Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 bk/hf (1pq bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tableau Vivant
kort intro til Bk faget, fagets formål og elevernes faglige mål/kompetencer
intro til portfolio
Visualiseringsøvelse:
at genskabe et kunsthistorisk værk og fastholde det i et foto , billedanalyse ( helhed og detalje, betydningsmarkører, blikretninger og kropsstillinger, billedrum, synsvinkel og betragter
visualiseringsøvelse: foto af eget Tableau Vivant
udvalgte værker f.x
Edgar Degas: The Dance Examination (1880); Edgar Degas: Strygersker (1884); Fernando Botero : Picnic (1989); Manet: Frokost i det grønne, (1863); Jack Vettriano: Den syngende butler (1992);Jan van Eyck: Arnolfinis bryllup (1434); Auguste Renoir: Afslutning på Frokosten (1879)
billedanalyse Edward Hopper, "Tavshedens maler"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Edward Hopper - en realistisk maler
Edward Hopper "Tavshedens maler"
kort intro til den amerikanske maler liv, samtid og hans realistiske stil.
video: https://www.youtube.com/watch?v=lKIbT-4UFaE
spørgsmål til video: 1.Hvad ved du om den tid hvori Edward Hopper malede? 2. Om hans ægteskab med hans partner Jo? Om Hopper som person ? 3. HVad blev Hopper inspireret af? og hvad inspirerede ham?
par arbejde: vælg et maleri af Edward Hopper og lav analyse+fortolkning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
tegning - at tegne er at SE
Lille forløb om at tegne, og hvordan - og hvorfor - nogle kunstnere kan arbejde med at efterligne virkeligheden i deres værker -
Om gengivelsesstrategien Øjet s.225-230 i "Billedkunst - metode, kronologi og tema" .
arbejdsformer: individuelt
Visualiseringsøvelser: hurtige skitser, iagttagelses - og blind tegninger (blomst), kontur tegning spejlvendt (vase), automattegning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Portræt, selvportræt og iscenesættelse"
Portrættet og selvportrættet som genre. Siden 1400tallet har det været et interessant emne for kunstnere at beskæftige sig med.
I ethvert portræt/selvportræt er der tale om en form for iscenesættelse/selv-iscenesættelse: en bestemt ansigtsmimik, profil/enface/¾ profil, lyssætning, beskæring, farvevalg, objekter/assecories/tøjvalg, baggrund/rum, symboler m.m.
Hvad er ”identitet”? Hvad er et ”portræt”? Og hvad vil det sige at ”iscenesætte” noget? Det er nogle af de spørgsmål, vi skal arbejde med. I kunsten findes utallige portrætter og selvportrætter. Med udgangspunkt i både ældre og nye portrætter diskuterer og analyserer vi iscenesættelsen af forskellige personers identiteter. Vi undersøger, hvordan iscenesættelser kan være et udtryk for samfundets opfattelse af magt,
mande- og kvinderoller, ideologier og kunstnerens opfattelse af sig selv og sin samtid mv.
litteratur, m.m:
kap."Magtens Portrætter", enkelte kunstværker i : Temaer i kunsten 1, s.41-51, af Jonas Wolter (Det ny forlag),
kap."Portræt og iscenesættelse", 2 ekspressive portrætter Van Gogh og Edvard Munch side 5-7 i Figuration, af Søren Elgaard & Jørgen Eriksen (Systime 2009),
program DRtv kunstner Nadia Plesner:
https://www.dr.dk/drtv/se/jeg-mig-og-min-selfie-_-kunsten-at-portraettere-sig-selv_249384 (1 time)
Om ekspressionisme/ekspressive udtryk: Følelsen som gengivelsesstrategi, s.231-235+ Cobra s.140-41, Ekspressivitet s.163-166 øverst.
video om Ekspressionisme og den moderne tid i start 1900tallet: https://www.youtube.com/watch?v=ISto_PjXgu0
Praktiske øvelser:
diskuteres produkterne i fællesskab.
• Portrættegning med kvadreringsteknik
• Ekspressive portrætter (maleri/oliepastel)
• i grupper iscenesættes et portrætfotografi, hvor elevernes egen identitetsforståelse indgår i. De skal beslutte, hvilke stemninger og følelser de vil frembringe, og hvordan de vil iscenesætte deres portræt ved hjælp af kropssprog, rekvisitter, perspektiv osv. til slut
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
surrealistisk kunst - Fantasi, Drømme og tilfældig
kunstretning fra starten af 1900tallet , starten af Modernismen, samt eksempler på samtidskunst og surrealistiske udtryk,
i "Billedkunst - metode, kronologi og tema" af Henrik Scheel m.fl, s.135 - 138 Surrealisme
i "Temaer i kunsten" af Jonas Wolther, s.114 (Fra følelses til fantasi og drøm) + s.226-227 (betydningsanalyse)
https://kunsten.dk/da/indhold/surrealisme-kort-fortalt-5126
om de 2 retninger: psykofotografisk og abstrakt surrealisme
video om surrealisme (5minutter): https://www.youtube.com/watch?v=bP2JS4vDvNc
visualiseringsøvelser: foto af assemblage (sammensætning af forskellige objekter), cadavre equis (foldefigur), surrealistisk skulptur
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
kUnst og Arkitektur i forskellige Rum
I ser på Kunst i forskellige rum.
kunstformer: skulptur, installation, arkitektur (lidt maleri).
I skulptur eksemplerne har vi fokus på "Kroppen", hvordan kroppen vises og hvilken betydning der ligger bag Menneskefiguren, som er et centralt motiv op igennem kunsthistorien. Hvad syntes vi f.x er smukt idag? hvad er vor tids skønhedsidealer sammenlignet med f.x Antikkens? og hvad er den perfekte krop idag?
litt:
Henrik S.Andersen m.fl: Billedkunst - metode, kronologi , tema s.122-124m (arkitektur) , s.80-81 +87-88 (arkitekturanalyse)
program Kunst i det offentlige rum : https://www.youtube.com/watch?v=ASQVxNg3wEs af Louisiana Learning
Jonas Wolter: Temaer i kunsten s.53-55+59-62 ( skulptur, Kroppen i kunsten), s.56-58 (bl.a den abstrakte krop maleri)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten s.69,s.75 (ikonarkitektur, Guggenheim Museum Bilbao)
Fx. værker:
- David, Micheangelo (1501, renæssance)
- "Red memory - Shy boy (Rød hukommelse - genert dreng),2011 af Chen Wenling video:https://www.youtube.com/watch?v=rutwCHftkkw
- Pipilotti Rist, "Daggrys timer i naboens hus" (installation Aros), 2005,
- GG kunst; skulptur Troels Sandegaard "Self portrait naked" (2013), Gottfred Eickhoff "Navigare, liggende kvinde" (1967) bronzeskulptur (konen i bassinet)
- kunstmuseum Guggenheim Bilbao (1997), af arkitekten Frank Gehry.
- Københavns Rådhus (1892-1905), af Martin Nyrup
- Design- og Vinhotel i Rioja Spanien, Frank Gehry video : https://www.youtube.com/watch?v=B65gg_dmGSA
- kunstnerduo Randi og Kathrine "Cigar" Kofoeds skole Amager: https://vimeo.com/749122287 om stedsspecifik kunst
+lærer udviklet materiale: opfølgende om samtidskunst (ark).
visualiseringsøvelser:
- tegning menneskets proportioner (video:https://www.youtube.com/watch?v=TgIYpe4dPWo), skulptur attack (digital opgave), ekspressive krops-skulpturer (foto), ostevoks figurer+ skulptur i rum (digital opgave)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72398587662",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72398587662",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72398587662"
}