Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Id/3g2hf (3g2hf Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rugby
Rugby
Introduktion til sporten og dens komplekse regler, herunder de forskellige versioner af spillet. Fysisk tackling blev ikke dækket i dybden og var frivilligt. Fokus var at lære de fysiske færdigheder inden for pasning og de taktiske elementer i at flytte bolden ud til siderne. Reglerne om offside var afgørende for at skabe flow i spillet. Selvom størstedelen af spilletiden var TRL (Touch Rugby League), blev scrums og lineouts introduceret fra Rugby Union.
Pasning og modtagelse
Pasning med spin over længere afstande
Berøringstackling
Rul bolden (TRL)
Brug af en bagkæde
Forblive på rette side (ikke offside)
Taktiske overvejelser for position på banen
3 mod 3 scrums
Lineouts
Regler for TRL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basket
Fokusset var på 3-mod-3 basketball på halv bane i en 'street basketball'-stil. Vi brugte lang tid på at spille kampe for at gøre eleverne opmærksomme på reglerne og etiketten for street basketball (check outs, clear, fouls osv.), da eleverne selv fungerede som dommere i deres egne kampe. 'Match-ups' blev overvejet for at gøre kampene fair for alle. Eleverne arbejdede selvstændigt med at forbedre deres skud. Emner inkluderede:
- Skud
- Layups
- Skærmning
- Pasning / bounce pasning
- Etikette/regler
- Rebound
- Drejning for at beskytte / angribe
- Pick and roll
- Forsvar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Badminton
En typisk enhed med fokus på badminton, der omfatter en række slag, fodarbejde og generelt spil. Fokus var på clear som fundamentet for teknikken til drop-shot og smash. Vi fokuserede også på at variere placeringen af fjerbolden. Meget af spillet foregik på en halv bane.
Serve til fronten
Serve til bagsiden
Clear
Dropshot
Net-shot
Net-clear
Smash
Fodarbejde
Regler
Taktik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Svømning
Korrekt hovedpositionering var en af de vigtigste aspekter, der blev behandlet inden for svømning. Der var fokus på, hvordan korrekt hovedpositionering påvirkede resten af kroppen og teknikken generelt. Crawl og rygcrawl var de vigtigste svømmestilarter, der blev dækket, sammen med nogle livreddende teknikker, herunder indgang i vandet. Flydemidler blev brugt til at isolere dele af teknikken.
Crawl
Hovedpositionering
Rygcrawl
Glide
Ro med hænderne
Isolering af både ben og arme i brystsvømning og rygcrawl
Vandtrædning
Livredderindgang i vandet
Svømning med hovedet oppe
Haketræk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243252",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243252",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243252"
}