Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Marselisborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Inge Anne Bækgaard Junker, Rikke Forsberg
|
|
Hold
|
2025 ap/A (1A ap alm, 1A ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP
Målet med AP-undervisningen er at gøre eleverne nysgerrige og interesserede i sprog. Vi arbejder med forskellige teksttyper af forskellig sværhedsgrad, der dels styrker den teoretiske forståelse, dels danner udgangspunkt for elevernes sproglige kreativitet gennem egen tekstproduktion.
Vi beskæftiger os med de store linjer i sproghistorien, ordforråd, orddannelse og transparens, grammatisk terminologi og analysefærdighed. Derudover arbejder vi med kommunikation (bl.a. sproghandlinger), semantik og sproglig praksis. Anvendelsesaspektet af de forskellige grammatiske emner er centralt, og vi forsøger at integrere de forskellige sproglige aspekter i vores arbejde med teksterne. Vi har fokus på sprogets muligheder, og til at understøtte forløbet får vi i år besøg af Sprogzonen med foredrag om “Sproglig kreativitet”.
I AP-undervisningen har vi ligeledes fokus på sammenhængen mellem sprog og kultur. I latinundervisningen er den kulturelle dimension også vægtet, bl.a. med en ud-af-huset-aktivitet med fokus på antikke spor i Aarhus.
Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen. Eleverne arbejder i grupper, selvstændigt og projektorienteret i timerne op til den mundtlige prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1A
-
ingen lektier
-
Lektion 3, Ordklasser - oversigt.docx
-
Navne
-
Lektion 5, Lav en tidslinje med verbets tider.docx
-
3.3 Sætningsanalyse | Ind i sproget stx
-
Grammatik
-
Pyramus et Thisba-tekststykke
-
AP-eksamen 2024.pdf
-
Opgaver til "in theatro"-tekst
-
Artikel om arkitektur
-
"In theatro"-tekststykke
-
Genitiv, ablativ og præpositionsforbindelser
-
Ingen lektier. I skal arbejde videre i grupperne i timen. To grupper skal fremlægge deres arbejde kl. 10:45. Hvis man ikke var til timen i mandags, skal man inden timen spørge sin gruppe, hvilken tekst de har valgt, så man kan forberede sig.
-
1. Amalie, Annika, Asta, Tobias Bendixen, Oscar2. Camille, Mads, Molly, August3. Sophia, Cilla, Aksel, William4. Andreas, Emilia, Isabella, Casper5. Freja, Luna, Merle Marie, Cathrine6. Djibril, Eskild, Sofia, Victoria,7. Silke, Tobias Rasmussen, Joh
-
Antikkens arkitektur
-
Slides, arkitektur
-
Ingen lektier. I timen skal vi - bl.a. - følge op på dagens tur rundt i byen.
-
Vi øver os i timen på at lave både sætningsanalyse (syntaktisk analyse) og helsætningsanalyse. Hvis du stadig bakser med at forstå og holde styr på de forskellige led, kan du inden timen øve dig på min læring: Minlæring
-
Familia-tekst
-
Opgaver
-
Eksamensopgave udleveres (papir). I arbejder i AP-grupperne med den.
-
Latin, overblik
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768306945",
"T": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768306945",
"H": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768306945"
}