Holdet 2024 Sa/2pq 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024 Sa/2pq 2 (2pq Sa2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed og social arv i Danmark
Titel 2 Præsidentvalget i USA
Titel 3 Økonomi i Danmark
Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer og løsninger
Titel 5 Økonomi i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed og social arv i Danmark

Ulighed og social arv i Danmark

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: ”Samfundsfag til HF” (ibog),  3, 3.1, 3.2, 3.3, 5, 5.1, 5.2, 18.18,1, 18,2, 18,3 og 18,4, 19, 19.1 og 19.2 , 20, 20.1, 20.2 og 20.3   38.2,
- Glenstrup og Brøndum, Ulighedens mange ansigter -  s.22-24, s.189-191
- TV-dokumentar: ”En syg forskel”, del 1, DR1 23.05.16 + klip fra genbesøget i 2024 hos nogle af deltagerne.
- Øvelse med opslag på https://www.klassesamfund.dk/
”Mange danskere er ligeglade med sundhed”, Videnskab.dk 27.03.13.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Præsidentvalget i USA

Forløb om det amerikanske præsidentvalg i 2024

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Brøndum/Rasmussen: ”USA’s udfordringer”, 4. udgave, 84-86, 91-92 + 100-104, 109-114, 120-134,
Madsen m.fl.: ”KS-bogen”, s. 245-250.
Figur 6.6 over forskellen på et præsidentielt og et parlamentarisk politisk system fra ”Luk samfundet op!”  

Andet:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-10-en-stat-skal-trump-bare-vinde-men-meget-har-aendret-sig
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/2024/pennsylvania/
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
Issue vælgeren -
” Trump svinede medlemmer af vælgergruppe til – nu har de været med til at give ham sejren”, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-09-trump-svinede-medlemmer-af-vaelgergruppe-til-nu-har-de-vaeret-med-til-at-give-ham-sejren
Valgresultater
-Fællestime med USA-kommentator David Trads.
-Amerikansk valgaften og valgnat med div workshops.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi i Danmark

Forløb om den aktuelle situation i dansk økonomi.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: "Samfundsfag til HF" (ibog), afsnit 31, 31.1, 31.2, 31.3, 31.4, 31.5, 32, 32.1, 32.2, 32.4, 32.5, 32.6, 32.7, 33, 33.1, 33.2, 33.3, 34.1, 34.2, 34.4.
"Samfundsfag på B", 2. udgave, s. 247-248

Regeringens skøn for dansk økonomi rummer en rekord i beskæftigelsen (31. august 2024 Jyllands-Posten...)
Økonomi for dummies, Vækst 1:8
Ny undersøgelse: Skattelettelser får os ikke til at arbejde mere – Ekstra Bladet
  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer og løsninger

Forløb om udfordringer for den danske velfærdsstat, samt mulige løsninger på udfordringer.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.



Kernestof:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.  
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund


Materiale:
- Blinkenberg/Breindahl: "Samfundsfag til HF" (ibog), afsnit 15, 15.1, 15.2, 15.3, 16, 16.1, 16.2, 16.3, 25, 25.1, 25.2, 26.1, 26.2, 26.3, 26.4, 27, 27.1, 27.2, 27.3, 28, 28.1, 28.2, 28.3, 28.4, 28.5, 30.4.
- Brøndum/Hansen: ”Luk samfundet op!”, 4. udgave, Columbus 2021, s. 214-216.

- TV-dokumentar: "Montricepigernes kamp", DR 2018, afsnit 2 (uddrag).
- EU's institutioner, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
- ”Tilbagetrækningsreformer og folkepensionsalder”, https://dreamgruppen.dk/modeller-og-metoder/befolkning/reformer-og-folkepensionsalder
”10. klasse droppes, og karakterkrav hæves – få overblikket over uddannelsesreformen”, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-18-10-klasse-droppes-og-karakterkrav-haeves-faa-overblikket-over-uddannelsesreformen
- "Gaden hvor det offentlige forsvandt" DR - 2013
- Video: "Dit demokrati - Regeringen" (https://www.youtube.com/watch?v=hpLp1lH0AGk)
- Video: "Dit demokrati - fra ide til lov"
- Video : "Dit demokrati - kontrol med regeringen"
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økonomi i Danmark

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer