Holdet 2024 sa/kmw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/kmw (1kmw sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Integration og kulturmøder
Titel 2 Dansk økonomi
Titel 3 Ung i det senmoderne samfund
Titel 4 Ideologier og politik i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Integration og kulturmøder

Forløbet er elevernes grundforløb og gennemført på tre forskellige hold

Forløb om kulturmøde og integration ud fra både en sociologisk, politisk og økonomisk synsvinkel.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Materiale:
- Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udgave, s. 29-37 (minus gule bokse på side 31 og 32), 43-52, 85, 112-118 (minus s. 117), 143-144, 196-204, 213-216.
- TV-dokumentar: ”Traditioner”, DR, 2015.

- ”Hofstedes teori om nationale kulturer” (fra: ”Samfundsfag til HF”) (kopi).
- ”Unge spillet mellem to kulturer”, https://www.dr.dk/ligetil/unge-er-splittede-mellem-kulturer (uddrag - findes i PP).
- ”Hvem er Fatima og Muhammed”, B.dk, 8.8.15 (uddrag) (kopi).
- TV-dokumentar: ”Oprør fra ghettoen (Munas flugt)”, DR, 01.12.15 (uddrag).
- Statistik fra Integrationsbarome-teret (https://integrationsbarometer.dk/barometer/sammenlign/?v=f2fc4f6210e1&include_country%3Aboole-an=on&indicators%3Alist=1N1&indicators%3Alist=1S2)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk økonomi

Fokus i forløb: Med udgangspunkt i den aktuelle situation i dansk økonomi har vi arbejdet med, hvad der kendetegner en god økonomi (de økonomiske mål, konjunkturbegreber). Desuden har vi set på, hvordan forskellige former for økonomisk politik kan anvendes for at nå de økonomiske mål.

Faglige mål:
- redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 171-175, 178-193.
- Video: ”Explainer: Hvad er inflation?”, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
- Forskellige udpluk fra "økonomi for dummies" DR
- Statistisk materiale om dansk økonomi
- ”ECB hæver renten igen: Varsler flere markante renteforhøjelser”, https://finans.dk/okonomi/ECE14935987/ecb-haever-renten-igen-varsler-flere-markante-renteforhoejelser/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ung i det senmoderne samfund

Fokus i forløbet: I forløbet har vi haft fokus på, hvad der kendetegner det senmoderne samfund sammenlignet med det traditionelle og moderne samfund - især hvad angår identitetsdannelse.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fag

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering


Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 29-40 (minus figur 2.4 ), 52-73, side 26 (metode)
- ”Flere og flere unge mistrives: - Jeg brød fuldstændig sammen”, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-10-13-flere-og-flere-unge-mistrives-jeg-broed-fuldstaendig-sammen
- Artikel: Social med medier eller mennesker? 30 dec. 2019 kl. 10:15
- TV-dokumentar: ”Alt for kliken”, afsnit 3, DR 1 2019.
.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ideologier og politik i Danmark

Forløbet er et forløb om ideologier og de politiske partier i Danmark. Herunder værdi og fordelingspolitik, vælgeradfærd (meget lidt) og partiadfærd.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 100-108, 112-120.
-“Debatten 20/3 -25 – mindre velfærd for mere forsvar”
-Dagpengemodtagere og DR skal finansiere fremtidens forsvar, siger Vanopslagh
(16/3-2025) TV2.dk
Regeringsledelsen varmer op til interne forhandlinger om oprustning. Krigsskat og -ønsker om reformer splitter
(5/2-2025) Altinget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer