Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Glennie Lund Grøfte
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Druk
Titel 2 Børnelitteratur
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Natur
Titel 6 Dokumentarfilm (+ Mini-SSO)
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Jul og nytår
Titel 9 Krig
Titel 10 Kærlighed
Titel 11 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Druk

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om druk, alkohol og beruselse. Forløbet fungerer også som intro til genrer og danskfagets identitet og metode. Hertil benyttes flere afsnit fra Håndbog til dansk.

Thomas Vinterberg: Druk (VÆRK)
Karen Blixen: Babettes gæstebud (uddrag fra selve middagen og filmklip fra samme)
Klaus Rifbjerg: Tømmermænd
Johannes V. Jensen: Ved frokosten
Jan Sonnergaard: Polterabend
Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget scene 1 akt 1-3
Jakob Trolle: Korrespondent om unges druk: 'Selvom det gør ondt, så er man nødt til at kigge lidt indad'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Børnelitteratur

Formålet med forløbet er at eleverne bliver i stand til at analysere, fortolke og perspektivere børnelitteratur. Vi arbejder med begreberne adaptation, purifikation og didaktisering (uddrag fra Weinreich: Børnelitteratur). Forløbet munder ud i et praktisk og kreativt praktik-samarbejde med en lokal 2. klasse om børnerim.  

Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte  (VÆRK)
Olle Hellbom: Brødrene Løvehjerte
H.C. Andersen: Klods-Hans
Folkeeventyr: Jesper og prinsessen.
Sigurd fortæller bibelhistorier https://www.youtube.com/watch?v=dE_9LYxptDo
Heinrich Hoffmann: Den store Bastian
Halfdan Rasmussen: Halfdans ABC (VÆRK)
J.K. Rowling: Harry Potter og de vises sten (kapitel 4)
Chris Columbus: Harry Potter og de vises sten
Patrick McHale: Det Ukendtes Skov (VÆRK)
DR: Onkel Rejes julefis (afsnit 1)



Astrid Lindgren: Brødrene Løvehjerte - svensk lydbog kap. 1:   https://www.youtube.com/watch?v=q2AVrAnEWaM

Afsnit fra Håndbog til dansk om eventyr
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, vurdere og perspektivere taler og argumenterende tekster. Vi arbejder med Ciceros pentagram, Toulmins modeller, argumenttyper, appelformer, genrer samt sproglige figurer og billeder (stilistik). Som teoretisk fundament bruges afsnittene om retorik, argumentation og stilistik fra Håndbog til dansk.

Vi læser:

Kronprinsesse Marys tale ved Frederiks fødselsdags-gallataffel (50 år)
Debatten: Hvad vil vi med kongehuset?
Prins Christians tale ved eget fødselsdags-gallataffel (18 år)
Proklamationstale 2024
Proklamationstale 1972
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Tæt på sandheden: Vi tager den på dagen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, vurdere og perspektivere nyhedstekster. Vi arbejder med genrer, nyhedskriterier, layout, avistyper og journalistisk sprog. Som teoretisk fundament bruges afsnittet om avisjournalistik fra Håndbog til dansk. Vi kigger ofte på aktuelle nyhedshistorier men de konkrete eksamens-perspektiveringstekster er følgende:

Flere unge samles i bogklubber - popstjerne er også med
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-06-flere-unge-samles-i-bogklubber-popstjerne-er-ogsaa-med
Linea Maja Ernst: Det universelle sexobjekt
Håndbog til dansk: Mette Blomsterberg: Den Virkelige Grund Til Det Pludselige Bagedyst Exit!
Herman Bang: Branden
DR: Tæt på sandheden: Fregat-fadæsen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Natur

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om natur.

Oehlenschläger: Der er et yndigt land    
Oehlenschläger: Morgenvandring
DR1: Alene i vildmarken s8 e1
DR1: Debatten: Nødråb fra naturen (intro)
Frank Hvam: Den er god nok. Enden er nær.
Blicher: Søren Kanne
https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/alfrieda-taler-med-traeer-nogle-kalder-det-en-sjette-sans


Handout om romantikkens natursyn

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentarfilm (+ Mini-SSO)

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, vurdere og perspektivere dokumentarfilm. Vi arbejder med dokumentartyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler. Teoretisk fundament: Afsnit om dokumentarfilm og filmiske virkemidler fra Håndbog til dansk og Minlæring.  

Frigge Fri: Klub Kranium (2021) VÆRK
DR: Store danske videnskabsmænd - August Krogh
DR: Grønlands hvide guld

Mette Skov Hansen: ”Dokumentarfilm forfører publikum med nærvær og autenticitet”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster fra det moderne gennembrud og får en forståelse for, hvad en litterær periode er. Der er fokus på temaerne køn, klasse og kirke og de tre skrivestile naturalisme, realisme og impressionisme. Vi læser:

Ibsen: Et dukkehjem (VÆRK)
Pontoppidan: Nådsensbrød
Bang: En historie fra skumringen
Uthaug: 11% (uddrag s. 132-143)

Vi ser:

August: Lykke-Per
Panduro: TV-teatret "Et dukkehjem"(2. og 3. akt) på DR GENSYN

Desuden indgår sekundærmateriale i form af kompendium og Øgendahl og de store forfattere (Bang og Pontoppidan)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jul og nytår

Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster, som har tilknytning til jul og nytår. Vi læser:

DR: Troldspejlet ødelægger julen
Charles Dickens: Et juleeventyr (VÆRK)
Grundtvig: Et barn er født i Betlehem, Det kimer nu til julefest, Dejlig er den himmel blå og Vær velkommen, herrens år (advent)
Juleudstilling på Museum Østjylland i Grenaa: "Fra mig til dig – gaver i 1000 år"
Mette Frederiksens nytårstale 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krig

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om krig.

Vi læser:

Podcasten Krigslitteratur: https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2022/skoenlitteratur-krigslitteratur-11032203173   
Nexø: Brodermorderen
Husum: Jeg er en hær
Metz: Armadillo (VÆRK)
Hansen: Agerhønen
Kristensen: Henrettelsen
Nolan: Dunkirk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kærlighed

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at analysere, fortolke og perspektivere tekster om kærlighed

Vi læser:

Ebbe Skammelsen, folkevise

Sagen om Sisse Sejr, Instagramopslag, nyhedsartikler fra nettet
"Sisse Sejr | ❤️‍🩹 herfra. Kommentarer er velkomne i dm’eren, gider bare ikke et popcornfeed. God aften. | ", Instagram

7 typer kærlighed – hvor mange har du i dit liv?, single.dk

Om folkeviser:
Minlæring◦https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60630

Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste, Vindrose (VÆRK)
Jørgen Leth: Jeg er levende, 1999
Peter Seeberg: Hjulet, 1962.
Helle Helle: En stol for lidt (fra Rester, 1996). I: Faglige Forbindelser i Dansk, sprog, litteratur, film, Dansklærerforeningens forlag, 2005 + handout om minimalisme
Benjamin Hav: Jeg elsker dig fra 2025  (+ afsnit om rap i Håndbog til dansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og eksamenstræning

Vi repeterer de ti eksamens-forløb og træner den mundtlige eksamensform. Vi bruger begrebskort:   https://systime.dk/begrebskort-til-dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer