Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/skm - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Katrine Rønne Nikolajsen
Hold
2022 HI/skm (
1skm HI
,
2skm HI
,
3skm HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Middelalderen
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
Kolonisering
Titel 5
Seksualitetshistorie
Titel 6
Oplysningstiden
Titel 7
Danmark i 1800tallet
Titel 8
Israel-Palæstina
Titel 9
Ideologiernes kamp
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Indhold
Kernestof:
Læs s. 29-33 i bogen og besvar samtidig spørgsmålene s. 29. Skriv jeres svar ned. Vi mødes igen kl. 11.05.
Steg: På sporet af Romerriget; sider: 29-33, 38-43
Øvelse:
Læs i bogen "På sporet af Romerriget s. 38-43" og svar samtidig på det første spørgsmål i den blå boks på s. 39.
Lektier: Læs kap 6 i bogen s. 49-53 (OBS: Der er mange billeder!) Læsefokus: Hvem var Octavian/Augustus, og hvad gjorde han?
Løs opgaverne/spørgsmålene på s. 49 (undtagen nr.8!). Vær tilbage i klassen kl. 13.10.
Undersøg; Hvad mente Augustus med ordene “Efter den tid overgik jeg alle i autoritet og prestige, men havde ikke mere magt end mine kollegaer i hvert enkelt embede” ? Og havde han ret?
Læs kapitel 7 i bogen s. 61-64 og besvar samtidig spørgsmålene 1-4 på s. 61
What Have The Romans... - Monty Python's Life of Brian
Læs kilden på s. 65 og besvar:
Lektier: Læs kap 8 i bogen (s. 71-74. Der er kun 3 siders tekst) og besvar spørgsmålene på s. 71.
Lektier: Læs i bogen kap 10 (s. 97-101, 3,5 sides teskt) og besvar spørgsmålene på s. 97, mens du læser
Lektier: Læs i bogen kap 11 (s. 111-113. Der er 2,5 side) og besvar spørgsmålene på s. 111
Opgave modul 8 lav en film.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalderen
Vi arbejdede med Middelalderen i både europæisk og dansk kontekst med fokus på samfundets opbygning.
Forløbet er en del af et DHO-forløb sammen med Danskfaget.
Ved afslutningen af forløbet så vi filmen "Gladiator" og besøgte særudstillingen "Ud af Kaos" og Middelalderudstillingen på Moesgaard Museum
Indhold
Kernestof:
Jubiiii - første modul i vores forløb om Middelalderen, som også er vores DHO-emne.
Lektier: Gå på nettet og google middelalderen. Skriv i punktform 3 ting ned om Middelalderen.
MIddelalderkompendium DHO 2023.pdf
Læs s. 17-20 (kun øverste lille afsnit på s. 20) og besvar:
JUBIII - vi skal have frilæsningsmodul! Det betyder, at I skal tage jeres bog med :)
Lektier: Læs i kompendiet s. 20-22 (ja, siden ender midt i en sætning, men det gør ikke noget - vi læser resten på klassen).
Skriv en bondes Dagbog. Han/hun er bonde i Middelalderen og har for nyligt været i kontakt med kirken. I skal selv finde på, hvorfor han/hun har været i kontakt med kirken. Få så mange detaljer fra kompendiet med som muligt!
I har læst lidt af det derhjemme, nu skal I læse resten: s. 22-26 i kompendiet om tiggerordener og korstogene.
Opgaver til udstillingen "Ud af KAOS":
Læs i kompendiet s. 37-42 midt på siden
OBS: Vær tilbage i klassen kl. 11.35!!
Lektier: Læs i kompendiet s. 42-45. Læsefokus: Hvordan var bøndernes liv? Der udover skal I læse det i mangler fra sidste modul og svare på spørgsmålene, I ikke nåede i timen
Black Knight -Monty Python and the Holy Grail (1975)
Læs kompendiet s. 53 til 57 (midt på siden). Læsefokus: Hvordan udviklede byerne sig i Middelalderen? Hvad skete der i byerne?
Lektier: Læs i kompendiet s. 57-59. Læsefokus: Borgerstanden og forlystelseskultur
Udlevering af kilden "Torveordning for Landshut i Bayern"
Lektier: Læs i kompendiet s. 69-75. (Bemærk at der er mange billeder!)
Spørgsmål til dagens lektier:
Uddrag af Jyske Lov Kilde.docx Kildearbejde med Jyske Lov i grupper:
DHO-Middelalderen.pdf
Opgaveformulering DHO
Velkommen til DHO.pptx
Shakira - Hips Don't Lie [Bardcore / Medieval Style Cover]
Kære 1SKM.
Lektier: Læs vedhæftede link om overtro i middelalderen. Skriv noter i stikordsform mens du læser.
Kalkmaleri Århus Domkirke.jpeg
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Indhold
Kernestof:
Læs s. 9-14 i Renæssancebogen og skrive en lille redegørelse, som hedder: Hvad er renæssancen? Husk henvisninger!
Lektier: Læs i Renæssancebogen s. 15-20.
Historiesyn.docx
Kildearbejde:
Læs i bogen s. 31-33. Læsefokus: Hvordan udvikler Firenze sig gennem Renæssancen?
OBS: Vær tilbage i klassen 11.10
Læs kilden "Leonardo Bruni: En lovprisning til byen Firenze" s. 51-54 i bogen
Lektier: "Renæssancen - da mennesket kom i centrum" s. 18-22 (der er billeder!) (I timen læste vi i fællesskab kilden s. 27-29 i bogen)
Lektier: "Renæssancen - da mennesket kom i centrum" s. 169 (kun første halvdel af siden) og s. 173-176. Læsespørgsmål: Hvornår renæssancen igennem for naturvidenskabens vedkommende? Og hvem var Leonardo Da Vinci?
Kære 2skm.
Samme lektier som til sidste modul
Læs kilden s. 188 (og første linjer af s. 189) og lav en analyse af den på følgende måde:
CFU-login: DR Ramasjang, minivideo om Da Vinci
10 vigtigste om Reformationen
Lektier: Læs vedhæftede artikel om Reformationen
CFU-link: "5 skarpe om Luther", DRKultur 2013
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kolonisering
Vi sluttede forløbet af med at se filmen "Viften"
Indhold
Kernestof:
Læs Fokus 2 s. 9-15 Spørgsmål til teksten:
OBS: Vær tilbage i klassen 14.50!!!!
(CFU-login) Dokumentar "Christopher Columbus", DRKultur 2014
Fokus 2 s. 15 til 25.pdf
Læs dokumentet s. 15-16
Læs kilden s. 23-25 og analyser ud fra:
OBS: Vær tilbage i klassen 11.05!
Kilde kobberstik af slaveskib 1788.pdf
Slaver til salg.jpg
Dansk Vestindien.pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 11.15!
Læs to kilder (Kulturmøder - i dansk kolonihistorie) s. 108-109 og s. 109
Vær tilbage i klassen 11.50
Lektier: Læs de to kilder fra sidste modul igennem igen og medbring dem til timen!
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848
Slaveriets afskaffelse
Kære 2skm. Da mange af jer har mange mellemmoduler i dag, får I lov at arbejde selv i dette modul.
Lektier: Læs vedhæftede artikel og skriv ned, hvilke argumenter der er for og imod hvorvidt Danmark i dag skal undskylde for slaveriet.
Skriv en officiel undskyldning fra Danmark for slaveriet på de dansk vestindiske øer. Vær konkret i hvad det er, I undskylder for. Få faglig viden med. I bestemmer selv, hvem I synes, det giver mening holder talen. OBS: Vær tilbage i klassen 11.10
Vi ser "Viften" færdig
Vi så "Viften" færdig (Netflix)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Seksualitetshistorie
Indhold
Kernestof:
Historiebrug.docx
Undersøgelse: Energibehov
Opsamling på Viften:
seksualitet | lex.dk – Den Store Danske
Lektier: Læs artiklen fra sidste gang færdig
Kompendium Seksualitetshistorie 2u.pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 11.30 og hold selv 5 minutters pause undervejs
Afsnit
Kompendium Seksualitetshistorie 2skm.pdf
Læs artiklen i kompendiet s. 13-14. Vær opmærksom på at det er en anmeldelse af en bog, der hedder "I seng med romerne"
Kig på billedet s. 12 i kompendiet
Billeder.docx
Seksuallovgivning før 1849
1) Læs kompendiet s. 16-18 om pietismen og Chr. 6. og svar på:
Lektier: Læs i kompendiet s. 19-23 om kærlighed i 1700tallet. Lektiespørgsmål:
young-werther.jpg
Læs kompendiet s. 25 (uddrag fra Fanny Hill) højt i små grupper. Når I har læst det højt (og grint), skriver I ned: Hvad fortæller uddraget jer om den tid (1775), som bogen er skrevet i? Og hvad fortæller det jer om tiden, at bogen var ulovlig i Danm
Omkring retssagen mod Fanny Hill.docx
Læs kompendiet s. 26-28 og svar på følgende:
Undersøg:
Kære 2skm,
Gruppe 1)
Uddrag fra lov 1874 og regulativ 1877.docx
OBS: Vær tilbage 11.35!
Læs kompendiet s. 38-41
I grupper: Svar på følgende problemstilling ved at bruge alle tre udleverede kilder. Inddrag citater og konkrete nedslag i billederne.
Gallup 1969: Fri abort?
Kristeligt Folkepartis principprogram 1972.docx
Læs i kompendiet s. 42-48. Mens I læser skal I selv lave en tidslinje, hvor I skriver de vigtigste punkter fra hver af artiklerne sammen til én tidlinje
Hvad var Kristeligt Folkepartis holdning til prævention og billedpornografi? Og stemte den overens med befolkningens holdning? Brug de to kilder til at besvare spørgsmålene. Find de 2 citater i hver kilde, som understreger jeres pointe bedst. (Ikke f
Kompendiet s. 49: Hvad fortæller billedet os om det senmoderne samfund?
Læs kompendiet s. 60-62 om Queerteori (Begrebet brugt første gang i 1991). Besvar spørgsmålet: Hvad går Queerteorien ud på? Lav i gruppen en lille video, hvor I forklarer det. Inddrag en selvvalgt musikvideo i jeres præsentation, som I bruger til at
Læs kompendiet s. 66-70, interview med Christian Graugaard.
Læs "Sex sælger" kompendiet s. 71-72. Diskuter kort med sidemanden og skriv tre hovedpointer ned
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningstiden
Indhold
Kernestof:
Lektier: Vi færdiggjorde vores forløb om Seksualitetshistorie i sidste modul. Lektier til i dag: Skriv et lille referat af forløbet med fokus på kronologien. Læg det på elevfeedback
Wagner, Hans, På Sporet af Oplysningstiden, 2020.pdf
Læs s. 9-16 og besvar spørgsmålene på s. 9
OBS: Vær tilbage i klassen 11.45
Katrines powerpoint: Kort introduktion til Oplysningstiden.pptx
Youtube: Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Lektier: Læs i bogen 'På Sporet af Oplysningstiden' (vedhæftet) s. 21-24 og besvar samtidig spørgsmålene på s. 21
Læs (i timen) Fokus 2 s. 34 til 38 om oplysningstiden.pdf
Lav en tegning af, hvordan det franske samfund var opbygget i 1700-tallet.
OBS: Vær tilbage i klassen 13.40
I små grupper skal I nu gøre følgende:
Diskuter følgende påstande oplysningstiden kap 3.pptx
Læs i kompendiet ("På Sporet af Oplysningstiden" s. 49-55 og besvar spørgsmålene på s. 49
kilder oplysningstiden kap 5.pdf
OBS: Spanskeleverne er fraværende
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Se "Historien om Danmark" afsnittet "Enevælde og oplysningstid" (vedhæftet her som link). Når I har set den, skal I bruge ca. 10 minutter på at skrive et lille referat af afsnittet og læg det på elevfeedback
Lektier: Læs kap 4 (I det dokument vi bruger til forløbet. Vedhæftet her) og besvar spørgsmålene på s. 37. Medbring til timen: Kaffekop og en avis (hvis I eller jeres forældre har en!)
Afsnit
Læs kap 6. i dokumentet "På Sporet af Oplysningstiden" og svar på spørgsmålene s. 59.
Læs s. 69-73 og svar på spørgsmålene s. 69 OG læg dine svar på elevfeedback
OBS: Vær tilbage i klassen 11.05!
Hvad er menneskerettigheder?
Hej 2skm,
Læs s. 103-109 og besvar lektiespørgsmålene på s. 103
Læs kilde 10.01 og 10.02. Begge kilder er fra gamle lærerbøger til gymnasiet og fortæller om, hvordan den franske konge i 1972 blev afsat, og demokratiet blev indført, mens Frankrig var i krig med Østrig og Preussen.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark i 1800tallet
Indhold
Kernestof:
Kap 1 Danmark som stormagt.pdf
Lektier: Læs vedhæftede dokument og besvar følgende læsespørgsmål:
Orla Lehmanns tale "Danmark til Ejderen", 28. maj 1842
Lektier: Kap 2 De slesvigske krige.pdf
Kære 3skm,
Ingen lektier
I grupperne skal I lave følgende:
Kære 3akm. I skal arbejde selv i dag.Læs vedhæftede dokument om industrialiseringen og lav en Powerpoint-præsentation om Industrialiseringen ud fra dokumentet samt supplerende oplysninger på nettet. I skal arbejde i jeres makkerskabsgrupper og sende
Grupper i 3skm:
Lektier: Vær klar til at holde jeres oplæg om industrialiseringen. Sørg for at alle i gruppen har både noter og jeres power point
Kap 6 Arbejdernes levevilkår.pdf
OBS: Vær tilbage i klassen 15.25
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Lektier: Læs i vedhæftede dokument s. 114-119 midt på siden. (dokumentet blev også udleveret i modulet i onsdags. Jeg har lagt det til jer, som ikke var der i klassens dueslag i garderoben).
Kap 9 Grundloven.pdf
Frederik 6.s svar på de liberale debattørers adresse - "Vi alene vide", 28. februar 1835
Lektier: Læs i det dokument I også læste i til sidste gang (kap 9, som I fik udleveret. Jeg har også vedhæftet det her). Læs resten af siderne dvs. s. 119-124. Men du læser, skal du svare på:
Gruppe 1
Læs dele af juni-Grundloven som kilde. Find og understreg de mest centrale dele af den mens du besvarer følgende:
Lektier: Færdiggør arbejdet med Grundloven fra sidste gang (du finder det på sidste historiemodul). Hvis du ikke var der sidste gang, skal du lave det hjemme som lektier
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-danske-demokrati-fra-1849-og-frem
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Israel-Palæstina
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/p3-essensen-explainer-forstaa-konflikten-mellem-israel-og-palaestina#!/
Tv2: "Forstå hvorfor de slås"
Læs dokument
Lektier: Læs i vedhæftede dokument s. 21-25 (midten af siden). Jeg har også printet nogle udgaver af dokumentet og lagt det i kassen ved jeres garderobe.
Læs resten af kapitlet (undtagen kilden)
OBS: Vær tilbage i klassen kl. 11.30!
Lektier: Læs s. 33- 40 (vedhæftet) og skriv tre hovedpointer ned fra det, du læser. Jeg har også udprintet dokumentet og lagt i klassens dueslag i garderoben
Gruppe 1
I skal i grupperne lave en planche over Palæstina i mandatperioden. Den skal indeholde:
Lektier: Læs vedhæftede dokument og besvar følgende spørgsmål mens du læser:
Kildearbejde med kilde 7 og 8:
OBS: Vær tilbage i klassen 11.40!
Kære 3skm.
Lektier: Læs vedhæftede dokument ("Verden efter 1914" s. 315-320) og lav samtidig en liste over de mest væsentlige begivenheder der sker i perioden
Sæt jer i grupper og skriv uddybende svar på følgende spørgsmål om Junikrigen i 1967:
Israel - en stat i Mellemøsten uddrag af kapitel 12.pdf
Lektier: Følg med i udviklingen i Syrien
I timen: Læs vedhæftede
Lektier: Bush-doktrinen
Grupper 6. jan 25.pdf
P3 Essensen-explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
I timen holdte KR et laaaangt oplæg som opsamling på hele forløbet.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Kære 3skm,
Lektier: Læs s.1-5 i dokumentet fra onsdagens modul
Gruppe 1
I små grupper skal I starte med at besvare følgende spørgsmål:
a) Læs de to kilder (Adam Smith og Karl Marx))
Ideologiernes virke - et overblik.docx
Første Verdenskrig 1914-1918
Se kuglerne i øjnene! Forstå 1. verdenskrig i 5 hurtige punkter
Om første verdenskrig.docx
Lektier: Genlæs Versaillestraktaten som vi arbejdede med i sidste modul og læs dine noter til/fædiggør arbejdet hvis I ikke nåede det hele sidste gang eller du ikke var til timen
Rusland - Revolution.docx
I skal arbejde selv i modulet her:
At arbejde med kilder i Historiefaget.pptx
Kilde Den russiske forfatter Leo Tolstoj brev til den russiske zar.docx
Grupper 6. jan 25.pdf
Nazismens Tyskland.docx
NSDAPs partiprogram.docx
Lektier: Læs s. 1 til midt på s. 3. Skriv selv lidt stikord undervejs
I samme grupper som sidste gang (evt. i kantinen eller læsesalen):
Lektier: Læs vedhæftede dokument og besvar samtidig:
I grupperne: Læs kilde 1 (Marshall-hjælpen) og kilde 2 (Sovjets reaktion)
Lektier: Læs dine noter igennem fra forløbet, så du herefter har et overblik over, hvad der ligger i de forskellige ideologier, og hvordan de er blevet udført i praksis
Lektier: Medbring det kildesæt, vi arbejdede med sidste gang samt din gruppes arbejde med teksten
Når I ikke er inde hos mig: Forbered jer!
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523738042", "T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523738042", "H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523738042" }