Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Marselisborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Jesper Thor Larsen, Lise Wich
|
|
Hold
|
2025 ap/S (1S ap alm, 1S ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse
Målet med AP-undervisningen er at gøre eleverne nysgerrige og interesserede i sprog. Vi arbejder med forskellige teksttyper af forskellig sværhedsgrad, der dels styrker den teoretiske forståelse, dels danner udgangspunkt for elevernes sproglige kreativitet gennem egen tekstproduktion.
Vi beskæftiger os med de store linjer i sproghistorien, ordforråd, orddannelse og transparens, grammatisk terminologi og analysefærdighed. Derudover arbejder vi med kommunikation (bl.a. sproghandlinger), semantik og sproglig praksis. Anvendelsesaspektet af de forskellige grammatiske emner er centralt, og vi forsøger at integrere de forskellige sproglige aspekter i vores arbejde med teksterne. Vi har fokus på sprogets muligheder, og til at understøtte forløbet får vi i år besøg af Sprogzonen med foredrag om “Sproglig kreativitet”.
I AP-undervisningen har vi ligeledes fokus på sammenhængen mellem sprog og kultur. I latinundervisningen er den kulturelle dimension også vægtet, bl.a. med en ud-af-huset-aktivitet med fokus på antikke spor i Aarhus.
Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen. Eleverne arbejder i grupper, selvstændigt og projektorienteret i timerne op til den mundtlige prøve.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1S AP almen modul 1.pdf
-
Forside | ibog.dk
-
Oversættelsesøvelse - Romerriget.pdf
-
Oversættelsesøvelse - Romerriget
-
1S AP almen modul 2.pdf
-
Gå ind i “Ind i sproget stx”, kapitel 6, og find tegningen “Sprogtræ”. Kig på den, og dan dig et indtryk af, hvilke sprog der er i familie med hinanden.
-
1S AP almen modul 3+4.pdf
-
Repetition af pronominer. Genopfrisk for dig selv, hvilke typer af pronominer der findes, og hvad de hver især dækker over. Du kan finde ud af det i grundbogen kapitel 3.2.6 😊
-
Holdkode
-
Øvelse - Transitive, intransitive og kopulative verber
-
1S AP almen modul 5.pdf
-
Ordklasser - oversigt.docx
-
Oprettelse på Min Læring
-
Sætningsanalyse
-
Vi mødes i klassen, hvor Jesper registrerer fravær, og I afleverer tasker/mobiltelefoner.
-
Stykke 1 lektie
-
Subjektsprædikat
-
Adverbialled
-
1S AP almen modul 9.pdf
-
Øvelse - Stilleje.docx
-
Minlæring
-
1S AP almen modul 11.pdf
-
Sproghandlinger
-
Indirekte sproghandlinger
-
Nedtoning og optoning
-
AP-eksamen 2023.pdf
-
Sæt jer i studiegrupperne fra timens start 😊
-
1S AP almen modul 13.pdf
-
Husk jeres hæfte og blyant
-
Alle skal have strøm på mobilen
-
Overvej til i dag
-
Blyant, viskelæder, hæfte m. noter
-
Talesprog og skriftsprog - oversigt.docx
-
1S AP almen modul 15.pdf
-
husk hæfte og den oversigt I udfyldte sidste time
-
Husk hæfte, oversigt og gladiatorteksten, som vi arbejdede på forleden.
-
1S AP almen modul 16.pdf
-
Verbernes semantik og funktion
-
Statiske verber
-
Dynamiske verber
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768309079",
"T": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768309079",
"H": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768309079"
}