Holdet 2024 mu/1stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu/1stx (1stx mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Form - klassisk musik
Titel 2 Praktisk arbejde
Titel 3 Melodik og vokalarrangemet
Titel 4 Særligt studeret emne: 1980'erne
Titel 5 Lyden af et hit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Form - klassisk musik

Kort snak om kunstmusik - definition.

Særligt fokusområde: Barokken
- Rondo og fuga. Kendetegn ved opbygningen (form, kendetegn ved de forskellige formled, temaer, dynamik, besætning)
- Programmusik og absolut musik
- Kendetegn ved barokken som periode (samfundsmæssigt og historisk set)
- Komponistens rolle/arbejdsforhold i barokken

Analyserede værker:
Vivaldi - De 4 årstider - Foråret, 1.sats
Bach - Fuga i C-dur, BWV 846 - eleverne har fundet temaindsatser.

Praktisk arbejde: Eleverne har selv prøvet at dirigere

Materialer:
Eget kompendium + div. videoer og billeder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Praktisk arbejde

Løbende diverse en-stemmige sange.
Desuden kanons og flerstemmige sange, Be my Baby og With a little help

I forbindelse med tematisk forløb: Melodisk analyse
- Spille klaver - gæt en julesang. Nodelære

Optræde til juleafslutning
Spille og synge "Shake Up Christmas" sammen med 1km MU.

Jeg ta'r imod
Eleverne vælger selv hvilket instrument, de vil udforske yderligere: vokal, klaver, ukulele, guitar eller bas.

Frem mod eksamen - grupper med 9 i hver
Need you now (Lady Antebellum)
Rehab (Amy Winehouse)
You know I'm no good (Amy Winehouse)
Holdet har optrådt til forårskoncert med de 3 numre.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Melodik og vokalarrangemet

Melodisk analyse af udvalgte sange, bl.a. Tordenskjold, Dejlig er den himmelblå, Smells like teen spirit

Fokuspunkter ved den melodiske analyse
- Inddeling i fraser . Navngive fraser med bogstaver
- Frasernes bevægelse
bueform, bølgebevægelse, zig zag-bevægelse, opadgående/nedadgående
tonegentagelse, trinvisbevægelse, små/store spring
repetition-variation-sekvens, lineær og cyklisk melodik
- Ambitus (herunder også placeringen af top- og bund-tone ift. form)
- rytmiske kendetegn

Analyse af vokal-arrangement
- Drone
- Flydekor
- Call and response, korsvar
- Medstemmer

Analyse af vokalarrangementet i "Please, please me", The Beatles.

Materialer: Eget kompendium
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Særligt studeret emne: 1980'erne

Vi har arbejdet med forløbet i to tempi
1) Fokus på musikeksterne parametre med henblik på at være konferenciers i forbindelse med Gymnasiets kor-koncert med temaet: numre fra 80'erne. Kor-koncertens titel: "Echoes of the '80s"
2) Fokus på musikintern analyse

Ad. 1
Eleverne har i grupper arbejdet ud fra tematikkerne:
1) Kendetegn ved perioden (samfundsforhold, musikkens rolle/funktion, generelle kendetegn ved musikken i perioden, images - hvordan så man ud i 80'erne?)
2) De store stjernes årti (De store solister - globale superstjerner, store koncerter - teknisk formåen, MTV, CD'en)
3) Velgørenhed (Band Aid, Live Aid og den amerikanske pendant "USA for Africa")
4) Aarhus i Centrum (Aarhus i centrum i 80'erne - hvorfor og hvordan + desuden undersøge teksternes indhold og budskab)
Produktkrav for gruppe 1-4: Selvvalgt ud fra følgende muligheder: ppt. med fysisk speak, billeder med fysisk speak eller video med indtalt speak
5) Lave plancher til synliggørelse af forskellige images og forskellige musikalske stilarter/genrer (herunder ny teknik - den producerede elektroniske lyd, overblik over hvilke musikalske kendetegn der er ved de forskellige retninger, koble image og musikalske stilarter/genrer)
Kendetegn ved 80'erne - historisk, samfundsmæssigt og musikalsk
Viden om den enkelte musikers inspirationskilder


Ad. 2
Analyse af 3 numre fra 80'erne med henblik på at klarlægge numrenes kendetegn samt identifikation af karakteristiske musikalske træk fra 80'erne

Analyserede numre:
Like a Virgin (Madonna)
Glor på vinduer (Marquis de Sade)
Englishman in New York (Sting)

Analyseparametre:
- Umiddelbare iagttagelser - hvad kendetegner nummeret ved første gennemlytning?
- Formanalyse - auditiv analyse samt identifikation af formdele i noder
- Bestemmelse af formtype
- Formdannende elementer - hvad skaber formen/udvikling i nummeret?
- Hook, break og gimmick
- Besætning - hvilke instrumenter høres i nummeret? Hvad er de enkelte instrumenters rolle?
- Groove-analyse
- Melodisk analyse
- Kendetegn ift. perioden - hvordan kan vi høre, at der er tale om et nummer fra 80'erne?

Materialer:
Alle grupper har set:
https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-80erne_-musik_197421
Derudover har hver gruppe brugt materialer fra bl.a.:
faktalink, Rebel & Remix, dokumentarer fra youtube, udsendelser på dr.dk (miraklet i Aarhus + andre afsnit af serien om "Mig og 80'erne")

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lyden af et hit

Fokuspunkter:
- Hook, break, gimmick
- Formlen på et pophit
- Hitskabelonen - 5 forskellige virkemidler til at skabe et hit
- anti-hit
- Om lytteren og musikkens påvirkning af lytteren/lytterens reaktion
- Radioens "krav" til hittet
- kort om hvordan hittet har udviklet sig

Analyserede numre med fokus på at vurdere hitkvaliteter:
She loves you (The Beatles)
Karma Police (Radiohead)
The Day After Tomorrow (Saybia)

Materialer: Eget kompendium
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer