Grenaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Grenaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/stx1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Grenaa Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Rikke Gade Johansen
Hold
2022 SP/stx1 (
1 xwu SP
,
2stx SP1
,
3stx SP1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb: 1g Caminando
Titel 2
Caminando (grunbog) fortsat
Titel 3
Tema: Bolivia - eksamenstema 1
Titel 4
Tema: Cuba - eksamenstema 2
Titel 5
Tema > Film: Habana Blues - eksamenstema 2
Titel 6
Tema: Barcelona
Titel 7
Tema: Sprogtur
Titel 8
Tema: Un mes en Málaga
Titel 9
Tema: Narcocultura - eksamenstema 3
Titel 10
Tema: Bolivia (fortsat) - eksamenstema 1
Titel 11
Delprøve 1 + 2 træning
Titel 12
Tema: El deporte - eksamenstema 4
Titel 13
Tema: Konjunktiv og opsamling generelt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb: 1g Caminando
1) Presentación/identidad
Me llamo...
Soy de...
Tengo xx años etc.
Cap. 1a
2) Los países hispanohablantes
Cap. 1b + 1c
3) Los jóvenes españoles / la familia (1)
Ir de compras, tomar algo en una cafetería etc.:
El tiempo
La ropa
Cap. 2 a+b+c+d
4) Nicaragua (Aurora)
La familia, el trabajo
La hora (klokken)
La ciudad: la plaza, el parque etc...
Diftonger
At angive retning > th - tv etc..
Cap. 3a+b+c+d
5) Los jóvenes / la familia (2)
Julia y Lali
Los deportes (fagdag)
Kap. 4a+b+c+d.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til spansk :)
Lær verbet 'at hedde' på spansk:
1) Lær verbet 'at være' = ser
Lav øvelse 3 side 6 på kopiarket > sæt en prik under de stavelser på ordene, som der skal være tryk på
Læs de første 5 linjer på side 17 igennem på spansk.
Medbring jeres bog :)
Lektie:
Skriv følgende 3 sætninger om alle hovedstæder/lande på det vedhæftede ark - se kortet på side 16 i bogen:
Lav øvelserne på side 5 + 8 i kopierne fra timen (til kapitel 1A)
Besvar spørgsmål 1-6 på side 21 i bogen - svar i hele sætninger
Oversæt følgende udtryk til spansk (ejefald/genitiv)
Øv tallene 1-100
Medbring bøger
Besvar spørgsmål 1-11 side 29 på spansk til teksten om Eloy. Skriv svarene ned på spansk.
Lektie: Lav øvelse 4 +5 + 6 (= side 13+14) på kopierne "Ejercicios 2A"
1) Læs og oversæt side 34 (så godt du kan - husk at bruge gloserne!)
1) Læs om verbet 'gustar' på side 36 > hvordan kan vi oversætte det til dansk?
1) Fremtid: LÆR FORMLEN FOR FREMTID (s. 41 nederst)
Se afsnittet færdig - vi mangler 10 min. Genfortæl så meget du kan på dansk - forstår du enkelte ord eller mere? Hvad forstår du? Skriv det ned, som du forstår.
Beskriv de 6 personers tøj:
Øv på det vedhæftede Glosetjek, som I er startet på i sidste time.
Læs højt og oversæt mundtligt side 46 i bogen - husk at bruge gloserne ved siden af teksten
Lektie: Lav videre på afleveringen.
Læs og oversæt side 47 i bogen - læs højt for dig selv.
Lav én ultrakort sætning med hver af de følgende spanske adjektiver (=tillægsord)
Lektie: 1) Udfyld jeres Glosetjek færdig - nu kan I bedre løse de sidste opgaver
Lær ordene for familiemedlemmer på side 48.
Lektie (brug max 20 minutter i alt)
Lektie: Øv glosetjek til kapitel 3 - se Lectio > Opgaver
1) Øv stedsangivelser på side 58 i bogen (blå kasse)
1) Lav de 8-10 sætninger med stedsangivelser (side 59) færdig.
