Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Minna Friborg Hansen
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sci-Fi / AI
Titel 2 Skriveforløb incl værklæsning
Titel 3 LOVE Værklæsning (fortsat): The Fault in Our Stars
Titel 4 The UK: From Royalty to Working Class (eksamen)
Titel 5 The USA: Black Voices/Civil Rights (eksamen)
Titel 6 (Mundtlige terminsprøver)
Titel 7 The USA: School Shootings and Gun Culture(eksamen)
Titel 8 Culture Clash / Australia (eksamen)
Titel 9 Love (eksamen)
Titel 10 Revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sci-Fi / AI

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til science fiction-genren, dens karakteristika, formål og betydning i litteraturen og populærkulturen. Eleverne skal udvikle deres analytiske færdigheder gennem læsning og diskussion af sci-fi tekster.

Daniel Keyes: Flowers for Algernon (novella) (Artificial intelligence)
Film: Flowers for Algernon (dir. Jeff Bleckner, 2000)
Sci-Fi elements/theory: https://www.youtube.com/watch?v=nrusqQ5JftA&t=100s
Group exercise on SciFi films and trailers
Sci-Fi texts:
- Short story: Ken MacGregor: Zombie Ate My Girlfriend
- Short film: Love, Death + Robots (S3) - Night of the Mini Dead (E4)
- Film: Hunger Games (dir. Gary Ross, 2012)

Vi har løbende i undervisningen begge år arbejdet med følgende opslagsværker:
ORDBØGER:
Eng-Da-Eng ordbøger (Gyldendal): https://ordbogen.com
Eng-eng ordbog: http://www.dictionary.com    
LONGMAN – Eng-eng ordbog: https://www.ldoceonline.com/
Eng-eng ordbog (Oxford): http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/   
Synonym ordbog: http://www.thesaurus.com/   
Slang-ordbog: https://www.dictionary.com/e/slang/ + https://www.urbandictionary.com/

GRAMMATIK/SPROG:
Engram/MinLæring: https://minlaering.dk/login  
Grammatik på dansk: www.sproglinks.dk/grammatik_engelsk.doc  

ANALYSEMODELLER, struktur (skr.) mv:
Do it write https://app.minlaering.dk/bog/25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriveforløb incl værklæsning

Focus on analysis tools and writing genres (summary, analytical essay, discussion):
Fiction:
Chloë Heuch, “The Castle”, a short story, 2021.
Tommy Clarke, “Reappear”, a short film, 2021.

Non-fiction:
Text 1: Jaclyn Peiser, “An assistant principal read the children's book I Need a New Butt! to second-graders. He was fired.”, an article from The Washington Post website, 2022.
Text 2: Olivia Orlewicz, “The Issues of Youth Censorship”, a TED talk from TED website, 2020.

(alle fra: https://portal.supportcenter.dk/Eksamen/EngBhf-2023-05-17/index.html)

Sideløbende med det skriftlige arbejde har vi kørt 'langkøring' ifm. værklæsningen. Denne fortsættes efter sommerferien og skal på sigt indgå i Love-forløbet.
Novel: John Green: The Fault in Our Stars
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 LOVE Værklæsning (fortsat): The Fault in Our Stars

I forbindelse med et Love-tema, som vi skal læse mere af senere i forløbet, læser vi romanen The Fault in Our Stars (John Green). Vi arbejder primært med personkarakteristik og - udvikling, samt temaer.

(+ fortsat fokus på arbejde med skriftlighed)

Novel: John Green, The Fault in Our Stars
Film: The Fault in Our Stars (dir. Josh Boone, 2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The UK: From Royalty to Working Class (eksamen)

I dette forløb tager vi et par dyk ned i det britiske klassesamfund, og beskæftiger os mest med The Royal Family og dens betydning for briterne m.fl., samt arbejderklassen og deres forhold, samt syn på sig selv. Fokus er altså primært på samfundsforhold og kultur, men der har også været fokus på cinematic techniques i forb. med de audiovisuelle tekster, og vi har arbejdet med hensigtsmæssig brug af AI/Chatbots, f.eks. ift. research omkring de bagvedliggende grunde til fattigdommen i UK.

Materiale:
Royalty To Working Class: The British Social Class System, Explained,  https://www.youtube.com/watch?v=QWrajAtXtVw (27min)

+ The Crown S1E1 (56 min.)
The Crown S1E2 (61 min.)

Churchill’s Speech on King George’s Death
God Save the King (Queen)

Netflix: Harry and Meghan S1E1 (57 min.) – A Royal Crisis?

BBC: Why are so many children living in poverty? https://www.youtube.com/watch?v=s76iBP49-lQ (11 min, 2021)

Britain’s Poorest Kids (dir. RealStories/TrueVision), https://www.youtube.com/watch?v=PkssqscrrrU (59min) (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The USA: Black Voices/Civil Rights (eksamen)

Med afsæt ift. det amerikanske valg i efteråret 2024, har vi haft fokus på den afrikansk-amerikanske befolkning i USA og deres forhold nu og tidligere. Eleverne har produceret deres egne podcasts om valget, og

American Election (background): Lecture by Derek Beach, AU /gymnasie-streaming
American Election (issues): research in groups -> share knowledge in crossgroups

(vedhæftet kompendium:)
Billie Holiday: Strange Fruit (poem/lyrics)
Langston Hughes: Ballad of the Landlord (poem)
Martin Luther King Jr: I Have a Dream (speech)
Film: The Help/Niceville (dir. Tate Taylor, 2011) (+ uddrag fra romanen, se kompendium)
Documentary: The 13th (dir. Ava DuVernay, 2016) (Netflix)
Angie Thomas: The Hate U Give (film (dir. George Tillman Jr, 2018)
Joyner Lucas: I'm not racist (hip hop lyrics)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 (Mundtlige terminsprøver)

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The USA: School Shootings and Gun Culture(eksamen)

I forløbet omkring school shootings (fokus på især Columbine og Parkland) og the gun debate har vi beskæftiget os med den amerikanske våbenkultur og de forskellige holdninger til denne (især i sammenhæng med skoleskyderier), samt effekten på skolebørn og -forældre ift. frygten for det næste skoleskyderi.
Der er i dette team også lagt vægt på analyse af non-fiction-tekster.

INTRO:
Can Salsa be our class pet? https://www.tiktok.com/@afmuscato/video/7349216199416335658?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7427494600354629153

Back to School essentials: https://www.facebook.com/share/r/18rP6WNzpL/

Bullet proof rucksack: https://www.facebook.com/share/v/1Df4gD1D5p/

ADs analysed:
Evan – Sandy Hook Promise: https://www.youtube.com/watch?v=A8syQeFtBKc&t=148s (2:29)

Guns With History – Prevent Gun Violence: https://www.youtube.com/watch?v=1nAfWfF4TjM (4min)

Images:
- Children holding gun + Kinder Egg
(https://sites.psu.edu/thoughtpower/2017/09/15/kinder-egg-ad-a-powerful-display-of-rhetoric/)
- Arming teachers /NRA Satire
(https://www.nj.com/opinion/2018/03/quick_draws_cartoonists_shot_down_idea_of_arming_t.html)
- I Lost my Brothers (graveyard)
(https://mastodon.social/@badtux/113093129934622740)

Text: What Shooting Drills Look Like

Documentary: Bowling for Columbine (dir. Michael Moore, 2002)

GUN DEBATE
Short docs / debate:  PROs and CONs (for all to watch)
Gun Nation – America’s deadly love affair with firearms (29 min): https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw (both sides)

Where to Start Fixing America’s Gun Problem - Between The Scenes (Daily Show – Trevor Noah): https://fb.watch/wSNvQn-GDc/ (pro) (4:55)

15 Yr Old Maryland Girl Leaves AntiGun Politicians Speechless: https://www.youtube.com/watch?v=Xl0S3Q5ig7k (3min) - en video med en pige der forklarer hvorfor hun vil have ret til våben- (con)

For matrix-groups 🡪 panel debate:
Articles pro/con gun control (fra antologien Columbine and Beyond)
Pro: Brady
Con: NRA + Why I Carry a Gun (The Atlantic)

Ekstra (ikke alle er nået igennem disse)
More PRO:
Defeating Every Argument Against Gun Control - Steve Hofstetter
https://www.youtube.com/watch?v=BxrANYjq2i8

More CON: (responses to Steve Hofstetter’s video)
Comedian Claims He Defeated Every Argument Against Gun Control - Part 1+2+3+4+5 (divide out between the CON-groups) (10-18 min. each)
https://www.youtube.com/watch?v=AVJ0SkahgQQ
https://www.youtube.com/watch?v=5R64ct-i3jY
https://www.youtube.com/watch?v=3FkAQSRp4iI
https://www.youtube.com/watch?v=jggal9TCjDs
https://www.youtube.com/watch?v=L6EutwySwN4
MIDDLEGROUND: https://www.youtube.com/watch?v=3svs-nHtlNg

Matrix-arbejde - "different perspectives":
Group 1: THE SCHOOL SHOOTER
Watch Skolemassakrer – når unge går amok (51 min.)  (log in at CFU to watch)
+ 10 Disturbing Interviews with School Shooters (33 min.)

Group 2: THE VICTIM
Watch Jeg overlevede et skoleskyderi (48 min.) (log in at CFU to watch)
+ Bevæbnet til mælketænderne (40 min.) (also at CFU)

Group 3: THE PARENTS
Watch Mit barn blev skoleskyder (71 min.) (log in at CFU to watch)
+ My Son Was a Columbine Shooter (15 min.) (TED-talk by Sue Klebold)

Antivåben-aktivisme:
Documentary: After Parkland (dir. Jake Lefferman and Emily Taguchi, 2019)
Speech: We Call BS / Emma Gonzalez
Article: Parkland Student Emma González Opens Up About Her Fight for Gun Control - Feb26 2018
Dale Hanson: It's getting harder to enjoy the day (short commentary) https://www.facebook.com/reel/4044923309120630
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Culture Clash / Australia (eksamen)

I dette forløb har vi både arbejdet lidt generelt med culture clash/fordomme (The Danger of a Single Story) og perspektivet omkring arven efter the British Empire (White Man's Burden) og nutidens effekt af koloniseringen (inkl. Lingua Franca), især for Aboriginal Australians, og særligt ift. the Stolen Generation og racisme/fordomme.

Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of a Single Story (TED-talk, 2009)
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem, 1899)
David Crystal: What is a global language? and Why English? (fra antologien Global Language, Global Anguish)
Film: Rabbit Proof Fence (dir. Philip Noyce, 2002)
Song: Took the Children Away (Archie Roach)
Apology Speeches 2008 (Kevin Rudd (PM) + Dr Nelson (Leader of Opposition))
Archie Weller: Going Home (short story)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Love (eksamen)

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster (digte, noveller, film, artikler og romaner) om (forskellige typer af) kærlighed.

Shakespeare: Sonnet 18 (poem)
Disney: The Princess and the Frog (film)
Robert Epstein: How Walt Disney Ruined Our Love Lives (article)
Colleen Hoover: It Ends With Us (romanuddrag: chapters 1, 14, and 35) + film (dir. Justin Baldoni, 2024)
Joe R. Lansdale: Love Doll. A Fable (short story/fable)

Forløbet knyttes også sammen med vores værklæsning: The Fault in Our Stars (John Green)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Revision

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer