Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Glennie Lund Grøfte
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Science fiction
Forløb om science fiction-genren. Formålet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere science fiction-tekster.
Fokuspunkter: dystopia(n), utopia(n), post-apocalyptic, apocalypse, near-future, science, technology, zombies.
Eleverne skriver fanfiction som kreativ skriveøvelse.
KERNETEKSTER:
Episoder fra Death Love + Robots: VOL. 1 E1, VOL 3 E1 & 4
Black Mirror: S1E3 The Entire History of You
Ross: Hunger Games
MacGregor: Zombie Ate My Girlfriend
Den Oscar-vindende kortfilm “I’m Not a Robot”
Baggrund/teori: https://www.youtube.com/watch?v=nrusqQ5JftA og læreroplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Culture Clash
Forløb om kultursammenstød, herunder racisme, kolonialisme og imperialisme i forskellige engelsktalende lande: Indien, Nigeria og Australien. Formålet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster om kulturelle forskelle og sammenstød.
KERNETEKSTER:
Kipling: White Man's Burden
Anderson: The Wonderful Story of Henry Sugar
Noyce: Rabbit-Proof Fence + film study guide
Kevin Rudd: Apology Speech
Adichie: The Danger of a Single Story
Weller: Going Home
Interviews:
https://www.youtube.com/watch?v=tSNvfk0zFNc
https://www.youtube.com/watch?v=SHVbVBLlhCM
Artikel:
“Wes Anderson's colonial hangover in ‘The Wonderful Story of Henry Sugar’”
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsark 1.p 4. marts 2024.docx
-
the danger of a single story pdf.pdf
-
Vi går i gang med forløbet Culture Clash :-)
-
■Squad 1: Isabella, Selma, Mathilde, Malou, Luna ■Squad 2: Alexander, Nellie, Aya ■Squad 3: Nicole, Lærke H, Freja, Jasmilia ■Squad 4: Tilde, Lærke S, Amanda, Nova, Aviana ■Squad 5: Sebastian, Valdemar, Mads, Daliar, Tobias ■Squad 7: Noah, Sylvester,
-
Vi mødes i lokale 39 :-) Medbring computer og oplader - I skal lave opgaver på Minlæring :-)
-
Arbejdsark 1.p 13. marts.docx
-
Engelsk 1.p 130324.pptx
-
Vi arbejder videre med forløbet "Culture Clash" :-) Vi mødes i lokale 36 :-) Hvis du var fraværende, da vi startede på forløbet, skal du lave de vedhæftede opgaver (fra d. 4. marts) til i dag.
-
Arbejdsark 1.p engelsk 15. marts 2024.docx
-
Vi mødes i 36 :-) Færdiggør gerne opgaverne fra sidst (vedhæftet)
-
Arbejdsark 1.p 13. marts (1).docx
-
Arbejdsark 1.p engelsk 180324.docx
-
Australia_Rabbit-Proof Fence_film study guide 2.pdf
-
MEDBRING HØREBØFFER :-)
-
Arbejdsark 1.p engelsk 200324.docx
-
MEDBRING HØREBØFFER :-) Hvis du var fraværende mandag skal du se de første 45 minutter af filmen Rabbit-Proof Fence (link nedenfor) og læse s. 1-5 i The Rabbit-Proof Fence Study Guide.
-
Rabbit-Proof Fence
-
Walk and talk.docx
-
Engelsk 1.p 220324.pptx
-
Alle skal have set Rabbit-Proof Fence til i dag :-)
-
Going Home 1.p.pdf
-
Engelsk 1.p 030424.pptx
-
Vi mødes i 39 :-)
-
Engelsk 1.p 050424.pptx
-
Going Home
-
Brug lidt tid på at læse og forstå novellen "Going Home" :-)
-
Culture Clash
-
Engelsk 1.p 150424.pptx
-
Vi samler op på forløbet "Culture Clash". Medbring noter og materiale fra forløbet :-)
-
Eksamen/EngB_hf_2023-08-11
-
Engelsk 1.p 170424.pptx
-
Vi begynder at arbejde med skoleårets sidste engelskaflevering: Engelsk 5 :-) Derfor er det ekstra vigtigt at medbringe computer + oplader i dag :-)
-
Minlæring
-
Engelsk 1.p 240424.pptx
-
Vi mødes i 36 :-) Vi knokler videre med eksamenssættet (Engelsk 5). Vi er kommet til Assignment 3. Vi starter igen med en opvarmningsøvelse :-) :-) :-)
-
Engelsk 1.p 260424.pptx
-
Vi mødes i 36 :-)Vi knokler videre med eksamenssættet (Engelsk 5). Vi er kommet til Assignment 5. Vi starter igen med en opvarmningsøvelse :-) :-) :-)
-
Engelsk 1.p 290424.pptx
-
Vi mødes i 48 :-) Vi knokler videre med eksamenssættet (Engelsk 5). Vi er kommet til Assignment 6, som vi arbejder med hele ugen. I dag skal I vælge mellem 6 A, B & C og skrive summary.
-
Skabelon til analytical essay med links til Minlæring.docx
-
eksamen/EngB_hf_2023-08-11
-
Engelsk 1.p 010524.pptx
-
Vi mødes i 39. Vi knokler videre med eksamenssættet (Engelsk 5). Vi er kommet til Assignment 6, som vi arbejder med hele ugen. I dag skal I skrive analytical essay.
-
Engelsk 1.p 030524.pptx
-
Vi mødes i 39...Vi knokler videre med eksamenssættet (Engelsk 5). Vi er kommet til Assignment 6, som vi arbejder med hele ugen. I dag skal I skrive discussion.
-
Engelsk 1.p 080524.pptx
-
Vi mødes i 36. I dag er et opsamlingsmodul, hvor I kan arbejde på eventuelle huller i, læse korrektur på og/eller stille spørgsmål til eksamenssættet :-) Vi slutter af med at spise en lille belønning og tale om skriveprocessen :-)
-
Emma Watson Interviews Rupi Kaur for Our Shared Shelf
-
Engelsk 1.p 130524.pptx
-
I får udleveret den bog, I skal læse i sommerferien :-)
-
Afslutning :-) Vi mødes i 39 :-) Husk påklædning og evt. udstyr til enten heppekor eller rundbold :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Love
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster (digte, noveller, film, artikler og romaner) om kærlighed. Eleverne skriver et love letter samt digte i Rupi Kaur-stil som kreative skriveøvelser.
KERNETEKSTER:
Shakespeare: Sonnet 18
Disney: Pocahontas
Rupi Kaur: Milk and Honey (værklæsning) + hjemmeside https://rupikaur.com/?srsltid=AfmBOorzKaX5Qa-QxTEOsLzkwFtjOQAJDjHWyRKsONYNX-l-g8wLexEL og Kaurs Instagram + Emma Watson Interviews Rupi Kaur: https://www.youtube.com/watch?v=mkw1S1eqNBI
Robert Epstein: How Walt Disney Ruined Our Love Lives
Joe R. Lansdale: Love Doll. A Fable
Colleen Hoover: It Ends With Us (chapters 1, 14, and 35 + film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Election
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, vurdere og perspektivere tekster om eller fra amerikanske valg med særligt fokus på præsidentvalget 2024. Eleverne skriver selv en tale i Trump/Harris-stil og debatterer emner som abort og immigration.
Vi bruger følgende sider fra Genefke, Mikkelsen og Wichs ELECTION YEAR (2024): 10-22, 37-50, 58-65, 70-71, 76-77, 134-139, 217-221 og 224.
I forløbet indgår følgende kernetekster:
Remarks by Harris to kick off nationwide "Fight for Reproductive Freedoms" Rally
President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally
Taylor Swift: Childless Cat Lady post on Instagram Sep. 2024
South Park (Turd and Douche)
The Purge Election Year
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Heroes and Villains
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster om/med helte og/eller skurke. Vi arbejder med forskellige genrer samt forskellige typer helte og skurke. Eleverne arbejder bl.a. projekt-orienteret med selvvalgt materiale og fremlæggelse af analyse og fortolkning.
KERNETEKSTER:
Todd Phillips: Joker 1
Todd Phillips: Joker 2: Folie a deux
Superman (Action Comics 1, 1938)
DC Christmas Carols
Adam Marek: Batman vs. the Bull
Selvvalgt materiale (projektarbejde)
Bret Easton Ellis: Killing Child at Zoo (uddrag fra romanen American Psycho)
Teori:
Every Hero Explained in 7 Minutes (Youtube)
Every Villain Explained in 7 Minutes (Youtube)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Family
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster om familien i forskellige engelsksprogede kulturer. Vi finpudser begrebsapparatet (retoriske, filmiske og litterære virkemidler) i arbejdet med de forskellige genrer. Eleverne prøver selv at skrive med isbjergs-teknikken.
KERNETEKSTER:
The Crown S1 E1&2
Winston Churchill: On the Death of King George
Mark McLaughlin: Since I Saw the Sea
The Kardashians S06E03 “I Just Can't Wait To Be King” + self-selected episode
Disney: Encanto
Hemingway: Indian Camp + "Baby shoes for sale. Never worn."
Allen: Midnight in Paris
What Is Ernest Hemingway’s “Iceberg Theory”?: https://www.youtube.com/watch?v=k5hBWfZeJL0
"The Commonwealth": https://www.royal.uk/the-commonwealth
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Log på
-
Den sjove grammatik-quiz!.pptx
-
Engelsk 2.p 090125.pptx
-
HAPPY NEW YEAR! –ASGER: Medbring medaljen til Den sjove grammatik-quiz!
-
Family
-
Engelsk 2.p 160125.pptx
-
Vi lægger en plan for resten af året og begynder på det sidste forløb... Emil og Asger informerer først om studenterkørsel, GR om galla og Luna om Blå bog :-)
-
Watch The Crown S1E1. Describe your favourite scene in 50-100 words (Elevfeedback).
