Holdet 2023 En/ws - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Glennie Lund Grøfte
Hold 2023 En/ws (1ws En, 2ws En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Science fiction
Titel 2 Social media
Titel 3 Humour
Titel 4 Culture Clash
Titel 5 US Election
Titel 6 Repetition forløb
Titel 7 Villains and heroes
Titel 8 Værklæsning
Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Social media

Forløbet fokuserer på brugen af sociale medier og mulige konsekvenser heraf. Forløbet har desuden haft til formål at informere om og diskutere sex ed med særligt fokus på: peer and relationship pressures, consent, sexting (the consequences of creating and sharing in a digital format), the role of the bystander, gender stereotypes and sexual discrimination. Hertil har eleverne selv lavet en mini-kampagne til at skabe opmærksomhed på problemerne.

Tekster:
Sidetal henviser til 'Footprints' af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen:

"Introduction" pp. 18-20
Patrick Cederberg and Walter Woodman: "Noah", 2013. Short film (17 mins.) (p. 21-23)
Daily Mail reporter: "Now teenagers think sharing naked selfies is 'normal': Youngsters say sending photos is 'fun' despite knowing the risks", 2016. Article (pp 57-59)
'Megan's story'. Video/campaign by the Australian Government (pp 59-60)
Juan Enriquez: "Your online life, permanent as a tatoo", 2013. TEDTalk (p. 68-70)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Humour

Forløb om brugen af humor i forskellige genrer. Formålet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere humoristiske tekster. Der er særligt fokus på britisk humor.

Hanif Kureishi: The Penis
Ricky Gervais: Armageddon
William Shakespeare: Sonnet 130
Gilliam and Jones: Monty Python and the Holy Grail
Greta Gerwig: Barbie
Netflix/Campbell: Cunk on Life


Bogen Serious Business fungerer som teoretisk fundament (Humorous theories and devices)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Culture Clash

Forløb om kultursammenstød, herunder racisme, kolonialisme og imperialisme i forskellige engelsktalende lande: Indien, Nigeria og Australien. Formålet er at sætte eleverne i stand til at forstå, analysere, fortolke og perspektivere tekster hvori kultursammenstød er et centralt tema. Forløbet afholdes samtidig med elevernes DHO omhandlende samme tema.

Kipling: White Man's Burden
Anderson: The Wonderful Story of Henry Sugar
Noyce: Rabbit-Proof Fence
Kevin Rudd: Apology Speech
Adichie: The Danger of a Single Story
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 US Election

Forløbet vil fokusere på det kommende amerikanske præsidentvalg med inddragelse af viden om det amerikanske samfund og den amerikanske drøm eller mangel på samme blandt andet. Til formålet benyttes primært bogen 'Election Year':

'Parties and Voters' (pp 18-22)
'The Impact of Trump Rhetorics' (pp 37-40)
'President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally' (pp 41-50)
'A Country Divided' (pp 81-88)
'What is it about memes?' (pp 76-77)


Andre materialer:
'The American Dream' pp 99-103, Helle Pløger & Mai-Britt Fennefoss-Nielsen (article, ‘Get Ahead’, 2002)
'The New Colossus' Emma Lazarus (poem, 1883)
'Panther Power' Tupac Shakur (song, 2000)
'Money Game' Ren (song, 2019)
Norman Rockwell, “The Problem We All Live With” (Oil on canvas, 1964) sat overfor photo illustration af Kamala Harris med Ruby Bridges' skygge
Hjemmeside: https://2024election.procon.org/side-by-side-comparison-chart/, august 2024.

Forskellige tweets om og af Kamala Harris og Trump. Desuden inddragelse og diskussion af Charlie xcx's udsagn 'Kamala IS brat' og af overskriften 'Kamala Harris is using Beyoncé's 'Freedom' as her campaign song: What to know about the anthem' (Startribune, Maria Sherman, July 25; 2024) med kort inddragelse af sangen. Dette overfor 'Trump watches Hulk Hogan rip off his shirt in fiery RNC speech as he dubs ex-President 'heroic'' (Mirror).

Tale af Micehelle Obama (2024 Democratic National Convention)

Dokumentar:
'Inequality for All' Jacob Kornbluth feat. Robert Reich (2013) samt arbejde hermed ud fra bogen 'Election Year' pp 207-211.

Youtube:
'Kamala Harris Crushing Trump on Tape Is a Must-Watch', fundet 24/8-2024: https://www.youtube.com/watch?v=C0cJjpsoXBM.

Kamala Harris' Campaign Video: 'Kamala Harris Launches Her Campaign for President': https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw, fundet 3/10-2024.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Villains and heroes

Fokus for dette forløb er forskellige former for superhelte og superskurke eller helte og skurke generelt som fænomen. Primære fokus er dog på superskurken, som står i kontrast til superhelten - 'the heroic individual', der personificerer klassiske amerikanske idealer som set i f.eks. The Declaration of Independence. Superhelten eksisterer qua sin diametrale modsætning, hvorfor denne er interessant at analysere. Hovedfokus er på 'The Joker' i filmene 'Joker' (2019) og 'Joker - Folie à deux' (2024). Endelig vil vi kort analysere fænomenet 'Real Life Superheroes' og diskutere årsagerne til dette i et moderne amerikansk samfund.


Indhold:
'Those Who Worship Evil's Might', Gina Misiroglu and Michael Eury, from their book The Supervillain Book, Visible Ink Press, 2006 (Introduction)


'Son of Satan', Charles Bukowski (1982) (eleverne har lavet essay om denne short story)

Superman on the Couch (excerpt), Danny Fingeroth and Stan Lee, (2004) --> mangler

'Kid', Simon Armitage (1992) (poem)

'Batman vs the Bull', Adam Marek. 'From Where You Are', Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen, Systime, (2010). --> mangler

Film:
'Joker' (2019)
'Joker - Folie à deux' (2024)

Action Comics 1 1938

John Green: "The Fault in our Stars" (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Værklæsning

Vi læser John Green: "The Fault in our Stars" i relation til forløbet "Heroes and Villains"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3 09-01-2025
Engelsk 4 09-02-2025
Terminsprøve 04-03-2025
2ws En skr. prøve 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer