Holdet 2024 bk/stx1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/stx1 (1stx bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneske og religion i kunsten
Titel 2 Surrealisme - Fantasi, Drømme og tilfældighed
Titel 3 PULS  Vårsalong 2025
Titel 4 kUnst og Arkitektur i forskellige Rum
Titel 5 Projekt "Magisk Fotografi"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneske og religion i kunsten

Intro til tidligere perioders kunst med fokus på menneskefiguren og hvordan mennesket skildres i antikken, middelalder, renæssance og barok.

"Temaer i kunsten - grundbog i billedkunst", af Jonas Wolter , s.7-15, Det ny forlag 2013

supplerende:
- https://dac.dk/viden/artikler/middelalder/        om de 2 arkitekturstile Romansk og Gotisk
-https://www.arsmundi.de/da/tjeneste/vores-kunstrapport/5-betydningsfulde-kunstnere-fra-renaessancen-og-deres-vaerker/
- evt. Betydningsanalyse Bronzino s.62-65, i "Billedkunst - metode, kronologi og tema" af Henrik S.Andersen m.fl.

faglige mål:
̶  forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk

individuel visualiseringøvelse: lav dit eget vanitas billede . En opstilling af ting/mad/objekter, kunsformen er en klassisk genre  "Stilleben"(stille liv), I tager foto .

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Surrealisme - Fantasi, Drømme og tilfældighed

kunstretning fra starten af 1900tallet , starten af Modernismen, samt eksempler på samtidskunst og surrealistiske udtryk,

i "Billedkunst - metode, kronologi og tema" af Henrik Scheel m.fl,  s.135 - 138 Surrealisme
i "Temaer i kunsten" af Jonas Wolther, s.114 (Fra følelses til fantasi og drøm) + s.226-227  (betydningsanalyse)

https://kunsten.dk/da/indhold/surrealisme-kort-fortalt-5126
om de 2 retninger: psykofotografisk og abstrakt surrealisme

video om surrealisme  (5minutter): https://www.youtube.com/watch?v=bP2JS4vDvNc
          
visualiseringsøvelser:  foto af assemblage (sammensætning af forskellige objekter), cadavre equis, blækklat akvarel/tegning


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 PULS Vårsalong 2025

I udarbejder værker til årets Vårsalong konkurrence med emnet PULS
se FB for mere info:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100069575272359&locale=da_DK

Du må fortolke temaet, som du vil, men det skal kunne tolkes af dit værk, at du har forholdt dig til PULS. Du kan fx. tage udgangspunkt i:
Byens puls: Omfatter livet og energien i en urban atmosfære
Hjertes puls:
Det refererer til puls og rytmiske mønstre af hjerteslag, som symboliserer liv! eller høj puls kan indikere spænding, angst og stress – positivt/negativt. Det kan være en metafor for følelser, fællesskab, relationer mellem personer.
Teknologisk puls:
Puls er også den hurtige udvikling af teknologi, og den indflydelse den har på vores liv. Måske ser vi de første AI genererede værker på udstillingen?
Kulturel puls:
Det kan dække over ungdomskultur, subkultur, mode og kunstneriske udtryk, der beskriver en bestemt tid eller et bestemt sted.
Naturens puls:
Henviser til de naturlige rytmer og årstider der skifter i naturen, i planter der gror, eller visner, relationer og forbindelse til naturen og universet.
Musikkens puls:
I musikken tales også puls. Man kan lade sig inspirere af favorit numre fra playlisten og lytte til tekst, tempo og feeling - imens man skaber sit værk.
Indlevering
Der er indlevering af jeres værker fredag d.21 feb. mellem kl.14.00-17.00 på KulturHotellet I Rønde
Fernisering
Der er fernisering d.27 feb. kl.16.00-17.30 på KulturHotellet I Rønde
Vi glæder os meget til at se jeres værker 😊
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 kUnst og Arkitektur i forskellige Rum

I ser på Kunst i forskellige rum.
kunstformer: skulptur, installation, arkitektur (lidt maleri).
I skulptur eksemplerne har vi fokus på "Kroppen", hvordan kroppen vises og hvilken betydning der ligger bag Menneskefiguren, som er et centralt motiv op igennem kunsthistorien. Hvad syntes vi f.x er smukt idag? hvad er vor tids skønhedsidealer sammenlignet med f.x Antikkens? og hvad er den perfekte krop idag?
litt:
Henrik S.Andersen m.fl: Billedkunst - metode, kronologi , tema s.122-124m (arkitektur) , s.80-81 +87-88 (arkitekturanalyse)

program Kunst i det offentlige rum : https://www.youtube.com/watch?v=ASQVxNg3wEs    af Louisiana Learning

Jonas Wolter: Temaer i kunsten s.53-55+59-62 ( skulptur, Kroppen i kunsten), s.56-58 (bl.a den abstrakte krop maleri)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten s.69,s.75 (ikonarkitektur, Guggenheim Museum Bilbao)

Fx. værker:
- David, Micheangelo (1501, renæssance)
-  "Red memory - Shy boy (Rød hukommelse - genert dreng),2011 af  Chen Wenling    video:https://www.youtube.com/watch?v=rutwCHftkkw
- Pipilotti Rist, "Daggrys timer i naboens hus" (installation Aros), 2005,
- GG kunst; skulptur Troels Sandegaard "Self portrait naked" (2013), Gottfred Eickhoff "Navigare, liggende kvinde" (1967) bronzeskulptur (konen i bassinet)
- kunstmuseum Guggenheim Bilbao (1997), af arkitekten Frank Gehry.
- Københavns Rådhus (1892-1905), af Martin Nyrup
-  Design- og Vinhotel i Rioja Spanien, Frank Gehry video : https://www.youtube.com/watch?v=B65gg_dmGSA
- kunstnerduo Randi og Kathrine "Cigar" Kofoeds skole Amager: https://vimeo.com/749122287 om stedsspecifik kunst

+lærer udviklet materiale: opfølgende om samtidskunst (ark).

visualiseringsøvelser:
- tegning menneskets proportioner (video:https://www.youtube.com/watch?v=TgIYpe4dPWo), skulptur attack (digital opgave),  ekspressive krops-skulpturer (foto), ostevoks figurer+ skulptur i rum (digital opgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt "Magisk Fotografi"

Magiske billeder
TEORI:
Teori om det magiske billedes kendetegn fra PP 1
evt. Teori om fotografiets illusion af sandhedsvidne og grå mytologi fra PP 2
og/eller  “Das unheimliche”
litteratur:
- fotografiets genrer "For Øjeblikket 2" (udpluk af korte tekster)
- das unheimliche, side 65 -67 , i "TAP.- Teori til analyse og praksis i billedkunst".

supplerende:
- Om fotografiet , kap.7 i Katrine Busks
værker:
Havneholmen (fra serien Off location) af Jesper Rasmussen:
video https://taetpaakunsten.dk/laeringsmaterialer/kunstfotografi

ANALYSE: af  1 selvvalgt fotografi (genre: kunstfotografi, dokumentar, digital manipuleret m.m)

Sørg for at du har værkinfo med (hvem har lavet det og hvornår - evt titel)
UNDERSØG hvorfor det enkelte billede virker magisk?
Hvad er det i billedets form, som gør det magisk (hvilke virkemidler?)
Hvad er det i billedets indhold, der gør det magisk (symboler, magiske betydninger). BRUG teorierne, som kontekst til at fortolke billedets magiske egenskaber.

PRAKSIS: Eksperimenter med at skabe magiske fotografier - hvad gør billedet magisk/ubestemmeligt/uncanny? Du må iscenesætte, arbejde med lys og komposition, farve eller sort/hvid, beskæring, manipulere, tegne ind over fotografiet mm - eksperimentér med det på alle mulige måder.
Lad dig inspirere af teori fra PP’erne og af dine analyser af de valgte billeder.

Indsæt alle dele i en power point , billeder + tekst/noter

Forbered ca 5 minutters oplæg hvor du beskriver både dit arbejde med fotografiet og dine valg/fravalg af virkemidler, analyser af valgte fotos, inddragelse af teori m.m. Dette skal du fremlægge i dit oplæg/lydfil i powerpoint.

Hele projektet skal afleveres som powerpoint med lydfil samt produkt -  I har i alt 4½ moduler til projektet, og der er plan+ lektier i lectio under lektionerne.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer