Holdet g1 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Grenaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025 id/g1 (g1 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

I forløbet har eleverne spillet forskellige utraditionelle boldspil og øvelser. Eleverne har desuden udviklet deres egne spil og undervist hinanden. Gennem hele forløbet har eleverne reflekteret over fordele/ulemper ved forskellige spil, samt udviklingsmuligheder og optimeringer med udgangspunkt i spilhjulet.

- Introduktion til boldbasis
- Afleveringer/modtagninger
- Samarbejde/spilbarhed
- Løbemønstre/placeringsevner
- Spilhjulet
- Spilfamilier
- Spiludvikling
- Afprøvning af egne spil

Kompetencemål:

Faglige kompetencemål:
- Fysisk aktivitet, beherske grundlæggende tekniske og taktiske boldspilsfærdigheder, arbejde med fællesbegreber indenfor de store boldspil (kaosspil) og herigennem opnå en bred spilforståelse. Igennem forskellige småspil at udvikle samspillet mellem krop, bold og bevægelse og derved opleve og forstå de kvaliteter som ligger i de boldspil(kaosspil). Redegøre for og anvende centrale begreber i spilhjulet og udvikle sit eget boldspil.
Betydning af sammenspil, løbebaner, placeringsevne, forsvarsformer, gennembruds- og angrebsspil

Sociale kompetencemål:
- Pararbejde, samarbejde, instruktion af klassekammerater.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer