Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ml/3g2hf (3g2hf ml)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0. Introforløb
RESSOURCER
Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Egne noter og videoer om Reaper DAW og mixeteknikker.
Video - The History of Sound Recording: https://youtu.be/5Pl2rsLhhwQ
FOKUSPUNKTER:
Denotativ og konnotativ betydning af musik og lyd.
Chions lyttemåder
Mixanalyse: Rolle, Karakter, Placering i lydbilledet, Effekter
Soundboksmodellen
ANALYSE
Jan Johansson: Visa Från Utanmyra (1964)
AC/DC: Highway To Hell (1979)
Bryan Adams: Run To You (1984)
The Buggles: Video Killed the Radio Star (1979)
PRODUKTION
Oprette og gemme nyt projekt i Reaper.
Niveauer, panorering, EQ, rumklang.
Eksport af projektet til lydformat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Lyd på film
RESSOURCER
Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Video: The Sound and Music of ANTICHRIST - a Behind the Scenes documentary
Video: The Magic of Making Sound (om Foley-lyd)
Video: A Brief History of Film Scoring
Video: THE POWER OF MUSIC IN FILM - How music affects film
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper
FOKUSPUNKTER
Diegese og reallyd, herunder
- det visuelle rum
- farvning og manipulation
- hyper-realisme
- Lydens karakter
- Lyd til personkarakteristik
Lyddesign
Filmmusik
- forhold til billedsiden (parafraserende, kontrapunktisk, polariserende)
- Diegetisk / non-diegetisk
- Funktion (funktion / fiktion)
ANALYSER
- Silence of the Lambs (klip med Lecter i buret, J. S. Bach)
https://youtu.be/Jgza7PwUr6k
- Harry Potter and The Chamber of Secrets (deleted scene)
https://youtu.be/WS_nlIJTb7U
ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Lyddesign til animationsfilm (Foley-lyd, lydeffekter, filmmusik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Hiphop og beats
RESSOURCER
Kapitlet om hiphop fra Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
Rapmusikkens historie, fra Lund Olesen & Meesenburg: RAP, Systime 2015
Looking For The Perfect Beat - HipHop dokumentar, LWT Productions, 1994
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper
FOKUSPUNKTER
Sampling, tempomatch, looping, scratching, samplebaserede instrumenter (fx Sitala), virtuelle synths (fx TAL Noisemaker).
ANALYSER OG EKSEMPLER
Dj Kool Herc & The Herculords - Live The T Connection, 1981
Afrika Bambaataa & The Soulsonic Force - Planet Rock, 1981
Grandmaster Flash - The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel, 1981
ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Produktion af hiphop beat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Band i studiet
RESSOURCER
Kapitlet om Indspilning og mix fra Pia Rasmussen et al.: Musikalsk lydproduktion, Systime iBog
+ Egne instruktionsvideoer til Reaper
FOKUSPUNKTER
Mikrofontyper, mikrofonteknikker, niveauer, panorering, EQ, kompressor, effekter.
ANALYSER OG EKSEMPLER
Gotye - Somebody That I Used To Know (feat. Kimbra), 2011.
Led Zeppelin - When The Levee Breaks, 1971.
YES - Owner Of A Lonely Heart, 1983.
ARBEJDSFORMER
Introducerende kursus inkl. analyser og hands-on øvelser.
Projektforløb: Produktion af band i studiet, minimum tre lag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243507",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243507",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716243507"
}