Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol/skm (3skm ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old
Hvad skal vi i old?
Hvorfor har vi old?
Gude-cv'er
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iliaden - helte og anti-helte
Homers Iliade
Uddrag af 1., 3., 6. og 22. sang (se nedenfor)
Fokus i forløbet:
Heltenes værdisæt (jfr. Paideia), herunder forholdet til de antropomorfe guder.
De homeriske genretræk og sammenhængen med de homeriske epers tilblivelse (jfr. Paideia)
Perspektiveringer:
Uddrag af filmen Troy (2004)
Pat Barner: The Silence of the Girls. 2019 (i oversættelse, se nedenfor)
Halfdan Rasmussen: Noget om helte
Eleverne er i forløbet introduceret til metode i old på grundlag af materiale fra Ribe Katedralskole om fortolkningsniveauer.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Herodot mellem mytos og logos
Historie- og livssyn belyst gennem fortællingen om kong Kroisos
Herodots metode, genre og stil
Mytos og logos
Græsk/athensk selvforståelse på Herodots tid, herunder Perserkrigenes betydning
Uddrag af Herodots Historie (se nedenfor) ca. 19 sider
Perspektivering: H.C. Andersen: Boghveden (se nedenfor)
Baggrundsstof i Paideia samt lærernote om oraklet i Delfi (se nedenfor)
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antik skulptur
Der er arbejdet med antikke skulpturer til belysning af hhv. arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk og hellenistisk stil samt augustæisk klassicisme.
J. Thiedecke: Antikkens skulptur og dens efterliv er benyttet primært som kilde til billedmateriale og det er figurnumrene herfra der henvises til i nedenstående.
Nedenfor angivne sider i Paideia er gennemgået i form af lærerforedrag.
Antikke værker:
Sounion Kouros (fig. 3)
Anavysos Kouros (fig 4)
Peplos-kore (fig. 7)
Zeus Artemision (fig 11)
Doryforos (fig. 13)
Døende amazone (fig. 16)
Hermes og Dionysos-barnet (fig. 22)
Vindgudinden Aura (fig. 25)
Venus og Pan (fig. 30)
Laokoon (fig. 36)
Bokseren (fig. 39)
Prima Porta-statuen (fig. 44)
Renæssance, barok og klassicismer fra ca. 1800 og frem:
Michelangelo: David (fig. 59)
Bernini: Apollon og Daphne (fig. 56)
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (fig. 66)
Thorvaldsen: Venus med æblet (fig. 70)
Dioskurerne i EUR, Rom (foran "det firkantede colosseum")
Astrid Noack: Stående kvinde (Ribe Kunstmuseum)
Per Kirkeby: Laokoon (Aarhus Statsgymnasium)
Eleverne har i grupper udarbejdet analyser og fortolkninger af ovenstående efterantikke værker og præsenteret dem for klassen. Viden om de efterantikke værkers stil- og samfundshistoriske kontekst har de fra Kluge og Holm: Kunsten at se på monumenter. Systime 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Antigone
Sofokles' tragedie Antigone læst i uddrag med udgangspunktet i det moderne fænomen 'civil ulydighed'. Fokus på det berettigede i hhv. Antigones og Kreons handlinger, og deres stålsathed som udtryk for manglende sofrosyne. I løbet af Kreons konfrontationer m. især Antigone, Haimon og Teiresias overskrider han grænser i fht. slægten (oikos), staten (polis) og guderne. Korets konservative og forsigtige forholden sig til konflikten.
Fokus på genrens tilblivelse i sammenhæng med og funktion i den athenske bystat og hvordan de forskellige karakterers perspektiver i Antigone har haft til formål at lade publikum blive bevidste om og reflektere over den potentielt allestedsnærværende konflikt mellem hensynet til ens private forhold og fællesskabets bedste.
Følgende uddrag er læst: vers 1-99, v. 162-331, 384-581, 626-780, 876-882, 988-1114, 1155-1353
Perspektivering: Uddrag af Kamila Shamsie: Vores elskede (2017). Uddraget er vedhæftet nedenfor.
Paideia s. 101-106midt
BBC-dokumentar: Demokrater (om dramagenrens tilblivelse i sammenhæng med demokratiet)
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forberedelse
-
Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, B. Andreasen & J. R. Poulsen, 2012; sider: 101-108
-
Find dokumentaren
-
Demokrater. BBC-dokumentar om dramagenrens opståen
-
Sofokles: Antigone (v. Lech); sider: 11-16, 19-28, 31-43, 46-54, 66-72, 75-86
-
Arbejdsark 3skm old 180225 dilemmaet.docx
-
Arbejdsark 3skm old 240225 Magthaverens perspektiv.docx
-
Arbejdsark 3skm old 270225 Kreon vs Antigone.docx
-
Arbejdsark 3km old 040325 Haimon vs Kreon.docx
-
Arbejdsark 3skm old 270325.docx
-
PERSP Shamsie, Vores elskede kap. 7, persp til Antigone, prolog - eksamen.pdf
-
Arbejdsark til perspektiveringer i oldtidskundskab.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Seneca
Kernestof:
Seneca: Om mildhed (i O. Thomsen: Pluk dagen. Aarhus Universitetsforlag. 2008 s. 223-225)
Seneca: Brev 47 (i O. Thomsen: Pluk dagen. Aarhus Universitetsforlag. 2008 s. 220-223)
Seneca: Om Sindsro (i Skovgaard: Det gode liv. Systime 2002, uddrag af teksten fra l. 57)
I alt ca. 10 sider
Perspektivering:
Niels Overgaard: reklame-trailer for bogen 'Det hele handler ikke om dig' (link nedenfor)
Niels Overgaard: Det hele handler ikke om dig. People's Press 2020 s.15-16, 18-23, 24-25
Paideia s. 159-164
Fokus i forløbet:
Stoiske råd til Nero
Dyder og laster - frihed og ufrihed.
Det indre er det væsentlige
Stoiske grundbegreber, jfr. Paideia samt kardinaldyder og humanitas
Kulturkritik/glimt af det romerske samfund
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410066621",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410066621",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410066621"
}