Titel
6
|
Unge i det senmoderne præstationssamfund
Forløb om unge i det, der er nogle iagttagere betegnes som et senmoderne præstationssamfund. Forløbet bygger ovenpå et forløb fra 1.g: "Unge i det senmoderne samfund".
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer
Materiale (inkl. særligt relevant stof læst i 1.g i forløbet: "Ung i det senmoderne samfund"):
- Juul m.fl.: "Sociologibogen", 2. udgave, Columbus 2020, s. 35-38, 43n-47, 101-104, 113-115ø, 117-121ø.
- Bjørnstrup m.fl.: "Netværkssamfundet", 2. udgave, Columbus 2015, s. 31-35, 63-69, 93-96.
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 65-73.
- Jensby m.fl.: "Politikbogen", Columbus 2017, s. 168-175, 201-204, 221-224ø, 225-232.
- ”Forsker: Ikke alle unge mistrives, men alt for mange er ramt”, Politiken 11.10.22.
- Udvalgte grafer fra Den Nationale Sundhedsprofil, https://www.danskernessundhed.dk/ (lærer-papir).
- ”Unges problemer skyldes et godt samfund”, Flensborg Avis 04.06.22.
- ”Vi kan ikke kontrollere det, der skaber resonans”, Kristeligt Dagblad 22.05.22.
- TV-dokumentar: ”Lægen flytter ind: Afhængighed 2”, DR 2018 (uddrag).
- Uddrag af borgerforslag om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige, https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-18652
- Video: "Dit Demokrati | Fra idé til lov", https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- "Køn, social kontrol og pædagogik" (fra Blinkenberg/Breindahl: ”Samfundsfag til HF”, Systime 2025 (ibog))
Besøg i Folketinget efterår 2023.
|