Holdet 2022 id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Maria Korsgaard, Rasmus Agersnap Scherer
Hold 2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksamensforløb 1 - Badminton
Titel 2 Les lanciers (ikke eksamensforløb)
Titel 3 Eksamensforløb 2 - Opvarmning til musik
Titel 4 Eksamensforløb 3 - Fodbold
Titel 5 Eksamensforløb Yoga og Crossfit
Titel 6 Les Lanciers
Titel 7 Basketball
Titel 8 Eksamensforløb 4 - Softball
Titel 9 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksamensforløb 1 - Badminton

Formål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane og i double.
Først læres de basale greb og derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.

Faglige mål:
- Kende slagene serv, drop, netdrop, lob og clear
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob, drop, serv og clear
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Teori: Yubio s. 839-842, 844, 850-851, 854, 867-870
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les lanciers (ikke eksamensforløb)

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensforløb 2 - Opvarmning til musik

Formål:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

Faglige mål:
- Høre musikkens tælling
- Vise praktisk forståelse på forskellen mellem de mest anvendte bevægelseskvaliteter i et opvarmningsprogram (markerede -, førte - og svingende bevægelser)
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 20 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- fremvise eget opvarmningsprogram
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt

Teori: Yubio s. 71-71, 206-207, 1241-1247
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensforløb 3 - Fodbold

Vi arbejder med de basale afleveringer og skud.
VI arbejder med boldkontrol herunder dribling og tæmninger.
Vi arbejder med taktik, løbemønstre og opstillinger.
Fokus på kommunikation og sammenhold.

Teori dækket:
Vi har arbejdet kort med hooliganisme + træning og sundhed i relation til fodbold. Yubiosider der er gennemgået er: 505-509
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensforløb Yoga og Crossfit

Eleverne gennemgår forskellige tilgange til at opbygge både en yoga- og en crossfit session. Til sidst skal de selv lave enten en WOD eller en 10 minutters yoga session med dertilhørende opvarmning.

2 moduler hvor underviseren har stået for en WOD + yoga session, 1 modul hvor de planlægger enten yoga eller en WOD, 2 moduler hvor vi afprøver deres programmer.

Teori:
Yubio-siderne: 67-78 + 904-910
Omkring Crossfit og træningslærer. Vi nåede ikke styrketræning, men har haft fokus på aerob, anaerob, superkompensationsprincippet, overtræning og opvarmning samt arbejdets tre faser (Iltunderskud, steady state og iltgæld).

Yoga teori har de modtaget i løbet af yogamoduler, hvor fokus primært har været på åndedrættet, afstressing samt forskellige stillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball

Vi nåede kun 4 gange.

Vi har gennemgået:
- Basale boldfærdigheder
- Driblinger, afleveringer, modtagelse
- Lay up og skud

Der er taget udgangspunkt i de 4 første lektionsplaner fra Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamensforløb 4 - Softball

Formålet:
En grundlæggende indføring i centrale dele af spillet.
Der lægges i starten vægt på tekniske elementer som det at kaste og gribe, fielding og batting.
Senere i forløbet vil taktiske elementer som ”forudsigelse af spilsituationer og næste træk” og ”at udnytte det tomme rum” inddrages mere.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste kontrolleret og præcist til dine medspillere (høje bolde, til bryst og lave bolde)
- Gribe bolden med din handske og bruge støttehånden, så du hurtigt er klar til at kaste bolden videre
- Fielde bolden både i isolerede øvelser og i kampsituationer
- Aflæse boldens bane og positionere dig herefter
- Batte til bolden både når bolden ligger på en tee, og når den bliver pitchet
- Kendskab til regler og taktisk forståelse af spilsituationer
- Indgå i kampsituationer, hvor du forudsiger og reagerer på næste mulige træk

Teori: Yubio s. 752-765, 783-785
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer