Titel
4
|
Velfærdsstaten - på vej mod en konkurrencestat?
Forløb om udfordringer for den danske velfærdsstat (herunder ikke mindst EU), samt mulige løsninger på udfordringer.
Inkl. optaktsforløb om ideologier og velfærdsmodeller.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: "Samfundsfag til HF" (ibog), afsnit 15, 15.1, 15.2, 15.3, 16.1, 16.2, 16.3, 18, 18.1, 18.2, 18.3, 18.4, 19, 19.1, 19.2, 20, 20.1, 20.2, 20.3, 25, 25.1, 25.2, 25.3, 26.1, 26.2, 26.3, 26.4, 27.1, 27.2, 27.3, 28.1, 28.2, 28.3, 28.4, 28.5, 30.4.
- Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udgave, Columbus 2021, s. 214-216.
- "SF vil indføre sikkerhedsskat", https://www.avisen.dk/sf-vil-lade-de-rigeste-betale-for-oprustning-via-sik_791083.aspx
- TV-dokumentar: "Montricepigernes kamp", DR 2018, afsnit 2 (uddrag).
- EU's institutioner, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
- ”Tilbagetrækningsreformer og folkepensionsalder”, https://dreamgruppen.dk/modeller-og-metoder/befolkning/reformer-og-folkepensionsalder
”10. klasse droppes, og karakterkrav hæves – få overblikket over uddannelsesreformen”, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-18-10-klasse-droppes-og-karakterkrav-haeves-faa-overblikket-over-uddannelsesreformen
- Video: "Dit demokrati - Regeringen" (https://www.youtube.com/watch?v=hpLp1lH0AGk)
- Video: "Hvad er en dronningerunde" (https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-en-dronningerunde_346273)
- "Regeringens reform af ungdomsuddannelser vækker bekymring hos elev- og lærerorganisationer" (https://arbejderen.dk/indland/regeringens-ungdomsuddannelsesreform-vaekker-bekymring-hos-elev-og-laererorganisationer/)
- "Kritikere står i kø: Lukning af 10. klasse kan gå ud over nogle af de svageste elever" (https://www.dr.dk/nyheder/indland/kritikere-staar-i-koe-lukning-af-10-klasse-kan-gaa-ud-over-nogle-af-de-svageste?utm_source=pocket_shared)
Besøg på Erhvervsakademi Dania i Randers.
|