Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren William Johannesen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Druk
Titel 2 Børnelitteratur
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Nyheder
Titel 5 Natur
Titel 6 Forløb - Dokumentarfilm (+ Mini-SSO)
Titel 7 Det moderne Gennembrud
Titel 8 Krig
Titel 9 Kærlighed
Titel 10 Repetition/eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Druk

Kort beskrivelse:
Forløb om fremstillinger af druk og alkohol i litteratur og medier. Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om alkohol og druk, samt reflektere over alkohols indflydelse/betydning for egen tilværelse.

Materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/korrespondent-om-unges-druk-selvom-det-goer-ondt-saa-er-man-noedt-til-kigge-lidt
Ludvig Holberg: Epistel 91 (uddrag)
Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (uddrag) Første akt
Blixen: Babettes gæstebud (1960) (1987) Uddrag fra film og novelle
Rifbjerg: Tømmermænd fra Under vejr med mig selv (1956)
Jensen: Ved frokosten (1906)
Vinterberg: Druk
Sonnergaard: Polterabend
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Børnelitteratur

Kort beskrivelse: Formålet med forløbet er læsemotivation + introduktion til analysebegreber i forhold til arbejde med, skrive og analysere litteratur for børn.

Projekt med Søren Kanne skole. Klassen besøgte to klasser på skolen. På baggrund af viden om målgruppe + børnebogsbegreber havde klassen i grupper lånt litteratur på biblioteket, som de læste op. Derefter rundvisning, arbejde med rim på plancher og fællesleg med skolebørnene. Forløbet virker udover de danskfaglige pointer som projektforløb (lærerjobbet)

Tekster:
Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte  VÆRK
Olle Hellbom: Brødrene Løvehjerte
H.C. Andersen: Klods-Hans
Folkeeventyr: Jesper og prinsessen.
Sigurd fortæller bibelhistorier https://www.youtube.com/watch?v=dE_9LYxptDo
Heinrich Hoffmann: Den store Bastian (Uddrag)
Halfdan Rasmussen: Halfdans ABC
J.K. Rowling: Harry Potter og de vises sten (kapitel 4)
Chris Columbus: Harry Potter og de vises sten
Patrick McHale: Det Ukendtes Skov
Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte - svensk lydbog kap. 1:   https://www.youtube.com/watch?v=q2AVrAnEWaM
Ark med definition af vigtige børnebogsbegreber (Adaptation, didaktisering, purifikation)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

Kort beskrivelse:  Formålet med forløbet er at introducere eleverne til centrale begreber inden for retorik og argumentation. Vi tager i forløbet udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation og også selv kunne argumentere for en holdning både mundtligt og på skrift. Begge dele trænes i forløbet.

Særlige fokuspunkter:  Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper, samt at kunne anvende viden om retorik og argumentation til selv at argumentere for et synspunkt både mundtligt og skriftligt.

Tekster:
"Håndbog til dansk" kap. 4.9 og 4.10 (Retorik og argumentation))
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Proklamationstale 1972
Proklamationstale 2024
Debatten: Hvad vil vi med kongehuset?
Vi er uenige - Er det farligt (Lørdag 24. februar 2024- politiken)
Marys tale til Frederiks 50års fødselsdag.

Arbejde:
Scenarieøvelse (appelformer)
Egen tale til Galla
Debat i grupper (alkoholfri fester på gymnasier (ja eller nej) - fraværsregistrering på HF (ja eller nej)
Individuelle debatindlæg til "Politiken"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyheder

Kort beskrivelse:

Udgangspunktet for forløbet er elevernes aktuelle nyhedsforbrug og brug af nyhedsplatforme:

Hurtige vs. langsomme medier
Sociale vs. journalistiske medier
Sandheden i journalistik i det moderne mediebillede
Forfladigelse vs. fordybelse
Kommunikationsanalyse (afsender/modtager-forhold er blevet mere komplekst)

Vigtige begreber/områder: Avistyper, vinkling, journalistisk sprog, nyhedskriterier, avisgenrer, traditionel journalistik, fortællende journalistik, nyhedstrekanten, appelformer, retoriske pentagram.

Materiale:
"Håndbog til Dansk"
Elevernes egne aktuelle nyhedsfund (analysearbejde med disse)
Flere unge samles i bogklubber - popstjerne er også med
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-06-flere-unge-samles-i-bogklubber-popstjerne-er-ogsaa-med

Det universelle sexobjekt (Linea Maja Ernst (WA - 18/11-2022)

Mette Blomsterberg: Den Virkelige Grund Til Det Pludselige Bagedyst Exit!

Tæt på sandheden: Fregat-fadæsen (6/4-2024
Branden af Bang


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Natur

Kort beskrivelse:

Udgangspunktet for forløbet er elevernes refleksioner over (og brug af) begreberne natur og klima + fokus på oplevelse/sansning (derfor foregår meget af forløbet ude!)

Hvad er natur? Hvad er klima? Hvad bruger vi naturen til? Natur i litteratur, reality, holdningstekster

Teoretisk fundament: Romantikkens natursyn overfor det moderne gennembruds natursyn (litterært)

Naturopgave: Digt eller holdningsindlæg! + eget afsnit af "Alene i vildmarken" (gruppeopgave)

Materiale:

Klip fra: Litteraturens Veje + Kreative produktioner i dansk (Natursyn på tværs af tid) (Teoretisk fundament)

Alfrieda taler med træer: - Nogle kalder det en sjette sans | TV2 Østjylland (tv2ostjylland.dk)
"ARLANDA-KASTRUP","VESTERHAVET", "MØNSTED KALKGRUBER", "ENGHAVEN" og "SALTSTAUMEN" af Rasmus Nikolajsen. Alle digte fra "Tilbage til unaturen" (2016)
”Morgenvandring” (1805) og ”Der er et yndigt land” (1819) af Oehlenschläger
DR1: Alene i vildmarken sæson 8 episode 1
Den er god nok: Enden er nær (Frank Hvam – WA: 12/11-2022)
Blicher: Søren Kanne, (1838)
To digte fra "Steder på vejen" (2021) af Peter Laugesen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb - Dokumentarfilm (+ Mini-SSO)

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, vurdere og perspektivere dokumentarfilm. Vi arbejder med dokumentartyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler.

Frigge Fri: Klub Kranium (2021) VÆRK
DR: Store danske videnskabsmænd - August Krogh
DR: Grønlands hvide guld
Afsnit om dokumentarfilm og filmiske virkemidler fra Håndbog til dansk
Mette Skov Hansen: ”Dokumentarfilm forfører publikum med nærvær og autenticitet”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne Gennembrud

Litteratur- og samfundshistorisk overblik over perioden. Analyse og fortolkning af tekster fra centrale forfatterskaber (særligt fokus på Henrik Pontoppidan og Herman Bang) med fokus på de litterære strømninger naturalisme, realisme og impressionisme.


Tekster:

Grundbog: Brug litteraturhistorien/
Ole Schultz Larsen: "Det moderne gennembrud"”, I: Håndbog til Dansk – Litteraturhistorie”, kapitel 7 Systime, 2022
”1800-tallet på vrangen” 6:8 (1864-80), DR2 2007. (MitCFU)
"Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Lykke Per: Bille August (Film) (Mit CFU)
Herman Bang: Pernille, I: Bang, Herman: Værker i Mindeudgave, Gyldendal, 1920-
1921, s. 31. Onlineudgave fra Arkiv for Dansk Litteratur:
Herman Bang: "En historie fra skumringen", 1879/1880
Amalie Skram: "Constance Ring" Uddrag). Fra Brug litteraturhistorien.
”Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (VÆRK)
Øgendahl og de store forfattere (Bang), DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krig

Martin Andersen Nexø; Brodermorderen (1926) I: Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig - Et danskfagligt forløb, pp.54-59
Lars Husum: Jeg er en hær. I: Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig - Et danskfagligt forløb, pp.63-65
Henrik Nordbrandt: Vuggevise, 2015
Martin A. Andersen: Agerhønen (1947)
K-rigen udfordrer læseren
Bjørg Tulinius,: Krigslitteraturen tager livtag med det universelle ved det at være
menneske og er derfor evigt aktuel og populær, Augustus 3-2010
Mai Bach Madsen: Flere følelser end kanoner i ny krigslitteratur,  
Videnskab. dk, 08 oktober 2010
Henrettelse, digt af Tom Kristensen (1947)

Skønlitteratur på P1. Om krigslitteratur: https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2022/skoenlitteratur-krigslitteratur-11032203173

Dokumentar: Armadillo, Danmark 2010 – Prod.: Sara Stockman, Fridthjof Film – Instr. + manus: Janus Metz – Foto: Lars Skree -100 min  © Nordisk Film (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo?unilogin=1)

Krigen, instr. af Tobias Lindholm, 2015,

Under sandet, instrueret af Instruktør Martin Zandvliet, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kærlighed


- Ebbe Skammelsen, folkevise

- Sagen om Sisse Sejr, Instagramopslag,
nyhedsartikler fra nettet
"Sisse Sejr | ❤️‍🩹 herfra. Kommentarer er velkomne i dm’eren, gider bare ikke et popcornfeed. God aften. | ", Instagram

7 typer kærlighed – hvor mange har du i dit liv?, single.dk

Om folkeviser:
Minlæring◦https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60630

Søren Ulrik Thomsen: Det bedste og det værste, Vindrose
Jørgen Leth: Jeg er levende, 1999
Peter Seeberg: Hjulet, 1962.
N.F.S. Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad, 1855
Helle Helle: En stol for lidt (fra Retter, 1996). I: Faglige Forbindelser i Dansk, sprog, litteratur, film, Dansklærerforeningens forlag, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer