Holdet 2024 bk/stx2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/stx2 (1stx bk2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #Ekspressionisme
Titel 2 #Fantasi og drømme
Titel 3 #PULS
Titel 4 #Krop og køn
Titel 5 #Den Fortryllede Skov

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 #Fantasi og drømme

Med udgangspunkt i surrealisme arbejder vi med kunst, der beskæftiger sig med ’uvirkelige/overvirkelige’, det fantasifulde og vores drømme. I forløbet arbejder vi surrealistiske eksperimenter og teknikker. Som del af forløbet udvikler I individuelt et surrealistisk inspireret værk. Billedanalytisk arbejder vi fortsat med formalanalysen og betydningsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #PULS

Vi skaber værker til Ungdommens Vårsalong
Der er fokus på at udvikle et selvstændigt projekt/arbejde med individuelt formuleret problemstilling. At træne i at dokumentere et projekt og
eksperimenterende undersøgelser med skitser, noter, ideer og refleksioner samt give projekt/værk en titel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #Krop og køn

Vi undersøger hvordan kroppen gennem kunsten med særligt fokus på klassisk æstetik, det ekspressive udtryk og samtidskunst. Gennem teori og analyser får vi perspektiver på kropsfremstillinger i dag/kroppen i visuel kultur. Vi arbejder med skulpturanalyse med særligt fokus på skulpturelle virkemidler med begrebspar som åben-lukket, let-tung, massiv-hul sov.
Praktisk/kreativt har vi særligt fokus på at arbejde tredimensionelt, arbejde med proportioner samt udforske hhv det naturalistiske vs. det ekspressive udtryk i skulptur.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #Den Fortryllede Skov

Med udgangspunkt i temaet 'Den Fortryllede Skov' arbejder vi steds-specifikt med skoven ved at skabe værker, der foregår i skoven, bruger skovens materialer eller reflektere over skovens betydninger. Vi arbejder med teorier om 'Det Magiske' og 'Det antropocæne' og eleverne vælger selv hvilken teori, deres praktiske projekt forholder sig til. I processen med at skabe et steds-specifikt værk til 'Den Fortryllede Skov' arbejder vi med idéudvikling, skitsering og stedsanalyse. Fokus i forløbet er på at skabe et tredimensionelt værk i selvvalgte materialer og kombinere teori, analyse og praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer