Holdet 2024 ps/ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps/ps1 (3g2hf ps1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Ekstreme holdninger og handlinger
Titel 2 Forløb 2 - Opdragelse, udvikling og omsorgssvigt
Titel 3 Forløb 3 - Ungdom, senmodernitet og stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Ekstreme holdninger og handlinger

Autoritet og lydighed: Milgram. Herunder viden om psykologiske undersøgelser (hypotese, den afhængige - og uafhængige variabel, procedure, resultat og konklusion).

Metode: Den natuvidenskabelige-, samfundsvidenskabelige- og humnastiske tradition. Kvalitative og kvantitative undersøgelser. Undersøgelsesmetoder: Observationer, eksperimenter, tværsnit og længdesnitsundersøgelser, test, korrelationsstudier, interviews, casestudier, spørgeskemaundersøgelser, arkivstudier. Reliabilitet og validitet.

Roller og magt: Abu Graib, 4 magtformer (ekspert-, autoritets-, sanktions- og referencemagt), Canadisk forskning ”følelsen af magt gør os mindre empatiske”, Zimbardo og Stanford prison eksperiment.

Fælleskaber: Reference- og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (Sherifs eksperiment ”Røverhulen”), Solomon Aschs forsøg med linjers længde, gruppetænkning, gruppepolarisering gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol sammenkoblet med ”menneskedyret i flok”. Homogene og heterogene samfund.

Holdninger: Holdningens tre komponenter, stereotyper og fordomme, kognitiv dissonans. Klasseeksperiment ”chokoladeforsøg”.

Radikalisering: Hvervning, radikalisator, gruppeidentitet, gruppedynamik og radikalisering, bundlinjeteorien, personlig baggage, radikal islamisme, en terrorists psyke – sammenkoblet med dokumentaren ”Victors hellige krig”

Autoritet og lydighed: Milgram. Herunder viden om psykologiske undersøgelser (hypotese, den afhængige - og uafhængige variabel, procedure, resultat og konklusion).

Roller og magt: Abu Graib, 4 magtformer (ekspert-, autoritets-, sanktions- og referencemagt), Canadisk forskning ”følelsen af magt gør os mindre empatiske”, Zimbardo og Stanford prison eksperiment.

Fælleskaber: Reference- og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (Sherifs eksperiment ”Røverhulen”), Solomon Aschs forsøg med linjers længde, gruppetænkning, gruppepolarisering gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol sammenkoblet med ”menneskedyret i flok”. Homogene og heterogene samfund.

Holdninger: Holdningens tre komponenter, stereotyper og fordomme, kognitiv dissonans. Klasseeksperiment ”chokoladeforsøg”.

Radikalisering: Hvervning, radikalisator, gruppeidentitet, gruppedynamik og radikalisering, bundlinjeteorien, personlig baggage, radikal islamisme, en terrorists psyke – sammenkoblet med dokumentaren ”Victors hellige krig”

Forskel på en sociopat, psykopat og narcissist. Biologiske og psykopatiske adfærdstræk: DSM, Robert D. Hare,  Joseph P. Newman, Funktionsfejl præfrontal cortex, amygdala og frygtløshed, underudviklet paralimbisk system, manglende empati. Analyse; "Han havde været træls igennem en længere periode".

Skizofreni: ICD-10, positive og negative symptomer. Symptomer: hallucinationer, vrangforestillinger, katatone symptomer, autisme, emotionelle forstyrrelser, ambivilens, depersonalisationsfølelser, tankeforstyrrelser, konkret tænkning. Analyse af dokumentaren "Sindsyg farlig". Forklaringer på skizofreni; Underaktivitet i præfrontal cortex, overaktivt dopaminsystem, problemer med selektiv opmærksomhed.Afradikalisering: Hvad gør man med radikaliserede unge? Kontaktteorien, uddannelse og viden.

MATERIALE:
Larsen S. O, Psykologiens veje s. 19-24, 352-353, 356-358, 376-379, 384-389, 437-442
Kuschel, R. og Zand, F. ”Ondskabens psykologi – socialpsykologiske essays” s. 45-55
Ravn, P.A. F. og Wolf, T. ”Psykologi - fra celle til selfie” s. 174-176, 185-188, 207-216

Artikler og andet:
Morell, M. ”Psykologiske undersøgelser – at finde variabler”
Den Store Danske Encyklopædi ”French & Ravens 4 magtformer”
Davidsen, T. ”Følelsen af magt gør os mindre empatiske”. Djøfbladet.dk d. 23.10.2013
Ibog psykologiens veje afsnit om pyskopati

Fil og klip:
- DR 1 – dokumentar ”Lydighedens dilemma” 01.12.2002 eller https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
- The stanford prison eksperiment (2015)
- Asch conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA  
- Sherifs forsøg med Robbers cave (røverhulen): https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
- I syv sinde ”Mohammed – mit system”: v=dDAbdMv14Is&t=14s
- TV2 ” Victors hellige krig - fra højskoleelev til hellig kriger” 17.03.2016
Han havde været "træls" igennem en længere periode:
https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs
TV2 2004 - Sindssyg farlig

Narcissist, Psychopath or Sociopath:
https://www.youtube.com/watch?v=6dv8zJiggBs

Øvelser:
”Chokoladeforsøg” – holdninger og kognitiv dissonans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Opdragelse, udvikling og omsorgssvigt

Temperament: Det lette -, besværlige - og langsomme barn.
Opdragelsesstile: Den autoritære, den autoritative/demokratiske, den uinvolverede og den eftergivende. Samt fokus på, hvordan de forskllige opdragelsesstile påvirker barnets videre udvikling.
John Bowlby: før -, begyndende - og selektiv tilknytning. Ansigtsduetter og udforskningsadfærd.
Marry Ainsworth: fremmedsituationstesten; tryg -, utryg-undgående -, utryg-ængstelig -, utryg-desorganiseret tilknytning.
Begreberne anvendt i caseanalyse: Margaretha Berg Brodén (1996) ”Mor og barn i ingenmandsland”.

Barnets udvikling:
E. Erikson: den psykosociale udvikling fra fødsel til død. De 8 faser; positivt og negativt udfald.
Daniel Stern: medfødte færdigheder, begyndende selv, kerneselv, ansigtsduetter, det intersubjektive selv, det verbale selv.

Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt:
Bowlby og reaktion på adskillelse; protest, fortvivlelse, emotionel frakobling.
Harlows forsøg med abeunger.
Spitz og langtidsundersøgelse på vuggestuebørn i kvindefængslerne. Spædbørnshjemmet. Spædbarnsdepression og hospitalisme.
Omsorgssvigtformer fra psykologiens veje: Vanrøgt, fysiske overgreb, psykisk overgreb, seksuelle overgreb.
Omsorgssvigtr former fra P. Neislen: Fysisk omsorgssvigt (passiv, aktiv), Fysisk omsorgssvigt (passiv, aktiv), Social arv.

Risiko og resiliens
Det sårbare barn, risiko eller årsagssammenhæng, Kauai-undersøgelsen.

MATERIALE:

Psykologiens Veje s. 69-71, 82-93, 96-100, 113-118, 120-121, 147-150
P. Nielsen, Psykologi og socialpsykologi s. 232-240, 245
Schultz, L. O. (Ibog) Psykologiens veje "Risiko og resiliens"

Artikler:
- Margaretha Berg Brodén (1996) ”Mor og barn i ingenmandsland”. Gyldendal
- TV2 2017 Eksperter slår fast - Derfor er øjenkontakt til spædbørn livsvigtigt

Film og Klip:
- Lille menneske – hvad føler jeg? DR1 02.12.2007
- Mød dit urmenneske – forældre og børn (2:6) DR1, 05.09.2018
- Youtube: Mirror neurons part 1: https://www.youtube.com/watch?v=XzMqPYfeA-s
- ReStudy: Psykologi C – kognitiv og neurologisk udvikling: https://portal.restudy.dk/video/Kognitiv_og_neurologisk_udvikling_-1/id/2292/educationCategoryId/2
- Genie: Secret of the Wild Child: https://www.dailymotion.com/video/x3i5x05
- Mary Ainsworth
https://www.youtube.com/watch?v=DH1m_ZMO7GU
- Harlow's Monkeys
https://www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Ungdom, senmodernitet og stress

Ungdom: biologisk, juridisk og kulturel alder. Ungdom som en efterspurgt tidsalder.  Køn og kønsforskelle. Indre - og ydre motivation. Digital dannelse.

Identitet:
E. Erikson: identitetsforvirring, identitetssøgen, jeg – identitet og social identitet.
K. Gergen: Mange identiteter, kamæleonagtig adfærd, multiple selv.
Sociallæringsteori: A. Bandura bobo-doll eksperiment. Rollemodeller og imitation.  

Personlighed:
Personlighedstyper i det antikke Grækenland: melankolske -, flagmatiske -, koleriske -, sangvinske type. Gustav Jung; introvert (indadvendte), ekstrovert (udadvendte). The big 5; udadvendt/indadvendt, omgængelig/konfronterende, samvittighedsfuld/ligegyldig, anspændt/stabil, åben/lukket. Henrik Høgh-Olesen; forsigtig og risikovillig. OSN. Personlighedstyper og senmoderniteten.   

Individet i den senmoderne samfund:
David Riesmann: Tre samfundstyper og de tre socialkarakterer.
Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence; mikroniveau og makroplan. Præstationskulturen.
Hartmut Rosa: Acceleration, effektivisere, vinde tid. Tidshunger; vi kan gøre ting hvor og hvornår vi vil. Skærpet konkurrence, omstillingsparat, social acceleration.
De psykologiske konsekvenser; tidspres og stress, udbrændthed og fremmedgjorthed, ”hamsterhjulet”, statistisk set mere stress. Hartmut Rosas teori anvendes til at analysere afsnit 1 af serien ”de perfekte piger”.

Mediesocialisering:
Redigeret version af virkeligheden, sociale medier, pseudovirkelighed, Forstyrrer det at være online hele tiden; multitasking, opdelt opmærksomhed, selvmonitorering, selviscenesættelse, social sammenligning.

Diagnoser i senmoderniteten.
Unge og psykologhjælp: 50% af unge piger har været hos en psykologi inden de fylder 18 år. Er Danmark et diagnosesamfund?

Stress:
Definition på stress; kortvarig -, langvarig - og kronisk stress. Arousal. Stresssymptomer. Coping. Spændingskurve. Kognitive problemer. Stress-sårbarhedsteorien. Psykisk kollaps. Fysisk kollaps. Hønen eller ægget? Stress og livsstil. Hensigtsmæssig coping.
Opmærksomhed og stress - ydre og indre faktorer, automatiske og kontrollerede informationsprocesser, perception. Teorien anvendes i en analyse af "Fældet af stress"

Den biologiske komponent i stress:
Frygtsystemet. Frygtsomme øjne aktivere amygdala. Hjernestammen og arousal. Arousal, krop og hjerne, Dæmpning af arousal. Arousal og stress. Hjernemæssige erfaringer på stressadfærden. Hippocampus og vedvarende stress. Hukommelsesmæssige risikofaktorer ved langvarig stress; langtidshukommelse - herunder eksplicit og implicit hukommelse.

MATERIALE:

Larsen, S. O. (2013) Psykologiens Veje s. 25-29, 37-39, 41-45, 155-163, 163-177, 213-216, 281-283, 288-289, 293-294, 298-299, 358-361
Ravn, F. og Wolf, T. (2015) Psykologi - fra celle til selfie s. 111-114, 130-142
Larsen, S. O. (WEBSITE) Psykologiens veje ”The big 5” + "Motivation og sociallæringsteorien"

Artikler:
- Levlykkeligt – portalen for livskvalitet ”Stress og personlighed, er der sammenhæng?”:
https://levlykkeligt.dk/forum/psykoterapeutisk_praksis_ved_inge_holm/er_du_en_type_eller_b
- Rasmussen, I. L. (27.03.2016) Danmark er et diagnose samfund”. Politikken
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art5616408/Danmark-er-et-diagnosesamfund
- Sommer, P. M. (14.08.2017) Hvad er digital dannelse? Videnskab.dk

Film og klip:
-DR3 (2016) SKAM sæson 1 (8) ”Hele skolen hater meg”
- DR3 (2018) ”De perfekte piger (1)”
- TV2 (2015) "Fældet af stress (1)"  
-DR2 (08.12.2018) ”Unge og psykologhjælp” Tid: 5:30-18.00
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer