Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Søren William Johannesen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Druk
Kort beskrivelse:
Forløb om fremstillinger af druk og alkohol i litteratur og medier. Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om alkohol og druk, samt reflektere over alkohols indflydelse/betydning for egen tilværelse.
Materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/korrespondent-om-unges-druk-selvom-det-goer-ondt-saa-er-man-noedt-til-kigge-lidt
Ludvig Holberg: Epistel 91 (uddrag)
Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (uddrag) Første akt
Blixen: Babettes gæstebud (1960) (1987) Uddrag fra film og novelle
Rifbjerg: Tømmermænd fra Under vejr med mig selv (1956)
Jensen: Ved frokosten (1906)
Vinterberg: Druk
Sonnergaard: Polterabend
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Børnelitteratur
Kort beskrivelse: Formålet med forløbet er læsemotivation + introduktion til analysebegreber i forhold til arbejde med, skrive og analysere litteratur for børn.
Projekt med Søren Kanne skole. Klassen besøgte to klasser på skolen. På baggrund af viden om målgruppe + børnebogsbegreber havde klassen i grupper lånt litteratur på biblioteket, som de læste op. Derefter rundvisning, arbejde med rim på plancher og fællesleg med skolebørnene. Forløbet virker udover de danskfaglige pointer som projektforløb (lærerjobbet)
Tekster:
Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte VÆRK
Olle Hellbom: Brødrene Løvehjerte
H.C. Andersen: Klods-Hans
Folkeeventyr: Jesper og prinsessen.
Sigurd fortæller bibelhistorier https://www.youtube.com/watch?v=dE_9LYxptDo
Heinrich Hoffmann: Den store Bastian (Uddrag)
Halfdan Rasmussen: Halfdans ABC
J.K. Rowling: Harry Potter og de vises sten (kapitel 4)
Chris Columbus: Harry Potter og de vises sten
Patrick McHale: Det Ukendtes Skov
Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte - svensk lydbog kap. 1: https://www.youtube.com/watch?v=q2AVrAnEWaM
Ark med definition af vigtige børnebogsbegreber (Adaptation, didaktisering, purifikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og argumentation
Kort beskrivelse: Formålet med forløbet er at introducere eleverne til centrale begreber inden for retorik og argumentation. Vi tager i forløbet udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation og også selv kunne argumentere for en holdning både mundtligt og på skrift. Begge dele trænes i forløbet.
Særlige fokuspunkter: Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper, samt at kunne anvende viden om retorik og argumentation til selv at argumentere for et synspunkt både mundtligt og skriftligt.
Tekster:
"Håndbog til dansk" kap. 4.9 og 4.10 (Retorik og argumentation))
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Proklamationstale 1972
Proklamationstale 2024
Debatten: Hvad vil vi med kongehuset?
Vi er uenige - Er det farligt (Lørdag 24. februar 2024- politiken)
Marys tale til Frederiks 50års fødselsdag.
Arbejde:
Scenarieøvelse (appelformer)
Egen tale til Galla
Debat i grupper (alkoholfri fester på gymnasier (ja eller nej) - fraværsregistrering på HF (ja eller nej)
Individuelle debatindlæg til "Politiken"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyheder
Kort beskrivelse:
Udgangspunktet for forløbet er elevernes aktuelle nyhedsforbrug og brug af nyhedsplatforme:
Hurtige vs. langsomme medier
Sociale vs. journalistiske medier
Sandheden i journalistik i det moderne mediebillede
Forfladigelse vs. fordybelse
Kommunikationsanalyse (afsender/modtager-forhold er blevet mere komplekst)
Vigtige begreber/områder: Avistyper, vinkling, journalistisk sprog, nyhedskriterier, avisgenrer, traditionel journalistik, fortællende journalistik, nyhedstrekanten, appelformer, retoriske pentagram.
Materiale:
"Håndbog til Dansk"
Elevernes egne aktuelle nyhedsfund (analysearbejde med disse)
Flere unge samles i bogklubber - popstjerne er også med
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-06-flere-unge-samles-i-bogklubber-popstjerne-er-ogsaa-med
Det universelle sexobjekt (Linea Maja Ernst (WA - 18/11-2022)
Mette Blomsterberg: Den Virkelige Grund Til Det Pludselige Bagedyst Exit!
Tæt på sandheden: Fregat-fadæsen (6/4-2024
Branden af Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Natur
Kort beskrivelse:
Udgangspunktet for forløbet er elevernes refleksioner over (og brug af) begreberne natur og klima + fokus på oplevelse/sansning (derfor foregår meget af forløbet ude!)
Hvad er natur? Hvad er klima? Hvad bruger vi naturen til? Natur i litteratur, reality, holdningstekster
Teoretisk fundament: Romantikkens natursyn overfor det moderne gennembruds natursyn (litterært)
Naturopgave: Digt eller holdningsindlæg! + eget afsnit af "Alene i vildmarken" (gruppeopgave)
Materiale:
Klip fra: Litteraturens Veje + Kreative produktioner i dansk (Natursyn på tværs af tid) (Teoretisk fundament)
Alfrieda taler med træer: - Nogle kalder det en sjette sans | TV2 Østjylland (tv2ostjylland.dk)
"ARLANDA-KASTRUP","VESTERHAVET", "MØNSTED KALKGRUBER", "ENGHAVEN" og "SALTSTAUMEN" af Rasmus Nikolajsen. Alle digte fra "Tilbage til unaturen" (2016)
”Morgenvandring” (1805) og ”Der er et yndigt land” (1819) af Oehlenschläger
DR1: Alene i vildmarken sæson 8 episode 1
Den er god nok: Enden er nær (Frank Hvam – WA: 12/11-2022)
Blicher: Søren Kanne, (1838)
To digte fra "Steder på vejen" (2021) af Peter Laugesen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb - Dokumentarfilm (+ Mini-SSO)
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, vurdere og perspektivere dokumentarfilm. Vi arbejder med dokumentartyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler.
Frigge Fri: Klub Kranium (2021) VÆRK
DR: Store danske videnskabsmænd - August Krogh
DR: Grønlands hvide guld
Afsnit om dokumentarfilm og filmiske virkemidler fra Håndbog til dansk
Mette Skov Hansen: ”Dokumentarfilm forfører publikum med nærvær og autenticitet”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne Gennembrud
Litteratur- og samfundshistorisk overblik over perioden. Analyse og fortolkning af tekster fra centrale forfatterskaber (særligt fokus på Henrik Pontoppidan og Herman Bang) med fokus på de litterære strømninger naturalisme, realisme og impressionisme.
Tekster:
Grundbog: Brug litteraturhistorien/
Ole Schultz Larsen: "Det moderne gennembrud"”, I: Håndbog til Dansk – Litteraturhistorie”, kapitel 7 Systime, 2022
”1800-tallet på vrangen” 6:8 (1864-80), DR2 2007. (MitCFU)
"Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Lykke Per: Bille August (Film) (Mit CFU)
Herman Bang: Pernille, I: Bang, Herman: Værker i Mindeudgave, Gyldendal, 1920-
1921, s. 31. Onlineudgave fra Arkiv for Dansk Litteratur:
Herman Bang: "En historie fra skumringen", 1879/1880
Amalie Skram: "Constance Ring" Uddrag). Fra Brug litteraturhistorien.
”Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (VÆRK)
Øgendahl og de store forfattere (Bang), DR
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opstart af nyt forløb - Det moderne gennembrud
-
Det moderne Gennembrud 2: Se film Lykke Per
-
Vi taler om social uretfærdighed i dag og læser et uddrag af en novelle af Henrik Pontoppidan (Ane-Mette, 1887)
-
Henrik Pontoppidan Ane-Mette.docx
-
Fortsætter med at se filmen Lykkeper på timen
-
På klassen skal I lave podcasts om Lykkeper
-
Podcast Lykkeper.docx
-
Mande- og kvinderoller til debat.docx
-
Amalie Skram (1).docx
-
Læs om impressionismen og Herman Bang i vedhæftede dokument. På klassen arbejder vi med et uddrag af Herman Bangs "Pernille".
-
Impressionismen og Herman Bang.docx
-
Naturalisme og impressionisme som skrivestil.docx
-
Skrivemodul
-
PERNILLE.pdf
-
I skal arbejde videre med opgaveafleveringen på timerne
-
Skrivehjælp Herman Bang analyserende artikel.docx
-
Læs om Henrik Ibsen og teatret i kompendiet Det Moderne Gennembrud
-
Spørgsmål til Henrik Ibsens Et dukkehjem.1. akt Personkarakteristik.docx
-
Henrik Ibsen Et Dukkehjem, UIO.pdf
-
Fortsætter med læsning af Et Dukkehjem, hvor vi arbejder med handling, personer- og undertekst på siderne 22-38.
-
Undertekst anden halvdel af 1. akt af Henrik Ibsens Et Dukkehjem (1879), pp.22-38.docx Spørgsmål til handling anden halvdel af 1.docx
-
Henrik Ibsen Et Dukkehjem, UIO.pdf Læs side 39-54 i Et Dukkehjem hjemme.
-
Forståelse, face, undertekst og sproghandlinger akt to Et Dukkehjem.docx
-
Læs 55-67 i Et Dukkehjem hjemme
-
Kreative opgaver 2. akt.docx
-
Læs s. 67-79 af 3. akt af Et Dukkehjem
-
Et Dukkehjem Akt 3, opgaver.docx
-
Læs 3. og sidste akt af Et Dukkehjem
-
Kortfilm Et Dukkehjem.docx
-
Afslutning og opsamling - Det moderne Gennembrud. Hjemme skal I tænke over hvad vi har arbejdet med (tekster, forfattere, temaer, mv.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Krig
Martin Andersen Nexø; Brodermorderen (1926) I: Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig - Et danskfagligt forløb, pp.54-59
Lars Husum: Jeg er en hær. I: Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig - Et danskfagligt forløb, pp.63-65
Henrik Nordbrandt: Vuggevise, 2015
Martin A. Andersen: Agerhønen (1947)
K-rigen udfordrer læseren
Bjørg Tulinius,: Krigslitteraturen tager livtag med det universelle ved det at være
menneske og er derfor evigt aktuel og populær, Augustus 3-2010
Mai Bach Madsen: Flere følelser end kanoner i ny krigslitteratur,
Videnskab. dk, 08 oktober 2010
Henrettelse, digt af Tom Kristensen (1947)
Skønlitteratur på P1. Om krigslitteratur: https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2022/skoenlitteratur-krigslitteratur-11032203173
Dokumentar: Armadillo, Danmark 2010 – Prod.: Sara Stockman, Fridthjof Film – Instr. + manus: Janus Metz – Foto: Lars Skree -100 min © Nordisk Film (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo?unilogin=1)
Krigen, instr. af Tobias Lindholm, 2015,
Under sandet, instrueret af Instruktør Martin Zandvliet, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kærlighed
- Ebbe Skammelsen, folkevise
- Sagen om Sisse Sejr, Instagramopslag,
nyhedsartikler fra nettet
"Sisse Sejr | ❤️🩹 herfra. Kommentarer er velkomne i dm’eren, gider bare ikke et popcornfeed. God aften. | ", Instagram
7 typer kærlighed – hvor mange har du i dit liv?, single.dk
Om folkeviser:
Minlæring◦https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60630
Søren Ulrik Thomsen: Det bedste og det værste, Vindrose
Jørgen Leth: Jeg er levende, 1999
Peter Seeberg: Hjulet, 1962.
N.F.S. Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad, 1855
Helle Helle: En stol for lidt (fra Retter, 1996). I: Faglige Forbindelser i Dansk, sprog, litteratur, film, Dansklærerforeningens forlag, 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition/eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685058500",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685058500",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685058500"
}