Holdet 2024 Sa/2pq 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024 Sa/2pq 1 (2pq Sa1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En syg forskel - ulighed og social arv i senm. sa.
Titel 2 Præsidentvalg i USA
Titel 3 Dansk økonomi
Titel 4 Velfærdsstaten - på vej mod en konkurrencestat?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En syg forskel - ulighed og social arv i senm. sa.

Ulighed og social arv i det senmoderne samfund med henblik på uddannelse, økonomi og særligt sundhed.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: ”Samfundsfag til HF” (ibog), afsnit 1.1, 1.2, 5, 5.1, 5.2, 6.4, 3, 3.1, 3.2, 3.3, 7, 7.1, 7.2, 8, 8.1, 8.2, 8.3, 38, 38.1, 38.2, 38.3.
- Brejnrod: "Sociologi", Gyldendal 2007, s. 118-121.
- TV-dokumentar: ”En syg forskel”, del 1, DR1 23.05.16 + klip fra genbesøget i 2024 hos nogle af deltagerne.
- https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/broed-med-social-arv-julie-er-familiens-foerste-akademiker
- https://uddannelsesbladet.dk/artikel/den-sociale-arv-tynger-igen
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-faar-foersteplads-i-social-mobilitet-slaar-usa-med-flere-laengder/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Præsidentvalg i USA

Forløb om det amerikanske præsidentvalg i 2024 med fokus på, hvorfor Donald Trump vandt valget.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Materiale:
- Madsen m.fl.: ”KS-bogen”, Columbus 2015, s. 245-250.
- Brøndum/Rasmussen: "USA's udfordringer", 4. udgave, Columbus 2024, s. 79-91 (minus tekstboks 2.2), 100-109, 112-114, 120-134 (minus tekstboks 2.4) + figur 2.23, 2.5 + tekstboks 2.4.
- Jensby m.fl.: ”Politikbogen”, Columbus 2017, s. 99-103, 151-154, 158-161.
- "Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de?" (https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024)
- "Horisont: Sæson 2024 – Håb for Amerika? En korrespondents fortælling", DR 2024 (uddrag).
- ”Trump svinede medlemmer af vælgergruppe til – nu har de været med til at give ham sejren” https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-09-trump-svinede-medlemmer-af-vaelgergruppe-til-nu-har-de-vaeret-med-til-at-give-ham-sejren)
- CNN’s exit poll ved 2024-valget (https://edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0)
- "EXPLAINER: Forstå det valg, som kan blive endnu vigtigere end præsidentvalget i USA", https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-forst-det-valg-som-kan-blive-endnu-vigtigere-end-prsidentvalget-i-usa
- Video fra Trump-kampagnen (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=kwbBxC8lIw8)
Video fra Harris-kampagnen (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MEcdRWHiU_Y)

Fællestime med USA-kommentator David Trads.

Amerikansk valgaften og valgnat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk økonomi

Forløb om den aktuelle situation i dansk økonomi.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: "Samfundsfag til HF" (ibog), afsnit 31, 31.1, 31.2, 31.3, 31.4, 31.5, 32, 32.1, 32.2, 32.4, 32.5, 32.6, 32.7, 33, 33.1, 33.2, 33.3, 34.1, 34.2, 34.4.
- Skov m.fl.: ”Samf på B”, 2. udgave, Columbus 2016, s. 243-244, 247-248.
- ”Regeringens skøn for dansk økonomi rummer en rekord i beskæftigelsen”, Jyllands-Posten 31.08.24.
- ”Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år”, Berlingske 03.12.24.
- ”Dansk rentesænkning efter nedsættelse fra ECB”, TV2.dk, 13.12.24.
- ”Håndværkerfradrag møder mod-stand fra lokale tømrermestre: - Rigtig dårlig timing”, Skive Folkeblad 03.09.24.
- ”Skattereform uden stor effekt er reelt en mistet mulighed”, Børsen 05.12.23.
- ”Hvad er inflation?”, https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/405458105130041/
- ”Hvad er inflation?”, https://www.youtube.com/watch?v=QiKRNzRVDic
- ”Økonomisk redegørelse”, august 2024, tabel 1.1.
- "Nu rammer Trumps toldhammer. Hvad betyder det for danskerne?" (https://nyheder.tv2.dk/business/2025-04-03-nu-rammer-trumps-toldhammer-hvad-betyder-det-for-danskerne)
- "ECB sænker renten for syvende gang i træk" (https://ekstrabladet.dk/penge/ecb-saenker-renten-for-syvende-gang-i-traek/10590935)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten - på vej mod en konkurrencestat?

Forløb om udfordringer for den danske velfærdsstat (herunder ikke mindst EU), samt mulige løsninger på udfordringer.

Inkl. optaktsforløb om ideologier og velfærdsmodeller.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.  
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: "Samfundsfag til HF" (ibog), afsnit 15, 15.1, 15.2, 15.3, 16.1, 16.2,  16.3, 18, 18.1, 18.2, 18.3, 18.4, 19, 19.1, 19.2, 20, 20.1, 20.2, 20.3, 25, 25.1, 25.2, 25.3, 26.1, 26.2, 26.3, 26.4, 27.1, 27.2, 27.3, 28.1, 28.2, 28.3, 28.4, 28.5, 30.4.
- Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udgave, Columbus 2021, s. 214-216.
- "SF vil indføre sikkerhedsskat", https://www.avisen.dk/sf-vil-lade-de-rigeste-betale-for-oprustning-via-sik_791083.aspx
- TV-dokumentar: "Montricepigernes kamp", DR 2018, afsnit 2 (uddrag).
- EU's institutioner, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
- ”Tilbagetrækningsreformer og folkepensionsalder”, https://dreamgruppen.dk/modeller-og-metoder/befolkning/reformer-og-folkepensionsalder
”10. klasse droppes, og karakterkrav hæves – få overblikket over uddannelsesreformen”, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-18-10-klasse-droppes-og-karakterkrav-haeves-faa-overblikket-over-uddannelsesreformen
- Video: "Dit demokrati - Regeringen" (https://www.youtube.com/watch?v=hpLp1lH0AGk)
- Video: "Hvad er en dronningerunde" (https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-en-dronningerunde_346273)
- "Regeringens reform af ungdomsuddannelser vækker bekymring hos elev- og lærerorganisationer" (https://arbejderen.dk/indland/regeringens-ungdomsuddannelsesreform-vaekker-bekymring-hos-elev-og-laererorganisationer/)
- "Kritikere står i kø: Lukning af 10. klasse kan gå ud over nogle af de svageste elever" (https://www.dr.dk/nyheder/indland/kritikere-staar-i-koe-lukning-af-10-klasse-kan-gaa-ud-over-nogle-af-de-svageste?utm_source=pocket_shared)

Besøg på Erhvervsakademi Dania i Randers.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer