Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mu/1stx (1stx mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Form - klassisk musik
Kort snak om kunstmusik - definition.
Særligt fokusområde: Barokken
- Rondo og fuga. Kendetegn ved opbygningen (form, kendetegn ved de forskellige formled, temaer, dynamik, besætning)
- Programmusik og absolut musik
- Kendetegn ved barokken som periode (samfundsmæssigt og historisk set)
- Komponistens rolle/arbejdsforhold i barokken
Analyserede værker:
Vivaldi - De 4 årstider - Foråret, 1.sats
Bach - Fuga i C-dur, BWV 846 - eleverne har fundet temaindsatser.
Praktisk arbejde: Eleverne har selv prøvet at dirigere
Materialer:
Eget kompendium + div. videoer og billeder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk arbejde
Løbende diverse en-stemmige sange.
Desuden kanons og flerstemmige sange, Be my Baby og With a little help
I forbindelse med tematisk forløb: Melodisk analyse
- Spille klaver - gæt en julesang. Nodelære
Optræde til juleafslutning
Spille og synge "Shake Up Christmas" sammen med 1km MU.
Jeg ta'r imod
Eleverne vælger selv hvilket instrument, de vil udforske yderligere: vokal, klaver, ukulele, guitar eller bas.
Frem mod eksamen - grupper med 9 i hver
Need you now (Lady Antebellum)
Rehab (Amy Winehouse)
You know I'm no good (Amy Winehouse)
Holdet har optrådt til forårskoncert med de 3 numre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Melodik og vokalarrangemet
Melodisk analyse af udvalgte sange, bl.a. Tordenskjold, Dejlig er den himmelblå, Smells like teen spirit
Fokuspunkter ved den melodiske analyse
- Inddeling i fraser . Navngive fraser med bogstaver
- Frasernes bevægelse
bueform, bølgebevægelse, zig zag-bevægelse, opadgående/nedadgående
tonegentagelse, trinvisbevægelse, små/store spring
repetition-variation-sekvens, lineær og cyklisk melodik
- Ambitus (herunder også placeringen af top- og bund-tone ift. form)
- rytmiske kendetegn
Analyse af vokal-arrangement
- Drone
- Flydekor
- Call and response, korsvar
- Medstemmer
Analyse af vokalarrangementet i "Please, please me", The Beatles.
Materialer: Eget kompendium
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Særligt studeret emne: 1980'erne
Vi har arbejdet med forløbet i to tempi
1) Fokus på musikeksterne parametre med henblik på at være konferenciers i forbindelse med Gymnasiets kor-koncert med temaet: numre fra 80'erne. Kor-koncertens titel: "Echoes of the '80s"
2) Fokus på musikintern analyse
Ad. 1
Eleverne har i grupper arbejdet ud fra tematikkerne:
1) Kendetegn ved perioden (samfundsforhold, musikkens rolle/funktion, generelle kendetegn ved musikken i perioden, images - hvordan så man ud i 80'erne?)
2) De store stjernes årti (De store solister - globale superstjerner, store koncerter - teknisk formåen, MTV, CD'en)
3) Velgørenhed (Band Aid, Live Aid og den amerikanske pendant "USA for Africa")
4) Aarhus i Centrum (Aarhus i centrum i 80'erne - hvorfor og hvordan + desuden undersøge teksternes indhold og budskab)
Produktkrav for gruppe 1-4: Selvvalgt ud fra følgende muligheder: ppt. med fysisk speak, billeder med fysisk speak eller video med indtalt speak
5) Lave plancher til synliggørelse af forskellige images og forskellige musikalske stilarter/genrer (herunder ny teknik - den producerede elektroniske lyd, overblik over hvilke musikalske kendetegn der er ved de forskellige retninger, koble image og musikalske stilarter/genrer)
Kendetegn ved 80'erne - historisk, samfundsmæssigt og musikalsk
Viden om den enkelte musikers inspirationskilder
Ad. 2
Analyse af 3 numre fra 80'erne med henblik på at klarlægge numrenes kendetegn samt identifikation af karakteristiske musikalske træk fra 80'erne
Analyserede numre:
Like a Virgin (Madonna)
Glor på vinduer (Marquis de Sade)
Englishman in New York (Sting)
Analyseparametre:
- Umiddelbare iagttagelser - hvad kendetegner nummeret ved første gennemlytning?
- Formanalyse - auditiv analyse samt identifikation af formdele i noder
- Bestemmelse af formtype
- Formdannende elementer - hvad skaber formen/udvikling i nummeret?
- Hook, break og gimmick
- Besætning - hvilke instrumenter høres i nummeret? Hvad er de enkelte instrumenters rolle?
- Groove-analyse
- Melodisk analyse
- Kendetegn ift. perioden - hvordan kan vi høre, at der er tale om et nummer fra 80'erne?
Materialer:
Alle grupper har set:
https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-80erne_-musik_197421
Derudover har hver gruppe brugt materialer fra bl.a.:
faktalink, Rebel & Remix, dokumentarer fra youtube, udsendelser på dr.dk (miraklet i Aarhus + andre afsnit af serien om "Mig og 80'erne")
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lyden af et hit
Fokuspunkter:
- Hook, break, gimmick
- Formlen på et pophit
- Hitskabelonen - 5 forskellige virkemidler til at skabe et hit
- anti-hit
- Om lytteren og musikkens påvirkning af lytteren/lytterens reaktion
- Radioens "krav" til hittet
- kort om hvordan hittet har udviklet sig
Analyserede numre med fokus på at vurdere hitkvaliteter:
She loves you (The Beatles)
Karma Police (Radiohead)
The Day After Tomorrow (Saybia)
Materialer: Eget kompendium
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581108325",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581108325",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581108325"
}