Holdet 2024 ke/us - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024 ke/us (1us ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemien byggeklodser (atomer og grundstoffer)
Titel 2 Ioner - alle vegne rundt omkring os
Titel 3 Organisk kemi
Titel 4 Mængdeberegning
Titel 5 Syrer og baser
Titel 6 Redoxreaktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemien byggeklodser (atomer og grundstoffer)

Undervisningen har taget udgangspunkt i forsøgene, og teorien er derefter koblet på for at forstå forsøgene. Og så har det handlet om at bygge et kemisk fundament for eleverne, som de kan/skal bruge videre i de kommende emner.

Dette forløb handler om grundstoffernes opbygning, Det periodiske system, Ædelgasreglen, Kemiske bindinger: Elektronparbindinger, Ionbindinger og metalbindinger. Fokus i dette forløb var altovervejende på elektronparbindinger, hvor vi har arbejdet med elektronegativitet og forskellen på polære og upolære elektronparbindinger.

Faglige begreber:
proton, neutron, elektron, atom, grundstof, grundstoffernes periodesystem, isotop, elektronstruktur, skalmodel,

Forsøg:
Flammefarver
Diiod
Blandbarhed af alkoholer

Empirisk arbejde: Isotoper og klimaændringer


Basiskemi C s. 7-15, 18-26, 53-60, 67-76
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ioner - alle vegne rundt omkring os

Denne del af forløbet om "Ioner" er altovervejende undervist af HK og enkelte moduler af RB.
I forløbet har der været fokus på at forstå hvad en ion er og hvordan ioner dannes, navngivning af ioner og ionforbindelser samt kemiske reaktioner med ioner og tilstandsformer.

Forsøg:
Detektivforsøg (fældningsreaktioner)

Andre øvelser:
"Ioner-perleopgave"
"Slå en ionforbindelse"
"Bytte-elektroner-leg"

I forbindelse med "Detektiv"-forsøget var der fokus på simple og sammensatte ioner, ædelgasreglen, ionbindinger, ionforbindelser,  navngivning af ioner og ionforbindelser, samt opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer, samt let- og tungt opløselige stoffer og tilstandsformer.


Basiskemi C s. Kap. 2:  31 - 39, 41- 44,


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Organisk kemi

Simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse

Forsøg:
Brændværdi for madvarer og organiske stoffer

Basiskemi C s. Kap. 6:  117-137, 141-149,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Detektivforsøg 20-02-2025
Journal: Kaliumnitrats opløselighed i vand 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mængdeberegning

Mængdeberegning. Der blev gennemgået densitet, molekylmasse, stofmængde, kemisk mængdeberegning og gasser.

Forsøg i dette forløb:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Molarmasse i lighetgas

Basiskemi C s. Kap. 2:  79-97,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Syrer og baser

Under syre-/baseforløbet blev det gennemgået: Hvad er en syre og hvad er en base, hvad betyder det at en syre er stærk eller svag, hvad betyder det at en base er stærk eller svag, hvad er pH et mål for, hvordan måler man pH, hvad er en titrering og hvad sker der på mikro-niveau under en titrering.

Forsøg i dette forløb:
Bestemmelse af ukendt koncentration af HCl ved titrering med stærk base

Basiskemi C s. Kap. 2:  153-169,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Redoxreaktioner

Under redoxreaktionforløbet lærte eleverne: Hvad betyder oxidationstal, hvordan bestemmer man disse, hvad er en reduktion og en oxidation, hvad er en redoxreaktion, hvad er spændingsrækken og hvordan anvendes denne, afstemning af simple redoxreaktioner. Det blev ikke gennemgået hvordan man systematisk afstemmer redoxreaktioner ved afsmemning af ladninger med H+ eller OH- samt H2O.

Forsøg der blev udført i dette forløb:
Mangans oxidationstal
Spændsingsrækken

Basiskemi C s. Kap. 2:  173-181,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer