Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fi/2hf (2hf fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Venskabsfilosofi
udleveret som teksthæfte:
Primær tekst:
Alberoni, fra ¨Forelskelses og kærlighed, Venskab, Erotik¨, L&R 2002, side 145-150, 169-172.
Aristoteles, fra Etikken, Bog 8, side 195 til 199.
Perspektiverende materiale:
Jodle Birge Rigtige Venner
Venskabs-ordsprog fra Ordsprogenes bog
Vi kan kun have 150 venner - også på facebook, artikel fra Videnskab.dk
Facebook ødelægger ægte venskaber, indlæg på Etik.dk
Facebook er ikke et fiktivt fælleskab, Forskerkommentar af Anja Bechmann i Augustus no.1 2013.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
fra Refleksion, Grundbog i filosofi, Larsen og Rasmussen, Gyldendal.
Kapitel 3 Etiske teori side 48-77
- intro til etik
- Etikkens tre niveauer
- Konsekventialisme
- Benthams utilitarisme
- Qaly og kritk
Primærtekster
Bentham Indføring i principperne for moral side 78 - 81
Savater: tanker fra en kannibal kap 1-3+ kap.4 side 1 til 78.
perspektivering:
10 moralske dilemmaer der udfordrer din samvittighed, fra Etik.dk
Moral machine https://www.moralmachine.net/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Videnskabsteori
fra Videnskab.dk: Hvornår er noget god videnskab?
https://www.youtube.com/watch?v=QXoiuvbCleE
Thuren: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante
Intro til videnskab, side 1 - 17
Positivisme side 18 - 39
Herunder Argumentationsteori: Argumentstruktur, Induktion, Deduktion, Holdbarhed=Reliabilitet+validitet
Anomalier og Falsifikation, side 147 - 153
perspektivering:
- Hvornår er noget videnskab? fra Videnskab.dk
- Vingummi forsøg: Kan man smage forskel på vingummier?
- Hypotetisk-deduktiv metode i praksis: forsøg med hoppende bolde og penduler
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243352",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243352",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243352"
}