Holdet 1stx bk g (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2025 bk/bk g (1stx bk g)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tableau Vivant
Titel 2 tegning - at tegne er at SE
Titel 3 visuelle virkemidler og metoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tableau Vivant

kort intro til Bk faget, fagets formål og elevernes faglige mål/kompetencer
intro til portfolio

Visualiseringsøvelse:
at genskabe et kunsthistorisk værk og fastholde det i et foto , billedanalyse ( helhed og detalje, betydningsmarkører, blikretninger og kropsstillinger, billedrum, synsvinkel og betragter

visualiseringsøvelse: foto af eget Tableau Vivant

udvalgte værker f.x
Edgar Degas: The Dance Examination (1880); Edgar Degas: Strygersker (1884); Fernando Botero : Picnic (1989); Manet: Frokost i det grønne, (1863); Jack Vettriano: Den syngende butler (1992);Jan van Eyck: Arnolfinis bryllup (1434); Auguste Renoir:  Afslutning på Frokosten (1879)

billedanalyse Edward Hopper, "Tavshedens maler"


  




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 2 tegning - at tegne er at SE

Lille forløb om at tegne, og hvordan - og hvorfor - nogle kunstnere kan arbejde med at efterligne virkeligheden i deres værker -
Om gengivelsesstrategien Øjet s.225-230 i "Billedkunst - metode, kronologi og tema" .

arbejdsformer: individuelt

Visualiseringsøvelser: hurtige skitser, iagttagelses - og blind tegninger (blomst), kontur tegning spejlvendt (vase), automattegning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 visuelle virkemidler og metoder

Gennemgang af  visuelle virkemidler (s.7-40 i Billedkunst - tema, kronologi og metode), især rum og perspektiv og farver.

I skal samtidig lære at anvende de 3 analyser:Formal- ,Betydnings- og Social analyse (s.234- 243 i Temaer i Kunsten/pdf). Hertil en analyse af Ulrich Von Platens store maleri på GG

andet:
- video: Komposition, rum og perspektiv  (side 7-27 i bk bogen)
https://www.youtube.com/watch?v=a6ERg0XE1EE

- video At tegne perspektiv: https://www.youtube.com/watch?v=XRrKohWdpeQ&list=PLnifj-hFGWC9oPu-HnXiKwEKCqXD-DfNw

- video med Ulrich Von Platten og hans arbejde med det store maleri på GG: https://taetpaakunsten.dk/kunstnere/cai-ulrich-von-platen

visualiseringsøvelse:
- foto øvelse: synsvinkel, perspektiv, gradienter
- Opstilling (Lundstrøm) og farveøvelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer