Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/stx2 (1stx bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#Ekspressionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#Fantasi og drømme
Med udgangspunkt i surrealisme arbejder vi med kunst, der beskæftiger sig med ’uvirkelige/overvirkelige’, det fantasifulde og vores drømme. I forløbet arbejder vi surrealistiske eksperimenter og teknikker. Som del af forløbet udvikler I individuelt et surrealistisk inspireret værk. Billedanalytisk arbejder vi fortsat med formalanalysen og betydningsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#PULS
Vi skaber værker til Ungdommens Vårsalong
Der er fokus på at udvikle et selvstændigt projekt/arbejde med individuelt formuleret problemstilling. At træne i at dokumentere et projekt og
eksperimenterende undersøgelser med skitser, noter, ideer og refleksioner samt give projekt/værk en titel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#Krop og køn
Vi undersøger hvordan kroppen gennem kunsten med særligt fokus på klassisk æstetik, det ekspressive udtryk og samtidskunst. Gennem teori og analyser får vi perspektiver på kropsfremstillinger i dag/kroppen i visuel kultur. Vi arbejder med skulpturanalyse med særligt fokus på skulpturelle virkemidler med begrebspar som åben-lukket, let-tung, massiv-hul sov.
Praktisk/kreativt har vi særligt fokus på at arbejde tredimensionelt, arbejde med proportioner samt udforske hhv det naturalistiske vs. det ekspressive udtryk i skulptur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#Den Fortryllede Skov
Med udgangspunkt i temaet 'Den Fortryllede Skov' arbejder vi steds-specifikt med skoven ved at skabe værker, der foregår i skoven, bruger skovens materialer eller reflektere over skovens betydninger. Vi arbejder med teorier om 'Det Magiske' og 'Det antropocæne' og eleverne vælger selv hvilken teori, deres praktiske projekt forholder sig til. I processen med at skabe et steds-specifikt værk til 'Den Fortryllede Skov' arbejder vi med idéudvikling, skitsering og stedsanalyse. Fokus i forløbet er på at skabe et tredimensionelt værk i selvvalgte materialer og kombinere teori, analyse og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580898082",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580898082",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580898082"
}