Lav videre på jeres aflevering.
Genret og gen-upload Tarea 2 til Lectio
Aflevering tilbage med kommentarer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Caminando (grunbog) fortsat
Indhold
Kernestof:
Hola! :)
Vi mødes alle i lokale 40 kl. 8:40
Lektie:
Vi mødes alle i lokale 40!
Lektie: Ark udleveret på klassen med øvelser (ligger i mit dueslag)
Medbring Caminando
Letra de Gracias a ti.docx
Lav 7 sætninger med estar + gerundium (=udvidet nutid)
Øv klokken på spansk - se side 53 i bogen
I de to moduler i dag skal I arbejde selv, da jeg har sprogdag med 1g. I skal besvare følgende opgave og uploade jeres svar hver for sig til Elevfeedback på dette modul senest kl. 20:00 i dag, ellers får man fravær.
Lav øvelse 1+2+3+4 færdig til kapitel 5b (udleveret kopi på klassen).
Lektie (Og en del af den kommende aflevering):
Arbejd videre med jeres Tarea 2 (ligger under Opgaver)
Lær alle udtryk med tener (at have) på side 54.
Øv café-gloser > hvad betyder følgende sætninger? Lær dem:
Repaso 1 (udleveret ark i timen over opsamling)
Skriv en dagbog for i dag fredag den 13. oktober - ligesom I gjorde i timen onsdag. Lav 7 nye men korte sætninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema: Bolivia - eksamenstema 1
Tekster:
Besøg af Teatro Trono:
Arbejdshæfte til "Rompiendo fronteras" (vedhæftet modul)
Supplerende:
Dans, la cumbia
Spørgsmål på spansk forberedt til Teatro Trono
Billeder fra Bolivia
Indhold
Kernestof:
Lektie:
Afsnit
OBSOBS: Sprogtur > 1. rate skal betales nu - tjek Studiz!!!
Preguntas 2 stx.docx
Medbring opgavehæftet til Rompiendo Fronteras, (som handler om Diego og Reyna)
Arbejdsmateriale-til-Rompiendo-Fronteras (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema: Cuba - eksamenstema 2
Tekster:
Kapitel 6C i Caminando "Cuba"
José Martí: "Guantanamera" (læst og oversat)
Afleveringsopgave på MinLæring.dk: "Cuba y el turismo"
Supplerende:
Billeder fra Cuba
Indhold
Kernestof:
Skriv brevet til Reyna færdig - på side 3 i arbejdsarkene.
Skriv 5 sætninger i perfektum / før nutid om, hvad Reyna og Diego har lavet/har oplevet i Danmark.
Lektier: Læs teksten på side 104 og 105 højt. Øv udtalen.
Genaflever Tarea 3. Retteark ligger på afleveringen.
1) Øv præteritum - bøj hablar, comer og vivir i præteritum
José Marti Guantanamera.docx
1) Lav en ønskeliste på spansk (min. 5 ting) på spansk >
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema > Film: Habana Blues - eksamenstema 2
Kernestof:
Habana Blues (film)
Supplerende stof:
Billedbeskrivelser
Sang fra Habana Blues: Cansado
Indhold
Kernestof:
?Qué has hecho en las vacaciones?
1) disse spørgsmål på spansk - find svar på nettet:
Habana Blues - argumento.docx
Vi mødes i auditoriet og ser Habana Blues færdig (vi kom til minut 37)
habana blues.pdf
Lav videre på Tarea 5
canciones Habana Blues.pdf Afsnit
Habana Blues
?Cómo está el protagonista en la canción?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema: Barcelona
Kernestof:
Gruppeopgave - FC Barcelona - vedhæftet
Delprøve 1+2 El fútbol (Tarea 6)
Tekst: "Historia de Barcelona" (udleveret)
Supplerende stof:
Billedbeskrivelser af billeder fra FC Barcelona og Barcelona generelt
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi arbejder med denne opgave i timen i dag:
Beskriv 3 af klubbens vigtigste spillere (som vi startede på på klassen). Skriv 6 korte sætninger om hver spiller. Brug nutid og datid Se: https://fcbarca.dk/trup mfl.
