulerende sange
M2: treklangsmedstemmer; overblik over, hvordan man disponerer kor til et helt nummer;
hvordan udarbejdes og disponeres groove til et helt nummer.
Indhold
Kernestof:
Samme lektie som til i fredags. Desuden: sørg for at have styr på, hvordan man laver en durskala ud fra en given grundtone (børnelærdom fra 1g, s. 22-23 i Nøglen). I, der var der i fredags, vil blive bedt om at være støttelærere i trinanalyse :-)
Trommer og skabeloner i Musescore 4 Windows
Læs om kirketonearter i Musikipedia i linket. Arbejd med at huske de enkelte skalaers kendetegn (hvor er de anderledes end dur/mol som vi kender), så du kan huske forskel på dem
Samme lektie som til i fredags om kirketonearter.
STX trommer Musescore 4.drm
Instruktionsvideoer til Musescore 4.docx
Læs i den nye bog Rockmusik i tid og rum s. 32m og 33 om form. Lyt til nummeret "Wonderful Tonight" (link vedhæftet), så du kan følge bogens opdeling af formen. Genlæs derefter karakteristikken af de enkelte formdele s. 35m til 37. Det er stof, vi ha
I Love Rock 'N Roll
The Pointer Sisters - I'm So Excited (Lyrics)
Rosanna
music analysis general rockanalyse.html
My Generation (Stereo Version)
Læs s. 54 til 57 til og med eks.2 i Rockmusik i tid og rum (den nye bog, herefter kaldt RTR) om harmonik. Vi samler endvidere op på formanalysen fra sidst.
Lektier: Se vedhæftede. Medbring også RTR bogenLektier om blues.docx
Rytmisk musikanalyse.htm
Analysemodel modalharmonik funktionsharmonik.pdf
Kompositionsopgave i grupper.
Kompositionsopgave.docx
Forbered jer på indholdet i den harmoniske trekant s. 69 i RTR (Rockmusik i tid og rum). Medbring bogen til timen. Hav endvidere styr på pentatone skalaer og bluesskalaer (Musikipedia, se tidligere lektie). Vi laver en lille test. Da det er med kort
I skal til dette modul have orienteret jer i de akkorder, I har sat sammen. Hvis I ikke har skrevet dem ind i musescore endnu, så skal en eller flere fra gruppen gøre det inden modulet. Snak evt. sammen om, hvem der gør det. Så har I det til at afspi
Læs s.19-20 midt i Bastarden om treklangsmedstemmer. Lyt til de vedhæftede lydeksempler. Se min lille demovideo i teams i mappen M2. Det handler næste aflevering om.Se desuden jeres kommentarer til sidste aflevering.Vi skal også aftale, hvad holdet s
7-1-1.mp3
7-1-2.mp3
7-1-3.mp3
7-1-4.mp3
7-3-1.mp3
7-3-2.mp3
Lav treklangsmedstemmer til denne del af Kald det kærlighed (4 takter) efter bogens anvisninger s. 19-20 (og demo i Teams-mappen M2). Start med at beslutte, om melodien er øverst, i midten eller nederst. Udfyld først akkordtonerne. Lav derefter vippe
Medbring RTR-bogen
Lyt på din rolle/dit instrument i nummeret, så du er forberedt.
Sørg for at være lidt i gang med jeres aflevering, så I ved, hvad I måske skal have hjælp i denne time.
Funktionsfont installation.docx
Læs vedhæftede om Rytmisk analyse.
Analysemodel-Rytmisk-analyse-M1-opgave-D.pdf
Øv hjemme, hvis du kan; primært Anders, Benjamin, Oliver P, Naja
Læs s. 32 i Bastarden om korteknikker i et helt nummer. Læs også s. 61 om groove i et helt nummer. (PS sørg for at have lader med til jeres PC, så I alle kan arbejde)
Funktionsharmoniske betegnelser.pdf
Læs om modulation i vedhæftede link fra Musikipedia.
Modulation | Musikipedia
Find modulationerne i mindst 3 af sangene på det udleverede ark fra sidste modul (også vedhæftet). Fremgangsmåde: Start med at finde sangens toneart. Kig efter et sted, hvor sangen kan siges at lande/falde til ro i en ny toneart (ved dursange er det
Begyndelse - kor 2017.pdf
Begyndelse F 2021.pdf
Begyndelse lyd.docx
Lyt til lydfilen til din stemme og lær den hjemmefra, så vi hurtigt kan sætte sangen sammen. Node med tekst er også vedhæftet. Begyndelse - kor 2017.pdf
Begyndelse alt.m4a
Begyndelse bas.m4a
Begyndelse tenor.m4a
Begyndelse melodi sopran.m4a
Forbered jer på jeres rolle i det nummer, jeres gruppe har valgt som det første. Se vedhæftede.Gademusikerfestival 2024.docx Se desuden kommentarer til jeres aflevering og læs punkterne på vedhæftede Rettenøgle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 64
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Praktisk musik forår 2km
Til studieretningsdag arbejder 1km, 2km og 3km sammen om at indstudere to numre fra musicalen Hair: Aquarius samt The Flesh Failures. Numrene er 4-stemmige, og de fremføres med band til skolens musikcafe.
