Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/us (1us fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 2: Energi
Energiformer, energi og effekt, elektrisk energi: E = P*t, menneskets energiomsætning,
Termisk energi E = m*c*(Tslut - Tstart)
Smeltning og fordampning,
Nyttevirkning
Mekanisk energi Emek = Ekin + Epot
Rapport: c-værdi og nyttevirkning
Rapport: Bevægelse + hoppefarten
Noter: Menneskets energiomsætning
i-bogen: Orbit C, Kap 2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afslutning på Densitet så læs hjemme resten af Introkapitlet i i-fysikbogen Orbit C.
-
Vi fortsætter med Energi.
-
Vi fortsætter med energiomsætninger - specielt menneskets energiomsætning og brændværdi.
-
HUSK at medtage de to ark med "Menneskets energiomsætning" og "Krop og bevægelse". Vi skal arbejde videre med de to ark.
-
Vi fortsætter med energi-omsætninger. I dag vil vi regne på omsætning fra elektrisk energi (E=P*t) til termisk energi E=m*c*(Tslut - Tstart) og udføre et fælles eksperiment. Der skal også i dag benyttes en lommeregner.
-
Arbejdspapir 1usfy til onsdag den_11_12.docx
-
Vi ser på jeres rapport om densiteter, og hvordan man skriver en naturvidenskabelig rapport. Tag pc med. Derefter fortsætter vi med energiomsætninger og regner opgaver med termisk energi. HUSK en lommeregner.
-
Kære alle! Så er det ved at være slut med fysik for 2024, MEN faget dukker sørme op igen i det nye år! Inden vi går i jule-mode, skal vi lige se på de 3 små opgaver på det ark, som blev udleveret tirsdag.
-
Tag pc med. I timen ser vi i fællesskab på i-bogen Orbit C, kapitel 1 og 2 samt i-bogens lommeregner, og vi gør klar til nye eksperimenter og en kommende rapport.
-
Der udføres eksperimenter i dag - Nyttevirkning. Sammen med vores bestemmelse af c-værdien for vand (før jul) skal det med i den kommende fysikrapport.
-
Fysikrapport nr 2.docx
-
Fysikrapport nr 2.docx Indhold af en rapport i fysik c.docx
-
Vi tager en lille fysik-test i dag. Pensum: I-bogens Kap 1: Intro og densitet, menneskets densitet og energiomsætning samt kap 2: Energi. Hjælpemidler: Egne noter, i-bogen Orbit C samt lommeregner (gerne lommeregner i Orbit C). Testen skrives på papi
-
Vi ser på energiforhold for en klump is, når isen opvarmes og smelter, smeltevandet opvarmes til 100 grader C og bliver til damp. Tag det udleverede arbejdsark med "isklumpen" med.
-
Vi er i lokale 11
-
Mekanisk energi
-
I fredags udleverede jeg opgavearket: Opgaver i bevægelse.docx , som også er vedhæftet. Regn hjemme alle opgaverne, så kan vi få nogle til at gennemgå dem på tavlen. Derefter ser vi på jeres kommende aflevering Rapport 2 om nyttevirkning. Tjek at al
-
I dag afslutter vi kapitel 2 med :Mekanisk energi (kap 2.7). Vi er dermed færdige med kapitel 2, som I gerne skulle have læst og forstået. Det er et meget vigtigt kapitel.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Bølger
Grundlæggende om bølger
Bølgeegenskaber
Diffraktion, interferens og refleksion
i-bog Orbit: Kap 3:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Lyd og lys
Lydbølger og lydens fart
Elektromagnetiske bølger
Bohrs atommodel
Rapport om bølgelængderne for det synlige lys (OHP) og laserlys.
i-bog: Orbit C, Kap 4, 5 og 6
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så er vi i gang med bølger - herunder lydens fart. Vi har lært om længdebølger og tværbølger. Læs hjemme i Orbit C kapitel 3.1 om disse bølger og se på simuleringen midt på siden. Der er en formel for tabelværdien for lydens fart, som skal benyttes i
-
Noter_om_Bølger.docx
-
Sidst fik vi defineret bølger med bølgelængde, amplitude, periode, frekvens og fart og vi så på det hørbare frekvensområde fra 20Hz til 20000Hz. Vi vil i dag regne opgaver og afslutte lyd. Vi vil starte med den vedhæftede opgave, som I også får på p
-
Med øvelserne i mandags blev vi færdig med kapitel 4.1 om lyd. Læs dette hjemme. Vi starter på lys (kapitel 5), som er tværbølger. Vi vil dog først se på det elektromagnetiske spektrum samt bølgers interferens.
-
HUSK: Fysikrapport nr 3 skal afleveres på Lectio i dag! I fysikmodulerne i dag vil vi fortsætte med lys (Kap 5.1 i fysikbogen) og vil bl.a. se på, hvordan vi eksperimentelt kan bestemme bølgelængden af lys.
-
Vi starter på eksperimenterne til Fysikrapport 4. I en fællesøvelse bestemmer vi bølgelængdegrænserne for det synlige lys ved hjælp af en gammel OHP og et optisk gitter med 300 spalter/mm. Der skal bruges en lommeregner - enten en fysisk eller lommer
-
Eksperiment_synligt_lys.docx
-
Vi følger op på eksperimentet fra sidste uge: Bestemmelse af bølgelængder for det synlige lys ved hjælp af en gammel OHP fra 1980'erne....Vi ser også på den fysikrapport, som lige er blevet afleveret (Bevægelse).
-
Vi fortsætter med bølgelængdebestemmelse. Bestem bølgelængden af lasere ved brug af forskellige optiske gitre. Data til fysikrapport 4. Amalie kommer på besøg og ser, hvad vi laver i dag!
-
Atomer og lys er dagens emne. Amalie dukker op igen i dag for at se, hvad vi laver... Vi vil arbejde med de vedhæftede noter. Tag pc med.
-
Atomer og lys.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Den nære astronomi og Universet
Døgn og året
Vores solsystem, Keplers love
Afstandsbestemmelse
Rødforskydning
Hubbles lov
i-bog: Orbit C, Kap 8 og 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266025",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266025",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266025"
}