Lektie:
Gruppeopgaver FC Barcelona.docx
Plan for timen i dag:
Hola clase!
Skriv en seddel med 3 navne på dem, du gerne vil sove sammen med på Sprogtur :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tema: Sprogtur
Kernestof:
Opgavehæfte til selve sprogturen - uploades på Elevfeedback
Supplerende stof:
Youtubefilm om Málaga og billedbeskrivelser af rejsebilleder
Indhold
Kernestof:
OBSOBS:
Tarea 10 + 11 de abril 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tema: Un mes en Málaga
Kernestof:
"Un mes en Málaga" kap. 1+2+3
Supplerende stof:
Dagbogsbeskrivelser og billedbeskrivelser
Indhold
Kernestof:
Lektie:
Lektie: Besvar følgende spørgsmål til billedet nedenfor:
Lektie: Læs og overæt mundtligt denne del af kapitel 2 i "Un mes en Málaga" - find 5 ord, der er nye for dig og skriv dem på en liste - medbring listen til timen:
Besvar følgende spørgsmål til kap. 2 i "Un mes en Málaga":
Lav en billedbeskrivelse af billedet til kapitel 3 - Marie på havnen i Malaga. > skriv 10 korte sætninger
Øv på jeres udvalgte områder fra timen - fx refleksive verber, nær futurum, perfektum, præteritum mv.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tema: Narcocultura - eksamenstema 3
Kernestof:
Documental: Narcocultura (Shaul Schwartz, 2013)
- Tekstuddrag herfra i kompendium.
Supplerende stof:
Billedbeskrivelser generelt.
Billeder fra Narcocultura-kompendiet beskrives.
Indhold
Kernestof:
Lav øvelse 1-10 færdig på arket om adverbier / adverbios (biord) - medbring begge ark til timen i dag :)
Narcocultura:
Kære 3g spansk
Jeg er desværre syg i dag - så I skal arbejde selv.
Medbring teksten "Narcocultura"
1) Træn visitar + aprender i præteritum så du kan dem udenad
1) Læs og oversæt afsnittet "Chica joven 1" i teksten Narcocultura - så godt du kan.
Lektie til i dag mandag: Læs fra "Va a ser difícil...." til podían ser ejecutadas." på side 7 i teksten om "Narcocorridos"
Læs i Narcocorridos fra "El prisionero" (=fangen) ... til "Edgar Quintero"
Læs og oversæt linje 1-6 i afsnittet "Richi" på næstsidste side af teksten "Narco-cultura".
Lav en billedbeskrivelse af billedet på forsiden af teksten, hvor vi ser tre personer (en far, en mor og et barn) Brug mindst 3 adjektiver
Vi er Narcocultura færdig
Opgaver tilbage
Besvar spørgsmålet med 3 forskellige svar i perfektum
Lektie:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tema: Bolivia (fortsat) - eksamenstema 1
Kernestof:
Artikel BBC: "7 cosas que la ciencia “descubrió” siglos después que los pueblos indígenas"
https://www.bbc.com/mundo/articles/c39klzz10z3o
Supplerende stof:
Billedbeskrivelser af billeder fra artiklen og fra Bolivia
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres grammatikbøger https://www.bbc.com/mundo/articles/c39klzz10z3o
Billedbeskrivelse - scan.pdf
Oversigt verber spansk.docx
Læs og oversæt følgende tekstbid - brug 2 stategier:
Bøj og øv følgende to verber i imperfektum (lang datid) og i præteritum (kort datid):
Læs og oversæt nedenstående tekst og besvar spørgsmålene nedenfor på spansk i hele sætninger:
Lav 4 sætninger (dvs. i alt 8 sætninger) med
Lav aflevering færdig - Tarea 3 - på skolen. 200 ord.
1) Aflevér Tarea 3 på klassen i dag.
Beskriv billedet - skriv 6 sætninger på spansk ned om billedet og brug i alt 3 forskellige verbaltider
Timen i dag:
1) Medbring jeres opgave fra fredagens modul - I hentede den i mit dueslag. (Hvis du ikke har hentet den, har jeg den med til timen i dag)
Læs og oversæt teksten "Orgullo" - sæt en firkant om alle verberne i teksten og skriv en liste over hver tid > fx:
Jeg har desværre barnets første sygedag i dag.
Side 18.jpg
Side 19.jpg
Lav denne øvelse med adjektiver:
Lektie: Lav ark med øvelser om
Lav videre på opgaven om Bolivia - brug 30 min - og medbring opgaven i dag til timen.
Medbring opgaven om Bolivia i dag til timen.
Lav en liste over de elementer, du skal huske (ord + opbygning), når du skal skrive en dagbog på spansk.
Vi gør klar til terminsprøve
info Editor i Word.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Delprøve 1 + 2 træning
Indhold
Kernestof:
Besvar hvert spørgsmål med 2 sætninger på spansk - MUNDTLIGT:
Præpositionspronomen:
Lav følgende til i dag:
Lektie til i dag:
I skal arbejde selv i dag. I skal lave en Delprøve 2 til den Den delprøve 1, som I allerede er startet på. Jeg vedhæfter teksten nedenfor. Vi laver Delprøve 1 færdig på klassen i næste uge. Lektien til næste time er at færdiggøre denne Delprøve 2.
Færdiggør Delprøve 2 til Tarea 6 (El fútbol)
Lav en liste over verber, der diftongerer > find 10 i alt > oversæt dem til dansk
Lav en liste over verber, der diftongerer > find 10 i alt > oversæt dem til dansk
diftong og vokalskifte - rodekasse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tema: El deporte - eksamenstema 4
Kernestof:
Eksamensopgave maj 2023: El deporte
Pilmark og Håkonsen: "El deporte"
- El deporte - introducción al tema y al vocabulario (s- 7-9)
- La liga de las estrellas - "Si dios no agrada a todos, no les voy a agradar yo" (artikel med Ronaldo) - (s 20-23)
Supplerende stof:
Mundtlig prøvemateriale:
- El deporte: Hincas, ultras y barras bravas + Hala Madrid + Canto de Barsa (sode 27+28)
Indhold
Kernestof:
Lav alle øvelserne på side 56 i den gule grammatik
Lektie til i dag:
Medbring Tarea 7 til Rikke - skal skrives i hånden - husk at lave fornoter til
1) Læs og oversæt mundtligt afsnittet:
1) Lav arket "La rivalidad entre el Real Madrid y el FC Barcelona færdigt - begge sider.
Læs og oversæt hele siden "El diccionario del deporte" i det røde hæfte om "El deporte".
Lektie:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Tema: Konjunktiv og opsamling generelt
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår konjunktiv i dag :)
Præsens konjunktiv
Færdiggør øvelse 139 side 83 i den gule bog eller på kopi (konjunktiv i at-bisætninger)
Lektie:
1) Lav alle øvelserne med konjunktiv i at-bisætninger i den gule bog/kopierne side 83 og 84
Lektie til onsdag:
Lav delprøve 1 færdig (de sidste) og medbring den i dag til timen - både tekst og svarark.
Ret og genaflever Tarea 9.
Lektie til i dag > Læs:
Disposition til paralleltekst - mundtlig eksamen spansk A.docx
Lektie til i dag (30 min i alt):
Spansk - øvepunkter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878217288", "T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878217288", "H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878217288" }