Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol/u (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old
Hvad skal vi i old?
Hvorfor har vi old?
Gude-cv'er
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homers Odyssé
Odysseus som helt,herunder forholdet til hhv. guderne, sine mænd og Penelope
Homeriske stiltræk og heltenes værdier jfr. Paideia
Kolonitiden og græsk selvforståelse
Homers Odyssé: 1, 1-95, 9, 105-374, 10, 133-495, 23, 1-255
I alt ca. 34 sider
Perspektiveringer:
Madeline Miller: Kirke (2018, da 2019, se nedenfor)
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ødipus
Sofokles' Ødipus
Forløb med moderne udgangspunkt: Corona-pressemøde d. 11.3. 2020 (de første fem minutter)
Dramaet som ny genre, der bliver til i forbindelse med udviklingen af demokratiet i Athen
Dramagenrens egnethed til at anskueliggøre forskellige synsvinkler og valg og anspore til refleksion og diskussion.
Mytos og logos
Opfattelse af skyld og ansvar. Skæbneopfattelse
I alt ca. 84 sider (parodos og 1.-3. stasimon er ikke læst)
Perspektivering:
Filmen Festen (Vinterberg 1998)
Eleverne er introduceret til metode i old på grundlag af oversigt over hermeneutiske niveaer (Ribe Katedralskole, vedhæftet nedenfor). Analyse- og fortolkningsniveauerne er løbende geninddraget i de øvrige forløb som praktisk redskab.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Der er arbejdet med antikke skulpturer til belysning af hhv. arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk og hellenistisk stil samt augustæisk klassicisme.
J. Thiedecke: Antikkens skulptur og dens efterliv er benyttet primært som kilde til billedmateriale og det er figurnumrene herfra der henvises til i nedenstående.
De antikke værkers overordnede samfundshistoriske kontekst er bibragt eleverne i form af læreforedrag svarende til Paideia s. 47-50, 93, 95, 129-131 (indtil "… politikeren Perikles"), 133 (fra "I begge…"), 135, 171, 173, 201-203
Antikke værker:
Sounion Kouros (fig. 3)
Anavysos Kouros (fig 4)
Peplos-kore (fig. 7)
Zeus Artemision (fig 11)
Doryforos (fig. 13)
Døende amazone (fig. 16)
Hermes og Dionysos-barnet (fig. 22)
Vindgudinden Aura (fig. 25)
Venus og Pan (fig. 30)
Laokoon (fig. 36)
Bokseren (fig. 39)
Prima Porta-statuen (fig. 44)
Renæssance, barok og klassicismer fra ca. 1800 og frem:
Michelangelo: David (fig. 59)
Bernini: Apollon og Daphne (fig. 56)
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (fig. 66)
Thorvaldsen: Venus med æblet (fig. 70)
Dioskurerne i EUR, Rom (foran "det firkantede colosseum")
Astrid Noack: Stående kvinde (Ribe Kunstmuseum)
Per Kirkeby: Laokoon (Aarhus Statsgymnasium)
Eleverne har i grupper udarbejdet analyser og fortolkninger af ovenstående efterantikke værker og præsenteret dem for klassen. Viden om de efterantikke værkers stil- og samfundshistoriske kontekst har de fra Kluge og Holm: Kunsten at se på monumenter. Systime 2022
Der eksamineres i ukendte skulpturer.
Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik
Retorik i litteraturen, i virkeligheden og i retorik-undervisningen belyst gennem tre teksteksempler. Demokrati og sofisternes virksomhed som retorikkens kontekst. Gennemgående er tema er kvindesyn og kønsroller i højklassisk tid med perspektivering til bl.a. Metoo-debatten. Fokus på talers klassiske opbygning, appelformer og retoriske figurer.
Kernestof:
Euripides: Medea v. 214-268 (v. Lech, Hans Reitzels Forlag 2016)
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes (i: Lysias' taler v. M.H. Hansen. Mus. Tusc. Forlag 2992 s. 27-36)
Gorgias: Helenas pris (v. G. Hinge. Rethorica Scandinavica nr. 41/2007 s. 6-8)
I alt ca. 17 sider
Perspektiverende:
T. Hoffmann: Gode advokater kan snakke uskyldige i fængsel. videnskab.dk 21.4. 2008
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Award Galla 26.8. 2020 (TV-optagelse i transkriberet form på Dansk Taler - den levende talesamling, www.dansketaler.dk
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Seneca
Kernestof:
Senecas breve nr. 1,2,3, 47, 80 og 107 ( Seneca: Breve om det rette liv. Gyldendal 2024)
Seneca: Om Sindsro (i Skovgaard: Det gode liv. Systime 2002, uddrag af teksten fra l. 205)
I alt ca. 15 sider
Perspektivering:
Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper... (link til video nedenfor)
Niels Overgaard: Det hele handler ikke om dig. Preople's Press 2020 s.15-16, 18-23, 24-25
Paideia s. 159-164
Fokus i forløbet:
Dyder og laster - frihed og ufrihed
Det indre er det væsentlige
Stoiske grundbegreber, jfr. Paideia samt kardinaldyder og humanitas
Kulturkritik
Retoriske virkemidler
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410081306",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410081306",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410081306"
}