Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ng/2g3g (3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den dynamiske jord
- Jorden opbygning
- Plader og pladegrænser
- Jordskælv og forkastninger
- Seismiske bølger
- Richterskalaen og Mercelliskalaen
- Tsunamier
- Vulkandannelse og eksplosivitet
- Vulkantyper og pladegrænser
Empirisk arbejde:
- Massefylde af basalt og granit
- Epicenter og Richtertal bestemmelse
- Pladehastighed for stillehavspladen
Skriftligt arbejde:
Sammneligning af jordskælv i Haiti og Chile
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimaændringer
- Atmosfærens opbygning
- Drivhuseffekten
- Kulstoffets kredsløb
- Strålingsbalancen og albedo
- Tilbagekoblinger
- Fremtidens klima - Scenarier
- Milankovitch cykler og istider
- Golfstrømmen og klimaforandringer
Som en del af forløbet har eleverne lavet præsentationer i forbindelse med årets Naturvidenskabsfestival
Empirisk arbejde:
- Beregning af carbon balance
- Parisaftalen og IPCC scenarier
- Modellering af Milankovitch cykler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nedbør og klima
Nedbørsdannelse
Nedbørstyper
Global cirkulation
Klimazoner og plantebælter
Monsunvinde og nedbør
Empirisk arbejde:
- Forsøg med luftfugtighed
- Lavtrykspassage
- Hydrotermfigurer og den globale cirkulation
Skriftligt arbejde:
Oversvømmelse i Pakistan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vandets kredsløb
- Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
- Danmarks vandforsyning
- Regionale forskelle
- Trusler mod drikkevandet
Empirisk arbejde:
Måling af vandføring i Grenåen
Regionale forskelle i vandbaancen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmarks energiforsyning
- Danmarks energiforbrug og produktion
- Danmarks fremtidige energiforsyning:
Elevoplæg om:
Fossile brændsler, vindenergi, solenergi, vandenergi, biomasse, geotermisk energi samt atomkraft
- Kulstofkredsløbet
- Energi ressource og sikkerhed
- Energiforsyning og verdensmålene
Empirisk arbejde:
- Energistatistik
- Danmarks fremtidige energiforsyning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danske landskaber
- Landskabstyper
- Bundmoræme
- Randmoræme
- Smeltevandsslette
- Tunneldal
- Hævet havbund
- Hovedopholdslinjen
- Vestjydske smeltevandssletter og bakkeøer
- Djurslandslandskaber
- Byggeråstoffer
Empirisk arbejde:
- Tolkning af landskabskort, skýggekort og landskabsfotografier
- Råstoffer i region midtjylland
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Landbrug i Danmark og Kenya
Naturgrundlag for landbrug
Udvikling af landbrugsproduktion og økosystemer
Erhvervsgruppe og Fouraties mode
Empirisk arbejde:
Sammenligning af landbrug i Danmark og Kenya
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243399",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243399",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243399"
}