Holdet deles på et tidspunkt i tre grupper, der hver vælger et nummer, der skal omtolkes til en anden stil/genre.
De fleste fra holdet deltager i forskellige funktioner (band, kor, solist, dans, andet) i skolens teaterkoncert "A Symphony of Sights - let the music take you places", der opføres i februar.
Holdet deltager igen i Gademusikerfestival, denne gang i maj. Tre grupper indstuderer hver et nummer, der fremføres flere gange til festivalen.
Holdet indstuderer Virtual Insanity (Jamiroquai) og fremfører til forårskoncerten i april. Nummeret fremføres endvidere til skolens dimission 28.6.
Holdet synger sammen med 1km og en flok lærere Jens Johansens "Begyndelse" (4-st.) til skolens dimission.
Som altid synges også her i ny og næ 1-stemmige sange.
Indhold
Kernestof:
Samme lektie som til i fredags. Desuden: sørg for at have styr på, hvordan man laver en durskala ud fra en given grundtone (børnelærdom fra 1g, s. 22-23 i Nøglen). I, der var der i fredags, vil blive bedt om at være støttelærere i trinanalyse :-)
Trommer og skabeloner i Musescore 4 Windows
Læs om kirketonearter i Musikipedia i linket. Arbejd med at huske de enkelte skalaers kendetegn (hvor er de anderledes end dur/mol som vi kender), så du kan huske forskel på dem
Samme lektie som til i fredags om kirketonearter.
STX trommer Musescore 4.drm
Instruktionsvideoer til Musescore 4.docx
Læs i den nye bog Rockmusik i tid og rum s. 32m og 33 om form. Lyt til nummeret "Wonderful Tonight" (link vedhæftet), så du kan følge bogens opdeling af formen. Genlæs derefter karakteristikken af de enkelte formdele s. 35m til 37. Det er stof, vi ha
I Love Rock 'N Roll
The Pointer Sisters - I'm So Excited (Lyrics)
Rosanna
music analysis general rockanalyse.html
My Generation (Stereo Version)
Læs s. 54 til 57 til og med eks.2 i Rockmusik i tid og rum (den nye bog, herefter kaldt RTR) om harmonik. Vi samler endvidere op på formanalysen fra sidst.
Lektier: Se vedhæftede. Medbring også RTR bogenLektier om blues.docx
Rytmisk musikanalyse.htm
Analysemodel modalharmonik funktionsharmonik.pdf
Kompositionsopgave i grupper.
Kompositionsopgave.docx
Forbered jer på indholdet i den harmoniske trekant s. 69 i RTR (Rockmusik i tid og rum). Medbring bogen til timen. Hav endvidere styr på pentatone skalaer og bluesskalaer (Musikipedia, se tidligere lektie). Vi laver en lille test. Da det er med kort
I skal til dette modul have orienteret jer i de akkorder, I har sat sammen. Hvis I ikke har skrevet dem ind i musescore endnu, så skal en eller flere fra gruppen gøre det inden modulet. Snak evt. sammen om, hvem der gør det. Så har I det til at afspi
Læs s.19-20 midt i Bastarden om treklangsmedstemmer. Lyt til de vedhæftede lydeksempler. Se min lille demovideo i teams i mappen M2. Det handler næste aflevering om.Se desuden jeres kommentarer til sidste aflevering.Vi skal også aftale, hvad holdet s
7-1-1.mp3
7-1-2.mp3
7-1-3.mp3
7-1-4.mp3
7-3-1.mp3
7-3-2.mp3
Lav treklangsmedstemmer til denne del af Kald det kærlighed (4 takter) efter bogens anvisninger s. 19-20 (og demo i Teams-mappen M2). Start med at beslutte, om melodien er øverst, i midten eller nederst. Udfyld først akkordtonerne. Lav derefter vippe
Medbring RTR-bogen
Lyt på din rolle/dit instrument i nummeret, så du er forberedt.
Sørg for at være lidt i gang med jeres aflevering, så I ved, hvad I måske skal have hjælp i denne time.
Funktionsfont installation.docx
Læs vedhæftede om Rytmisk analyse.
Analysemodel-Rytmisk-analyse-M1-opgave-D.pdf
Øv hjemme, hvis du kan; primært Anders, Benjamin, Oliver P, Naja
Læs s. 32 i Bastarden om korteknikker i et helt nummer. Læs også s. 61 om groove i et helt nummer. (PS sørg for at have lader med til jeres PC, så I alle kan arbejde)
Funktionsharmoniske betegnelser.pdf
Læs om modulation i vedhæftede link fra Musikipedia.
Modulation | Musikipedia
Find modulationerne i mindst 3 af sangene på det udleverede ark fra sidste modul (også vedhæftet). Fremgangsmåde: Start med at finde sangens toneart. Kig efter et sted, hvor sangen kan siges at lande/falde til ro i en ny toneart (ved dursange er det
Begyndelse - kor 2017.pdf
Begyndelse F 2021.pdf
Begyndelse lyd.docx
Lyt til lydfilen til din stemme og lær den hjemmefra, så vi hurtigt kan sætte sangen sammen. Node med tekst er også vedhæftet. Begyndelse - kor 2017.pdf
Begyndelse alt.m4a
Begyndelse bas.m4a
Begyndelse tenor.m4a
Begyndelse melodi sopran.m4a
Forbered jer på jeres rolle i det nummer, jeres gruppe har valgt som det første. Se vedhæftede.Gademusikerfestival 2024.docx Se desuden kommentarer til jeres aflevering og læs punkterne på vedhæftede Rettenøgle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
SRO Soul forår 2km
Emnet er SOUL i samarbejde med faget engelsk.
I fællesskab læses udvalgte afsnit af bogen "Soul" som efterfølgende ligger til grund for elevernes selvstændige videre arbejde.
I dette forløb arbejdes der også med musikfagets metoder.
Elevernes ressource-rum ser sådan ud:
Bøger
• Jensen, Jakob & Hammer, Thomas: Soul – sort musik i 1960´erne, Systime, 1998
• Aare, Anders et al.: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2000
Internetsider
https://tartelet.dk/music_analysis_soul.html
Her finder du dels en oversigt over analysepunkter, dels færdige analyser af soul-
numre, til inspiration
https://www.musikipedia.dk/musikfaget
Tekst, noder og lyd (findes i SRO-teamet)
• Aretha Franklin – “Think", node og lyd
• Wilson Pickett - “In The Midnight Hour”, node og lyd
• The Supremes - “You Can’t Hurry Love”, node og lyd
Eksempel på en opgaveformulering:
Redegør kort for den sorte musik i 1960'ernes USA.
Analyser Martin Luther Kings tale “I Have a Dream” med fokus på kommunikationssituationen og forholdet mellem sorte og hvide.
Der ønskes en musikfaglig analyse af Aretha Franklin - Think.
Inddrag begreber som form, melodik og harmonik. Analysen skal føre til en placering af Aretha Franklin og pladeselskabet FAME i forhold til den sorte musik i 1960'ernes USA.
Diskuter sammenhængen mellem opgavens musik og Kings tale med fokus på forholdet mellem sorte og hvide. Inddrag evt. selvfundet materiale.
Indhold
Kernestof:
Læs s.19-20 midt i Bastarden om treklangsmedstemmer. Lyt til de vedhæftede lydeksempler. Se min lille demovideo i teams i mappen M2. Det handler næste aflevering om.Se desuden jeres kommentarer til sidste aflevering.Vi skal også aftale, hvad holdet s
7-1-1.mp3
7-1-2.mp3
7-1-3.mp3
7-1-4.mp3
7-3-1.mp3
7-3-2.mp3
Lav treklangsmedstemmer til denne del af Kald det kærlighed (4 takter) efter bogens anvisninger s. 19-20 (og demo i Teams-mappen M2). Start med at beslutte, om melodien er øverst, i midten eller nederst. Udfyld først akkordtonerne. Lav derefter vippe
Medbring RTR-bogen
Lyt på din rolle/dit instrument i nummeret, så du er forberedt.
Sørg for at være lidt i gang med jeres aflevering, så I ved, hvad I måske skal have hjælp i denne time.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Særlige aktiviteter 3g
29.9 - 4.10. studietur til Liverpool.
Generelle kulturhistoriske vinkler på byen:
Slavery Museum, Maritime Museum, Museum of Liverpool, byvandring, Dialog med og spørgeskema til "folk på gaden"
Særligt musikalske punkter:
Se under Beatles-emne
Desuden overværelse af Evensong i Cathedral of Liverpool
Optræden på gaden med to sange indstuderet hjemmefra med guitar-akk.:
Breakaway (Gallagher& Lyle) samt For the Longest Time (Billy Joel)
6.11. Studieretningsdag
sammen med 1km og 2km. En slags bazar, hvor eleverne i grupper på tværs af årgange skulle rundt til 5 forskellige teoretiske og praktiske musik-poster. Til sidst skulle udvalgte resultater fremvises for andre grupper.
21.11. Besøg af MGK
Elever fra MGK Århus spillede musik fra de forskellige linjer, de arbejder med. Info om uddannelsen. Derefter mulighed for vores elever for at stille spørgsmål.
6.12. Koncert i Musikhuset, Århus
Nogle elever fra holdet overværede en symfonikoncert med hovedvægt på musik af Carl Nielsen og Edvard Grieg, som er holdets næste emne. Ikke alle kunne deltage.
7.3. Synge med Århus Symfoniorkester
i Musikhuset, Århus, sammen med musikelever fra flere andre gymnasier.
Hjemmefra var indstuderet "Dies Irae" fra Mozarts Requiem samt "O Fortuna" fra Carl Orffs "Carmina Burana". Desuden spillede orkestret flere helt nye værker for eleverne.
12.5. Spille på klokkespillet i Grenå Kirke ¨
Eleverne har forinden skullet lære et stykke for klaver, som de derefter skal afspille på klokkespillets særlige stok-klaviatur til glæde for byens borgere.
Herefter præsentation af orglet ved organist og klokkenist Per Møller.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 145
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Praktisk musik 3g
Sunget en del enstemmige sange, bl.a. knyttet til forløbene The Beatles og Nielsen/Grieg.
Sammenspil efterår: tre grupper, hvor eleverne øver det instrument, de er mindst sikre i. Her fokus på processen, ikke resultatet.
Sammenspil til musikcafe januar; pigerne: Billie Eilish "Wildflower" (guitar + 3-st.vokal); drengene Arctic Monkeys "Flourescent Adolescent" (vokal, guitarer, bas, trommer, 2 x keys)
Indstudering af to sange til fremførelse på gaden i Liverpool (se under særlige begivenheder)
Halvdelen af holdet har indstuderet et stykke musik til fremførelse på klokkespillet i Grenå Kirke 12.5.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 145
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
The Beatles og Liverpool
Introduktion via læst stof (Rebel og Remix s. 54-66, materiale fra læreren) og video.
Fælles analyse af tre numre:
She Loves You
Ticket to Ride
Strawberry Fields
Gruppevis analyse af et nummer fra 5 forskellige albums og fremlæggelse for holdet:
Blackbirds
Drive My Car
Here Comes the Sun
Sgt. Pepper's Lonely Hearts' Club Band
Taxman
Generelt fokus på gruppens musikalske udvikling gennem deres karriere, de særlige musikalske kendetegn ved deres musik samt deres måde at være nyskabende inden for populærmusikken på.
På klassens studietur til Liverpool var der særligt Beatles-fokus med følgende programpunkter:
Magical Mystery Tour (to timers busrundtur til Beatles-relaterede steder i Liverpool med masser af information)
Besøg på Beatles Story Museum
Besøg i Cavern Club
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Carl Nielsen og Edvard Grieg
CARL NIELSEN
Vi har anvendt Ole Strårups bog om Carl Nielsen "Sang og symfoni"
Desuden materiale om Carl Nielsen på hjemmesiden Musikipedia
Analyse af sange:
Jens Vejmand
Du danske mand
Irmelin Rose
Sangene er sunget som fællessang på holdet.
Fokus på karakteristika ved og forskelle på folkelige sange og kunstsange.
Analyse af orkestermusik:
Introduktion til partiturlæsning og symfonier. Nedslag i Symfoni nr. 2, "De fire temperamenter", som nogle af eleverne oplevede i Musikhuset, Århus, 6.12.
Lille suite for strygere, 3.sats.
Fokus på satsens form og udvikling, motiver og temaer, stemmers forhold til hinanden, dynamik, harmonik (udvalgte nedslag).
EDVARD GRIEG
Generel læsning om Griegs liv og værk. Madraslytning til "Morgenstemning".
Udvalgte begreber: Nationalromantik, symfonisk digt, lyrisk stykke, programmusik/absolut musik.
Analyse:
læsning af introduktion til "Peer Gynt-suiten"
Åses Død
Trolltog Opus 54 No.3
Folk Song Opus 12 No.5
Folkevise Opus 38, Lyriske stykker bind 2, No. 2
SAMMENLIGNING AF NIELSEN/GRIEG
fokus på den folkelige og nationale forankring i musikken
forskel på de to komponister, fx mht. begrebet nationalromantik
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksamenssammenspil
Tre grupper
1. "Layla" (Eric Clapton). Vokal, keys, guitar, bas, cajon
2. "L'amour de Ma Vie" (Billie Eilish). 4xvokal, guitarer, keys, bas
3. "Dark Necessities" (Red Hot Chili Peppers). Vokal, guitarer, bas, keys, trommer
Numrene fremføres (som en slags generalprøve på eksamen) ved skolens forårskoncert 1. maj.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337876625", "T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337876625", "H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337876625" }