Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ke/us (1us ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemien byggeklodser (atomer og grundstoffer)
Undervisningen har taget udgangspunkt i forsøgene, og teorien er derefter koblet på for at forstå forsøgene. Og så har det handlet om at bygge et kemisk fundament for eleverne, som de kan/skal bruge videre i de kommende emner.
Dette forløb handler om grundstoffernes opbygning, Det periodiske system, Ædelgasreglen, Kemiske bindinger: Elektronparbindinger, Ionbindinger og metalbindinger. Fokus i dette forløb var altovervejende på elektronparbindinger, hvor vi har arbejdet med elektronegativitet og forskellen på polære og upolære elektronparbindinger.
Faglige begreber:
proton, neutron, elektron, atom, grundstof, grundstoffernes periodesystem, isotop, elektronstruktur, skalmodel,
Forsøg:
Flammefarver
Diiod
Blandbarhed af alkoholer
Empirisk arbejde: Isotoper og klimaændringer
Basiskemi C s. 7-15, 18-26, 53-60, 67-76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner - alle vegne rundt omkring os
Denne del af forløbet om "Ioner" er altovervejende undervist af HK og enkelte moduler af RB.
I forløbet har der været fokus på at forstå hvad en ion er og hvordan ioner dannes, navngivning af ioner og ionforbindelser samt kemiske reaktioner med ioner og tilstandsformer.
Forsøg:
Detektivforsøg (fældningsreaktioner)
Andre øvelser:
"Ioner-perleopgave"
"Slå en ionforbindelse"
"Bytte-elektroner-leg"
I forbindelse med "Detektiv"-forsøget var der fokus på simple og sammensatte ioner, ædelgasreglen, ionbindinger, ionforbindelser, navngivning af ioner og ionforbindelser, samt opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer, samt let- og tungt opløselige stoffer og tilstandsformer.
Basiskemi C s. Kap. 2: 31 - 39, 41- 44,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi
Simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg:
Brændværdi for madvarer og organiske stoffer
Basiskemi C s. Kap. 6: 117-137, 141-149,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Detektivforsøg
|
20-02-2025
|
Journal: Kaliumnitrats opløselighed i vand
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegning
Mængdeberegning. Der blev gennemgået densitet, molekylmasse, stofmængde, kemisk mængdeberegning og gasser.
Forsøg i dette forløb:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Molarmasse i lighetgas
Basiskemi C s. Kap. 2: 79-97,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer og baser
Under syre-/baseforløbet blev det gennemgået: Hvad er en syre og hvad er en base, hvad betyder det at en syre er stærk eller svag, hvad betyder det at en base er stærk eller svag, hvad er pH et mål for, hvordan måler man pH, hvad er en titrering og hvad sker der på mikro-niveau under en titrering.
Forsøg i dette forløb:
Bestemmelse af ukendt koncentration af HCl ved titrering med stærk base
Basiskemi C s. Kap. 2: 153-169,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
Under redoxreaktionforløbet lærte eleverne: Hvad betyder oxidationstal, hvordan bestemmer man disse, hvad er en reduktion og en oxidation, hvad er en redoxreaktion, hvad er spændingsrækken og hvordan anvendes denne, afstemning af simple redoxreaktioner. Det blev ikke gennemgået hvordan man systematisk afstemmer redoxreaktioner ved afsmemning af ladninger med H+ eller OH- samt H2O.
Forsøg der blev udført i dette forløb:
Mangans oxidationstal
Spændsingsrækken
Basiskemi C s. Kap. 2: 173-181,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581337810",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581337810",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581337810"
}