Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 nf/r (1r nf, 1r nf-bi, 1r nf-ge, 1r nf-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemi 1: Åen - vands opbygning og egenskaber
Fællesfaglige koblinger:
Vand findes overalt i naturen og i vores hverdag, det er livsvigtigt. Vand har nogle specielle egenskaber, som kan forklares vha. kemi.
- Andre stoffers opløselighed i vand
- Tilstandsformer
- Smelte- og kogepunkt
- Densitet
- Varmefylde
Kemifagligt indhold (med fokus på vandmolekylet):
- Kemiske formler og symboler, det periodiske system
- Vandmolekylets struktur og atomers opbygning og elektronstruktur
- Bindingstyper, ædelgasreglen
- Elektronegativitet, polære og upolære elektronparbindinger
- Vands fysiske egenskaber (tilstandsformer, faseovergange, densitet, hydrogenbindinger)
- Vands kemiske egenskaber (opløst i vand, let-/tungtopløseligt)
Forsøg:
- Flammefarver
- Tre små forsøg om vand (polaritet, blandbarhed, opløselighed)
Info, der skal findes andre steder end kompenidet:
- Flammefarver (separat teoripapir)
- Grupper og perioder (opgaven "elektronskaller")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geo - Grenåen
I dette forløb har vi undersøgt Grenåen.
Vi har haft fire fokuspunkter:
1) Opland.
Her har vi undersøgt, hvor vandet i åen kommer fra. Vi har kigget på et vandløbs opbygning og forstået begreberne, Topografisk opland, topografisk skel, afstrømning.
2) Vandføring
Vi har arbejdet teoretisk med vandføring og talt om forskellen på vandføringen i hhv. kildebækken mellemste å samt nedre å. Herudover har vi talt om, hvordan hældningen og bredden af et vandløb påvirker vandføringen.
3) Vandet kredsløb
Vi har været igennem vandets naturlige kredsløb. Her har vi kigget på vandets lagere/magasiner, faseovergange, afstrømning. For at forstå de processer der er vigtige for, hvordan vandet ”ender” i vores vandløb.
I gennemgangen af vandets kredsløb fokuserede vi på nedbørsdannelse, og i den forbindelse lavede vi et lille forsøg omkring nedbørsdannelse og dugpunkt.
4) Vandmiljøet
Vi kiggende på, hvilke risikoer der kan være for vandmiljøet i Danmark samt hvordan man kan forbedre vandmiljøet i vandløbet. Vi talte om genopretning af Skjern Å og evt. Kolindsund.
Eksperimentelt og empirisk arbejde:
Bestemmelse af Grenåens opland - kortøvelse
Bestemmelse dugpunkt ude og inde.
Bestemmelse af vandføringen i Grenåen.
Materialer:
1) Grenåen kompendiet (Udleveret)
2) Skjern Å - alletiders å (CFU)
3) Artiklerne: "Genopretning af Kolindsund" og "Kolindsund oversvømmes" fra Djurslandsposten
3) Topografisk kort over Djursland
Kernefigurer:
- Vandføringen
- Vandets naturlige kredsløb
- Vandløbet og dets opland
- Topografisk vandskel
- Forebyggelse af forurening af vandløb vha. sprøjtefri zoner langs vandløbene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bio - Grenaaen
Forløbet dækker økologi, herunder:
Cellebiologi
Økosystemer
Fotosyntese og respiration
Vandløbsøkologi
Materialer:
Biologi til tiden, s. 117-123; 127-129.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af plante- og dyreceller.
Felttur til Grenaaen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skydråber
|
18-09-2024
|
Grenaaen
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Særfagligt forløb i biologi, med følgende emner:
Kromosomer og gener
Nedarvning
DNA
Mendelske træk
Materialer:
Biologi til tiden, s. 101-107; 150-151.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med PTC
Nedarvning gennem monogene egenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mendelske træk
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Geo-særforløb: Vulkaner
Forløbet har fokus på følgende:
1) Pladetektonik
Forløbet starter ud med at se på Jordens opbygning, med henblik på at forstå konvektionsstrømme, pladeskub, pladetræk, pladebevægelser og pladegrænser. Dernæst er der fokus på at dels lære at kende de forskellige tektoniske miljøer, og særligt de vulkanske miljøer, samt hvilke mekanismer der er styrende for deres opståen.
