Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 de/3g2hf (3g2hf de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstartsforløb
I intro forløbet præsenteres eleverne for design og arkitekturfagets tre genstandsfelter:1.kommunikationsdesign 2.Produkdesign 3.Arkitektur.
I små forløb gør de deres første erfaringer indenfor de 3 områder. Formålet er at skabe et fælles begrebsapparat, som de sidenhen kan bygge videre på.
Vi indleder med et design, hvor eleverne skal samarbejde om at bygge et "tårn" af spaghetti og skumfiduser. Dernæst designer de et interiør til et dukkehus. I dette delforløb præsenteres de for designprocessens faser og de introduceres til hovedgreb som et styrende redskab for processen.
Kernestof:
Læs om designparametre side 71-80 i Design og Arkitektur-bogen. Medbring en genstand, som I synes repræsenterer et interessant design.
Læs om design i praksis - side 134-138 i Designbogen. Fokus på begreber.Vi ser eksempel på produktanalyse side 161-162 (emballage til Iphone).
Læs om produktdesign af møbler side 33- 39
I laver dukkehus-møblement.
Analysemodel til produktdesign” side 150-152
Læs side 10-19 om kommunikationsdesign. Medbring en rengjort mælkekarton hver.
Lærergennemgang:Johannes Ittens farveteori s.20-21 farveteori + om komposition s.23-24
Læs om arkitektur - Designbogen s.46-51.
video :Om designprocessen fra start til slut: https://www.youtube.com/watch?v=C0vbcE8ouS8
https://designprocessen.gyldendal.dk/ (go side med uddybning af designparametre og cases)
https://www.youtube.com/watch?v=s3YwYfcF9O4 Kvinder i dansk møbeldesign, udstilling Trapholdt
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde og diskussion, læreroplæg, projektarbejde, analysearbejde, mundtlige præsentationer, feedback,
kreative øvelser og kreativt praktisk arbejde:
- tårn
- møbel til dukkehus
- mælkekarton (kommunikation)
- arkitektur model (dekonstruktivisme) - gennemgang af Parc de la Villete i Paris, Tshumi og om de 3 projektfaser til udformning: 1.Præcision 2.Eksplosion 3. Rekomposition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Produktdesign - Lampe
I dette forløb udvider vi begrebsapparatet og arbejder mere i dybden med en specifik produktkategori. Vi læser om forskellige typer belysning og formulerer et projekt, hvor holdet skal skabe en lampe til brug på skolen. De vælger selv, hvilken type, der skal anvendes. Vi ser "Danmarks næste designklassiker" om lamper, og ser ligeledes video med Poul Henningsen, som demonstrerer sine tanker om lysets bane inde i en pendel.
Design bogen:Læs om lamper - side 28-33 + Analysemodel til produktdesign side 150-152
Vi ser Danmarks næste designklassiker - sæson 2 - lampen i timen. DRTV: https://www.dr.dk/drtv/episode/danmarks-naeste-klassiker_-lampen_380523
Medbring gerne materialer, som I tænker kunne genanvendes til et lampedesign.
3 vidoe om Poul Henningsen/PH: Philosophy of light (3/3) PH: Philosophy of light (2/3) PH: Philosophy of light (1/3):
https://www.youtube.com/watch?v=8ZpKg24_UKI (4 min PHs digt om lyset der inspirerede) 3/3
https://www.youtube.com/watch?v=CFB4qgGTtMo Philosophy of Light (8 min) 1/3
https://www.youtube.com/watch?v=t7nHqYzjYfw (8 min) 2/3
praktiske øvelser:
- mappe forside ,collage/kompositions øvelse: Art Nouveau (s.95-96 +PowerP) eller Modernisme (s.97-105)
- foto øvelse: I finder lampetyper og belysningsformer på GG"
- skitser 3d, papir
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur - pavillon projekt
Pavillon projekt
Forløbet udbygger elevernes forståelse for arkitektur. Vi tager et kort historisk vue på arkitekturen fra slutningen af 1800-tallet i form af nyklassicisme , over modernisme - og ser nærmere på funktionalisme og skolens arkitektur i den forbindelse - til postmodernisme. Eleverne skal derefter udforme en pavillon til området foran skolen, på et selvvalgt område. Briefet går på at skabe et rum, som kan rumme mindst 10 elever ad gangen året rundt. Pavillonen skal tale sammen med skolens eksisterende arkitektur. Først laves en by/uderumsanalyse på det valgte sted.
- Læs om arkitektur side 46-57 + om omgivelser, byrum side 58-64
- læs om arkitektur analyse side 153-155, 165-167 Det biologisk hus
- Lærer gennemgang :Powerpoint om modernisme (side 97-117) og postmodernisme(118-132)
- https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/ (supplerende link i Power point)
-https://historiskehuse.dk/stilguide/ (supplerende link i Power point)
- Læs om arkitektur og designhistorie (modernisme) side 97-118 (der er en del billeder, så tekstmængden er ikke så stor).
Målgruppeanalyse : "manden i midten" collage;
https://www.holstebro-htx.dk/index.php/Manden_i_midten
video:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHFHyGmm_H8 Design hotellet i vindistriktet Rioja i Nord Spanien af arkitekten Frank GEhry - og dekonstruktivistisk arkitektur stil .
- BARCELONA PAVILION I MIES VAN DER ROHE I A WALK THROUGH IN : https://www.youtube.com/watch?v=hr9KR6t_mEM - om Mies van der Rohes "Barcalona pavilion"
praktiske øvelser:
- visualiseringøvelse "Omdan en modernistisk(funktionalistiske) bygning til et postmoderne udtryk ” - fra modernisme (form follows function) til postmodernisme (Form follows fantasy)
-foto dokumentation af GGs "stedets ånd"
- blyants-skitser og 3.d modeller , inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=fwJB7KzDEbQ how to think as an architec - designing organic form (papir skitser , skitser)
- model med skalafigur
ALLE JERES PROCESSER SKAL INDGÅ I EN PLANCHE (også jeres form undersøgelser "organiske former" (læs om Organisk design side 113-114)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
eksamensemne og præsentation - 2 hovedområder
I den sidste del af undervisningstiden arbejder eleverne målrettet med præsentationen og med sigte på eksamen. Man kan lade eleverne selv vælge præsentationsform(er). Præsentationen kan eksempelvis udformes som udstilling, som PowerPoint-præsentation, som en samling artefakter etc. Præsentationen kan også inddrage forskellige præsentationsformer og f.eks. både være digital og fysisk.
Eksempler på C-niveau eksamensemner:
• Design med funktion/æstetik/brugeren/farver/el.lign. i fokus
• Design og målgruppe
• Organiske former, Naturen som et designparameter
• modernisme og postmodernisme i dansk design
• design og ungdomskultur.
• Design: Funktion eller æstetik? cunkfionalitet i design og arkitektur
• Formsprog og kontraster
• Modernisme og postmodernisme (" Less is more" og "Less is a bore. "Form follows function" og "Form follows Fantasy")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243287",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243287",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243287"
}