Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Henrik Madsen
Hold 2022 SA/s (2s SA, 3s SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet, ulighed og social arv
Titel 2 Økonomi -på vej mod recession eller overophedning?
Titel 3 EU og det demokratiske underskud
Titel 4 Velfærdsstaten under pres (inkl. SRO)
Titel 5 Metode
Titel 6 Unge i det senmoderne præstationssamfund
Titel 7 En ny verdensorden?
Titel 8 Præsidentvalg i USA
Titel 9 Dansk udenrigspolitik i en brydningstid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet, ulighed og social arv

Forløb om årsager til kriminalitet, ulighed og social arv, samt den indbyrdes forbindelse mellem disse begreber. Desuden er begrundelser for straf berørt, samt modstilling mellem aktør og struktur.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske skillelinjer

Materiale (inkl. stof om socialisering, Giddens modernitetsteori samt ulighed og social arv læst i 1.g):
- Bjørnstrup m.fl.: "Fra drengestreger til bandekrig", Columbus 2017, s. 11-37.
- Okkels: "Kriminalitet og straf", Gyldendal 2011, s. 20-22.
- Juul m.fl.: "Sociologibogen", 2. udgave, Columbus 2020, s. 19-22, 87-93, 199-218, 220.
- Jensby m.fl.: "Politikbogen", Columbus 2017, s. 80-93.
- Brejnrod: "Sociologi", Gyldendal 2007, s. 114-121.
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 29-34, 65-71 (minus tekstboks 3.2), 90-95.
- "27-årige Ali har været en del af bandemiljøets hårde kerne. Nu er han ude på den anden side", https://www.dr.dk/nyheder/indland/27-aarige-ali-har-vaeret-en-del-af-bandemiljoeets-haarde-kerne-nu-er-han-ude-paa-den
- Materiale om regeringens bandepakke, 2023 (lærer-PP)
- TV-dokumentar: ”Kriminelt: Farvel til bandelivet”, DR 2020.
- TV-dokumentar: ”Dommer for en dag: Tilfældig vold”, DR 2014
- Video: "Struktur og aktør", https://www.youtube.com/watch?v=uX3mfbAxolc

Besøg hos SSP-konsulent Keld Kristensen, Norddjurs Kommune.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi -på vej mod recession eller overophedning?

Økonomiforløb med fokus på økonomiske mål og økonomisk politik.

Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale:
- Andersen/Skött: ”Økonomibogen”, 2. udgave, Columbus 2018, s. 16-23, 26-38, 62-68, 69-71, 82-96 (minus bokse på s. 83+84), 98-102, 108-120, 123-131, 134-148, 151-168, 174-176, 215-216, 219-221 + figur 10.5.
- Sørensen: ”Økonomiens kernestof”, Columbus 2019, s. 75, 77-79.
- ”Vismænd finder ni milliarder ekstra kroner: Her er fire pointer fra ny rapport” (https://www.dr.dk/nyheder/penge/vismaend-finder-ni-milliarder-ekstra-kroner-her-er-fire-pointer-fra-ny-rapport)
- Tabel 1.2 fra Økonomisk Redegørelse, august 2023 (https://oem.dk/publikationer/2023/oekonomisk-redegoerelse-august-2023/)
- ”Skatter påvirker arbejdsudbud-det, men omfanget er meget usikkert” ( https://dors.dk/oevrige-publikationer/kronikker-artikler/mindre-skat-leder-mere-arbejdsudbud-glem-ikke-usikkerheden)
- ”Vismændene: Regeringen må stramme op, ellers koger dansk økonomi over”, https://politiken.dk/danmark/oekonomi/art9563427/Regeringen-m%C3%A5-stramme-op-ellers-koger-dansk-%C3%B8konomi-over
- ”Overblik: Her er regeringens udspil, der skal give danskerne skattelettelser for milliarder”, https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-regeringens-udspil-der-skal-give-danskerne-skattelettelser-for-milliarder
- ”Skatten er på vej ned - men det får ikke danskerne til at arbejde mere, siger økonom”, https://www.tv2fyn.dk/fyn/skatten-er-paa-vej-ned-men-det-faar-ikke-danskerne-til-at-arbejde-mere-siger-oekonom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EU og det demokratiske underskud

EU-forløb med fokus på diskussionen om et demokratisk underskud EU, samt om Danmark bør satse på EU også som en sikkerhedspolitisk ramme for dansk udenrigspolitik.

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- integration i Europa og internationalt og mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Materiale:
- Branner: "Det politiske Europa", 3. udgave, Columbus 2017, s. 44-51.
- Branner: "Det politiske Europa", 4. udgave, Columbus 2021, s. 35-38, 89-98, 205-209.
- Langvad: "Europas svære fællesskab", Columbus 2015, s. 96-104, 112-116ø
- Jensby m.fl.: "Politikbogen", Columbus 2017, s. 180-185.
- Video: ”Det demokrati: Hvad bestemmer EU?”, https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
- Video: ”Dit demokrati: EU’s historie”, https://www.youtube.com/watch?v=KbhpxVBTZ34
- ”Den Europæiske Unions historie”, http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
- Opslag om EU’s institutioner på EU-Oplysningen, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
- ”Beslutningsprocessen i EU”, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/beslutningsprocessen-i-eu
- ”EU’s love”, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/eus-love
- ”Flertalsberegner”, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/beregnere/flertalsberegner
Video: ”Sådan lovgiver EU”, https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k
- TV-dokumentar: ”Kampen om kemikalierne”, TV2 30.04.08 (uddrag).
- Om de danske EU-forbehold (https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold).
- "Debatten: Tid til nye alliancer", https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-tid-til-nye-alliancer_503055 (uddrag).
- "Debatten: Truer Trump Kongeriget", https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-truer-trump-kongeriget_513248
- "Analyse: EU-lande i fælles front for kongeriget Danmark og imod Trumps trusler", https://politiken.dk/internationalt/art10273180/EU-lande-i-f%C3%A6lles-front-for-kongeriget-Danmark-og-imod-Trumps-trusler
- "Efter Trump: Danmark skal nu tage Europa alvorligt", https://piopio.dk/efter-trump-danmark-skal-nu-tage-europa-alvorligt
- "Militærekspert vil gøre EU til en føderal stat: 'Vi har ikke noget valg'!, https://www.bt.dk/udland/militaerekspert-vil-goere-eu-til-en-foederal-stat-vi-har-ikke-noget-valg
- ”Debat: Euroforbehold svækker konkurrenceevne. Derfor skal det væk”, Jyl-lands-Posten 30.3.25.
- Figur: Valgdeltagelse ved Europaparlamentsvalg, nationale parlamentsvalg i EU-landene samt valg USA
(https://epthinktank.eu/2024/06/04/european-parliament-facts-and-figures/14-trends-in-turnout-at-national-and-ep-elections-2/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten under pres (inkl. SRO)

Tredelt forløb om udfordringer for den danske velfærdsstat.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier og skillelinjer
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 100-110, 167-170, 196-209, 211-217.
- Andersen/Skött: "Økonomibogen", 2. udgave, Columbus 2018, s. 193-196ø, 254-262.
- Jensby: "Politikbogen", Columbus 2017, s. 14-16, 19n-23, 99-103.
- Jensby/Brøndum: "Ulighedens mange ansigter", 1. udgave, Columbus 2014, s. 195-208, 214-221 (minus tekstboks 9.5).
- Hansen m.fl.: "Hvorfor mener de det?", Columbus 2005, s. 40-45, 54-62, 81-88.
- Jensby/Brøndum: "Ulighedens mange ansigter", 2. udgave, Columbus 2019, s. 188-201.
- ”SU-udgifter til udlændinge stiger, men regeringen indregner alligevel besparelser i ny aftale”, https://www.dr.dk/nyheder/politik/su-udgifter-til-udlaendinge-stiger-men-regeringen-indregner-alligevel-besparelser-i
- ”Arbejdskraftens fri bevægelighed”, https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/arbejdskraftens-fri-bevaegelighed
- ”Pensionsalderen stiger. Se, hvor-når du kan gå på pension”, https://fagbladet3f.dk/artikel/se-hvornaar-du-kan-gaa-paa-pensi-on?utm_source=pocket_saves  
- ”Ny SU-reform er på plads: Få det fulde overblik over aftalen”, https://www.altinget.dk/artikel/ny-su-reform-er-paa-plads-farvel-til-det-sjette-su-aar-og-oeget-stoette-til-studerende-med-saerlige-behov  
- ”Nye SU-regler rammer også nuværende studerende: 'Nu ser virkeligheden jo helt anderledes ud'”, https://www.dr.dk/nyheder/politik/nye-su-regler-rammer-ogsaa-nuvaerende-studerende-nu-ser-virkeligheden-jo-helt
- "Socialdemokratiet vil gøre det muligt at bremse højere pensionsalder", https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-08-13-socialdemokratiet-vil-goere-det-muligt-at-bremse-hoejere-pensionsalder.
- TV-dokumentar: ”Gaden, hvor det offentlige forsvandt”, DR1, 2021.
- TV-dokumentar: ”Montricepigernes kamp”, DR1 30.04.18 (uddrag).

