Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Gitte Holst Laursen
|
Hold
|
2022 id/xw (1xw id, 2xw id, 3xw id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmningsprogrammer
Opvarmning til musik
Formål:
Formålet med opvarmning til musik er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne skal have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Derudover skal de også kunne diskutere opvarmningens gavnlige effekter.
Faglige mål:
- Høre musikkens tælling
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og
musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers
opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Teori: Yubio (21-udgaven) side: 1181-1188 + 69-72 + 45-50
- Hvorfor varme op?
- Selve musikken
- Bevægelseskvaliteter
- Programmets opbygning
- Træningslære:
Arbejdets tre faser
Opvarmning/nedvarmning
- Menneskets fysiologi:
Åndedræt og blodkredsløb
Blodkredsløb og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik - løb, kast, hop
Formål:
At få grundlæggende indsigt i teknikken nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner (spydkast, 60 m løb med startblok og længdespring som der sammenlagt arbejdes med i ca. en 1-2 lektion (90
min) pr. disciplin.
Først skabes der opmærksomhed på teknik i disciplinen og denne indøves, herefter øver eleven sit individuelle fokuspunkt for disciplinen.
Faglige mål:
- Have forståelse for teknikken i alle tre discipliner (spydkast, 60 m løb, længdespring)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre dicsipliner)
- Kunne udføre et spring, et kast og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
Teori:
Ol historie – det antikke og det moderne, kapitel 23, side 816-824
Teknik: Side 826-837, side 845-849
Træningslære Side 63-64
Forspænding og spænstighed – kapitel 3, side 83
Individuel toppræstation, motivation, målsætning og spændindregulering, kap 5, side 130-135
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold/træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dans: Cha cha cha og les lanciers
Formål:
Formålet med forløbet i dans er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer i Cha-cha-cha og Les Lanciers. I de første moduler vil hovedvægten være på dansenes trin, teknik og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansenes rytme og tælling. I de følgende moduler vil hovedvægten være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansenes trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.
Faglige mål:
- Kunne de 5 ture i Les Lanciers
- Kunne grundtrinene samt forskellige variationer og rutiner indenfor
Cha-cha-cha
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben
og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Sætte variationerne sammen til små serier
- Beherske en længere rutine
- Bevægelse i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
-
Teori: Yubio (21-udgaven):
- Les Lanciers Kapitel 31 – side 1209-1219
- Cha-Cha-Cha s. kapitel 32.2 – side 1233- 1240 (I behøver ikke se alle videoer)
- Komplekse bevægelser - Kapitel 22.6 - side 808-812 –
- idrættens organisering Kapitel 33.6 – side 1292-1294
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball - Eksamensforløb
Formål:
En grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball.
I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i fjerde lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. I fjerde og femte lektion præsenteres eleverne for undervisning arrangeret af den lokale floorball klub.
Faglige mål:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre trækskud og håndledsskud
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Teori: Yubio 2021
Historie, Regler og taktik – kapitel 14 side 594-602
Den gode floorball spiller – kapitel 14 side 624-625
Sammenhæng og kohæsion, kapitel 5, side 138-139
Agression i idræt, kapitel 5, side 142-144
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523598829",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523598829",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523598829"
}