-
Engelsk 2.p 200125.pptx
-
Vi arbejder videre med The Royal Family :-) Alle skal have set The Crown S1E1 til i dag :-)
-
Minlæring
-
Engelsk 2.p 220125.pptx
-
–LEKTIE: Læs Winston Churchill: ”On the Death of King George”. Imens I læser, skal I have listen over ”rhetorical tools” ved hånden. Hvor mange kan I finde i talen?
-
Rhetorical tools.pdf
-
Churchill speech on King George's Death 1952.pdf
-
Engelsk 2.p 230125.pptx
-
Vi begynder at arbejde med "Engelsk 5" (Assignment 1 og 2 i dag) - Medbring hørebøffer :-)
-
Skr. eksamen i engelsk_HFb.pdf
-
Engelsk 2.p 270125.pptx
-
Vi arbejder med "Engelsk 5" (Assignment 3 og 4 i dag) - Medbring hørebøffer :-)
-
engelsk 2.p 290125.pptx
-
LEKTIE: Write a text (50-75 words) to match the photo. You must include the following words in your text. You are not allowed to change the forms of the words. You must underline the words in your text: earlier – advice – women – offspring – sunny –
-
Assignment_5_billede-17088.png
-
Engelsk 2.p 300125.pptx
-
Vi mødes i 39! LEKTIE: Write a summary of “Since I Saw the Sea” in about 150 words.
-
Since I Saw the Sea.pdf
-
•HUSK AT GR ER TILGÆNGELIG I 39 :-) Bemærk ”Må arbejde på skolen” 8.40-10.10:
-
Engelsk 2.p 030225.pptx
-
•Vi mødes alle sammen kl. 10.25 og læser korrektur på analytical essay og discussion, og I danner jer et overblik over, hvad I mangler i ”Engelsk 5”. I skal printe hele jeres template og medbringe den.
-
Kære 2.p. Jeg har fået corona, så I skriver selv Blå bog her til morgen. Kh GR
-
Engelsk i 2.p d. 17. februar.docx
-
Kære 2.p. Jeg har fået corona, så I arbejder selv i dag. Se det vedhæftede. Kh GR
-
Engelsk 2.p 19. februar (1).docx
-
Kære 2.p. Jeg har corona, så I arbejder selv i dag. Se det vedhæftede. Kh GR
-
Engelsk 2.p 200225.pptx
-
I skal se Encanto. Filmen er booket til jer på mitCFU :-) Den kan også ses på Disney Plus - husk engelsk tale :-)
-
Engelsk 2.p260225.pptx
-
Vi skal arbejde med Encanto :-) LEKTIE: Se filmen færdig :-)
-
Engelsk 2.p 270225.pptx
-
I dag skal vi: 1) arbejde mere med Encanto 2) arbejde med lidt grammatik. LEKTIE: Se grammatik-videoen nedenfor...
-
I skal se The 2025 Oscars om natten, og derfor møder I ind senere (10.25) :-) Tag – og medbring - noter (Hvem vandt? Var der drama? Hvilken takketale var den bedste? Hvem havde den flotteste kjole på?)
-
Liste over links til skr. eng. 2.p.docx
-
Engelsk 2p 030325.pptx
-
PROGRAM:
-
Engelsk 2p 050325.pptx
-
Adjectives Adverbs.docx
-
Minlæring: BIORD
-
Minlæring: TILLÆGSORD
-
Minlæring: BIORD ELLER TILLÆGSORD?
-
Os der ikke er til terminsprøve i matematik B arbejder med noget grammatik i dag. LEKTIE: Medbring en parfume! :-)
-
Generel feedback til 2.p termin.docx
-
Vi er ved at være færdige med forløbet FAMILY... Vi SKAL lige nå at (forkæle os selv med at) arbejde med Ernest Hemingway - nobelprisvindende forfatter! :-) - inden vi begynder at repetere! :-)
-
Engelsk 2.p 120325.pptx
-
INDIAN CAMP.pdf
-
Der er ingen lektier til i dag. Vi skal analysere og fortolke (=analyse and interpret) Hemingways "Indian Camp" :-)
-
Engelsk 2.p 130325.pptx
-
Analysis and interpretation Indian Camp.docx
-
–Vi gennemgår arbejdet fra i går, prøver at skrive som Hemingway og begynder at se filmen Midnight in Paris
-
–Se filmen færdig (mitCFU) –GR er tilgængelig (terminsprøve-samtale) i lokale 39
-
Midnight in Paris
-
Engelsk 2.p 170325.pptx
-
Assignment 4.docx
-
–Vi arbejder med Midnight in Paris :-)
-
Vi lukker ned for "Family" - medbring materiale og noter fra forløbet :-)
-
Template 2.p 20. marts.docx
-
Engelsk 2.p 200325.pptx
-
Vi leger med noget grammatik i dag :-) Jeg har på baggrund af jeres terminsprøver valgt noget ud, som skal trænes :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Vi repeterer de seks eksamensforløb og træner den mundtlige eksamensform. Vi stifter også bekendtskab med begrebet lingua franca og træner udtale med forskellige accenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194532745",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194532745",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194532745"
}