Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/kmw (1kmw sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Integration og kulturmøder
Forløbet er elevernes grundforløb og gennemført på tre forskellige hold
Forløb om kulturmøde og integration ud fra både en sociologisk, politisk og økonomisk synsvinkel.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materiale:
- Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udgave, s. 29-37 (minus gule bokse på side 31 og 32), 43-52, 85, 112-118 (minus s. 117), 143-144, 196-204, 213-216.
- TV-dokumentar: ”Traditioner”, DR, 2015.
- ”Hofstedes teori om nationale kulturer” (fra: ”Samfundsfag til HF”) (kopi).
- ”Unge spillet mellem to kulturer”, https://www.dr.dk/ligetil/unge-er-splittede-mellem-kulturer (uddrag - findes i PP).
- ”Hvem er Fatima og Muhammed”, B.dk, 8.8.15 (uddrag) (kopi).
- TV-dokumentar: ”Oprør fra ghettoen (Munas flugt)”, DR, 01.12.15 (uddrag).
- Statistik fra Integrationsbarome-teret (https://integrationsbarometer.dk/barometer/sammenlign/?v=f2fc4f6210e1&include_country%3Aboole-an=on&indicators%3Alist=1N1&indicators%3Alist=1S2)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk økonomi
Fokus i forløb: Med udgangspunkt i den aktuelle situation i dansk økonomi har vi arbejdet med, hvad der kendetegner en god økonomi (de økonomiske mål, konjunkturbegreber). Desuden har vi set på, hvordan forskellige former for økonomisk politik kan anvendes for at nå de økonomiske mål.
Faglige mål:
- redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 171-175, 178-193.
- Video: ”Explainer: Hvad er inflation?”, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
- Forskellige udpluk fra "økonomi for dummies" DR
- Statistisk materiale om dansk økonomi
- ”ECB hæver renten igen: Varsler flere markante renteforhøjelser”, https://finans.dk/okonomi/ECE14935987/ecb-haever-renten-igen-varsler-flere-markante-renteforhoejelser/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung i det senmoderne samfund
Fokus i forløbet: I forløbet har vi haft fokus på, hvad der kendetegner det senmoderne samfund sammenlignet med det traditionelle og moderne samfund - især hvad angår identitetsdannelse.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fag
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 29-40 (minus figur 2.4 ), 52-73, side 26 (metode)
- ”Flere og flere unge mistrives: - Jeg brød fuldstændig sammen”, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-10-13-flere-og-flere-unge-mistrives-jeg-broed-fuldstaendig-sammen
- Artikel: Social med medier eller mennesker? 30 dec. 2019 kl. 10:15
- TV-dokumentar: ”Alt for kliken”, afsnit 3, DR 1 2019.
.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mandatfordelingen
-
Læs side 29-37 - minus boks på side 31 og 32. Fokus er de overstregede (gule) begreber, som I allesammen lærte i grundforløbet.
-
Danmark bruger sociale medier mest i EU
-
Læs side 52 nederst til 56 øverst - Hav fokus på de fire begreber - Face, Setting, backstage, frontstage.
-
Spørgsmål til sociale medier og Goffman - 1kmw.docx
-
Læs side 37nederst -40midt om identitet samt side 56-58øverst om branding og image. Fokus på de gule overstregninger (der er de centrale begreber).
-
Identitet, image, Branding - arbejdsark .docx
-
Det traditionelle og det moderne samfund- skema .docx
-
Lektie: Side 65-71m (minus tekstboks side 32) Centralt for lektien er: Giddens fem begreber: Aftraditionalisering, Individualisering, Adskillelse af tid og rum, Udlejring af sociale relationer, Den øgede refleksivitet.
-
Giddens - skema.docx
-
Læs side 71-73 om Ziehe
-
Thomas Ziehe arbejdsspørgsmål.docx
-
Det store morgenbord .docx
-
Læs side 100-103ø om ideologier generelt og liberalisme
-
Ideologier generelt - arbejdsark.docx
-
Læs om konservatisme og socialisme side 103-106.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ideologier og politik i Danmark
Forløbet er et forløb om ideologier og de politiske partier i Danmark. Herunder værdi og fordelingspolitik, vælgeradfærd (meget lidt) og partiadfærd.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Anvendt materiale:
- Brøndum/Hansen: "Luk samfundet op!", 4. udgave, Columbus 2021, s. 100-108, 112-120.
-“Debatten 20/3 -25 – mindre velfærd for mere forsvar”
-Dagpengemodtagere og DR skal finansiere fremtidens forsvar, siger Vanopslagh
(16/3-2025) TV2.dk
Regeringsledelsen varmer op til interne forhandlinger om oprustning. Krigsskat og -ønsker om reformer splitter
(5/2-2025) Altinget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580952285",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580952285",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580952285"
}