Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi/2g3g (2g3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Fagligt indhold:
Cellers opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 7-15
Cellevækst, mitose og meiose
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 58-65 + 68-69
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 15-17
Gær og gæring
Uddrag af Hansen, 1993, Gær og gæring, Industriens Forlag
Forsøg:
Mikroskopi af vandpest
Gær og salt
Gæringsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Diabetes
Fagligt indhold:
Næringsstofferne
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 24-28, 33-35, 69-72
Fordøjelse
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 30-31
Enzymer
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 73 + 76-79
Blodsukkerregulering og diabetes
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 29 + 33
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/
https://diabetes.dk/media/ubwk30xt/1_type-1_kort-fortalt_2021_til-web.pdf
https://diabetes.dk/media/pupjtioq/_type-2_kortfortalt_til-web.pdf
https://videnskab.dk/krop-sundhed/3-dages-motion-om-ugen-kan-give-et-godt-boost-til-diabetes-patienters-behandling/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kroppen-har-allerede-sit-eget-indbyggede-vaegttabssystem-der-fungerer-ligesom-wegovy/
Forsøg:
Forsøg med katalase
Blodsukkermåling (August Krogh dag)
Insulinfølsomhed (Det virtuelle laboratorium)
Det Virtuelle Laboratorium 2 - Biotech Academy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skoven
Fagligt indhold
Planters opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 133-137 + s. 140
Abiotiske, biotiske faktorer, intra og interspecifik konkurrence, autotrofe og heterotrofe organismer, fødekæder, fødenet og energistrømme
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 131-133 + s. 148-151
Fotosyntesen (lysprocesserne og mørkeprocesserne)
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 138-143
Planters næringsstofoptagelse
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 144-147
Kvælstofkredsløbet (nitrogen) og kulstofkredsløbet (carbon)
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 153-157
Biodiversitet (generelt), biodiversitet i danske skove
To fagtekster fra Biodiversitet i gymnasiet fra Center for Makroøkologi, evolution og klima:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c/
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
Forsøg
Bestemmelse af en plante ved at undersøg den ydre opbygning
Mikroskopi af bladtværsnit og spalteåbninger hos en plante
Spektrofotometri af farvede pigmenter i planter
Ekskursion
Tur til Grenaa Plantage med undersøgelse af skovparceller - alder, produktionstype, træarter, hyppighed, træhøjde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og genetik
Fagligt indhold:
DNAs opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 81-83
Replikation
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 84-85
Proteinsyntesen
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 103-108
Gener og nedarvning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 121-127
Blodtypebestemmelse
Gennemgået vha. powerpoint
Mutationer
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 91-92
Genteknologi
Egebo et al. 2017: Bioteknologi A1, s. 97-103
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 97
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Gelelektroforese: Hvem har sygdomsallelen?
Pigeonetics (https://learn.genetics.utah.edu/content/pigeons/pigeonetics/)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nervesystemet
Fagligt indhold:
Nervesystemets opbygning
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 43-44
Neuroner og ionkanaler
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 44-48 + s. 50
Aktionspotentialet
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 48-49
Synapsen
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus, s. 49 + s. 51-54
Alkohols påvirkning af nervesystemet
Hansen et al. 2008, Biologibogen, s. 126-128
Forsøg:
Måling af nerveimpulshastighed (Håndtryk i kreds)
Alkohols destabilisering af biologiske membraner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Puls - et aktivt liv
Fagligt indhold:
Lungernes opbygning, lungevolumen (inkl. vitalkapacitet), gasudveksling, partialtryk
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen, s. 47-54
Hjertets opbygning, blodkar, blodkredsløbet og blodtryk
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen, s. 63-71
Forsøg:
Estimering af vitalkapaciteten med et lommespirometer
Puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sex og sygdom
Fagligt indhold:
Kvindens og mandens kønsorganer, sædcelleproduktion
Bidstrup et al. 2006, Fysiologibogen s. 129-130 + s. 138-140
Prævention og kondomer
Frøsig et al. 2016, Biologi i udvikling C-niveau, s. 146
Sexsygdomme
Sex og samfund: Arbejdsark Fakta om sexsygdomme
Bakterier og vækst
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling B-niveau, e-bog, afsnit 5.4, afsnit 5.4.1, afsnit 5.4.4.
Bakteriel resistens
Bidstrup et al. 2013, Biologi i fokus s. 13
Egebo et al. 2024, Biologi i udvikling s. 164-166
Forsøg:
Beskytter kondom mod smitte fra bakterie-overførte sygdomme?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243444",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243444",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243444"
}