Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/t (1t bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi
Fridykning - hvem har potentiale som den bedste fridykker
Transport af ilt: lungernes struktur, vitalkapasitet diffusion af ilt og CO2
Blodkredsløbet: basal struktur, inklusiv hæmoglobin og hæmatokritværdi
Muskler: opbygning og kort om type 1 og type 2 muskelfibre og udholdenhed
Kondition: kort gennemgang - ikke gennemgået detaljeret
Rapport: fokus på sammenhænge mellem fysiologiske målinger
Menstruationscyklus: overordnet forståelse af funktionen af hormoner.
Graviditet og prævention
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
fysiologigrafer
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
celler, cellemembran og transportprocesser
prokaryote og eukaryote celler
cellemembranens opbygning
transport over membranen
LAB: osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og diabetes
Kostens energigivende stoffer
(kulhydrat, protein, fedt)
enzymer
Fordøjelsen super kort - der vil ikke blive spurgt til opbygningen af fordøjelsessystemet til eksamen. Det er udelukkende fokuseret på enzym funktion of for at kunne fordtå hvordor spisning medfører stigning i blodsukkeret
regulering af blodsukker
vi har set på forskellige "kostråd" (gruppe fremlæggelser)
- officielle
- ultraforarbejdet mad
- stabilt blodsukker
- klimavenlig kost
- proteiner til vegetarer
enzymer
substrat, produkt, aktivitet som funktion af temp og pH
LAB: fordøjelse af fedt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
mikrobiologi
"gode og dårlige" mikroorganismer
vækstfaser
gærceller
- hvilke kulhydrater kan forgæres?
- hvordan optages kulhydraterne?
- gæringsprocessen vs respiration (ligninger, ATP udbytte)
LAB: hvad lever en gærcelle af? (demoforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA, gener og arv
DNAs opbygning og struktur
nukleotider, baseparringsprincippet
kromosomer - autosomer, kønskromosomer
haploid, diploid
karyotyper
det centrale dogme
mutation som en ændring i DNA
somatiske mutationer vs mutationer i kønsceller
gener, alleler
vi har specielt arbejdet med øjenfarve (brun/blå) samt blodtyper
recessiv, dominant, heterozygot, homozygot,
krydsningsskemaer og stamtavler
gelelektroforese, restriktionsenzymer, DNA af forskellig længde,
evolution:
mutation, variation, begrænsede ressourcer, naturlig selektion, artsdannelse
gruppearbejde og matrix grupper med disse eksempler:
- finker på galapagos https://youtu.be/mcM23M-CCog
- mus i New Mexico https://youtu.be/sjeSEngKGrg
- birkemåleren https://youtu.be/cqK0TsDUOKw
- laktosetolerans hos mennesket (siderne 94-95 i bogen)
LAB: blodtypebestemmelse, Hvem er morderen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Energi i økosystemet
kulstofkredsløb
drivhuseffekt
fotosyntese og respiration
begrænsende faktorer
åen som økosystem
tilpasninger hos dyr og planter til livet i åen.
LAB: fotosyntese of respiration i biokammer (+/- lys) over tid mål med en CO2 sensor.
LAB: afsluttende tur til Åen hvor vi så på dyr (og deres tilpasninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162219497",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162219497",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162219497"
}