2) Bjerarter.
Herefter kiggede vi på bjergarter og satte dem i forhold til det geologiske kredsløb og de forskellige tektoniske plader. Fokus var på at forstå sammenhængen mellem forskellige tektoniske miljøer og hvilke bjergarter der kan dannes.
3) Vulkaner
Der blev fokuseret på forskellige vulkantyper og disse forskellige vulkantypers tektoniske miljø. Dernæst var der fokus på de forskellige vulkantypers udsende, magmasammensætning og viskositet og eksplosivet, samt hvilken betydning dette har for vulkanernes opståen, form og farlighed.
Eksperimentelt og empirisk arbejde:
- bestemmelse af densiteten af basalt og granit
- identifikation af tektoniske miljøer og Wilson cyklussen
- Mineral- og Bjergartsklassifikation - ud fra bjergartsnøglen.
- "Havregrøds-lava"- forsøg
- Analysér en vulkan
Kernefigurer:
-Jordens opbygning
- Konvektionsstrømme/celler i Jordens kappe
- Den pladetektoniske model
- Wilson cyklussen
- Bjergartscyklussen
- Opbygningen af vulkaner
- Mekanismen i et vulkanudbrud
Materialer:
Kompendiet: Vulkaner
Beskrivelser af forskellige vulkaner rundt om i verden. Kilder: Lex.dk og Wikipedia.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pladetektonik
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemi 2: Energiforbrug og klimaændringer - organisk
Fællesfaglige koblinger:
Fossile brændsler har bidraget stort til de menneskeskabte klimaforandringer.
Kemifagligt indhold (med fokus på fossile brændsler):
- Organiske stoffer, carbonhydrider
- Drivhusgasser struktur og effekt på varmestråling fra Jorden
- Dannelse af fossile brændsler (kort)
- Elektronparbindinger
- Alkaner, alkener, alkyner, alkoholer og deres navngivning
- Enkeltbinding, dobbeltbinding, tripelbinding
- Forgrenet/uforgrenet, isomeri
- Kemisk formel, molekylmodel, strukturformel, kondenseret strukturformel, zig-zagformel
- Carbonhydriders fysiske egenskaber (smelte- og kogepunkt)
- Destillation af råolie
- Carbonhydriders fysiske egenskaber (forbrænding, herunder afstemning af reaktionsskemaer)
- Fuldstændig vs. ufuldstændig forbrænding
- Brændværdi (OBS: I skal ind i forsøgsvejledningen for at få det sidste teori med)
- Beregning af CO_2-udslip givet masse af brændstof, begrebet stofmængde
Forsøg:
- Carbonhydriders egenskaber (fordampning og tilstandsformer, blandbarhed og densitet, forbrænding)
- Brændværdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi
Særfagligt forløb med sexologi der dækker følgende:
Mitose og meiose
Menstruationscyklus (inkl. feedback systemer)
Prævention og sexsygdomme
Kønsorganer
Materialer:
Biologi til tiden, s. 72-75; 81-82; 85; 89
"Kh Underlivet" af Emma Libner, s. 105-110.
Eksperimentelt arbejde:
Fælles forsøg med spredning af sexsygdom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Blodkredsløbet
Forløbet dækker blodkredsløbet, herunder:
Blodkredsløbet
Lungernes opbygning og funktion
Hjertets opbygning og funktion
Blodtryk
Materialer:
Biologi i udvikling, s. 108-120.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af blodtryk og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtryksmålinger
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Klima og energi
Forløbet dækker klima og energi, herunder:
Fotosyntese og respiration
Nedbrydningskæden
Bæredygtigt brændstof
Gæring
Materialer:
Biologi til tiden, s. 124-125; 142-146
Tekst fra Tina Trold om bæredygtig brændstof
Eksperimentelt arbejde:
Virtuelt forsøg med fotosyntese
Produktion af bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Navngivning og fysiske egenskaber - teoretisk afl.
|
13-01-2025
|
Vulkaner
|
24-01-2025
|
Virtuelt fotosynteseforsøg
|
24-01-2025
|
Bioethanol produktion
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
GEO - Fremtidens energi og klima
Forløbet har tre fokuspunkter:
1) Danmarks energiproduktion og energiforbrug, for at belyse hvorfor energiforbruget er et problem ift. klimaændringer. Herunder arbejdede vi med dannelsen af fossile brændsler, for at forstå hvorfor fossile brændsler ikke er en bæredygtig ressource.
2) Klimaændringer, med fokus på at forstå hvorfor CO2 er et problem og forstå drivhuseffekten. Herefter undersøgte vi de tilbagekoblingsmekanismer, med henblik på at bedre at forstå konsekvenserne af klimaændringer, og forstå forskellen på at løse problemet og på at tilpasse sig en ny situation. I den forbindelse arbejdede vi med kulstofkredsløbet, men fokus på forskellen mellem det naturlige kulstof kredsløb, og kulstofkredsløbet, hvor menneskene har påvirket processerne.
3) Grøn omstilling. Forløbet blev rundet af med at se på mulighederne for at løse klimaproblemet ved at omstille til vedvarende energi. Vi har set både på mulighederne og på udfordringerne ved at overgå til vedvarende energiformer - vi fokuserede på forskellen mellem CO2 frie og CO2 neutrale vedvarende energikilder.
Eksperimentelt og empirisk arbejde:
Danmarks energiproduktion og energiforbrug (Årsstatistik 2023 - Energistyrelsen)
Opvarmning af overflader - albedo og varmekapacitet
Drivhuseffektforsøget
Kernefigurer:
-Drivhuseffekten
-Kulstofkredsløbet
-Tilbagekoblingsmekanismer
- Danmarks energiproduktion (Årsstatistik 2023 - Energistyrelsen)
- Danmarks energiforbrug (Årsstatistik 2023 - Energistyrelsen)
Materialer:
Kompendiet: Energiforbrug og klimaændringer
Danmark uden fossile brændsler - NOAH - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kemi 3: Fødevarer
Fællesfaglige koblinger:
Vi kigger på den kemiske opbygning af de tre hovednæringsstoffer, som er rigtigt vigtige i biologien, da det er der, kroppen får energi fra.
Kemifagligt indhold:
- Carbohydrater (monosakkarider, disakkarider, polysakkarider)
- Carbonhydraters kemiske egenskaber (polaritet og opløselighed)
- Fedtstoffer (triglycerider)
- Fedtstyrer (opbygning, mættede vs. umættede, transfedtsyrer)
- Fedtstoffers kemiske egenskaber (substitution og addition, tilstandsformer)
- Proteiner (herunder aminosyrer, deres opbygning, begrebet peptidbinding)
- Kondensation og hydrolyse (ift. opbygning og nedbrydning af alle tre hovednæringsstoffer)
Forsøg:
- Substitution og addition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fødevarer
Forløbet har dækket fordøjelsessystemet, herunder:
Energiberegning
Opbygning og funktion af fordøjelsessystemet
Makronæringsstoffer
Enzymer
Blodsukkerregulering.
Materialer:
Biologi til tiden, s. 19-20; 22-25; 29-31.
Eksperimentelt arbejde:
Lipases nedbrydning af fedt i fløde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brændstoffer del 1
|
20-03-2025
|
Brændstoffer del 2
|
26-03-2025
|
Blandbarhed af alkoholer
|
01-04-2025
|
Grøn omstilling
|
07-04-2025
|
Bio/Geo evalueringsopgave prøveeksamen
|
11-04-2025
|
Fedtnedbrydning i fløde
|
14-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
GEO - Fødevarer
Forløbet har fokus på sammenhængen mellem adgangen til fødevarer og befolknings og samfundsudvikling.
1) Forløbet indledes med at se på de problematikker der knytter sig til fødevareforsyningen i verden i dag, det gælder både adgangen til for lidt og for meget mad.
2) Herefter blev der fokuseret på hvordan mængden af tilgængelige fødevarer har indflydelse på samfundsudviklingen. Dernæst fokuseres på at forstå forskellige samfundsformers udviklingsniveau, og de faktorer der har betydning for at samfund kan udvikles. I forlængelse heraf ser vi på den samfundsudvikling Danmark har været igennem, primært med fokus på erhvervs- og befolkningsudviklingen, og samspillet mellem denne udvikling og fødevareproduktionen og fødevare tilgængeligheden.
3)
Forløbet rundes af med at se på nogle af de udfordringer vi i fremtiden står overfor mht til fødevarerforsyning/fødevareforbrug, og disses betydning for vores samfund.
Empirisk arbejde:
Sammenligning af lande.
I dette forløb lavede klassen deres egen undersøgelse af befolknings- og erhvervsudviklingen i Danmark - baseret på deres egne familier.
Kernefigurer:
- Maslows behovspyramide
- Push-pull faktores betydning for udvikling
- Fourastiers model
- Urbaniseringsgraden
- Den demografiske transitionsmodel
- Befolkningspyramider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grøn omstilling
|
07-04-2025
|
Bio/Geo evalueringsopgave prøveeksamen
|
11-04-2025
|
nf eksamensopgave
|
07-05-2025
|
Befolkningsudvikling
|
12-05-2025
|
Erhvervsudvikling
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Bio - Drikkevand
Forløbet dækker vækst af mikroorganismer i rent drikkevand, herunder:
Vækstkurver
Vækstfaktorer
Cellemembran
Materialer:
Biologi til tiden, s. 146-147
Liv - Grundbog i biologi, s. 72-74
Eksperimentelt arbejde:
Kimtælling i vandprøver
Bakterier på hænder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
GEO - Drikkevand
NF-projektdag:
Vi startede dagen med en fælles introduktion til jords sammensætning, og begrberne porøsitet og permeabilitet. Derefter tog vi ud og indsamlede jordprøver to steder hhv. ved GG og ved den gamle Politistation/åen. Vores mål var at få to jordprøver med forskellige sammensætninger.
Vi undersøgte jordprøver med henblik på at vurdere hvilken jord der havde den højeste permeabilitet og porøsitet.
Efterfølgende rundede vi projektdagen af med at se på grundvandsresurser. Vi undersøgte, hvordan man kan bruge vandbalanceligningen til at forudsige om der er grundvandsdannelse og kiggede på regionale forskelle i drikkevandsressourcen med fokus på krav til grundvandsreservoir og udnyttelse af drikkevand.
Eksperimentelt arbejde
- Undersøgelse af porøsitet og permeabilitet i jorden ved GG og politistationen/åen
Kernefigurer:
- Vandets naturlige kredsløb
- Figur 15 Vand i jorden
- Figur 16 Forskellige muligheder for grundvandsreservoirer
- Regionale forskelle i vandbalancen.
- Udnyttelsesgraden af grundvandsmagasinerne
Materialer: Drikkevand - Samlet kompendie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Kemi 4: Drikkevand og vandkvalitet
Fællesfaglige koblinger:
For at vores drikkevand skal være sikkert at drikke, er det vigtigt at have viden om stoffer opløst i vand - det hænger også sammen med, hvordan jorden kan rense vandet på vej ned til grundvandet. Mange af de stoffer, der er opløst i vand (f.eks. nitrat), er ioner - derfor er det også vigtigt at forstå, hvad ioner er, og hvilke egenskaber de har. Grænseværdierne er opgivet som maksimale koncentrationer, og derfor er det selvfølgeligt vigtigt at forstå, hvad der menes med sådan en koncentration.
Sur regn opstår, fordi en syre opløses i vanddråber i atmosfæren.
Kemifagligt indhold:
- Ioner (simple og sammensatte), ionforbindelser (elektronegativitet)
- Formelenhed
- Navngivning af simple ioner (negative og positive - husk at der IKKE skal "-ion" bag navnet på en negativ ion, selvom det står i kompendiet)
- Navngivning af ionforbindelser
- Opløselighed, fældningsreaktioner
- Koncentration i mg/l og molær (mol/L)
- Definition af syrer, baser, syre-basereaktion, amfolyt
- Vands reaktion med sig selv (kort)
- Oxonium, pH, måling af pH
Forsøg:
- Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502444739",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502444739",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502444739"
}