Holdet 2024 Bi/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Bi/2g3g (2g3g Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Diabetes
Titel 3 Skoven
Titel 4 DNA og genetik
Titel 5 Evolution
Titel 6 Nervesystemet
Titel 7 Puls - et aktivt liv
Titel 8 Sex og sygdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Fagligt indhold:

Cellers opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 7-15

Cellevækst, mitose og meiose
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 58-65 + 68-69
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 15-17

Gær og gæring
Uddrag af Hansen, 1993, Gær og gæring, Industriens Forlag

Forsøg:
Mikroskopi af vandpest
Gær og salt
Gæringsforsøg



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Diabetes

Fagligt indhold:

Næringsstofferne
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 24-28, 33-35, 69-72

Fordøjelse
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 30-31

Enzymer
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 73 + 76-79

Blodsukkerregulering og diabetes
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 29 + 33
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/
https://diabetes.dk/media/ubwk30xt/1_type-1_kort-fortalt_2021_til-web.pdf
https://diabetes.dk/media/pupjtioq/_type-2_kortfortalt_til-web.pdf
https://videnskab.dk/krop-sundhed/3-dages-motion-om-ugen-kan-give-et-godt-boost-til-diabetes-patienters-behandling/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kroppen-har-allerede-sit-eget-indbyggede-vaegttabssystem-der-fungerer-ligesom-wegovy/


Forsøg:
Forsøg med katalase
Blodsukkermåling (August Krogh dag)
Insulinfølsomhed (Det virtuelle laboratorium)
Det Virtuelle Laboratorium 2 - Biotech Academy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skoven

Fagligt indhold

Planters opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 133-137 + s. 140

Abiotiske, biotiske faktorer, intra og interspecifik konkurrence, autotrofe og heterotrofe organismer, fødekæder, fødenet og energistrømme
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 131-133 + s. 148-151

Fotosyntesen (lysprocesserne og mørkeprocesserne)
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 138-143

Planters næringsstofoptagelse
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 144-147

Kvælstofkredsløbet (nitrogen) og kulstofkredsløbet (carbon)
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 153-157

Biodiversitet (generelt), biodiversitet i danske skove
To fagtekster fra Biodiversitet i gymnasiet fra Center for Makroøkologi, evolution og klima:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c/
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/


Forsøg
Bestemmelse af en plante ved at undersøg den ydre opbygning
Mikroskopi af bladtværsnit og spalteåbninger hos en plante
Spektrofotometri af farvede pigmenter i planter

Ekskursion
Tur til Grenaa Plantage med undersøgelse af skovparceller - alder, produktionstype, træarter, hyppighed, træhøjde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DNA og genetik

Fagligt indhold:

DNAs opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 81-83

Replikation
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 84-85

Proteinsyntesen
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 103-108

Gener og nedarvning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 121-127

Blodtypebestemmelse
Gennemgået vha. powerpoint

Mutationer
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 91-92

Genteknologi
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 97-103
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 97


Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Gelelektroforese: Hvem har sygdomsallelen?
Pigeonetics (https://learn.genetics.utah.edu/content/pigeons/pigeonetics/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nervesystemet

Fagligt indhold:

Nervesystemets opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 43-44

Neuroner og ionkanaler
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 44-48 + s. 50

Aktionspotentialet
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 48-49

Synapsen
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 49 + s. 51-54

Alkohols påvirkning af nervesystemet
Hansen et al. 2008, Biologibogen, s. 126-128


Forsøg:
Måling af nerveimpulshastighed (Håndtryk i kreds)
Alkohols destabilisering af biologiske membraner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Puls - et aktivt liv

Fagligt indhold:

Lungernes opbygning, lungevolumen (inkl. vitalkapacitet), gasudveksling, partialtryk
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen, s. 47-54

Hjertets opbygning, blodkar, blodkredsløbet og blodtryk
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen, s. 63-71


Forsøg:
Estimering af vitalkapaciteten med et lommespirometer
Puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sex og sygdom

Fagligt indhold:

Kvindens og mandens kønsorganer, sædcelleproduktion
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen s. 129-130 + s. 138-140

Prævention og kondomer
Frøsig et al. 2016, Biologi i udvikling C-niveau, s. 146

Sexsygdomme
Sex og samfund: Arbejdsark Fakta om sexsygdomme

Bakterier og vækst
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling B-niveau, e-bog, afsnit 5.4, afsnit 5.4.1, afsnit 5.4.4.

Bakteriel resistens
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus s. 13
Egebo et al. 2024, Biologi i udvikling s. 164-166


Forsøg:
Beskytter kondom mod smitte fra bakterie-overførte sygdomme?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer