Holdet 2024 ml/3g2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 ml/3g2hf (3g2hf ml)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Introforløb
Titel 2 1. Lyd på film
Titel 3 2. Hiphop og beats
Titel 4 3. Band i studiet
Titel 5 4. Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Introforløb

RESSOURCER
Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Egne noter og videoer om Reaper DAW og mixeteknikker.
Video - The History of Sound Recording: https://youtu.be/5Pl2rsLhhwQ

FOKUSPUNKTER:
Denotativ og konnotativ betydning af musik og lyd.
Chions lyttemåder
Mixanalyse: Rolle, Karakter, Placering i lydbilledet, Effekter
Soundboksmodellen

ANALYSE
Jan Johansson: Visa Från Utanmyra (1964)
AC/DC: Highway To Hell (1979)
Bryan Adams: Run To You (1984)
The Buggles: Video Killed the Radio Star (1979)

PRODUKTION
Oprette og gemme nyt projekt i Reaper.
Niveauer, panorering, EQ, rumklang.
Eksport af projektet til lydformat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Lyd på film

RESSOURCER
Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Video: The Sound and Music of ANTICHRIST - a Behind the Scenes documentary
Video: The Magic of Making Sound (om Foley-lyd)
Video: A Brief History of Film Scoring
Video: THE POWER OF MUSIC IN FILM - How music affects film
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper

FOKUSPUNKTER
Diegese og reallyd, herunder
- det visuelle rum
- farvning og manipulation
- hyper-realisme
- Lydens karakter
- Lyd til personkarakteristik

Lyddesign

Filmmusik
- forhold til billedsiden (parafraserende, kontrapunktisk, polariserende)
- Diegetisk / non-diegetisk
- Funktion (funktion / fiktion)

ANALYSER
- Silence of the Lambs (klip med Lecter i buret, J. S. Bach)
  https://youtu.be/Jgza7PwUr6k

- Harry Potter and The Chamber of Secrets (deleted scene)
  https://youtu.be/WS_nlIJTb7U

ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Lyddesign til animationsfilm (Foley-lyd, lydeffekter, filmmusik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Hiphop og beats

RESSOURCER
Kapitlet om hiphop fra Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Rapmusikkens historie, fra Lund Olesen & Meesenburg: RAP, Systime 2015
Looking For The Perfect Beat - HipHop dokumentar, LWT Productions, 1994
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper

FOKUSPUNKTER
Sampling, tempomatch, looping, scratching, samplebaserede instrumenter (fx Sitala), virtuelle synths (fx TAL Noisemaker).

ANALYSER OG EKSEMPLER
Dj Kool Herc & The Herculords - Live The T Connection, 1981
Afrika Bambaataa & The Soulsonic Force - Planet Rock, 1981
Grandmaster Flash - The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel, 1981

ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Produktion af hiphop beat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Band i studiet

RESSOURCER
Kapitlet om Indspilning og mix fra Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper

FOKUSPUNKTER
Mikrofontyper, mikrofonteknikker, niveauer, panorering, EQ, kompressor, effekter.

ANALYSER OG EKSEMPLER
Gotye - Somebody That I Used To Know (feat. Kimbra), 2011.
Led Zeppelin - When The Levee Breaks, 1971.
YES - Owner Of A Lonely Heart, 1983.

ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Produktion af band i studiet, minimum tre lag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer