Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Grenaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 id/pq (1pq id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Boldspil 1 – Ultimate
Ultimate: 14 x 45 min.
Grundlæggende viden om greb, regler, historie, kultur og spirit of the game. Yubio (2024) s.667-674 + 694-696
Teknik:
Baghåndskast: Fokus på greb på disken, præcision, håndledssvirp og siden til
Forhånd: Fokus på greb på disken, præcision, håndledssvirp og front til
Faldskærm/overhead: overhåndskast, højt – daler ned som en skål
Opgiverkastet: langt baghåndskast
Modtagninger: pandekage eller lav- og højpincet med 2 hænder
Pivotering med disken. Aflevere enten med baghånd eller forhånd
Taktik:
Forsvar: Personlig opdækning. Opdækkerens placering og rolle når angriberen har disken: Afstand, ingen fysisk kontakt og tælle til 10, slå disken ned,
Angreb: Cut, øvelser med cut i endzone
Det færdige spil: fokuspunkter: spilbarhed, løbe i de frie rum, opdækning, kommunikation, brug af cuts, Fair play
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Basketball
Boldspil 2 -Basketball
Formål:
Grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud og lay-up. Efterhånden mere fokus på spilbarhed, cuts og forsvarsopstilling
Teori: Regler, organisering, teknik, spændingsregulering og copingstrategier. Yubio (2024) s.551-559, 580-583
Teknik
Afleveringer: Brystaflevering m 2 hænder og håndledssvirp udad, studsaflevering, enhåndsaflevering,
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen: ram nærmeste øverste hjørne af den indre firkant)
Skud, hvor bolden styres med den ene hånd på siden af bolden, mens den anden hånd skyder. Fokus på gradvis udstrækning: ben, arm, håndled. Underskru
Pivotering
Drible, højre-venstre hånd, drible og kigge op, lidt nede i benene
V-cuts før man modtager bolden
Finter: kort afprøve cross-over samt kænguru-finte (skudfint + cross-over).
Taktisk forståelse af opstilling i forsvar og angreb
Kampsituationer, småspil og øvelser:
Gris, jorden rundt, 2 mod 2, 3 mod 3, 4 mod 4, halv bane – fuld bane
Teori-praktik-kobling: Straffekast under forskellige former for psykisk pres, forsøg med copingstrategier
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Musik og bevægelse 1 - Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Derudover skal du også kunne diskutere opvarmningens gavnlige effekter teoretisk
Teori:
Test af effekt af opvarmning: Yubio (2024) s.209-210
Opvarmning Yubio s.71-72, hvorfor varme op og selve musikken s.1333-1334, programmets opbygning s.1338-1339
Praktisk indhold:
Præsentation og afprøvning af 2 lærervalgte opvarmningsprogrammer: Løb, sving, hop, styrke, puls op, (udstrækning)
Arbejde med musikkens puls, formled, musikvalg, tempo, variationer, øvelser, tyngde i sving
Test af effekt af opvarmning.
Biptest
Efter forløbet skal du kunne
- Demonstrere rytme og takt, ved at gennemføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere kropsbeherskelse ved at vise god koordination og godt bevægelsesudtryk
- Have forståelse for musikforståelse ved at udvælge musik og gennemføre bevægelser der passer til musikken
- Have forståelse for opbygningen af et opvarmningsprogram der tager højde for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Kunne sammensætte et opvarmningsprogram, som indeholder gang/løb, sving, hop og styrkeøvelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Crossfit
Formålet med Crossfit forløber er at introducere eleverne til denne funktionelle træningsform samt kendskab til centrale tekniske øvelser. Elever bliver undervejs præsenteret for forskellige WOD (AMRAP, You go I go, 7up og EMOM).
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Planlægge og udfører forskellige WODs med korrekt teknik og begrundelse for valg af øvelser m.m.
- Deltage og udfører flere forskellige WODs med god fysisk kapacitet
- Støtte og motivere hinanden
Læringsmål:
Det forventes at eleverne kan arbejde intensivt i 8-16 minutter alt efter WOD'en, samt kan lave øvelserne med god teknik samt tilpas belastning (vægt).
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
- Forstå principperne i de forskellige WODs (AMRAP, EMOM, 7up og You go, I go)
- Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent opbygningsmæssigt
- Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
- Støtte, motivere og gerne kunne teknisk korrigere andre
Teori:
Crossfit – Grundlæggende teori (s. 984–991 i YUBIO)
Kroppen som ideal og identitet s. 1018–1021 i YUBIO
Følgende sider er skimmet: Styrketræning og træningslære (s. 78–83 + 67–69 i YUBIO)
Øvelser der er gennemgået:
Duck walk
Frog jump/walk
Burpees
Shuttle run
Air squat
Goblet Squat
Sumo Deadlift
Wall Ball
Ring rows
Push up release
Kettlebell swing
Thrusters
Russian Twist
Atomic Situps
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Pickleball: 14 x 45 min.
Grundlæggende viden om greb, regler i double, tællesystem, opståen. Yubio (2024) s.1268-1278
Teknik: Slagene beskrives nærmere i Yubio (2024) s.1276-78
Grundslag: introduktion til forhånd og baghånd. Mest tid er brugt på forhånd.
Fokus på at ramme bolden med siden til og foran kroppen.
Fokus på at holde bolden i gang (medspil)
1 mod 1: lad bolden ramme jorden hver gang. Stå på den bageste del af banen – gerne omkring baglinjen.
Opstilling: makkeren til servemodtageren står fremme – resten står tilbage.
Serv: Forhåndsserv. Underhåndsserv. Tilladt at lade bolden ramme jorden før serven.
Serv diagonalt til servefeltet. Fokus på en lang og dyb serv, der kan presse modtageren.
Mulige serve-variationer: højde, længde, underskru, sideskru, topspin
Servereturnering: Fokus på at få bolden i spil. Gerne en lang/dyb returnering, der presser modstanderne.
Efter servereturnering løber begge frem til køkkenlinjen.
Dink: Små løft lige over nettet, der falder ned i køkkenet. Både forhånd og baghånd.
Fokus på at komme ned i benene og løfte bolden over nettet.
Third short drop: Efter serv og returnering forsøges et blødt drop, der lander i køkkenet.
Begge løber frem til køkkenlinjen.
Flugtninger: Stå bag køkkenlinjen med battet oppe.
Fokus på at trykke/føre battet mod bolden – og ikke slå til bolden. Fokus på et let åbent bat.
Lob: Slaget kan slås fra midt eller bageste del af banen. Fokus på højde og at bolden lander dybt på modstandernes banehalvdel.
Smash: Slaget slås fra en position mellem køkkenlinjen og ca. midten af ens banehalvdel. Fokus på at presse modstanderen mere end at slå så hårdt som muligt.
Slagsekvenser: Vi har afprøvet og arbejdet med
Serv lang returnering
Serv lang returnering third short drop (eller forsøg på)
Serv lang returnering third short drop (eller forsøg på) dinks
4 dinks lob
4 dinks lob short drop
4 dinks lob short drop 4 dinks osv.
Grundslag flugtning grundslag osv.
Lob smash
Lob 80% smash Lob osv.
Serv lang returnering third short drop (eller forsøg på) dinks lob
Serv lang returnering third short drop (eller forsøg på) dinks lob short drop
Taktik:
Forsøge at spille bolden i modstanderens køkken. Third short drop.
Forsøge at variere egne slag ift type, længde og skru.
Kamp: forskellige kamptyper:
Bjergbestigning, hvor hver spiller passer sin del. Fejler man, ryger man ud, og en ny udfordrer står klar.
Double, hver der skiftes server efter 1 eller 2 server. Running score.
Double, med korrekt pointtælling.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Step-aerobic
Musik og bevægelse 2:
Step-aerobic
Teori:
Step-aerobic:
Generelt fokus på at lære de forskellige trin og bevæge sig i takt til musikken
Opvarmning m diverse grundtrin:
- op og ned (basis)
- tappe
- V
- Single knæ
- Rep. Tre knæ
- Flyv
- Spark
- Curl
- Over steppen
Serie 1 = Texas Hold'em (128 bpm):
Blok1:
4 Basis
4 V-trin
Blok2:
4 single knæ
2 singleknæ + 3 knæ
Serie 2 = Soulman (120 bpm):
Blok1:
4 spark/slå
4 single knæ
Blok2:
4 curl
4 flyv
Serie 3 =
Blok1:
2x
2 single knæ
3 knæ
Blok2:
4 L-trin
Blok3:
2x
over steppen + 3 basistrin
Blok4:
4 spark/slå
4 flyv
Elevernes egne blokke
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition
Drejebøger
Eksamenstræning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72436775629",
"T": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72436775629",
"H": "/lectio/241/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72436775629"
}