Projektarbejde: SRO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Metode

Inddragelse af samfundsfaglig metode er sket på forskellige tidspunkter over det 3-årige forløb, bl.a. i forbindelse med SRO og opgaver med krav om metodiske overvejelser.

Kernestof:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale:
- Petersen m.fl.: ”Metodebogen”, Columbus 2018, s. 36-42, 82-95, 101-102, 104-112, 126-128.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Unge i det senmoderne præstationssamfund

Forløb om unge i det, der er nogle iagttagere betegnes som et senmoderne præstationssamfund. Forløbet bygger ovenpå et forløb fra 1.g: "Unge i det senmoderne samfund".

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer

Materiale (inkl. særligt relevant stof læst i 1.g i forløbet: "Ung i det senmoderne samfund"):
- Juul m.fl.: "Sociologibogen", 2. udgave, Columbus 2020, s. 35-38, 43n-47, 101-104, 113-115ø, 117-121ø.
- Bjørnstrup m.fl.: "Netværkssamfundet", 2. udgave, Columbus 2015, s. 31-35, 63-69, 93-96.
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 65-73.
- Jensby m.fl.: "Politikbogen", Columbus 2017, s. 168-175, 201-204, 221-224ø, 225-232.
- ”Forsker: Ikke alle unge mistrives, men alt for mange er ramt”, Politiken 11.10.22.
- Udvalgte grafer fra Den Nationale Sundhedsprofil, https://www.danskernessundhed.dk/ (lærer-papir).
- ”Unges problemer skyldes et godt samfund”, Flensborg Avis 04.06.22.
- ”Vi kan ikke kontrollere det, der skaber resonans”, Kristeligt Dagblad 22.05.22.
- TV-dokumentar: ”Lægen flytter ind: Afhængighed 2”, DR 2018 (uddrag).
- Uddrag af borgerforslag om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige, https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-18652
- Video: "Dit Demokrati | Fra idé til lov", https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- "Køn, social kontrol og pædagogik" (fra Blinkenberg/Breindahl: ”Samfundsfag til HF”, Systime 2025 (ibog))

Besøg i Folketinget efterår 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 En ny verdensorden?

IP-forløb med fokus på, hvordan verdensordenen aktuelt ændrer sig.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter internationalt
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Materiale:
- Rasmussen/Skött: "IP-bogen", 2. udgave, Columbus 2023, s. 25-28, 32-48, 51-68, 71-74, 171-193 (minus tekstboks 8.5).
- Sørensen m.fl.: "IP&Ø", Columbus 2020, s. 218-219, 232-237 (minus Lewis' dualismeteori", 240-244.
- Neergaard: "Kina - politik, økonomi, samfund", Systime 2015, s. 45-74 (sammenklippet).
- ”Kina vil vippe USA af pinden og trække verden i en anden retning”, Kristeligt Dagblad 15.12.22.
- ”Kompleks gensidig afhængighed tvinger Kina og USA til at samarbejde”, DIIS 29.11.22.
- "Blød magt kort fortalt", https://www.information.dk/udland/2013/01/bloed-magt-kort-fortalt
- ”Kampen om en ny global verdensorden er skudt i gang”, Jyllands-Posten 22.12.22.
- ”Den gamle liberale verdensorden er død. Den nye behøver ikke at blive grim”, Berlingske 19.03.22.
- "Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA?", https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-taiwan-saa-vigtig-for-kina-og-usa_329776
- Video: "Hvordan fungerer FN?", https://www.youtube.com/watch?v=lPO14Dl-c_g
- Opgave C i opgavesæt til skriftlig samfundsfag A 23-5-2023 (Bilag til sammenligningsopgave om årsager til den russiske invasion af Ukraine og Vestens respons).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Præsidentvalg i USA

Forløb om præsidentvalget i USA 2024 med fokus på vælger- og partiadfærd.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Materiale:
- Madsen m.fl.: ”KS-bogen”, Columbus 2015, s. 245-250.
- Brøndum/Rasmussen: "USA's udfordringer", 4. udgave, Columbus 2024, s. 79-91 (minus tekstboks 2.2), 100-109, 112-114, 120-134 (minus tekstboks 2.4) + figur 2.23, 2.5 + tekstboks 2.4.
- Jensby m.fl.: ”Politikbogen”, Columbus 2017, s. 99-103, 151-154, 158-161.
- "Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de?" (https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024)
- "Horisont: Sæson 2024 – Håb for Amerika? En korrespondents fortælling", DR 2024 (uddrag).
- ”Trump svinede medlemmer af vælgergruppe til – nu har de været med til at give ham sejren” https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-09-trump-svinede-medlemmer-af-vaelgergruppe-til-nu-har-de-vaeret-med-til-at-give-ham-sejren)
- CNN’s exit poll ved 2024-valget (https://edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0)
- "EXPLAINER: Forstå det valg, som kan blive endnu vigtigere end præsidentvalget i USA", https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-forst-det-valg-som-kan-blive-endnu-vigtigere-end-prsidentvalget-i-usa
- Video fra Trump-kampagnen (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=kwbBxC8lIw8)
Video fra Harris-kampagnen (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MEcdRWHiU_Y)

Fællestime med USA-kommentator David Trads.

Amerikansk valgaften og valgnat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dansk udenrigspolitik i en brydningstid

Forløb om dansk udenrigspolitik med særlig fokus på problematikken om Grønland og Arktis.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Materiale:
- Rasmussen/Skött: ”IP-bogen”, 2. udgave, Columbus 2023, s. 91-99, 104-108, 113-123, 196-207.
- ”Vores politik skal være styret af 'pragmatisk idealisme'” (https://um.dk/om-os/ministrene/udenrigsministeren/udenrigsminister-lars-loekke-rasmussen/vores-politik-skal-vaere-styret-af-pragmatisk-idealisme)
- ”FE: Rusland producerer flere granater end alle Nato-lande tilsammen”, Jyllands-Posten 18.12.24.
- Afsnit om Arktis og Nordatlanten i regeringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi (file:///C:/Users/gghm/Downloads/USS_2023_DK_%20(1).pdf)
- ”Regeringen vil opruste i Arktis – men fire år gammel aftale er stadig ikke i mål” (https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-01-10-regeringen-vil-opruste-i-arktis-men-fire-aar-gammel-aftale-er-stadig-ikke-i-maal)
- ”Forsker: Danmark kan klare sig fint uden Grønland”, https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-danmark-kan-klare-sig-fint-uden-groenland
”Hvad er der på spil for Danmark, hvis vi mister Grønland?”, https://politiken.dk/danmark/art10238601/Hvad-er-der-p%C3%A5-spil-for-Danmark-hvis-Gr%C3%B8nland-l%C3%B8sriver-sig
- "Donald Trump vil have Grønland. Her er tre bud på hvorfor" (https://fagbladet3f.dk/guide/donald-trump-vil-koebe-groenland-her-er-tre-bud-paa-hvorfor/) (uddrag i PP på klassenotesbogen).¨
- Branner: ”Global politik”, 5. udgave, Columbus 2023, s. 290-293.
- Sørensen: ”IP & Ø”, Columbus 2020, s. 298-301.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer