Holdet 2023 En/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Hanne Kjærgaard Hansen
Hold 2023 En/m (1m En, 2m En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pop Queens in the U.S.
Titel 2 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 3 Post-apocalyptic fiction (EKSAMEN)
Titel 4 Villains and evil (EKSAMEN)
Titel 5 Presidential election in the U.S. (EKSAMEN)
Titel 6 Normal People (Værk)
Titel 7 India and the British Empire (EKSAMEN)
Titel 8 SRO-opgaven: Ireland
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pop Queens in the U.S.

Vi har arbejdet med sange, musikvideoer og baggrundsmateriale om forskellige toneangivende amerikanske kvindelige musikere. Eleverne er introduceret til basal tekstanalyse, filmanalyse og kommunikationsanalyse. Eleverne har arbejdet i grupper med fælles fremlæggelser.

Materiale:
Britney Spears: "The Woman in me", 2023 (uddrag)
Billie Eilish: "You should see me in a crown", "Xanny", "Bury a friend", "All the good girls go to hell" + tilhørende musikvideoer
Taylor Swift: "Betty" og "Vigilante Shit"
Joe Garcia: "Listening to Taylor Swift in Prison", The New Yorker, Sept. 2, 2023
Lizzo: "About Damn Time", 2022
Li Zhou: "The allegations against Lizzo, briefly explained", vox.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream (EKSAMEN)

Forløbet skal introducere eleverne til amerikansk identitet og kultur gennem en undersøgelse af fænomenet "The American Dream".

Materiale:
-  Joe Biden: excerpt from Campaign Kick Off Speech 2024
- Arnold Schwarzenegger. (From Mathiassen m.fl.: “Born in the USA”, Futurum, 1984)
- The Declaration of Independence (uddrag fra  Liselotte Tang og Liv Stilling "Columbine and Beyond", 2006)


Materiale fra Kelli Nørgaard: "The American Dream", Gyldendal 2013:
- "An introduction to "The American Dream""
- Brendan Graham: "Isle of hope, isle of tears"
- Gabriele Muccino: "The pursuit of happyness" (2006) (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Post-apocalyptic fiction (EKSAMEN)

Vi har læst forskellige tekster, der foregår i post-apocalyptiske samfund. Vi har undersøgt årsagerne til post-apocalyptisk fiktion, fx at den afspejler en underliggende frygt i det moderne samfund særligt i krisetid, og hvordan fortællingerne bliver en slags psykologisk forberedelse på det, man frygter vil ske. Vi har fokuseret særligt på virkemidler i vores analyser, herunder symbolik og billedsprog.

Materiale:
Alexandra Ekstein-Kon: "It's The End Of The World As We Know It: Why Are So Many Movies And Shows Set In A Post-Apocalyptic World?", creators.com, February 27, 2017

Mazin and Druckman: "The Last of Us", episode 1, 2023

Cormac McCarthy: "The Road" (uddrag), 2006
Ray Bradbury: "There will come soft rains", 1950
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Villains and evil (EKSAMEN)

Vi vil i forløbet arbejde med forskellige former for "villains" og undersøge, hvad karaktererne har til fælles over tid.

Kernestof:
Charles Bukowski: "Son of Satan" (1989)
William Shakespeare: "Richard III"
John Milton: "Paradise Lost" (uddrag fra "Fields of Vision", Longman 2007)
Stan Lee: Introduction to Gina Misiroglu et al. "The Supervillain Book", Visible Inc Press, 2006
Uddrag fra Cormac McCarthys roman: "Blood Meridian", 1985
Uddrag fra filmen "The Dark Knight" (Nolan, 2008)

Todd Phillips: "Joker" (2019) + "Folie a deux" (2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India and the British Empire (EKSAMEN)

Eleverne skal med forløbet opnå et kendskab til Storbritannien som kolonimagt samt Indien, den kontrastfyldte indiske kultur, de historiske og moderne, aktuelle forhold samt Indiens tidligere status som koloni i det britiske imperium. Eleverne vil således særligt analysere tekster omhandlende forholdet mellem Indien og den tidligere kolonimagt og også læse post-kolonial litteratur.
Eleverne har i forløbet lavet mundtlige oplæg om forskellige emner i forhold til Indien - fx Indian food, Indian traditions, The caste system mm.

Litteratur:
Orwell, George, “A Hanging” (1931)
Kipling, Rudyard: "White Man's Burden"
Kushwant Singh: “Karma”, 1950
Shashi Tharoor's Oxford Union speech, May 28, 2015
Nisha Pahuja: "The World Before Her" (2013)
John Agard: "Listen Mr. Oxford Don" (1985)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction essay: A Hanging 07-02-2025
Assignment 5: Eksamenssæt 21-02-2025
Terminsprøve 04-03-2025
2m En skr. prøve 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 SRO-opgaven: Ireland

Eleverne har arbejdet med forskellige tekster i forbindelse med SRO-opgaven. Det overordnede emne var Irland.

For 2km (Musik/Engelsk) var emnet "Protestmusik og konflikten i Nordirland"
Materiale (eleverne valgte mellem én af følgende tekster):
"Zombie" af The Cranberries (1994)
"Sunday, Bloody Sunday" (1983) af U2

Forskellige artikler om The Troubles

For 2u (Engelsk/Samf) var emnet "Sociale forhold i det moderne Irland"
Materiale (eleverne valgte én af følgende tekster):
Sally Rooney: "Normal People" (uddrag) (2020)
Trevor Joyce: ”Capital Accounts” (2003)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer